Happy Hour NVIS

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Happy Hour NVIS

#1 Bericht door Goos »

http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... hanism.pdf

Het is voor een groot gedeelte bekend , maar nu is er echt gemeten aan de isolatie tussen de verschillende polarisaties.
Binnenkort starten er aanvullende metingen in meerdere richtingen.
Ben kennende zal dit ook weer gepubliceerd worden ofwel op de website hierboven dan wel op de IEEE website.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Happy Hour NVIS

#2 Bericht door PA3DJS »

Als we dan toch een NVIS "goedkoop uurtje" hebben:

http://tetech.nl/divers/NVISantenneNL1.pdf.

Voor als je geen zin hebt om door alle formules te werken:
blz 3 en 4: NVIS algemeen
blz 18: gain, openingshoek, bandbreedte dipool over perfect geleidende ondergrond (in de praktijk zeewater)
blz 22: gain, openingshoek, bandbreedte over zandgrond en kleigrond, met en zonder zwevende reflectordraad

Grappig te zien dat in een nieuw onderzoek dezelfde hardnekkige mythes m.b.t. NVIS weer worden ontkracht.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Happy Hour NVIS

#3 Bericht door Goos »

Het aardige vind ik is, dat na pakweg 100 jaar de korte-golf nog steeds niet uitgemolken is, en dat er toch nog steeds onderzoek gedaan kan worden. In dit verhaal gaat het niet direct om de antenne ( was ook een uitdaging op zich ! ) maar om het half uurtje s'morgens en het uurtje s'avonds om dit zo optimaal mogelijk te kunnen benutten.
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Happy Hour NVIS

#4 Bericht door PA3DJS »

Goos schreef:Het aardige vind ik is, dat na pakweg 100 jaar de korte-golf nog steeds niet uitgemolken is, en dat er toch nog steeds onderzoek gedaan kan worden. In dit verhaal gaat het niet direct om de antenne ( was ook een uitdaging op zich ! ) maar om het half uurtje s'morgens en het uurtje s'avonds om dit zo optimaal mogelijk te kunnen benutten.
Doordat diverse partijen de kortegolf verlaten, is het minder moeilijk om spectrum of airtime te krijgen, en zie je dat er nieuwe toepassingen worden ontwikkeld. Dit bandsegment heeft nu eenmaal eigenschappen die je bij geen enkel andere bandsegment tegenkomt.

Wat dat aan gaat is het jammer dat die PLC-lobby sterker was dan de kortegolf-lobby.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Happy Hour NVIS

#5 Bericht door pa8w »

Hoi Goos/Wim.
Heel interessant stuk, (dat van jou ook trouwens, Wim.)
Ik moet er nog een keer rustig doorheen kauwen maar het is zelfs voor mij ondanks de veelheid aan informatie goed leesbaar.

Grappig is dat ik een miniatuur uitvoering van de beschreven dubbele inverted V antenne op mijn auto gebruik voor een ander soort NVIS signaal; airborne transmitters / radiosondes.

Inderdaad heel jammer dat zonder stroomuitval de HF banden inmiddels redelijk onbruikbaar aan het worden zijn, tenzij je enkele kilometers van de bebouwde kom verwijderd zit.
Ik hoop eigenlijk dat de PLC nevel nooit plotseling verdwijnt, want dan hebben we wellicht een groter probleem dan PLC's...

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie