Tropo op 2 meter

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Tropo op 2 meter

#1 Bericht door pd1ahm »

Deze week waren er geweldig mooie openingen op 2 meter.
Het resulteerde voor mij in 3 nieuwe dxcc op 2 meter (Schotland, Ierland en Eiland Man)
Maar daarnaast ook mooie verbindingen gemaakt met 2E0NEY op 2 en op 70 cm. (562 km!)
Mijn station maar is klein en ben met elke verbinding happy, maar als het echt ver gaat is het helemaal top.
Gisteren als laatste SM1FMT op 1017 km gewerkt, maar hoorde hem later ook heel zwak op 70 cm.
Maar ook GM0BKC/p was zeer goed te horen (en te werken), zeer sterk zelfs en kon hem een 5/5 geven zonder pre-amp.
Ik zit eigenlijk voor de echte dx een beetje te zuidelijk en is het maar beperkt gebleven tot een paar qso.
Maar als men een beetje noordelijker zat had men meer te werken, zelfs LY en EU kwam in het in cluster voorbij en zag verbindingen van 1500 km!
Hoe dan ook, 2 meter is weer flink open (geweest) :D

(Ter info, dit is mijn station: FT736r en een 14 element yagi voor 2 meter en 2x18 element yagi voor 70cm)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Tropo op 2 meter

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leuk enthousiast verhaal. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Tropo op 2 meter

#3 Bericht door pd1ahm »

Ja Tjeerd ik moet ook een beetje reclame maken voor de 2 meter en 70cm. :wink:
Velen denken dat daar geen dx mogelijk is, maar juist daar is het de uitdaging om op een leuke afstand een station te werken.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tropo op 2 meter

#4 Bericht door Randy »

Ik de auto heb ik de NOS aan staan. Het VHF VFO staat vrijwel altijd aan op 145.5000 MHz. Daar hoorde ik gisteren een Deens en Engels station. Ik heb kort geroepen en een verbinding gemaakt, maar niet gelogd omdat ik reed. Dat ging dus super. Ook met minimale middelen.
Thuis wou ik nog een slinger aan de beam geven op 2 en 70, maar door de verkoudheid en met name na-verschijnselen (benauwd, doof, slecht slapen, moe) ben ik toch maar op tijd het bed in gegaan.
Er is vaak genoeg te doen op die banden. Helaas lijkt de hele wereld om HF te draaien en zijn er weinig mensen QRV vanuit Nederland.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Tropo op 2 meter

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pd1ahm schreef:Ja Tjeerd ik moet ook een beetje reclame maken voor de 2 meter en 70cm. :wink:
Velen denken dat daar geen dx mogelijk is, maar juist daar is het de uitdaging om op een leuke afstand een station te werken.
Dat kan nooit kwaad. :D

Voor mij is DX op 2M al jaren geleden. Beam (10 elm.) is recentelijk bij mijn vader van het dak gegaan.
Op 2M heb ik nu een Moxon beam en heb daar eerder dit jaar in de contest OZ mee gewerkt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Tropo op 2 meter

#6 Bericht door pa1bvm »

@PD1AHM

Niet te veel reclame maken voor 144 Mhz ... anders wordt het veels te druk daar ..
gewoon lekker op HF .. heb je veel sneller je logboek vol met DXCC's

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Tropo op 2 meter

#7 Bericht door dxhunter »

De afgelopen dagen heb ik veel zitten kijken/luisteren op de 2 meter websdr van pi2nos. Die staat op 150m hoog op denk ik een verticaal gepolariseerde antenne. Maar ik vond het toch erg rustig op de band, op cw heb ik zelfs helemaal niets gezien.
Je hebt al snel een hele grote yagi nodig om iets te kunnen doen op 2 meter. Gezien de voorspelde tropo vond ik het nogal tegenvallen. Inderdaad maar weer qsy 80 meter.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Tropo op 2 meter

#8 Bericht door pd1ahm »

@PA4M,
ik denk dat je met de verkeerde antenne polariteit te luisteren.
Met een simpele HB9CV of nog eenvoudiger een klaverblad was er meer te beleven.
Dus het kan ook zonder grote antenne. Ik denk eerder dat hoogte een grote rol speelt en de qth waar je zit.
Midden in de stad of in een gebied zonder hoogbouw maakt veel uit.
Ik heb een richtantenne voor deze banden op het dak staan omdat ik alleen 2 meter en 70 cm werk.
Trouwens groot wordt het pas als je er een stuk of 4 hebt :D

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Tropo op 2 meter

#9 Bericht door ----- »

Mooie opening inderdaad, o.a. YL3AT gelogd op 2meter CW, 1100 + km. 8 ele horizontaal, 150Watt

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Tropo op 2 meter

#10 Bericht door pa4o »

Gisteravond gewerkt:
SQ1FYB JO73
OZ4ACK JO65
RA3LBW SSB EN CW KO64
EW7RM KO64
RM1W KO55
UA1WCF KO55
EW6BA KO55
YL2DA KO06
UA3LID KO64
LY1CR KO15

En nog een aantal Duitsers die niet kunnen luisteren als ik alleen DX roep.
Al deze qso's in CW.
Hier 100W en een 9el M²
Mis wel wat ik eerst had, 4x 11el gestackt.

Peter

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Tropo op 2 meter

#11 Bericht door ----- »

pa4o schreef:En nog een aantal Duitsers die niet kunnen luisteren als ik alleen DX roep.
Dat het voor jou geen DX is, wil niet zeggen dat het voor de duitser in kwestie geen DX is.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Tropo op 2 meter

#12 Bericht door pa4o »

Daarom heb ik hun wel heel snel gewerkt. Maar een beetje amateur weet dat Nederland geen dx is voor Duitsland op 2m en vooral met zulke condities dan is er wel veel meer te halen. Dat soort landen zijn iedere dag wel te werken ook met slechte condities net als OZ en OK.

Peter

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tropo op 2 meter

#13 Bericht door Randy »

pa4o schreef:En nog een aantal Duitsers die niet kunnen luisteren als ik alleen DX roep.
Want jij bent beter dan andere zendamateurs, of Russen zijn beter als Duitsers? Ga je eens on-ge-lo-ve-lijk kapot schamen. Wees blij dat er eindelijk eens activiteit is op de VHF-band. Wat voor jouw geen DX is, kan voor een ander wel een nieuw vakje zijn.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Tropo op 2 meter

#14 Bericht door Radioot »

Het CQ gevend station bepaald wat hij wil horen. Als je dat niet snapt heb je van het DXen nog niet veel begrepen.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Tropo op 2 meter

#15 Bericht door pa4o »

Als IK cq roep, dan werk IK liever 10x liever Russen in een goede Tropo dan omliggende landen, dat is voor mij geen DX. Daar hoef ik mij niet voor te schamen. Ieder zijn keus toch? Omliggende landen kun je iedere dag werken op 2m hoef je niet eens moeite voor te doen. Tenminste dat denk ik, heb niet veel ervaring op de 2m band.

Peter

Plaats reactie