temperatuur meten aan SSPA (144MHz)

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

temperatuur meten aan SSPA (144MHz)

#1 Bericht door PE1PQX »

Op dit moment ben ik mijn SSPA (Solid State PA met een SD2942) opnieuw aan het opbouwen.
Denk daarbij aan een groter koelblok, meer goforceerde air-flow langs dat koelblok enz.
Nu vraag ik me het volgende af:

Hoe meten jullie (de zelfbouwers dan) de temperatuur die bij gebruik van zo'n eindtrap ontwikkeld wordt?
Is dat direct op de fet, ergens op een bepaalde plek in/op het koelblok zelf... Waar en hoe?

Een DS1820/DS18B20 (of iets in deze richting) zou ik eventueel direct op de FET kunnen klemmen, maar in dat geval vraag ik me af of het RF (144MHz) niet een enorme invloed heeft op de signalen die de temperatuur-sensor genereert en hierdoor vreemde meetwaarden oplevert.
Metingen zou met een arduino op een LCD schermpje gezet kunnen worden en bij een te hoge temperatuur kan die arduino de PTT lijn blokkeren tot de temperatuur beneden een bepaalde waarde gezakt is.

Kortom, hoe doen jullie dit?

Ik weet dat er 100-en manieren zijn om een Solid State PA te bouwen, maar ik zoek nu alleen ideeën/suggesties m.b.t. het meten van de temperatuur.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: temperatuur meten aan SSPA (144MHz)

#2 Bericht door TheoP »

Ik meet met een infrarood pistool direct op de fet en op het koelblok.
Daarna meet ik niet weer, als de schakeling en ruststroom instelling niet verloopt.
Oftewel de ruststroom moet de warmte kunnen corrigeren en in de hand houden.
Maar dit lukt wel als je alleen your 5 and 9 QSO gaat doen.

Theo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: temperatuur meten aan SSPA (144MHz)

#3 Bericht door PE1PQX »

Ik ben wel een VHF dx-liefhebber, en ook niet benauwd voor een MS-QSO. (meteorscatter)
Wil daarom alleen al (meteor-scatter) toch wel de temperatuur in de smiezen houden.
Je zit dan 30 sec. met FSK441 (of vergelijkbaar) te zenden, 30 sec. TX, 30sec. RX.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: temperatuur meten aan SSPA (144MHz)

#4 Bericht door TheoP »

Dan heeft de ruststroom regeling niet eens tijd om in te regelen.
Oftewel het komt niet eens echt op temperatuur.
Als je nu een doorgang van een uur of zo gaat maken?

Theo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: temperatuur meten aan SSPA (144MHz)

#5 Bericht door PE1PQX »

Een FSK441 QSO kan best 90 minuten of zelfs langer duren als de meteoren-regens 'dunnetjes' zijn. Je moet dan wel een flinke dosis geduld hebben dus. (anderzijds kan het ook in 5 minuten klaar zijn)
De PA krijgt dan onvoldoende de tijd om fatsoenlijk af te koelen bij 30 seconden TX, 30 seconden RX.
De eindtrap moet in de 30 seconden TX tijd ook vol aan de bak, vergelijkbaar met 30 seconden CW 'key down' (zoals een hele lange 'daaaah' dus), en 30 seconden 'key up' en dat in SSB.

Bij een SSB voice QSO speelt dit veel minder, de PA krijgt veel minder kans om goed heet te worden, en ook meer de tijd om af te koelen.

En tijdens een FSK441 QSO's wil ik graag wel de temperatuur van de FET in de gaten kunnen houden.

Luister tijdens een meteoren-regen eens rond 144.370MHz, dan heb je een idee hoe dat klinkt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: temperatuur meten aan SSPA (144MHz)

#6 Bericht door TheoP »

Ik denk dat je dan beter je rust stroom instelling goed kunt maken.
Hier staat een eindtrap zo maar 12 uur achter elkaar aan, dag in dag uit.
En dan zie je ook de omgevings temperaturen van grote invloed zijn op je ruststroom.
Koeling goed op orde maken, en ook een klein beetje lucht over de componenten laten blazen.
Waar ik bang voor ben, ik was er en heb het gedaan, is dat je prima ziet dat de temperatuur op loopt maar je fet inmiddels al overleden is.
En in tegenstelling tot wat je vaak leest, is ontploft gebeurt zo iets natuurlijk niet. :D
Je ziet dat je power weg is en er geen ruststroom meer is.
Einde fet.

Theo

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: temperatuur meten aan SSPA (144MHz)

#7 Bericht door PE1PQX »

Hoe kan ik netjes de temperatuur van de FET meten? Dat wil ik graag weten.

Zaken als ruststroom etc. is met betrekking tot mijn vraag niet relevant.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

TheoP
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: temperatuur meten aan SSPA (144MHz)

#8 Bericht door TheoP »

ok, ik zou het met een NTC doen.

Theo

Plaats reactie