fan sb220

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

fan sb220

#1 Bericht door Janwillem »

Hallo om's ik bezit sinds kort een sb220 ,werkt fb maar ik denk dat de grote blower de verkeerde kant op draait ,blaast naar buiten ipv op de buizen In de documentatie is het niet te vinden Iemand die het weet ?Bij voorbaat bedankt
J.W.Verkuil Pa0jwv

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: fan sb220

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Janwillem schreef:Hallo om's ik bezit sinds kort een sb220 ,werkt fb maar ik denk dat de grote blower de verkeerde kant op draait ,blaast naar buiten ipv op de buizen In de documentatie is het niet te vinden Iemand die het weet ?Bij voorbaat bedankt
J.W.Verkuil Pa0jwv
Het is toch de bedoeling om de warme lucht af te voeren?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: fan sb220

#3 Bericht door Florian »

Wat PA3GNZ zegt is correct. Ik ben in het bezit van een TL922 (2x3-500z) en die blaast ook naar buiten toe.
PB8DX

Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

Re: fan sb220

#4 Bericht door Janwillem »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
Janwillem schreef:Hallo om's ik bezit sinds kort een sb220 ,werkt fb maar ik denk dat de grote blower de verkeerde kant op draait ,blaast naar buiten ipv op de buizen In de documentatie is het niet te vinden Iemand die het weet ?Bij voorbaat bedankt
J.W.Verkuil Pa0jwv
Het is toch de bedoeling om de warme lucht af te voeren?
Bedankt voor de reacties, ik lees bij de buis specs dat ze vanaf onder de voet aangeblazen moeten worden ,via de voet gaat de lucht omhoog door een chimney ,dan kan de maximale anode disipatie worden gebruikt.Het kritieke punt schijnt de temp van de aansluitpennen van de voet en de topaansluiting max 200 C.Bij de L4 van Drake wordt dit ook gedaan,is dure techniek,bij ca 250 w anode dissipatie hoeft het niet.Ik heb veel modificaties gezien van de sb220,kreeg daarvan de indruk dat er op de buizen geblazen werd,ik heb net het motortje van de blower er uit gehaald ,het ankertje met asje omgedraaid nu blaast het ding.Ik heb een zelfgebouwde linear met gi7b's daar blaas ik ook op.
Maar jullie hebben misschien gelijk gr 73 Jan PA0JWV

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: fan sb220

#5 Bericht door PA5COR »

Mijn Heathkit SB 1000 heeft de ventilator in een middenschot, zuigt aan de ene zijde de koele lucht naar binnen langs de trafo en voeding deel, door het middenschot heen en zo langs de 3-500 ZG weer aan de andere kant naar buiten waar ook de voet van de buis met pinnen wordt gekoeld,'
Er wordt dus lucht naar de buis en langs de buis en voet geblazen.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: fan sb220

#6 Bericht door pe1hzg »

De stock SB220 zuigt lucht aan aan de achterkant en blaast lucht naar de buis (en de buisvoet!) waarna de warme lucht via de linkerzijkant en bovenkant het apparaat verlaat.

Met aanzuigen en afvoeren aan de achterkant maar je nooit voldoende luchtdruk.

http://www.somis.org/sb-220ci.html (Rich is SK, wellicht dat je een copie wilt maken van het verhaal, het parasietstuk is niet on-omstreden maar nog steeds mooi leesvoer

Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

Re: fan sb220

#7 Bericht door Janwillem »

pe1hzg schreef:De stock SB220 zuigt lucht aan aan de achterkant en blaast lucht naar de buis (en de buisvoet!) waarna de warme lucht via de linkerzijkant en bovenkant het apparaat verlaat.

Met aanzuigen en afvoeren aan de achterkant maar je nooit voldoende luchtdruk.

http://www.somis.org/sb-220ci.html (Rich is SK, wellicht dat je een copie wilt maken van het verhaal, het parasietstuk is niet on-omstreden maar nog steeds mooi leesvoer
Bij mij zoog de fan af,leek me niet goed,kon motortje omdraaien maar begon toch te twijfelen hi.Veel gelezen op internet,sommige mods zijn uitgevoerd,heb nog wat toegevoegd,het direct aarden van de roosters en wijzigen van de anode surpressors niet uitgevoerd,had inderdaad de indruk dat niet iedereen daar dezelfde ideeen over had.
bedankt voor dr reactie. Gr 73 Jan

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: fan sb220

#8 Bericht door nanko »

Koelen is het meest effectief als je de koudste delen het eerst koelt met de dan nog
koele luchtstroom.
Bij zuigen aan het anode compartiment gebeurt dat.
Blaas je tegen de anode dan koelt die weliswaar wat beter, maar de pennen in de voet
en de rest van de ingewanden moeten het doen met voorverhitte lucht.
Blower laten zuigen dus.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: fan sb220

#9 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij heel makkelijk. Het is een soort schoorsteen, en warme lucht stijgt op. Die opgewarmde lucht wordt bovenin met de ventilator afgevoerd de kast uit. Dan wordt er koelere lucht via de onderkant aangevoerd...

Of mis ik iets?
.... But will it blend?

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: fan sb220

#10 Bericht door nanko »

Opstijgende warme lucht helpt inderdaad ook nog de luchtflow te verhogen.
Niet veel want de kolom hete lucht is klein, maar alle beetjes.....

Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

Re: fan sb220

#11 Bericht door Janwillem »

nanko schreef:Opstijgende warme lucht helpt inderdaad ook nog de luchtflow te verhogen.
Niet veel want de kolom hete lucht is klein, maar alle beetjes.....
De luchtstroom door een sb220 gaat horizontaal de tip van de propeller blaast een flink deel onder de buisvoeten ,dit blaast zo hard dat opstijgende warme lucht hier geen invloed op heeft er moet max ca 1000 w aan warmte worden afgevoerd bij een max pennen temp van 200 C,ik begrijp toch uit diverse artikelen dat er geblazen moet worden.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: fan sb220

#12 Bericht door nanko »

Dan ben ik nieuwsgierig naar de gebruikte argumenten.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: fan sb220

#13 Bericht door Geen belang »

Warme lucht blaas je altijd naar buiten.
Want blaas je het de kast in dan warm je de binnenkant op en loopt de temperatuur op.

Of het nu een computer of een lineair is, warme lucht zuig of blaas je altijd naar buiten.
De aanvoer is altijd koude lucht.

Je kan wel een fan hebben die naar binnen blaast, maar dan zit die onderin de kast, enig probleem is dat die een veel grotere luchtstroom moet hebben dan eentje die afvoert, omdat je druk moet opbouwen om het ook weer buiten te krijgen.
Dat is de reden dat ze afzuigen, dan heb je in de kast een onderdruk en zuigt de koude lucht zichzelf zonder veel moeite naar binnen en warme lucht eenvoudig naar buiten.

Hou je hand aan de achterkant van bv je computer of laptop en je weet waarom.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: fan sb220

#14 Bericht door PA0FRI »

Janwillem schreef:de grote blower de verkeerde kant op draait, blaast naar buiten
Ik heb uitgebreid geëxperimenteerd met lucht in of lucht uit. Het beste is lucht afvoeren.
Voor emitterend gebruik is het voor een glazen buis voldoende als er een constante lichte luchtstroom door de kast naar buiten gaat.
Een goed methode is een middelmatig draaiende ventilator onder de buisvoet en een andere die lucht uit de kast zuigt.
Vaak weet men niet dat de buisvoet met zijn klemmen de pinnen van de buis moet koelen.
Met zelfbouw komt het dan ook regelmatig voor dat het contact tussen buis en pin verbroken is.
De hitte aan de anode en pennen is behoorlijk, want als de buis uitgeschakeld is en men pakt na een paar minuten een van beiden,
dan brandt men nog zijn vingers. Voor nakoeling draait de ventilator bij een TL922 nog enige tijd na het uitschakelen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Janwillem
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:05
Contacteer:

Re: fan sb220

#15 Bericht door Janwillem »

Frits heeft gelijk dat op deze buizen de voet van onderen aangeblazen moet worden en dat een aparte afzuigende fan dan optimale koeling levert.Bij de 220 is een compromis aangegaan met een flinke blower die de kast inblaast en ook op de voet van onderen een luchtstroom levert .
Uit publicaties op internet blijkt dit.
Bedankt voor de reacties

Plaats reactie