ALC bij een linear

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

ALC bij een linear

#1 Bericht door PA1EJO »

Bij een linear amplifier voor de HF zoals bij de Ameriton AL-811H kom je een ALC controller en een relais tegen. (je ziet ze niet bij alle lineairs, maar bij deze wel) Het relais moet neem ik aan gesloten worden als je de lineair aanspreekt, maar, nu nog de functie van de ALC, is dat een terugkoppeling van de AL-811H naar de ALC van je transceiver in geval de linear te hard aangestuurd wordt?
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: ALC bij een linear

#2 Bericht door PA0RAB »

Ernst , Foei toch .
Je haalt 2 dingen door elkaar' Hi

Er is een HF vox schakeling die zo gauw er stuurvermogen op de ingang van de amp komt aanspreekt en het zend/ontvangrelais omklapt.
Kenmerk van deze schakeling is dat een deeltje van het ingangssignaal wordt afgetapt, gelijkgericht,wat versterkt de nodige omklapspanning voor het relais geeft.

De ALC zorgt er voor dat bij een slechte SWR de amp of wordt uitgeschakeld of een stuurtrap wordt afgeknepen.
Het kenmerk van deze schakeling is dat er iets van een SWR meetsysteem in hangt en het versterkte signaal terug gaat naar een stuurtrap Je meet dus de terug gaande staande golf slechte SWR Vermogen Minder
Het is mogelijk om ook de heengaande lopende golf te meten en zo het maximale vermogen te begrenzen
73 de Ruud PA0RAB

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: ALC bij een linear

#3 Bericht door EA5JEX »

Volgens mij snapt Ernst het wel, de alc is idd een terugkoppeling die reageert op de ALC van de tranceiver.

Het relais wordt met de PTT geschakeld via de tranceiver )pa/out'.

De ALC wordt aangesloten op de ALC uitgang van de tranceiver.
Als de tranceiver te veel drive krijgt, regelt de ALC de eindtrap van de tranceiver en de externe eindtrap terug om oversturing te voorkomen.



Kees

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: ALC bij een linear

#4 Bericht door pe5t »

Sri PA0RAB, je zit er dubbel naast.

De meeste eindversterkers hebben geen HF fox om reden dat het beter is de antenne omschakeling van RX naar TX eerder te doen dan het moment waarop de eindtrap HF krijgt aangeboden. Normaal wordt de eindtrap op van RX (bypass) naar TX geschakeld door een contact op de eindtrap te aarden (via een contact in de transceiver)

Ten tweede: ALC (Automatic level control) heeft niets met swr van de antennelijn te maken, maar is bedoeld om oversturing (en dus IMD) van de eindtrap te voorkomen door een DC-spanning van de eindtrap terug te voeren naar de transceiver en hiermee de output van de transceiver te verlagen.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: ALC bij een linear

#5 Bericht door PA3HMP »

De 811 heeft geen vox, dus je set moet de ptt maken (naar massa schakelen) het is verstandig er een extra reed relais tussen te zetten omdat in een set meestal een klein torretje zit die niet veel stroom kan schakelen en sommige lineairs een grotere stroom/spanning hebben.

de alc zorgt ervoor dat als er te veel uitgestuurd wordt er een negatieve spanning op gezet wordt zodra het overstuurd wordt, ik heb de alc niet eens aangesloten zitten, als je weet waar je mee bezig bent dan heb je dat niet echt nodig.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: ALC bij een linear

#6 Bericht door PA0RAB »

PE5T
Naast zitten t Is maar hoe je het bekijkt.
Het grote probleem met HF vox is inderdaad de schakelvolgorde zodat niet ongewild Vermogen in de RX komt
Kun je oplossen via de Pres To Talk schakeling of met een standaard tussen kabeltje

Automatic Load Control Naar ik meen heb ik 2 systemen beschreven. en er zijn er nog 2 die vaak vergeten worden En dan kom ik ook op wat je level control noemt
Onder andere de staande golf verhouding tussen stuurset en amp
Kan invloed hebben op de ingangsspanning Instellingen verschuiven en vervorming. Je dient dus inderdaad je ingangs vermogen / spanning te beheersen dus meten en Terug te koppelen Doe je dat met een stroommeting of met spanningsmeting? en hoe het meetsysteem?
Moderne eindtrappen hebben de vervelende eigenschap dat de eindtorren erg kritisch zijn
Menige fabrieksfinal kan een swr van 1:2 niet meer aan en de eindtrap wordt veiligheidshalve terug . geregeld.Meet je de stroom door de belasting of de spanning over
Het is jammer dat er weinig eigenbouw is Vaak loont het niet maar je leert je spullen wel kennen en problemen op te lossen. En halfgeleiders zijn echt andere dingen dan die blozende eindpitten en ik moet toegeven dat er wat meer vanuit die hoek is gedacht zonder de automaatjes van nu
73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: ALC bij een linear

#7 Bericht door PA0RAB »

HMP,
Een waar woord over het kennen van je spul

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: ALC bij een linear

#8 Bericht door pa1bvm »

het zal nog een aardige opgave zijn om 25 watt of minder uit een AL-811H met 4x 811 buizen te krijgen ... :lol: :lol:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: ALC bij een linear

#9 Bericht door ----- »

ALC staat bij mijn weten voor: Automatic Level Control

Vaak wordt de anode-stroom gemeten, als deze een grenswaarde overschrijd zal dit een vrij steil toenemende negatief gaande ALC spanning opwekken.

Als deze ALC spanning wordt teruggevoerd naar de sturende transceiver zal deze zijn vermogen proportioneel terugregelen.

Dus de maximum anodestroom zal nooit overschreden worden. Oversturen kan niet meer en je buizen blijven heel/leven langer.

In het ALC gebied werken is niet iets wat je moet willen, het is meer een veiligheids circuit. Vandaar ook, als je weet wat je doet je ook prima zonder kan.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: ALC bij een linear

#10 Bericht door PA0RAB »

Rick, Goed naar de grafieken kijken wellicht er een beetje mee schuiven om de juiste instelling te vinden.
Lastig want 4 van die dingen is 4 x meer stroom en dat net in de knik met zo'n 20 dB gain Dat wordt Ultra liniair
Echt wat voor een regenachtige vakantie dag
55 en 73 de Ruud PA0RAB

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: ALC bij een linear

#11 Bericht door pa1bvm »

Hi Ruud ,

niet alleen regenachtig .. maar ook koud .
Er loopt al iets van 4 A bij 6.3 V gloeispanning per buis .. das vlot 100 watt aan warmte .. :roll: :roll:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: ALC bij een linear

#12 Bericht door PA0RAB »

PG8M
Eerlijk gezegd . Level of load Lastig want wat doe je
Wil je net als sommige mobielsetjes een bepaald vermogen er uit halen .
Laad je dan je antenne met vermogen of begrens je de stuur/eindtrap tot een bepaald niveau
Het is heel vervelend als je een verkeerd ingestelde lineair op de band treft.
73 de Ruud PA0RAB

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: ALC bij een linear

#13 Bericht door ----- »

Met alle respect Ruud maar allereerst, niemand in dit draadje heeft het over HF-vox, ook de vraagsteller heeft het daar niet over.

Verder heeft het ALC circuit niets met de instelling van de buizen te maken. Het is een beveiligings circuit.

En van je antwoord snap ik helemaal niets

Level of load Lastig want wat doe je ???
Wil je net als sommige mobielsetjes een bepaald vermogen er uit halen ???
Laad je dan je antenne met vermogen of begrens je de stuur/eindtrap tot een bepaald niveau ???

Ik snap er echt niks van, wat wil je nou duidelijk maken ?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: ALC bij een linear

#14 Bericht door PA0RAB »

Rick ken die 811 alleen van plaatjes en ook helaas van horen,
Naast je jouw bekende QQE 06/40 van onder de afvoerpijp
heb ik ook eens wat gerommeld met 4x EL519 Poog dat eens mooi lineair te krijgen
Rooster en schermspanning schuiven Onderlinge invloed e.d
Heb eens een watergekoelde Duitse legerpit gezien als curiositeit in nat lab in Groningen. Wellicht iets voor de luxe douche in je shack zodat je niet steeds een koude douche krijgt na een experiment
73 de Ruud PA0RAB

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: ALC bij een linear

#15 Bericht door ----- »

Geen idee waar die RAB heen gaat,

Voor Ernst:

De AL811 is prima zoals hij is, ga er geen geen gekke dingen mee doen.

Bij dit soort QRO lineairs is hard PTT schakelen met een kabel normaal. HF-vox kom je hier niet tegen, en is ook niet aan te raden (waarom heb ik het daarover ?).

ALC aansluiten is strikt genomen niet nodig, je kan zelf de Ia, Ig, Pout en Pin in de gaten houden. Maar het kan je evt. wel beschermen, een foutje is zo gemaakt.

Daarmee heb ik de topic starter naar beste eer en geweten beantwoord, en hou ik het voor gezien in dit topic

Plaats reactie