RM HLA-150 eindtrap met probleem...

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

ik heb een transistor eindtrap van het merk RM, type HLA 150. Die heb ik vorig zomer ingebouwd in mijn kampeerbus voor achter de Icom IC-705. Met een paar watt insturing heb ik dan mooi zo'n 40-80W output, voor mij meer dan genoeg. Dat ging heel leuk tot 'ie "de geest gaf".

Probleem: wanneer ik 'm inschakel lichten de ledjes heel even op en gaan dan meteen weer uit.

Ik heb 'm open gemaakt, de zekeringen zijn ok, verder zie ik er niets bijzonders aan. Daarna weer dichtgeschroefd. Aan de spanning gehangen merk ik toch iets bijzonders: de ledjes blijven steeds heel even oplichten, amper te zien. In hetzelfde ritme tikt er iets in de eindtrap. Een relais? Een lekkende condensator misschien, opperde mijn zwager.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Kom ik er niet uit, dan moet ie maar naar "dokter" Leo PA0LMD, zó heb ik er ook niets aan. Wat zou ik nog kunnen doen, wat proberen?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#2 Bericht door PB4PT »

Een "dokter" zei eens "meten is zweten"...

Op de website van rmitaly.com is de tech doc van je eindtrap terug te vinden.
Het lijkt erop dat alle leds vanuit de PIC IC3 worden aangestuurd.
De voeding van deze PIC komt uit een LM7805.

Dat geeft al snel de vragen:
1) hoe ziet de ingangs spanning van de LM7805 eruit?
2) hoe ziet de uitgangs spanning van de LM7805 eruit?
3) hoe ziet het reset signaal van de PIC eruit?

Dus als je iets wilt proberen, heb je hier volgens mij een aantal suggesties.

Succes!

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#3 Bericht door TheoP »

ja mee eens, eerst meten kun je zelf doen.

Theo

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#4 Bericht door PD0JSB »

Heee, Aloys

Je weet wel te vertellen dat de zekeringen ok zijn, maar wat voor type zekeringen zijn het ?
Zijn het "normale" glaszekeringen , of zijn het steek zekeringen , zoals vaak in auto's gebruikt?
Die glas zekering houders hebben nog al eens contact problemen, eigenlijk zou je het probleem op die manier makkelijk voorbij gelopen zijn , vaak is het probleem simpeller dan gedacht
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#5 Bericht door PA0FRI »

PB4PT schreef: 19 feb 2024, 09:17 Een "dokter" zei eens "meten is zweten"...
Op de website van rmitaly.com is de tech doc van je eindtrap terug te vinden.
De link werkt bij mij niet. Schema's van de HLA-300, dat zijn dubbele HLA-150's staan hier:
https://www.pa0fri.com/Lineairs/HLA300/hla300.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#6 Bericht door PB4PT »


Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#7 Bericht door PA0FRI »

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#8 Bericht door PA3DAT »

PD0JSB schreef: 19 feb 2024, 11:35 Die glas zekering houders hebben nog al eens contact problemen, eigenlijk zou je het probleem op die manier makkelijk voorbij gelopen zijn , vaak is het probleem simpeler dan gedacht
Ja, glaszekeringen. Ik heb ze eruit gehad en gemeten, die zijn ok. Maar ik zal eens voorzichtig verder gaan zoeken met bovengenoemde tips.
Maar eh... ik heb van een boel dingen wel (wat) verstand maar daar hoort 'foutzoeken' helaas niet bij... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#9 Bericht door PA3DAT »

Heren, met dank! :D

Meten is (z)weten, nou dat viel wel mee. Ergo, er viel weinig te meten: op de punten waar dat zou moeten stond spanning. En wat schetst mijn verbazing, na enige metingen: hij doet het weer! Even kietelen was blijkbaar voldoende om 'm weer tot leven te wekken... :D

De vraag die blijft is: waar lag het nou aan? Geen idee, maar ik laat het voorlopig zo. Hij doet het weer. Het is als met een speld in een hooiberg: je kunt gaan zoeken, maar als je toevallig een reservespeld tegenkomt, dan denk je toch van "laat die oorspronkelijke spelt maar zitten", lijkt mij.

De schema's en print-layout heb ik opgeslagen, voor "het geval". Ook daarvoor mijn dank! Hopelijk komt er geen vervolg op dit topic... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#10 Bericht door PB4PT »

Soms is het voldoende om hardware een klein beetje onder druk te zetten: "als je je niet gedraagd, stuur ik je naar PA0LMD!"

Hopelijk heb je te maken met een incident wat niet terugkeert.
Mijn eerste reactie als de amp het weer doet nadat je er met een meetpen wat spanningen in hebt gemeten zou zijn: slechte solderingen die nu net weer even werken.. maar dat is een bolle gok.

Suc6!

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#11 Bericht door PA0LMD »

Nou, dat is dan weer mooi opgelost Aloys !
Overigens is het regelmatig zo dat het printspoor aan de onderzijde van de print aan de afgaande kant van de zekeringen er eerder uitligt dan de zekering zelf.
Even meten op de collector van de torren en je weet het mocht het zich weer voordoen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: RM HLA-150 eindtrap met probleem...

#12 Bericht door PA3DAT »

Met dank Leo, als het euvel terugkomt is dat het eerste wat ik ga doen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie