Help, acom 1010 probeempje

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Help, acom 1010 probeempje

#1 Bericht door pa7ww »

Hallo, ik heb iets verkeerd gedaan..sri.
per abuis 200W input op mijn acom 1010 gezet! Alles razendsnel uitgeschakeld.
Na nieuw opstarten werkt de acom weer, en geeft ook weer gewoon zijn vermogen,allen de SWR die mijn tranceiver nu ziet is erg hoog, wanneer het vermogen van de acom opvoer naar ca 400W is de SWR 1:3+ op alle banden. De SWR aan de uitgang van acom is OK.
Hoe kan dat?????
'73 de Henk.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Help, acom 1010 probeempje

#2 Bericht door PA3DJS »

De GU74B staat in common kathode (met wat kathode degeneratie), waarbij het RF ingangsignaal rechstreeks (dus zonder aanpassing) naar het stuurrooster gaat. Daar aan parallel staat een dikke 50 Ohm weerstand om een nette SWR te krijgen. Die zal wellicht deels doorgebrand zijn, hetgeen als gevolg heeft dat op alle banden de SWR op de ingang slecht is.

Zulk soort eindtrappen zijn lekker ruim, dus ook hoop dat je de weerstand kan vinden en nameten.

Als die weerstand echt heel slecht geworden is, loop je een grotere kans op instabiliteit (oscilleren) van de buis, daar zit je niet op te wachten.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Help, acom 1010 probeempje

#3 Bericht door pe5t »

Die pentode versterkers hebben vrijwel altijd een 50 Ohm dummyload over het stuurrooster hangen. Mogelijk heb je die beschadigd.

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: Help, acom 1010 probeempje

#4 Bericht door pa7ww »

Heel bedankt voor jullie snelle reacties!
Heb even nagekeken in het schema, het is inderdaad een dikke 50 Ohm/100 Watt weerstand. Zal morgen de kast eens openmaken en kijken en meten.
'73 Henk.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Help, acom 1010 probeempje

#5 Bericht door pa1bvm »

als je gaat vervangen zoek dan een mooie inductie arme 50 ohm weerstand ..

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Help, acom 1010 probeempje

#6 Bericht door PA0LMD »

pa1bvm schreef:als je gaat vervangen zoek dan een mooie inductie arme 50 ohm weerstand ..
Ik zou dat niet doen, bestel gewoon de originele weerstand dan weet je zeker dat de 1010 weer 100% in orde komt.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Help, acom 1010 probeempje

#7 Bericht door PA0FRI »

PA0LMD schreef:
pa1bvm schreef:als je gaat vervangen zoek dan een mooie inductie arme 50 ohm weerstand ..
Ik zou dat niet doen, bestel gewoon de originele weerstand dan weet je zeker dat de 1010 weer 100% in orde komt.
Leo heeft gelijk, verder is het nog maar de vraag of een andere gevonden weerstand past en echt inductievrij is.
Een 'chip'weerstand kan ook, maar moet dan wel op een geschikte koeloppervlak gemonteerd worden.
Al met al zijn de kosten van een originele weerstand klein ten opzichte van de aanschafprijs van de PA.
Bijlagen
Chip50Ohm.jpg
Chip50Ohm.jpg (5.71 KiB) 18370 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Help, acom 1010 probeempje

#8 Bericht door pa1bvm »

jullie hebben gelijk ... als de originele te krijgen is dan natuurlijk die erin ..
in mijn bouwsels is haast nooit sprake van originele parts... en dan kom ik vaak terecht bij oostblok vendors als dr alex van qro-parts...

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Help, acom 1010 probeempje

#9 Bericht door Radioot »

Afbeelding Acom 1000

Afbeelding Acom 1011

Het is zo iets, zit onder de buisvoet, klepje op de bodem.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Help, acom 1010 probeempje

#10 Bericht door Geen belang »

pa7ww schreef: per abuis 200W input op mijn acom 1010 gezet!
Na nieuw opstarten werkt de acom weer, en geeft ook weer gewoon zijn vermogen,allen de SWR die mijn tranceiver nu ziet is erg hoog, wanneer het vermogen van de acom opvoer naar ca 400W is de SWR 1:3+ op alle banden. De SWR aan de uitgang van acom is OK.
Heb je al een andere kabel gebruikt tussen de transceiver en Acom?

Neem contact op met Acom zelf, vermoedelijk heb je iets aan de ingang opgeblazen dat niet voorzien was op zoveel vermogen.
De Acom1010 is enorm idiot-proof, maar alles heeft grenzen.

Val LZ1VB is zeer behulpzaam en niet te beroerd te helpen je probleem op te lossen: val@acom-bg.com

Ik weet dat dit een beetje laat is, maar er staat niet of die terug heel is of niet.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: Help, acom 1010 probeempje

#11 Bericht door pa7ww »

Hallo, sorry dat ik geen afsluitende reactie gegeven heb op mijn hulp vraag.
Bij deze:
Zoals enkelen reeds direct aangaven is inderdaad de roosterweerstand van 50 Ohm/100 Watt beschadigd. Ik mat ruim 230 Ohm i.p.v. 50 Ohm. Gerard van de Burg in Brielle bleek zo.n originele chipweerstand op voorraad te hebben. Binnen enkele dagen heb ik hem ontvangen en in de linear gemonteerd. Alles werkt nu weer perfect ook in contesten met PSK!
Mijn kabel tussen TX en linear mankeert niets, echter ik had vergeten het uitgangsvermogen van mijn TX terug te draaien naar ca 30 a 40 Watt. TX stond nog op 200 Watt. De linear ging wel in de beveiliging, de buis mankeert niets. Enkel de weerstand dus.
'73 de Henk, PA7WW

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Help, acom 1010 probeempje

#12 Bericht door PA3DJS »

Mooi zo dat alles weer werkt! Ik hield dit draadje ook in de gaten voor het resultaat.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Help, acom 1010 probeempje

#13 Bericht door Geen belang »

Dag Henk,

Zoals gezegd, je had Val kunnen vragen, die stuurt zoiets op zonder problemen.
Maar goed je hebt het anders opgelost, fijn dat te horen.

Zoals gezegd, deze kacheltjes zijn niet kapot te krijgen......behalve als je heul veul moeite doet :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Plaats reactie