mail notificaties KPN gebruikers.

Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

mail notificaties KPN gebruikers.

#1 Bericht door pa5cal »

Op dit moment kunnen mail notificaties naar gebruikers die een mail adres hebben bij KPN of een van haar dochter ondernemingen (zoals telfort) niet bezorgd worden door de server van zendamateur.com (ik kort dat altijd af tot za.com, scheelt typen :) ). Door de vele spam die verstuurd wordt door IP adressen in dezelfde range als het IP adres van de za.com server heeft KPN in haar onwijsheid besloten om de gehele range te blokkeren. Uiteraard is hier door ondergetekende bezwaar aangetekend en is ook gebruik gemaakt van een intern contact om deze situatie op te lossen. Dit heeft tot nu toe nog niet tot resultaat geleid.

Effectief blokkeerd KPN als enige bedrijf ter wereld de mail van deze server zonder legitieme reden. Ik ben nog niet zeker over de legaliteit van deze actie maar voorlopig blijft men eigenwijs voet bij stuk houden. Men hoopt dat mijn klacht bij mijn provider ertoe zal leiden dat er een dialoog geopend wordt mbt het vermeende lakse optreden tegen spammers die ook vanuit deze provider opereren. Hoewel het technisch gezien zeer simpel moet zijn om ons te whitelisten wordt ook hier niet tot over gegaan omwille van bovenstaand argument.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen hier omtrent.

PA5CAL

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#2 Bericht door PA3CQN »

De KPN is echt niet de enige. Er zijn veel ontvangende servers die de mail van zendamateur.com blokkeren.
Al een tijdje geleden heb ik zelf ook een toevoeging aan mijn whitelist moeten maken.
Zendamateur.com ( althans de ip-adres range van de provider ) staat namelijk op een Duitse blacklist.
Het is dan ook niet de KPN die iets moet doen maar de eigenaar van de server ....

( NB: Ik kom dit probleem vaak tegen bij Universiteiten/ziekenhuizen/scholen e..d. die gewoon alle spamlisten hebben aangevinkt. Vermelding op 1, hoe obscuur ook, blacklist betekent geen mail ).
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#3 Bericht door pa5cal »

Ik ben benieuwd welke duitse blacklist dat dan moge zijn. Een of andere vage spaanstalige checklist geeft het wel aan maar die zijn niet bereikbaar voor delisting. Verder is de provider deels verantwoordelijk uiteraard. Het grootste probleem zit hem toch in de opzet van de lijsten zelf, schijnbaar zijn er blacklist diensten die kijken naar de ip adressen uit dezelfde range, dit is geen handige keuze. In deze tijd met het gebrek aan IPv4 adressen kun je niet zomaar een range blokkeren. Dit ip adres is al een jaar+ in het bezit van mij in dit geval en in al die tijd is er nooit spam verstuurd, toch komen we wel eens op lijsten uit. Dit zou niet moeten kunnen. Meestal is een mailtje dan genoeg om dit te herstellen. Behalve als je KPN heet natuurlijk, dan gelden de regeltjes niet :)

Als ik op dit moment kijk in de mailq dan heb ik geen deferred of refused mail staan, anders dan de twee KPN servers.

-P

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#4 Bericht door jan58 »

Waarom geen G mail account of iets vergelijkbaars.
Ben je overal vanaf lijkt mij.

Gr Jan

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#5 Bericht door PA3CQN »

pa5cal schreef:Ik ben benieuwd welke duitse blacklist dat dan moge zijn.
Zie bijlage ..

Het blijft een spanningsveld natuurlijk. De KPN wil zijn gebruikers zo goed mogelijk beschermen tegen spam. Dat is ook wel weer begrijpelijk.
Dat ze een hele range op zo'n lijst zetten begrijp ik ook nog wel. Spammers gebruiken nu eenmaal vaak een hele reeks om hun spam te versturen (*).
En zoals ik zei: ook bij andere mailservices gaat het fout: ik laat mijn mail via Rollernet lopen en daar ben je ook gewoon de klos. Alleen kan ik daar zelf een lijst uitzetten. Op mijn eigen mailserver (Synology ) moest ik ook nog een whitelisting toevoegen, want daar filter ik zelf nog een keer.
Biedt mij dus nooit een gratis Rolex aan .. die mail krijg ik niet :D


(*) Bij Russische aanvallen had ik wel eens om de paar minuten een wisseling naar een ander ip-adres uit dezelfde range.
Bijlagen
listing.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#6 Bericht door pa5cal »

Deze check stond nog niet op mijn radar, thanks :)

Hoe dan ook, ik snap al die maatregelen voorkomen maar het blocken van ranges blijft geen oplossing, hoe je het ook wend of keert. Ook de door jou geposte screenshot zegt duidelijk (thans ik heb de site zelf even bezocht) dat de /24 geblocked is maar dat mijn ip expliciet niet deelneemt aan spam versturen.

Ik kan 10 hosters pakken en daarmee 10 adressen en altijd wel tegen een probleem aan lopen tegenwoordig ivm spam blacklisting. Verhuizen is geen oplossing want dan krijg je een nieuw IP waar je weer helemaal de reputation van op moet bouwen. Zelfs "gerenomeerde" providers als leaseweb hebben dit probleem, hoewel ze mogelijk sneller reageren.

Je lijkt iets meer dan alleen een gebruiker van IT diensten te zijn dus ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen wat verhuizen allemaal inhoud, een hoop werk, een hoop gedoe met zeer waarschijnlijk beperkte resultaten en tenminste hetzelfde risico. Van te voren een hele waslijst aan blacklists aflopen is ook niet te doen dus wmb blijft het zo dat pressie middelen om mensen maar te laten klagen bij hun provider een onterechte belasting zijn van mij; de eindklant. Zou wat zijn zeg, als dat overal in het leven zo zou werken. "Sorry u krijgt geen brood want we vinden het graan van boer Harms net ff te duur, wilt u even naar groningen (of pak limburg als je in groningen woont :) ) rijden en daar persoonlijk een klacht indienen? Als dat is opgelost geven wij u weer brood". Spam is een onrechtmatige belasting van de eindgebruiker (en beheerder) die men tracht te voorkomen, door mij onrechtmatig het leven lastig te maken. Fout dus.

Overigens, wat de andere poster suggereerde; google en consorten zijn nooit een oplossing natuurlijk.

-P

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#7 Bericht door PA3CQN »

pa5cal schreef:D
Je lijkt iets meer dan alleen een gebruiker van IT diensten te zijn
Dat klopt :)
Het probleem is me dan ook erg bekend. De discussie met de weigerende ontvanger ook.
Alsmede de boze klanten die ik uit moet leggen dat ik er geen enkele invloed op heb ......
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#8 Bericht door Ton_O_E »

als je lid bent van VERON kun je een daar een adres aanvragen en deze doorlinken naar je eigen adres. misschien dat dat werkt?
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#9 Bericht door PE0SAT »

Ook ik ben bekend met dit fenomeen.

Ik zou willen adviseren om de mail oplossing van zendamateur.com uit te breiden met SPF, DKIM en DMARC als deze configuratie actief is, is mijn ervaring dat de kans op blokkade een stuk minder wordt.

73 PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#10 Bericht door pa5cal »

spf en dmarc hebben we al. dkim zou ik even naar moeten kijken maar zal niet heel schokkend zijn gok ik.

De basis van het "probleem" blijft, wmb, het blanket blocken van ip ranges. Zo lang er organisaties zijn die dit paardenmiddel, naar mijn mening onterecht, gebruiken loopt een mens hier tegenaan :(

-P

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#11 Bericht door Geen belang »

Simpele oplossing, maak een Gmail account aan en laat die dan je mail doorsturen naar je KPN account.

Wat bedenkelijker is, is dat mensen het email-adres van de provider gebruiken, zo knoop je je vast aan je provider en wordt wisselen van provider een probleem.

Zorg dat je email los staat van je provider, neem Gmail of als je dat niet vertrouwd neem een eigen domein en laat je mail doorsturen, zo kan je providers wisselen zonder ooit je email te moeten wijzigen.
Een domein met doorsturing kost je amper 15 euro per jaar dus daar hoef je het niet voor te laten.

Laat je niet binden aan een provider, wordt je nooit beter van.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#12 Bericht door PE1PQX »

Geen belang schreef:Simpele oplossing, maak een Gmail account aan en laat die dan je mail doorsturen naar je KPN account.
Dat lost het probleem echt niet op, de afzender (@zendamateur.com) blijft staan als afzender, en dat blokkeert KPN blijkbaar.

Ook een eigen mail-server is geen 100% garantie dat je de mails ook krijgt. Veel providers willen niet dat je een mailserver draait op een consumer ISP aansluiting, dit om verzenden van bulk-mail / spam-mail te voorkomen.
ISP's eisen dat je hun mailservers gebruikt en geen enkele andere. (kleine lettertjes in de gebruiksvoorwaarden)

XS4ALL lijkt hierop een uitzondering te zijn, tenminste... ik weet niet welke providers dit verder ook toestaan.
Ik heb een Synology DS218+ als mailserver ingesteld en dat gaat zonder noemenswaardige ellende.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#13 Bericht door PA0LMD »

Waarom zou je een KPN account moeten hebben ?
Kan iemand me uitleggen waarom alleen een Gmail account niet voldoende is ?
Ik ontvang op mijn gmail adres ook de emails van zendamateur.com zonder problemen.
En de email die binnen komt op mijn oude KPN account forward ik naar gmail.
Alles probleemloos.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#14 Bericht door PE1PQX »

Ik ontvang de mails ook op mijn DS218+ server.
"Geen Belang" (denk account verwijderd) gaf aan dat als je gmail door laat sturen naar je KPN mail adres het probleem kunt oplossen. DAt is naar mijn weten dus niet zo.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: mail notificaties KPN gebruikers.

#15 Bericht door Geen belang »

Jawel dat is wel zo.

Omdat Gmail een gekende en vertrouwde provider is.
Als Google het vertrouwd gaat KPN het vrijwel zeker doorlaten.

De reden hiervoor is dat de Gmail SMTP server de juiste credentials heeft.
Dus heeft KPN geen enkele reden om aan te nemen dat de email spam is.

Je hebt zaken als SPF-record in de DNS server in een domein.
Dan nog hostname versus IP-adres en dan reverse hostname tegen IP.

Voorbeeld: spammers gebruiken heel vaak een domainname en hostname van een ander, maar als je dan reverse dns doet dan blijkt het allemaal niet te kloppen.

MAAR Google hun mailservers kloppen in dat opzicht allemaal wel en bovendien is Google TRUSTED omdat hun spamfilters zeer goed zijn.

Dus JA, via Google komt het er normaal wel doorheen......en rapporteer 1 spammer aan Google en die ligt eruit.
KPN en andere providers zijn geen match tegenover de anti-spam-maatregelen van Google, dus ja die laten het normaal probleemloos door.

Er is nog wel meer eisen waar het aan moet voldoen.....maar een simpele inhoud-check zoals vroeger op bepaalde woorden is allang verleden tijd en amper efficiënt.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Plaats reactie