zendamateur forum onveilig...

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#46 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2REH schreef:
PA0LMD schreef:Ja, ik ben zeker bereid om een bijdrage te leveren als dat tot meer veiligheid zou leiden.
Dat zou ook een goed moment zijn om de regels aan te passen : geen fantasie namen meer maar calls of je echte naam, anders geen toegang meer.
100 punten. Zowel met eerste als tweede punt helemaal mee eens

En ik sluit mij hier van harte bij aan.
AT verlangt bij de examens ook echte namen...................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: zendamateur forum onveilig...

#47 Bericht door Bert_1 »

pe1rxq schreef:Ik snap die obsessie met namen niet zo.
Het maakt het alleen maar makkelijker om de inhoud te negeren en dat gebeurt naar mijn mening al veel te veel.
Wordt je werkelijk gelukkiger als je weet wie het niet met je eens is?
Nee, maar wel omdat sommigen zich beter gedragen (of meer nadenken voordat iets gepost wordt) als men niet meer anoniem is.
Bert

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#48 Bericht door PA0ETE »

Ja maar dit is wel internet.

Ik heb het denk ik wel eens vaker gezegd, maar er zijn twee redenen om dat van die namen niet te doen. Niets ligt overigens in graniet gebeiteld.

Toen wij dit forum een jaar of tien geleden van de oprichters overnamen, was de afspraak dat wij het forum "in de geest" van de oorspronkelijke gedachte achter het forum zouden voortzetten. De belangrijke zaken daarbij waren vooral, dat de berichten, met name die over techniek zouden blijven staan als een soort van naslagwerk, en daarnaast dat het forum 'open' en toegankelijk zou blijven. Een belangrijk punt was bijvoorbeeld dat je het forum zou moeten kunnen meelezen zonder dat je je hoefde aan te melden. Tegelijk zou alles dan ook in de zoekmachines terug te vinden zijn, voor mensen die deze hobby misschien nog niet hadden gevonden.

Het grote nadeel als je alleen echte roepnamen nog toelaat is dat je een heleboel mensen afschrikt. En hoe stel je je dat in de praktijk voor? Moeten alle bestaande leden ineens hun registratie opsturen omdat ze er anders uit geknikkerd worden? Ik voorspel dat het erg stil wordt op het forum. Er bestaat namelijk wel zo'n forum, maar toen ik daar nog wel eens kwam was er niet zo heel veel loos :-)

Ik heb naast min betrokkenheid bij zendamateur.com overigens nog twee discussieplatforms, en die zijn volstrekt open. Eén van de twee werkt zelfs zonder enige aanmelding en je kunt tijdens lopende gesprekken je naam zelfs gewoon wijzigen en dat gebeurt ook wel eens. Het is er redelijk druk (regelmatig qua drukte vergelijkbaar met PI2NOS), de hele dag lopen er gesprekken en er is helemaal nooit gedoe. Daarnaast heb ik nog een social media-site, die is met aanmeldingen, op een netwerk (Mastodon) met zo'n 2 miljoen aangemelde gebruikers, ik discussieer er met amateurs tot aan Nieuw-Zeeland aan toe, en ook daar is nooit gedoe.

Ik vind zelf die openheid heel belangrijk. Ik respecteer ook de mening van onder andere Leo en Juul. Ik ben alleen niet zo makkelijk te overtuigen, en ik zie ook wel wat praktische bezwaren. Hoe moet je dat met bestaande forumleden doen? Mogen die gewoon blijven of is het inderdaad registratiebewijs sturen of lidmaadschap van het forum opheffen?

Ik vraag me tegelijk ook af hoe groot het probleem is dat je met zoiets kunt oplossen. Ik weet heel goed wie de grootste lastpakken waren, daar zaten mensen bij met een PA0-call van voor 1976, en het merendeel, ik geloof zelfs van de ernstige gevallen allemaal, hadden gewoon een amateurregistratie. De meesten waren ook gewoon onder die call geregistreerd.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#49 Bericht door PA0LMD »

Ja John, ik kende je argumenten al om het te laten zoals het is.
Maar er is sinds 10 jaar geleden wel veel veranderd, die stortvloed van sociale media en daarmee gepaard gaan van misbruik was er toen niet.
Als gebruikers naast hun naam en woonplaats ook hun call opgeven hoef je denk ik niet veel te controleren, misbruik valt dan wel heel snel op.
Ik erger me gewoon aan deelnemers die allerlei rare namen gebruiken, speel open kaart en zeg gewoon wie je bent dat praat wat prettiger.
Meten is (z)weten

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: zendamateur forum onveilig...

#50 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

PA0ETE schreef:Ja maar dit is wel internet.

Ik heb het denk ik wel eens vaker gezegd, maar er zijn twee redenen om dat van die namen niet te doen. Niets ligt overigens in graniet gebeiteld.

Toen wij dit forum een jaar of tien geleden van de oprichters overnamen, was de afspraak dat wij het forum "in de geest" van de oorspronkelijke gedachte achter het forum zouden voortzetten. De belangrijke zaken daarbij waren vooral, dat de berichten, met name die over techniek zouden blijven staan als een soort van naslagwerk, en daarnaast dat het forum 'open' en toegankelijk zou blijven. Een belangrijk punt was bijvoorbeeld dat je het forum zou moeten kunnen meelezen zonder dat je je hoefde aan te melden. Tegelijk zou alles dan ook in de zoekmachines terug te vinden zijn, voor mensen die deze hobby misschien nog niet hadden gevonden.

Het grote nadeel als je alleen echte roepnamen nog toelaat is dat je een heleboel mensen afschrikt. En hoe stel je je dat in de praktijk voor? Moeten alle bestaande leden ineens hun registratie opsturen omdat ze er anders uit geknikkerd worden? Ik voorspel dat het erg stil wordt op het forum. Er bestaat namelijk wel zo'n forum, maar toen ik daar nog wel eens kwam was er niet zo heel veel loos :-)

Ik heb naast min betrokkenheid bij zendamateur.com overigens nog twee discussieplatforms, en die zijn volstrekt open. Eén van de twee werkt zelfs zonder enige aanmelding en je kunt tijdens lopende gesprekken je naam zelfs gewoon wijzigen en dat gebeurt ook wel eens. Het is er redelijk druk (regelmatig qua drukte vergelijkbaar met PI2NOS), de hele dag lopen er gesprekken en er is helemaal nooit gedoe. Daarnaast heb ik nog een social media-site, die is met aanmeldingen, op een netwerk (Mastodon) met zo'n 2 miljoen aangemelde gebruikers, ik discussieer er met amateurs tot aan Nieuw-Zeeland aan toe, en ook daar is nooit gedoe.

Ik vind zelf die openheid heel belangrijk. Ik respecteer ook de mening van onder andere Leo en Juul. Ik ben alleen niet zo makkelijk te overtuigen, en ik zie ook wel wat praktische bezwaren. Hoe moet je dat met bestaande forumleden doen? Mogen die gewoon blijven of is het inderdaad registratiebewijs sturen of lidmaadschap van het forum opheffen?

Ik vraag me tegelijk ook af hoe groot het probleem is dat je met zoiets kunt oplossen. Ik weet heel goed wie de grootste lastpakken waren, daar zaten mensen bij met een PA0-call van voor 1976, en het merendeel, ik geloof zelfs van de ernstige gevallen allemaal, hadden gewoon een amateurregistratie. De meesten waren ook gewoon onder die call geregistreerd.

Beste John

Heb je nu het idee dat de geest uit de fles is?

Een prettige pakjesavond met veel goede verbindingen en dat geldt voor jullie allemaal met of zonder call

73

pd0hdf.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#51 Bericht door andre »

PA0LMD schreef:Ja John, ik kende je argumenten al om het te laten zoals het is.
Maar er is sinds 10 jaar geleden wel veel veranderd, die stortvloed van sociale media en daarmee gepaard gaan van misbruik was er toen niet.
Als gebruikers naast hun naam en woonplaats ook hun call opgeven hoef je denk ik niet veel te controleren, misbruik valt dan wel heel snel op.
Ik erger me gewoon aan deelnemers die allerlei rare namen gebruiken, speel open kaart en zeg gewoon wie je bent dat praat wat prettiger.

Beste Leo, jij stelt dus voor om op een open forum, zonder enige beveiliging, maar gewoon je naam, adres en call neer te plempen?
En jij was toch ook degene die een topic had aangemaakt over het veiligheid certificaat van dit forum? haal jij nu, of misschien ik wat dingen door elkaar.

in ieder geval probeer ik nog iets op dit forum af te schermen door alleen mijn(echte) naam te vermelden, alhoewel ik donders goed weet dat ook dit maar een farce is. En als lid kan je bij mijn call komen, maar dus niet zomaar via de zoekmachines.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#52 Bericht door PA3DAT »

Ik begrijp dit niet.
Oorspronkelijk stonden we allemaal met naam, adres en telefoonnummer in het telefoonboek. Alle calls stonden
mét volledig adres in de Nederlands roepnamenlijst én in het International Callbook. Jij hebt het nu over "op een
open forum, zonder enige beveiliging, gewoon je naam, adres en call neer te plempen"?

Is daar wat mis mee? Ik ben PA3DAT, Aloys de Vries, Esdoornhof 281 in Kampen. Als ZZP'er heb ik ook nog mijn
telefoonnummers, bankrekeningnummers, inschrijving KvK, BTW-nummer etc. op mijn website. En dat is al bijna
20 jaar zo...
Ben ik nu superonveilig bezig, of ben jij gewoon een beetje paranoïde? :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#53 Bericht door PA9X »

Iedereen heeft wel redenen om behoudend of minder behoudend te zijn met het delen van persoonsgegevens op een open platform zoals dit forum. Dat moeten we ook vooral van elkaar respecteren.

Het installeren van SSL betekent alleen dat gegevens die je naar deze website stuurt versleuteld worden. Als je online gaat bankieren of met je creditcard wat afrekent is dat zeker een must. Het enige wat kwaadwillende hier nu zouden kunnen onderscheppen is je gebruikersnaam en wachtwoord. Daarom dat ik voor dit forum een speciaal wachtwoord gebruikt, wat nergens anders wordt gebruikt.

De wetgever zegt wel dat persoonsgegevens altijd beschermd moeten worden, dus ook versleuteld over het internet verstuurd moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan een contactformulier waarin je je naam of e-mailadres moet vermelden.

Het is wel afwachten tot populaire browsers websites die geen SSL ondersteunen, onaantrekkelijk gaan maken om te bezoeken. Dat zou een reden kunnen zijn dat passanten en potentieel nieuwe forumleden zendamateur.com voorbij zullen lopen. Maar, dat is nog allemaal koffiedik kijken.

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: zendamateur forum onveilig...

#54 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

[quote="PA3DAT"]Ik begrijp dit niet.
Oorspronkelijk stonden we allemaal met naam, adres en telefoonnummer in het telefoonboek. Alle calls stonden
mét volledig adres in de Nederlands roepnamenlijst én in het International Callbook. Jij hebt het nu over "op een
open forum, zonder enige beveiliging, gewoon je naam, adres en call neer te plempen"?

Is daar wat mis mee? Ik ben PA3DAT, Aloys de Vries, Esdoornhof 281 in Kampen. Als ZZP'er heb ik ook nog mijn
telefoonnummers, bankrekeningnummers, inschrijving KvK, BTW-nummer etc. op mijn website. En dat is al bijna
20 jaar zo...


Dag Aloys,

Gefeliciteerd met je nieuwe antenne mast.

Enne, ieder mens dus ook de radio zend en luisteramateur heeft toch recht op zijn eigen afdwalende gedachte en afwijking?

Blaffende honden bijten niet.
Kopschuwe radioliefhebbers luisteren niet doch hebben vaker de spreekbuis ten gehore zonder eerst nagedacht te hebben welk impact het allemaal sorteert.
Het onderwerp doet veel stof opwaaien

Mocht je super - onveilig onbedoeld te werk willen gaan is er wel iemand in je omgeving die de goede geest heeft handelend op te treden.

73

Robert
PD0HDF

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#55 Bericht door PA0LMD »

andre schreef:
PA0LMD schreef:Ja John, ik kende je argumenten al om het te laten zoals het is.
Maar er is sinds 10 jaar geleden wel veel veranderd, die stortvloed van sociale media en daarmee gepaard gaan van misbruik was er toen niet.
Als gebruikers naast hun naam en woonplaats ook hun call opgeven hoef je denk ik niet veel te controleren, misbruik valt dan wel heel snel op.
Ik erger me gewoon aan deelnemers die allerlei rare namen gebruiken, speel open kaart en zeg gewoon wie je bent dat praat wat prettiger.

Beste Leo, jij stelt dus voor om op een open forum, zonder enige beveiliging, maar gewoon je naam, adres en call neer te plempen?
En jij was toch ook degene die een topic had aangemaakt over het veiligheid certificaat van dit forum? haal jij nu, of misschien ik wat dingen door elkaar.

in ieder geval probeer ik nog iets op dit forum af te schermen door alleen mijn(echte) naam te vermelden, alhoewel ik donders goed weet dat ook dit maar een farce is. En als lid kan je bij mijn call komen, maar dus niet zomaar via de zoekmachines.

Nou André,

Mijn naam en adres en veel andere gegevens staan ook op mijn website.
Dus ?? Jij haalt kennelijk dingen door elkaar.
Meten is (z)weten

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: zendamateur forum onveilig...

#56 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

PA9X schreef:Iedereen heeft wel redenen om behoudend of minder behoudend te zijn met het delen van persoonsgegevens op een open platform zoals dit forum. Dat moeten we ook vooral van elkaar respecteren.

Het installeren van SSL betekent alleen dat gegevens die je naar deze website stuurt versleuteld worden. Als je online gaat bankieren of met je creditcard wat afrekent is dat zeker een must. Het enige wat kwaadwillende hier nu zouden kunnen onderscheppen is je gebruikersnaam en wachtwoord. Daarom dat ik voor dit forum een speciaal wachtwoord gebruikt, wat nergens anders wordt gebruikt.

De wetgever zegt wel dat persoonsgegevens altijd beschermd moeten worden, dus ook versleuteld over het internet verstuurd moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan een contactformulier waarin je je naam of e-mailadres moet vermelden.

Het is wel afwachten tot populaire browsers websites die geen SSL ondersteunen, onaantrekkelijk gaan maken om te bezoeken. Dat zou een reden kunnen zijn dat passanten en potentieel nieuwe forumleden zendamateur.com voorbij zullen lopen. Maar, dat is nog allemaal koffiedik kijken.

Dag beste Jean Paul.

Je hoeft je niet in te spannen om positieve activiteiten te ontplooien voor onwillige passanten en nieuwe leden binnen dit gelouterde forum. Dit moge je zeker bekend zijn gezien je deelname onder meerdere persoon gegevens , verblijfplaatsen en onderwerpen.

Er is een goed alternatief voor de zoekenden....

met vriendelijke groet ,

Robert

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#57 Bericht door PA2EFR »

Je bent van alle gezeur af door dit forum te beveiligen.

Ik heb inmiddels als admin al 4 nederlandse fora beveiligd met https:// via Cloudflare.
Fluitje van een cent en het is volledig gratis.
Het enige dat je moet kunnen is de nameservers van je registrar/hoster te wijzigen.

Maar zendamateurs zijn daar vast niet technisch genoeg voor.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#58 Bericht door andre »

PA0LMD schreef:
andre schreef:
PA0LMD schreef:Ja John, ik kende je argumenten al om het te laten zoals het is.
Maar er is sinds 10 jaar geleden wel veel veranderd, die stortvloed van sociale media en daarmee gepaard gaan van misbruik was er toen niet.
Als gebruikers naast hun naam en woonplaats ook hun call opgeven hoef je denk ik niet veel te controleren, misbruik valt dan wel heel snel op.
Ik erger me gewoon aan deelnemers die allerlei rare namen gebruiken, speel open kaart en zeg gewoon wie je bent dat praat wat prettiger.

Beste Leo, jij stelt dus voor om op een open forum, zonder enige beveiliging, maar gewoon je naam, adres en call neer te plempen?
En jij was toch ook degene die een topic had aangemaakt over het veiligheid certificaat van dit forum? haal jij nu, of misschien ik wat dingen door elkaar.

in ieder geval probeer ik nog iets op dit forum af te schermen door alleen mijn(echte) naam te vermelden, alhoewel ik donders goed weet dat ook dit maar een farce is. En als lid kan je bij mijn call komen, maar dus niet zomaar via de zoekmachines.

Nou André,

Mijn naam en adres en veel andere gegevens staan ook op mijn website.
Dus ?? Jij haalt kennelijk dingen door elkaar.

Tja, dat is nu eenmaal verplicht voor een bedrijf, daar kan ik ook niets aan doen. Maar ga eens praten met iemand die te grazen is genomen door identiteit fraude.
Zo is het ook bij veel bedrijven/instanties 'verplicht' is je te legitimeren waarbij je paspoort of id gemakshalve wordt gekopieerd...Niet die van mij!!
Nu weet ik ook wel dat dit iets anders is, maar zijn ook persoonsgegevens, en daar moet je zeer voorzichtig mee zijn tegenwoordig.
Maar ieder zijn eigen idee of mening hieromtrent, dit was de mijne...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: zendamateur forum onveilig...

#59 Bericht door PA0LMD »

Je overdrijft André, het ging over naam en adres en daarmee kun je geen identiteitsfraude plegen.
Meten is (z)weten

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: zendamateur forum onveilig...

#60 Bericht door Geen belang »

PA2REH schreef:
PA0LMD schreef:Ja, ik ben zeker bereid om een bijdrage te leveren als dat tot meer veiligheid zou leiden.
Dat zou ook een goed moment zijn om de regels aan te passen : geen fantasie namen meer maar calls of je echte naam, anders geen toegang meer.
100 punten. Zowel met eerste als tweede punt helemaal mee eens
Https al dan niet met certificaat heeft geen enkel nut op een website als de deze, want er gaan geen transacties om noch informatie waar iemand iets mee kan.
Versleuteling of niet is onbelangrijk want https wil helemaal niet zeggen dat een paswoord versleutelt verzonden wordt.
Het zegt enkel dat de verbinding versleuteld is en verder niks, lekker belangrijk. Want normaal zet een site een cookie op je machine die versleuteld is en je inlogd.
Ook kan er een java-script gebruikt worden om te versleutelen tussen website en browser voor user/wachtwoord overdracht, waarom dan alles versleutelen om een certificaat zinloos te betalen?

Fantasienamen of call's maken tegenwoordig dankzij kortzichtige politici niks meer uit, want je kan een call toch niet meer nakijken, het AT geeft geen enkele info buiten uitgegeven wel of niet.
Hierdoor overtreden alle amateurs de wetgeving omdat we niet kunnen checken of de gegevens die iemand geeft kloppen, en je moet het checken....ze geven piraten vrij baan.

Mensen die ook nog eens HamQTH of QRZ niet invullen maken dus samen met de overheid checken onmogelijk, maar volgens de wetgeving mag je enkel communiceren met andere amateurs dit kan je niet meer controleren, op geen enkele manier.

Ze hebben zoals steeds de kinderen met het badwater weggesmeten....krijgt er wat van als nitwits in regeringen beslissen over zaken waar ze geen kloten van kennen.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Plaats reactie