Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorgen?

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorgen?

#1 Bericht door johnp »

Ik sta open voor suggesties. Maar wel graag constructieve. Geen gemopper meer :-)

Zoiets kan vanzelfsprekend ook niet alleen het moderatorsteam komen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#2 Bericht door elsinga »

Mijn mening:
- iedereen mag lezen op dit forum zonder inloggen
- schrijven mag in een groot deel als je bent ingelogd
- schrijven mag in speciale delen (nader te bepalen, nog geen idee welke en hoe) als je je bij (één van) de moderatoren als zendamateur/luisteramateur/whatever hebt geidentificeerd, bijvoorbeeld scan van de registratie/ID per mail, persoonlijk, whatever
- ben je geidentificeerd, dan krijg je een speciale AG rang, net als bij eQSL. De rest van de gebruikers weet dan dat je geidentificeerd bent en hoeft daar niet meer over te zeuren. ;)
- ga je over de schreef dan weten we je dus te vinden :mrgreen: .
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#3 Bericht door pe1rea »

Geen verkeert idee.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#4 Bericht door andre »

Nobody is perfect, but....

off topic reacties direct verwijderen. Dit heeft niets te maken met te streng modereren, maar is een regel die je heel veel tegen komt op fora, en deze werkt meestal zeer goed. Ik heb ik deze suggestie al eerder geventileerd, maar helaas is hier niet eerder een gemotiveerde reactie op gekomen waarom dat hier niet zou kunnen. Ik weet, voor alles is wat te zeggen, of juist niet, maar ik denk dat deze regel een hoop rust zal geven op het forum.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#5 Bericht door PA0ETE »

Geen slecht idee Robert.

Het is niet zo dat we (als we dit doen) een deel van het forum hiervoor gaan gebruiken. We gaan in zo'n geval het forum uitbreiden met een extra gedeelte waar....

Maar zonder gekheid het zou wel kunnen werken.

Maar wie heeft er nog meer suggesties? Aanpassingen/aanvullingen op het plan van Robert mogen ook uiteraard.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#6 Bericht door PA0ETE »

andre schreef:Nobody is perfect, but....

off topic reacties direct verwijderen. Dit heeft niets te maken met te streng modereren, maar is een regel die je heel veel tegen komt op fora, en deze werkt meestal zeer goed. Ik heb ik deze suggestie al eerder geventileerd, maar helaas is hier niet eerder een gemotiveerde reactie op gekomen waarom dat hier niet zou kunnen. Ik weet, voor alles is wat te zeggen, of juist niet, maar ik denk dat deze regel een hoop rust zal geven op het forum.
Op zich is er wel wat voor te zeggen, en het kan ook gewoon nodig zijn. Het is tegelijk altijd wel een redelijk vrij en open forum geweest. We moeten oppassen dat we daar ook niet teveel aan veranderen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#7 Bericht door andre »

Je kan volgens mij evengoed een vrij en open forum realiseren en toch off topic reacties weren. Volgens mij heeft dat niet zoveel met elkaar te maken. In de klas zijn regels, in het verkeer, bij je werkgever, en toch zijn dat tegenwoordig geheel open instellingen/situaties.
Hoe vaak zie je niet dat een topic al heel snel een andere richting uitgaat gaat. Als er behoefte is om in die afgeslagen richting een discussie te openen, moet er maar een nieuw onderwerp worden geopend. Dat houd de boel tevens overzichtelijk.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#8 Bericht door Frankyboy »

Deze is voor de gebruikers:

Een forum is net zo gezellig als zijn gebruikers :!:

Daar kan een beheerder/mods niets aan veranderen, nog zoveel modden, ingrijpen, laten gaan enz vergeet het maar, gaat niet lukken.
(het helpt alleen tegen excessen)
En ja ik heb ondertussen ook al heel wat jaartjes ervaring met fora en ben zelf ook beheerder.

Kortom de gebruikers doen het.

Vind je een forum te negatief, doe er dan zelf wat aan!

Geef gewoon eens antwoord op een vraag zoals je zelf ook graag een antwoord zou willen hebben.
Nee, gebruik google eens, is geen antwoord.
Erger je je ergens aan, laat dan eens lekker gaan en negeer dat topic.

Wanneer iedereen dat nu eens zou doen, dan komt het vanzelf goed :wink:
Oh ja en digitaal communiceren is een vak, het is geen morse waar je met korte zinnen en afkortingen een rapport en lokatie door geeft.

Lees je posting nog eens door, is het niet op meerdere manieren uit te leggen? Een posting kan heel anders bedoeld zijn dan iemand anders er in leest.
Hou hier een rekening mee, allebei :!: en probeer nu eens eerst uit te gaan van de goede bedoeling van de ander.

Volgens mij komen we een heel eind wanneer iedereen zich hier een beetje aan houdt
En het wordt nooit een dialoog wanneer twee man allebei een monoloog afspelen, luister eens naar een ander, soms hebben anderen best gelijk.
Ja, ja daar ben ik ook achtergekomen, ik had het ook wel een fout.... :oops: :wink:

En een apart gedeelte voor aantoonbare call's is misschien niet zo'n gek idee. Ik ben daar ook wel voor, misschien wel leesbaar voor iedereen maar niet postbaar. Of alleen de topics zichtbaar maar niet de inhoud. Nodigt misschien anderen uit tot het halen van het papiertje.

Tot zover mijn bijdrage, zal even met de billen bloot ondanks mijn nick :wink:
73, Frank PA2FB

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#9 Bericht door PA0LMD »

Aha....... komen we dan toch in een situatie dat roepnaam en/of echte naam en woonplaats verplicht wordt ?
Ik ben er helemaal voor, nooit meer anonieme postings.
Meten is (z)weten

Paul PD0PSB

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#10 Bericht door Paul PD0PSB »

Een "dit is niet OK!" knop.

Daarmee kan iedereen moderatoren wijzen op topics die afglijden.
Niet iedereen hoeft dan zelf BOA te spelen, en moderators kunnen gerichter werken.

Ingrijpen behoeft ook helemaal geen tekst&uitleg,
Gewoon zonder pardon. Moderators zijn de baas en hoeven nooit in discussie.

73
Paul
PD0PSB

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#11 Bericht door Frankyboy »

Die is er toch al?

Dat kleine rode uitroepteken rechtsonder(in het bericht). Dan worden de modjes en beheerder volgens mij gewaarschuwd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#12 Bericht door pe1rea »

Paul PD0PSB schreef:Een "dit is niet OK!" knop.

Daarmee kan iedereen moderatoren wijzen op topics die afglijden.
Niet iedereen hoeft dan zelf BOA te spelen, en moderators kunnen gerichter werken.

Ingrijpen behoeft ook helemaal geen tekst&uitleg,
Gewoon zonder pardon. Moderators zijn de baas en hoeven nooit in discussie.

73
Paul
PD0PSB
Die is er al.
Uitroepteken rechtsonder.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#13 Bericht door PA0ETE »

Frankyboy schreef:Die is er toch al?

Dat kleine rode uitroepteken rechtsonder(in het bericht). Dan worden de modjes en beheerder volgens mij gewaarschuwd.
Klopt.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PD1ASH
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2005, 21:54
Roepletters: PD1ASH

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#14 Bericht door PD1ASH »

Chat irc

Tapatalk pluging

Posten & registratie alleen met geldige Call

Geen urls onder postings of ander gejatte quoutes

Weg met die Awful smileys

mybb dark theme oid

Download section

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Genoeg gemopperd. Hoe gaan we voor een beter forum zorge

#15 Bericht door PA0ETE »

PA0LMD schreef:Aha....... komen we dan toch in een situatie dat roepnaam en/of echte naam en woonplaats verplicht wordt ?
Ik ben er helemaal voor, nooit meer anonieme postings.
Op zich is dat niet verkeerd, alleen zijn er twee praktische problemen mee.

Het schrikt nieuwkomers af, en die hebben we al niet zo heel veel. Daarnaast is het niet een wondermiddel. Als ik kijk naar de mensen die ik de afgelopen twee jaar geblokkeerd heb, dan was het aantal mensen met gewoon een roepnaam als accountnaam niet substantieel minder dan de mensen met een fantasienaam.

Als het een garantie was dat de problemen dan afgelopen waren dan was het niet zo heel erg moeilijk.

Ik vind het idee van Robert niet zo heel gek. Op die manier stoot je beginners niet per se voor het hoofd. Bovendien kunnen nieuwkomers die wel mee willen doen bij de verenigingen toch ook een luisternummer aanvragen als we dat ook toelaten.

Plaats reactie