Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#1 Bericht door ON2PCO »

Dag allemaal,

heeft iemand ervaring met de Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6 (headset) ?

Meneer Heil adviseert om, wanneer je een IC-7400 hebt, de Heil ProSet Elite IC (headset) te gebruiken omdat deze laatste voorzien is van een speciaal, voor Icom, ontwikkeld microfoon element.
Een beetje verwarrend want op Heil's site staat te lezen dat de moderne(re) transceivers van Icom - de IC7600/7700/7800 én de PRO-modellen (waaronder de 746 PRO (=IC7400) en de 756) - ook prima werken i.c.m. de Heil ProSet Elite 6 (met het bekende HC-6 element).

Wie-o-wie kan mij helderheid verschaffen ?

73, Paul - ON2PCO
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#2 Bericht door xxxx »

Paul,

Marcus van Hamradioshop zou je eens kunnen vragen die kan je vast het goede advies geven.
Maar naar mijn idee moet die HC-6 Element prima werken!

Gr Jelle

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#3 Bericht door PA0LMD »

In de USA is de 7400 niet bekend, als heil aangeeft dat de HC-6 werkt op een 746PRO zeggen ze dus daarmee dat het op een 7400 ook moet werken.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#4 Bericht door ON2PCO »

PA0LMD schreef:In de USA is de 7400 niet bekend, als heil aangeeft dat de HC-6 werkt op een 746PRO zeggen ze dus daarmee dat het op een 7400 ook moet werken.
Dag beste Leo,

dank voor de reactie. Hetgeen je schrijft klopt, technisch werkt het dus okay, maar de praktijk heeft uitgewezen dat de gain van het HC-6 element i.c.m. 7400/746PRO (toch) te laag is waardoor je niet het maximale uit deze headset haalt. Ik heb inmiddels de 'IC'-uitvoering besteld.

De (binnenkomende) audio is trouwens GEWELDIG op deze headset, zo'n mooie audio heb ik tot heden nog niet gehoord. Klein nadeel : je krijgt wel snel warme oren met deze headset (op). Bijkomend voordeel : ook (buiten) te dragen bij 15 graden vorst :wink:

Groet, Paul - ON2PCO
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#5 Bericht door ON2PCO »

Hallo allemaal,

inmiddels zijn de Heil PRO-SET Eilte-IC, het bijbehorende kabeltje (AD-1-IC) én de FS-3 (voetpedaal) in huis. Zeer snelle en correcte service van HamShop(.NL) uit Maarssen.

De testen die ik tot heden heb uitgevoerd zijn veelbelovend :
- een overweldigende audiokwaliteit op de hoofdtelefoon. De kwaliteit van de (ingebouwde) speaker van de IC-7400 én zelfs de externe Icom SP-21 verdampen ten opzichte van de audiokwaliteit van de 'speakers' van de headset. Je weet niet wat je hoort, echt !
- de uitgaande audiokwaliteit is ook (meer dan) perfect. Ik adviseer iedereen de fine-tuning (lees : instellingen) van de bass/treble (TX), microfoon-gain, compressor e.d. van de transceiver te doen in overleg met bekende mede-amateurs. Deze laatste(n) kennen jouw stem en kunnen dus aangeven middels welke instellingen jouw stem het meest natuurgetrouw klinkt.

Algemeen : een absolute aanrader dus deze Heil PRO-SET Elite-IC !!!

Binnenkort zal ik de diverse instellingen die voor mijn 'setup' (ICOM IC-7400, SM-20 (tafelmicrofoon), SP-21 (externe speaker) én de Heil PRO-SET Elite-IC (headset)) m.i. het beste functioneren (voor de modes FM en SSB) publiceren, zodat anderen er misschien ook iets aan hebben. Dusssss, more to come soon ....

Gegroet, 73, cu in the pile-up :lol:

Paul - ON2PCO
a Dutchman in Belgium
http://www.ON2PCO.be
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#6 Bericht door xxxx »

De IC versie was toch speciaal voor de oudere Icom tranceivers? Vanaf de 7400 756 pro III etc etc wordt het normale element toch aangeraden?
Lekker verwarrend met al die soorten :?

Maar goed om te horen dat het bevalt....Ik gebruik zelf voor het contesten de Pro Set met HC-4 element dus geen IC en dat bevalt ook prima.
Nadeel is dat ze na lang gebruik wat beginnen te zweten op je oren.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#7 Bericht door ON2PCO »

PD4DX schreef:De IC versie was toch speciaal voor de oudere Icom tranceivers? Vanaf de 7400 756 pro III etc etc wordt het normale element toch aangeraden?
Lekker verwarrend met al die soorten :?

Maar goed om te horen dat het bevalt....Ik gebruik zelf voor het contesten de Pro Set met HC-4 element dus geen IC en dat bevalt ook prima.
Nadeel is dat ze na lang gebruik wat beginnen te zweten op je oren.

Groeten Jelle
Hi Jelle,

navraag bij Bob Heil zelf, heeft mij laten besluiten toch de "IC"-versie te bestellen. Bob vertelde mij namelijk dat de IC-7400 een zogenaamd 'border line'-geval was. In de praktijk bleek dit dus ook te kloppen want ik moest de mic-gain helemaal open zetten en nog behoorlijk hard praten ook om het maximale vermogen uit mijn set te krijgen.
Toen ik woensdag de "IC"-versie ontving en aan de set knoopte, merkte ik meteen dat bij zelfs 40% ('11 uur') van de mic-gain alles perfect werkte ... en het 'geschreeuw' behoorde dus ook tot het verleden.

Wat de Icom 756 Pro, Pro II en Pro III betreft, kan het natuurlijk zijn dat de Pro-Set Elite 6 (dus voorzien van het HC-6 element) hier wel goed mee samenwerkt (wel navragen natuurlijk). Bijkomend voordeel hiervan is, dat je deze '6'-headset ook kunt gebruiken i.c.m. een ander merk transceiver. Je behoeft dan namelijk alleen een voor die andere set geschikt kabeltje van Heil aan te schaffen (prijs : ongeveer € 20). Mijn Pro-Set Elite-IC kan ik niet i.c.m. een ander merk transceiver gebruiken aangezien het "IC"-microfoon-element spanning nodig, hetgeen dus vanuit de Icom-set wordt voorzien (phantom power).

Het zweetwerk is inderdaad, bij intensief (lees : lang) gebruik, een hot issue. Maar, ik zeg maar : na 2 uur autorijden is het ook verstandig even de auto aan de kant te zetten, lekker uit te rusten en een verkoelend glaasje te pakken :D.

Zoals eerder aangegeven, zal ik binnen een paar dagen mijn ervaringscijfers (lees : instellingen) van de verschillende combinaties op dit forum droppen. Je kan dan bijvoorbeeld zien welke de instellingen van de transceiver zijn bij 'rag chewing' (SSB-mode), 'dx / pile-up' (SSB-mode) of een gewoon QSO in FM-mode.

Paul - ON2PCO
Laatst gewijzigd door ON2PCO op 10 aug 2012, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

SETTINGS Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6 + SP-21

#8 Bericht door ON2PCO »

Dag allemaal,

hierbij de eerder beloofde settings. Ik heb de informatie in een PDF-bestand 'gepropt' alsook in een zelf te wijzigen Excel-sheet.

Deze informatie is vanaf vandaag ook te downloaden vanaf de homepage van mijn site onder de knop 'My shack'.

Veel plezier ermee !

73, Paul - ON2PCO
a Dutchman in Belgium
http://www.ON2PCO.be


>>> updates van deze bestanden toegevoegd op 18 september 2013.
Bijlagen
Settings IC-7400 + SM-20 + SP-21 + Heil Pro-Set Elite IC.pdf
(286.4 KiB) 564 keer gedownload
Settings IC-7400 + SM-20 + SP-21 + Heil Pro-Set Elite IC.xls
(227.5 KiB) 254 keer gedownload
Laatst gewijzigd door ON2PCO op 18 sep 2013, 17:39, 18 keer totaal gewijzigd.
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#9 Bericht door ON2PCO »

Ik heb de twee bijlagen in bovenstaand bericht zojuist ge-update en een beetje 'opgeleukt', d.w.z. voorzien van enkele afbeeldingen en een grafische verduidelijking van de 'Mic Gain'-settings.

De Nederlandse teksten heb ik vervangen door de Engelse varianten.

Groet, Paul - ON2PCO
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Theo

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#10 Bericht door Theo »

Dank je wel, ik heb ze uitgeprint en ga ze naast de IC 7000 leggen.

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#11 Bericht door ON2PCO »

Theo schreef:Dank je wel, ik heb ze uitgeprint en ga ze naast de IC 7000 leggen.
Dag Theo,

welke headset heb jij ? Wanneer je de (Pro-Set Elite) HC-6 uitvoering zou hebben, dan zijn jouw instellingen (waarschijnlijk) 'ietsie-pietsie' anders dan die van het "IC"-exemplaar (het model dat ik dus heb).

Ik ben benieuwd en hoor het graag,
een fijne avond, groet,

Paul - ON2PCO.


ps : ik heb vandaag enkele verbindingen op 20m en 40m in SSB gemaakt en de audio-rapporten zijn geweldig : "strong audio" and "great sound". Tja, dat wilde ik altijd al graag horen en is mij nooit gelukt met de SM-20 van Icom.
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Theo

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#12 Bericht door Theo »

hee Paul nee de hoofd telefoon set heb ik nog niet, maar wel de tafelmic.
En dat geeft al een mooie indruk van de instellingen.
Heb gemerkt dat de IC -7000 in veel opzichten net zo in zijn menu zit als de 7400 en de 756.
En dat is juist dan weer zo leuk om naast elkaar te zetten, de pre sets van de een en je eigen.

Ik heb mijn instellingen zo ingesteld als in de voorbeelden van Bob. http://www.7000mic.com/index.htm
En er eigenlijk nooit weer naar omgekeken.

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#13 Bericht door ON2PCO »

Theo schreef:hee Paul nee de hoofd telefoon set heb ik nog niet, maar wel de tafelmic.
En dat geeft al een mooie indruk van de instellingen.
Heb gemerkt dat de IC -7000 in veel opzichten net zo in zijn menu zit als de 7400 en de 756.
En dat is juist dan weer zo leuk om naast elkaar te zetten, de pre sets van de een en je eigen.

Ik heb mijn instellingen zo ingesteld als in de voorbeelden van Bob. http://www.7000mic.com/index.htm
En er eigenlijk nooit weer naar omgekeken.
Okay, dan heb je in ieder geval wel (al) iets aan de configuraties 1, 3 en 4 in mijn overzicht.

Wat ik nu dus mis bij de IC-7400 is de mogelijkheid om de diverse settings (lees : de combinaties die ik in het schema heb staan) te programmeren waardoor je met één druk op de knop van bijvoorbeeld 'configuratie 3' naar 'configuratie 4' of van 'configuratie 5' naar 'configuratie 6' kunt gaan. De duurdere sets hebben dit misschien wel 'aan boord'. Ach ja, heb ik nog iets om van te dromen ... nú de Staatsloterij nog winnen of een rijke vrouw trouwen die de creditcard ter beschikking stelt :D .
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom IC-7400 i.c.m. de Heil ProSet Elite 6

#14 Bericht door PA0LMD »

ON2PCO schreef:Hallo allemaal,

inmiddels zijn de Heil PRO-SET Eilte-IC, het bijbehorende kabeltje (AD-1-IC) én de FS-3 (voetpedaal) in huis. Zeer snelle en correcte service van HamShop(.NL) uit Maarssen.

De testen die ik tot heden heb uitgevoerd zijn veelbelovend :
- een overweldigende audiokwaliteit op de hoofdtelefoon. De kwaliteit van de (ingebouwde) speaker van de IC-7400 én zelfs de externe Icom SP-21 verdampen ten opzichte van de audiokwaliteit van de 'speakers' van de headset. Je weet niet wat je hoort, echt !
- de uitgaande audiokwaliteit is ook (meer dan) perfect. Ik adviseer iedereen de fine-tuning (lees : instellingen) van de bass/treble (TX), microfoon-gain, compressor e.d. van de transceiver te doen in overleg met bekende mede-amateurs. Deze laatste(n) kennen jouw stem en kunnen dus aangeven middels welke instellingen jouw stem het meest natuurgetrouw klinkt.

Algemeen : een absolute aanrader dus deze Heil PRO-SET Elite-IC !!!

Binnenkort zal ik de diverse instellingen die voor mijn 'setup' (ICOM IC-7400, SM-20 (tafelmicrofoon), SP-21 (externe speaker) én de Heil PRO-SET Elite-IC (headset)) m.i. het beste functioneren (voor de modes FM en SSB) publiceren, zodat anderen er misschien ook iets aan hebben. Dusssss, more to come soon ....

Gegroet, 73, cu in the pile-up :lol:

Paul - ON2PCO
a Dutchman in Belgium
http://www.ON2PCO.be
Hoi Paul,

Ja, de microfoons en headsets van Heil zijn erg goed.
Ik gebruik de Proset Plus met omschakelbaar HC4/HC5 element en die bevalt me erg goed.
In eerste instantie gebruikt op een 756Pro3, tegenwoordig op een 7700.
Op beide sets functioneren de HC4 en HC5 uitstekend.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Enkele foto's van mijn 'setup' ...

#15 Bericht door ON2PCO »

Dag allemaal,

enkele foto's van mijn 'setup' heb ik zojuist op mijn site geplakt :
http://www.on2pco.be/homepage/Foto%27s% ... 0shack.htm
scroll hiervoor even naar (ongeveer) de helft van deze (foto) pagina.

Een fijne zondag allemaal,
groet,

Paul - ON2PCO
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Plaats reactie