De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#16 Bericht door PG7VG »

En dan heb ik een paar weken geleden mezelf een nieuwe FT-817nd cadeau gedaan....

Aan de andere kant, de vernieuwingen lijken mij zo minimaal dat ik er echt geen spijt van heb. En het is wel makkelijk dat alle wetenswaardigheidjes gewoon op het net te vinden zijn en deze niet eerst uitgedokterd moeten worden. :mrgreen:
73, Peter.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#17 Bericht door pe1hzg »

PH2LB schreef:Dat weten we nog niet want er zijn nog geen officiële foto's.
Op yaesu.com is de nieuwe transceiver inmiddels te zien en de gebruiksaanwijzing te downloaden: https://www.yaesu.com/indexVS.cfm?cmd=D ... Archived=0

Inderdaad hogere capaciteit NiMH accu, TCXO en output van 5W naar 6W en dat lijkt het wel te zijn. Persoonlijk denk ik dat het een gemiste kans is, alhoewel ik snap dat R&D bij Yaesu lastig is op dit moment vanwege de wijzigingen (en had de 817ND al geen TCXO?)
Zelfs Collins filters worden op dit moment nog als optie aangeboden.

Saillant detail: de 818 lijkt de recente 60m allocatie ook niet te kennen, alhoewel die allocatie wereldwijd wordt en dit alleen een software wijziging nodig heeft. Als ik de firmware aan zou passen zou ik dat meenemen, maar ja.

Ik had het ontwerp van de 817 al een tijd dood gedacht, omdat een aantal componenten langzamerhand lastig worden.
Maar Yaesu denkt hier blijkbaar nog een nieuw typenummer aan te kunnen wijden. Beetje raar want met de huidige zonnevlekken is 5 nee 6 watt een uitdaging - de use case is een beetje weg met de huidige condx.

Hoe dan ook, het is wat het is. Ik denk dat ik met mijn 817, eventueel met een plakkertje met een '8' erop, nog jaren voort kan.

Geert Jan


Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#19 Bericht door PE2AAB »

Klopt GJ. TCXO is ook gewoon verkrijgbaar voor de 817. Ik heb hem via Jacobs en in mijn 817 geprikt. Beetje stabiliteit voor b.v. WSPR maar ook voor het aansturen van Bulgaarse blikjes.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#20 Bericht door Thijzer »

Het staat echt op de site van Yaesu... Als dit geen 1-aprilgrap is, dan weet ik het ook niet meer...

Even gespiekt in de handleiding, lijkt 1:1 op die van de FT-817. Er waren nogal wat issues met de FT-817 die ze gemakkelijk hadden kunnen oplossen:

- Slechte bereikbaarheid van knopjes op het front
- Flimsy voedingsconnector
- Matig display met slecht contrast
- Hoge stroomopname tijdens ontvangst (je accu's zijn bij ontvangst al in een mum van tijd leeg)
- Microfoonconnector aan de zijkant i.p.v. de voorzijde maakt inpakken in een tas moeilijk

Dat zijn zo een paar issues die mij te binnen schoten. Hadden ze gemakkelijk kunnen oplossen dus ik denk dat dit geen echt model zal zijn. Hier klopt iets niet aan, dat is wel duidelijk. Nog een maandje geduld... :lol:

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#21 Bericht door pe5ed »

Ik zie het ook als een behoorlijke gemiste kans.
Een paar cosmetische dingen in het front hadden er wat nieuws van kunnen maken.
Net als de aansluitingen ( micro-usb ) die best wel een upgrade kunnen hebben.
Gebruik met transverters met een ietsje verbeterd display... etc etc etc

Die ene watt extra, nou toe maar, had ik niet gedaan. Eerder de boel lekker overbemeten op 5 W gehouden.
De commerciële boodschap naar satellietverkeer snap ik nog minder.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#22 Bericht door on4avt »

Je kan in 1 geheugen een split frequentie stockeren, 70/2 en omgekeerd.Daar satellieten een verschillende op en downlink hebben vb 2 up, 70 down, kan je met 1 klik op de micro op de juiste frequentie zenden en bij loslaten ontvangen.Ik ken geen ander merk die dat heeft.Ook de ft 857/897.de Porto's hebben dat.
Maar dat heeft de 817 ook.Alleen was de txco filter optie voor de stabiliteit.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#23 Bericht door sottezero »

Als ze hem zouden maken zoals in de fotosoep, dan zou ik de prijs er meteen voor over hebben.

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#24 Bericht door Manitou »

Na meer dan 10 jaar op de markt met de FT-817 heeft deze nieuwe FT-818 weinig nieuws onder de zon.Bij Yaesu heeft men blijkbaar nog niet van SDR gehoord. Stel je voor dat men een FT-818 had gemaakt in dit jasje als een SDR. Neen ze lopen een flink eind achter ten opzichte van Icom die enkele jaren geleden een aantal 'jongeren' in dienst nam en ze hun ding lieten doen. Gevolg een reeks semi-SDR tranceivers die de 'oude' modellen vervangen en verder gaan vervangen komende jaren. Heb de drie Japanse merken in gebruik maar vindt persoonlijk Yaesu de minste kwaliteit levert over de ganse lijn.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#25 Bericht door PG7VG »

Volgens mij is de FT-818 niet de opvolger van de FT-817...... :shock:

Juist om de productie van de FT-817 te kunnen voortzetten heeft Yaesu wijzigingen in het ontwerp moeten maken ivm met de beschikbaarheid van onderdelen. Hierdoor moest er een nieuwe type-goedkeuring komen én daarmee een nieuwe type aanduiding.

Indien je hem nu als dé opvolger van de FT-817 ziet dan vallen de specs idd tegen.
Bekijk je hem als een voortgezette FT-817 dan valt het toch allemaal mee?!? Sowieso een iets verbeterde accu. Standaard een TCXO. En misschien hebben ze ook het TX en RX stroomverbruik kunnen verbeteren??

Als Yaesu toch bezig is met het voortzetten van de FT-817, dan kijk ik niet vreemd op als binnen enkele jaren een “echte” opvolger komt. Met SDR, antenne tuner en kleuren display. :mrgreen:
73, Peter.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#26 Bericht door PA0LMD »

PD7PG schreef:Volgens mij is de FT-818 niet de opvolger van de FT-817...... :shock:

Juist om de productie van de FT-817 te kunnen voortzetten heeft Yaesu wijzigingen in het ontwerp moeten maken ivm met de beschikbaarheid van onderdelen. Hierdoor moest er een nieuwe type-goedkeuring komen én daarmee een nieuwe type aanduiding.

Indien je hem nu als dé opvolger van de FT-817 ziet dan vallen de specs idd tegen.
Bekijk je hem als een voortgezette FT-817 dan valt het toch allemaal mee?!? Sowieso een iets verbeterde accu. Standaard een TCXO. En misschien hebben ze ook het TX en RX stroomverbruik kunnen verbeteren??

Als Yaesu toch bezig is met het voortzetten van de FT-817, dan kijk ik niet vreemd op als binnen enkele jaren een “echte” opvolger komt. Met SDR, antenne tuner en kleuren display. :mrgreen:

Die wijzigingen in het ontwerp zijn er vaker geweest, inmiddels zitten we aan de 6e versie.
De verschillen zitten hem vooral in het toepassen van nieuwere parts.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#27 Bericht door Thijzer »

Andere parts levert nog geen nieuwe typegoedkeuring op, dat krijg je pas als je het ontwerp grondig aanpakt. Dus het zou kunnen, vanuit technisch oogpunt.
Maar uit marketing oogpunt zouden ze het model volledig hebben gerestyled met een verkoopboost tot gevolg: er is altijd een schare amateurs die dit soort dingen nieuw koopt, ongeacht of ze het nodig hebben. En daarna kun je verder met de productie en heb je de ontwikkelingskosten alweer voor een groot deel terug verdiend.

Maar nee, wacht maar tot 1 april.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#28 Bericht door PA3FAT »

De eerste video's staan op Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=ZDgi03e3n00&t=478s
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#29 Bericht door Thijzer »

De eerste 1-april video's dan toch zeker. Wat een faal.

Maar Yaesu is sowieso een beetje de vage kant op aan het gaan. Een jaar geleden brachten ze een 2m en een 70cm portofoon uit, kwalitatief ver beneden de maat en voelbare knock-off van Baofengs enzo. Kostten ook rond de € 100,- wat feitelijk nog teveel was. Nu komen ze met een duobander, van het zelfde laken een pak.
Dus het recyclen van oude modellen of zelfs Chinese prullaria is ze niet vreemd. Als dat de toekomst van Yaesu is, dan gaat 'ie bergaf.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: De opvolger van de yaesu FT-817, de FT-818 mooi niet....

#30 Bericht door PA3FAT »

Lijkt toch echt wel een feitelijk release van de FT818.
Is ook fb groep met dezelfde bijdragen als je terug ziet op YT.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie