ombouw Rd72

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

ombouw Rd72

#1 Bericht door PE1LGW »

Is er iets bekent voor de ombouw van een Nokia Rd72 set voor 70 CM.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: ombouw Rd72

#2 Bericht door PA2LAD »

PE1LGW schreef:Is er iets bekent voor de ombouw van een Nokia Rd72 set voor 70 CM.
Nee. Het museum Jan Corver had contact met amateurs die driftig bezig waren een nieuw stuk besturing ervoor te schrijven en ze waren een heel eind. Het strande op ontbrekende gegevens van chips die speciaal voor Nokia zijn gemaakt. Je kan in de standaardversie een paar vaste kanalen programmeren, maar of dat in de 70 cm band kan, heb ik nooit kunnen proberen.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: ombouw Rd72

#3 Bericht door PE1LGW »

PA2LAD schreef:
PE1LGW schreef:Is er iets bekent voor de ombouw van een Nokia Rd72 set voor 70 CM.
Nee. Het museum Jan Corver had contact met amateurs die driftig bezig waren een nieuw stuk besturing ervoor te schrijven en ze waren een heel eind. Het strande op ontbrekende gegevens van chips die speciaal voor Nokia zijn gemaakt. Je kan in de standaardversie een paar vaste kanalen programmeren, maar of dat in de 70 cm band kan, heb ik nooit kunnen proberen.

Is er iets van bekent wat wel en niet kan.
Ik ben een mail verstuurd naar Till (DL9JT) en Christian (DG7PC), die er mee bezig waren maar totaal geen reactie op gehad.
Die hebben en pre beta test versie van een eprom waarbij ze een paar functies van de RD 72 aan de gang hebben gekregen.
" Je kan in de standaardversie een paar vaste kanalen programmeren " wat is hier dan van bekent, en hoe gaat dit dan.

mvg Pe1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: ombouw Rd72

#4 Bericht door PA2LAD »

In de normale trunkingversie kunnen er 9 simplexkanalen in kwijt. Nu zijn de deelgetallen voor zender en ontvanger per kanaal afzonderlijk in te voeren, dus een shift is mogelijk. Het toestel zal wat ontvangen betreft wat opgekrikt moeten worden om van die 420-430 MHz naar 430-440 MHz te kunnen verhuizen. De zender zal de grootste stap moeten maken. Je hebt nodig AMAN software en die is gekraakt wel ergens op internet te vinden. Normaal kan de software alleen in demomode gebruiken, maar dealers hadden een dongel. Door die hack heb je geen dongel nodig. Verder heb je een flatcable en een adapter DAU-2 nodig. Wat daar inzit is me onbekend. Met die software en hardware kan je het toestel lezen en schrijven. Servicesoftware was een clone van autotelefoonsoftware en helaas nergens meer te pakken te krijgen. Daarom wilden ze bij Jan Corver ook een werkend toestel afleveren met software zoals DEN die gemaakt heeft b.v. Alles zowat plug and play. Die Duitsers konden inderdaad niet verder. Ik heb geen idee wat echt de laatste stand van zaken is. Daarvoor kan je beter even met Cor Moerman bellen.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: ombouw Rd72

#5 Bericht door PE1LGW »

PA2LAD schreef:In de normale trunkingversie kunnen er 9 simplexkanalen in kwijt. Nu zijn de deelgetallen voor zender en ontvanger per kanaal afzonderlijk in te voeren, dus een shift is mogelijk. Het toestel zal wat ontvangen betreft wat opgekrikt moeten worden om van die 420-430 MHz naar 430-440 MHz te kunnen verhuizen. De zender zal de grootste stap moeten maken. Je hebt nodig AMAN software en die is gekraakt wel ergens op internet te vinden. Normaal kan de software alleen in demomode gebruiken, maar dealers hadden een dongel. Door die hack heb je geen dongel nodig. Verder heb je een flatcable en een adapter DAU-2 nodig. Wat daar inzit is me onbekend. Met die software en hardware kan je het toestel lezen en schrijven. Servicesoftware was een clone van autotelefoonsoftware en helaas nergens meer te pakken te krijgen. Daarom wilden ze bij Jan Corver ook een werkend toestel afleveren met software zoals DEN die gemaakt heeft b.v. Alles zowat plug and play. Die Duitsers konden inderdaad niet verder. Ik heb geen idee wat echt de laatste stand van zaken is. Daarvoor kan je beter even met Cor Moerman bellen.

Ik heb Cor Moerman kort geleden nog gesproken beterft de RD72, die was niet echt optimistisch betreft de RD72.
Hij liet het woordt Mis aan koop net niet vallen.
Maar daar is niet veel bekent , ik zal een rond snuffelen betreft de software.
Ik heb er een thuis liggen, en aantal liggen er bij een kennis ( geen ameteur dus voor mij :D ) compleet met lader en antenne.
lijkt mij een mooi setje voor mobiel gebruik.
afwachten dus.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: ombouw Rd72

#6 Bericht door PE1LGW »

We zijn nu weer een paar jaar later, nu verneem ik dat er weer wat mensen mee bezig zijn, om wat met deze set te gaan doen .
heb zelf natuurlijk ook wat uitzoek werk gedaan, er zit twee dezelfde gangbare PLL voor ontvangst en het zenden, met een H8 controller.
En niet zoals door meerdere geroepen was, dat er een aantal exoten in zitten.

Niet dat het de klus veel makkelijker op maakt.
Wie weet er meer van.

Ook nog een vraag had deze telefoon wel een eigen provider netwerk nodig of was deze geheel standalone, ook hier lopen de meningen over uiteen.
Ook lijkt het uiterlijk veel op de Nokia (RD)720, een telefoon die voor Russische markt is gemaakt.
Heb ook een mail verstuurd naar Nokia, maar verwacht niet echt een antwoord.

MVG PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: ombouw Rd72

#7 Bericht door PE1LGW »

In de zoektocht naar een mogelijke ombouw voor de RD72 (Of het gaat lukken, heb ik de hoop bijna opgegeven, maar toch ).
Kom er toch weer wat info boven water drijven.
Heb wel intussen wel de technische info boven water gekregen, een service doc.
Heb deze gegevens digitaal, zeker handig .

Ook de software AMAN-R72 voor de Nokia heb ik al, maar deze heeft een Dongel nodig, en aansluitkabels.
Dus daar heb ik niets aan zolang we die niet hebben.
Mocht er iemand een Dongel hebben voor deze software heb ik wel interesse.
dan wel de juiste info betreft de kabels.

De interface kabels is mogelijk nog wel op te lossen.
Dit betreft mogelijk een RS232 naar de Nokia MBus interface

Heb dit weekeinde nog een paar toestellen gekregen, twee stuks in de orgineele doos met daarin toch weer een verassing.
Een handleiding van het Mobiel Nationaal Noodnet, Quick refrence Card sept 1999 en een telefoon lijst.
telefoon lijst.jpg
quick ref card.jpg
Nokia R72 Boekje.jpg
Nu heb ik een van de RD72 telefoons die op de lijst staat.
Mocht deze ooit spontaan overgaan zal moeten opnemen met donkere stem, Hallo Reserve Korps Mariniers telefoon nummer 7491281.

Je hebt er niets aan deze info, maar toch leuk.

Wist al dat de telefoons ook voor de Russische markt gemaakt zijn als een ander type nr RD720, geen toeval.
Dit lijkt te kloppen, en wel bij de Russische Politie, zal ze eens bellen denk dat ze wel behulpzaam zijn.
Die hebben vast wel een basis station over.

Ben nu in het bezit van drie toestellen incl. twee orgineele voeding, en twee kabels voor gebruik in een auto, sigaretten aan sluiting.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Plaats reactie