Ervaring gezocht Icom IC 7000

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Theo

Ervaring gezocht Icom IC 7000

#1 Bericht door Theo »

Hallo,
Ik heb mijn oog laten vallen op deze tranciever.
En heb E Hams helemaal door gelezen, en Google aan het werk gezet.
Nu komen de volgende problemen boven drijfen;
A microfoon is slecht
B gaat snel stuk
C wordt erg heet/warm

Verder wilde ik graag weten of het groot signaal gedrag op de middengolf goed is.
Ik gebruik nu een Kenwood TS 480 sat.
Deze is geheel top met ontvangst, prima AM detektie op de middengolf.
Maar de 480 heeft geen 2 en 70 aan boord, dat mis ik eigenlijk wel.
Vandaar de keus op de IC 7000.

Ik heb in het verleden de Yaesu 897 gehad, die viel met zijn ontvanger geweldig door de mand.
Daar moet je dus geen grote antenne aan maken :D
Want daar kan deze set niet goed mee uit de voeten.
Hopelijk is dat met de IC 7000 niet zo.
Gaarne ervaringen van mensen hier mee.

Dank al vast.

Theo

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#2 Bericht door PA1ZP »

Hoi Theo

Ik heb geen erevaringen met de IC7000 alleen wat ik vaak hoor als mensen werken met deze set is dat de audio op SSB vaak niet geweldig is.

Verder weet ik wel dat de TS480 wel een heel lekker setje is.
Ook is daar de ontvanger prima van.

Verder zijn de FT897 en FT857 op HF wat minder en zijn ze op 2 en 70 CM prima in orde voor wat betreft de ontvangers.
Ik heb mijn Ft857D tegen een Ft450 en een FT920 getest en aan zeer grote antenne's en antenne systemen gehangen,
Op het eerste gezicht lijkt dat een scheve test de FT857 en Ft920 waren van het CW filter voorzien (300hz voor de FT857D, en 500Hz voor de FT920, de sets waren zowel in CW en SSB langdurige getest en waren dmv een coax switch te schakelen.
Ondanks dat de FT857D wat ruiseriger en nerveuzer ontvangt waren de zwakke stations op alle 3 de sets te nemen en waren er op dat gebied geen merkbare verschillen in zowel ssb als cw.

De antenne's waren 2 gefaseerd aangestuurde halve golfstralers voor 40 meter, een Monoband vertical GP voor 80 een enkele halve golf voor 40 mtr 3 halvegolfstralers gefaseerd aangestuurd op lijn voor 20 mtr, 2 elements beam monoband voor 20 mtr.
Monoband halve golf voor 20 mtr, 2 keer 20 mtr dipool etc.

Ik stond zelf ook te kijken van de resultaten dat het geen moer uitmaakte, wat maar net neembaar was op de ene set was ook maar net neembaar op de andere sets.
Natuurlijk waren er wel verschillen in het audiokwaliteit en bedieningsgemak etc.

Het bleek in alle tests van de diverse sets dat waar je antenne staat en wat voor een antenne het is veel belangrijker is als welke set het is.

groetjes en succes Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#3 Bericht door PD2R »

Mijn ervaring met de IC 7000 is zeer beperkt, een maat van mij had een 7000 maar heeft hem al snel weer verkocht. Persoonlijk vond ik het een leuke transceiver met erg veel mogelijkheden, te veel naar mijn mening. Ik kon maar moeilijk wijs worden uit de vele menu's en ik had het snel gezien met deze transceiver. Nu had ik ook niet de tijd genomen om de handleiding te bestuderen (niet zoals bij Kenwood in het Nederlands maar volledig in het Engels, niet voor iedereen altijd even makkelijk).
De IC 7000 is "not my cup of tea" zullen we maar zeggen.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het een slechte transceiver is, daarvoor heb ik er te weinig mee gespeeld.
Mijn maat vond het zelf overigens geen slechte TRX en zou hem zeker verkiezen boven de TS 480.

De Kenwoond TS 480 ken ik niet, alleen wat ik er over gelezen heb en dat is veelal erg positief.

Als je graag 2 en 70 wilt hebben, waarom dan niet een 2e transceiver voor die banden?
Dan kun je op HF werken en tegelijkertijd de lokale repeater monitoren.

Succes, Maarten
PD2R
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Theo

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#4 Bericht door Theo »

PA1ZP schreef:Het bleek in alle tests van de diverse sets dat waar je antenne staat en wat voor een antenne het is veel belangrijker is als welke set het is.

groetjes en succes Jos
Dank je wel Jos.
Ik begrijp je test opstelling en de uitkomst.
Mijn antenne is een windom van 80 meter lang, op 20 meter hoogte.
De Yaesu ging savonds kompleet over de nek op de middengolf.
En juist daar gebruik ik de set het meest.

Groet,
Theo

Theo

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#5 Bericht door Theo »

PD2R schreef:Als je graag 2 en 70 wilt hebben, waarom dan niet een 2e transceiver voor die banden?
Dan kun je op HF werken en tegelijkertijd de lokale repeater monitoren.

Succes, Maarten
PD2R
Dank je wel Maarten.
Voor 2 en 70 heb ik nu een Kenwood TM V71.
Werkt prima, maar zijn wel 2 kastjes.

Groet,
Theo

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#6 Bericht door kees - pa3deb »

hoi Theo,

wat je bij een set als de IC7000 niet moet vergeten is dat hij ontworpen is voor mobiel gebruik, dus aan een te korte antenne moet werken. Als je zo'n setje aan die enorme antenne van jou knoopt gaat hij volgens mij ook over z'n nek.
Maar misschien valt het mee. Ken je niet iemand die zo'n setje heeft, dat je even kunt uittesten of zo?
Oh en btw, ik ken de set alleen maar van likkebaardend kijken in de winkel, niet door eigen ervaring.

just my 2 cents.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#7 Bericht door Steef »

Ik heb een nieuwe ic7000 gehad.

1 vakantie mee naar Spanje gehad.
Met 3 !!!!!!! enorme ventilators er extra op gericht, kon ik maar een 10 minuten er mee werken. Dan moest de set weer 10 minuten af koelen.

Heb deze na vakantie gelijk verkocht.
Geef mij maar een 706 of nog mooier, 7400.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#8 Bericht door PD2R »

De IC 7000 waarmee ik heb mogen spelen was aan een SteppIr Big IR vertical gekoppeld. Geen echt kleine antenne dus. We hebben daar geen gekke dingen gecontstateerd en de frond end van de TRX ging met die antenne niet over de huppel.

Een IC 7000 maakt, als ik mij niet vergis, meer vermogen dan hij zou moeten maken. Bij 100 Watt maakt hij in het echt 20 tot 30 Watt meer dan hij zou moeten maken. Dit is 1 van de oorzaken dat de transceiver erg heet kan worden. Deze info heb ik deels van het internet, deels uit eigen ervaring. Daarmee bedoel ik dat we gemeten hebben dat de TRX ingesteld stond op 100 W en er in werkelijkheid 125 W uit kwam. De TRX waar ik mee heb gespeeld werd niet noemenswaardig warm maar ik heb ook geen lange doorgangen gemaakt.

De BS7H expeditie maakte ook gebruik van de IC 7000. Ik heb nergens iets kunnen lezen over over verhitting van de TRX. Dat komt natuurlijk omdat zij met de IC 7000 een Acom 1010 eindtrap aanstuurde en daarbij hooguit een 60 á 70 W output van de 7000 nodig hadden.
Daarbij, zij werden gesponsord door Icom dus zullen ze niet snel iets slechts schrijven over hun sponsor.

Nogmaals, ik ben, net als Steef, geen fan van de IC 7000 maar wil het één en ander toch wat nuanceren.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#9 Bericht door PA3EYC »

Ik heb al eem tijdje een IC7000 en ben er zeer tevreden over.
Uiteraard zijn er betere sets te koop maar voor mobiel is het een dijk van een set.

V.w.b. de audio in SSB die valt, met de originele handmicrofoon geweldig mee. Ik krijg op SSB enkel goede berichten over de modulatie. Met de juiste instellingen van de mic-gain en compressor is er een hele mooie modulatie op SSB.
Het grootste probleem is FM. Daarvoor is de modulatie (te)zacht. Ik heb daarvoor een modificatie-set gekocht maar nog niet ingebouwd.

De warmte is inderdaad een probleem die ook ik vaak gehoord heb. Persoonlijk heb ik geen enkel probleem ondervonden met de temperatuur van de IC7000. Toch is ook daarvoor een modificatie die ervoor zorgt dat bij RX de ventilator onhoorbaar draait. Ook die heb ik niet ingebouwd.

Ik heb deze set gekocht om mee te nemen op vakantie en om soms, hier op het erf, wat antennes uit te proberen.
Qua mobiele set is dit een hele goeie maar absoluut niet de goedkoopste.

V.w.b. de menu's, Ja dat is af en toe even zoeken. Maar dat is de prijs die je betaald voor een kleine set met een paar (draai)knoppen met ongelofelijk veel mogelijkheden. Die je natuurlijk niet altijd hoeft te gebruiken.

Ik gebruik de IC7000 als basis hoofdzakelijk voor digimode's en stuur die met HRD. En ben er uiterst tevreden over.
De set heeft zelfs een RTTY demodulator aan boord die heel mooi werkt.

De DSP werkt heel goed en is heel makelijk in te stellen. Standaard heeft deze set DSP en een heel naukeurig kristal. De ontvangstkwaliteit vindt ik zeer goed.

Bij teveel zendvermogen is die heel makelijk terug te draaien. Anders kan je ook heel eenvoudig in het fabrieksmenu het vermogen terugdraaien. Kan je op de normale manier nooit boven een bepaald maximum komen.

Ik zeg, qua mobiele set, een aanrader. Enige nadeel is de prijs. Het is met zekerheid de duurste mobiele set.
En, het is en blijft een mobiele set die je eigenlijk niet mag vergelijken met basis sets.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#10 Bericht door pa3met »

ik heb al een jaar of twee ofzo een IC7000. Ding wordt inderdaad wat warm. Dit komt omdat het hele frame wordt gebruikt voor de koeling. Maw als dat ding heet wordt aan de buitenkant, dan klopt dat. As designed.

De microfoon: er is iemand die een gemodificeerde microfoon bedacht heeft die meter zou moeten werken. Indertijd heb ik de goede man meerdere malen verzochjt het verschil side-by-side te laten horen maar dat bleek een te moeilijke opgave te zijn. Ik kan niet oordelen of de gemodificeerde microfoon beter werkt.

Zelf hoor ik eigenlijk nooit klachten over de audio. Er is eigenlijk maar een ding wat opvalt, en waar je mee zal moeten leren leven: de s-meter op 2 en 70 -- wat dat ding aangeeft is namelijks het vertrouwen waard. De set ontvangt niet slecht, in tegendeel. Het enige is dat je soms een signaal hoort waarvan je denkt ... hmm dat is hard alleen op de meter zie je het niet. het lijtk iets met de ACG te maken te hebben.

Enfin, een goede set, zelfs met harde, schone signalen in de buurt (straal van 50 a 100m) is het apparaat prima bruikbaar.

Features: als je icom niet gewend bent/was (zoals ik) dan is het nogal uitgebreid allemaal en soms wat minder handig verstopt. E.e.a. komt door de kleine formfactor; alle functies moet je ergens in een menu stoppen.

Ik ga een IC7600 kopen (*); ben er nog niet uit of ik de 7000 hou of niet. Het is een heel leuk apparaat in mijn optiek en zeker op HF een performer -- zeker voor het geld en de formfactor.


(*) wel eerst een side-by-side test met een FT2000; als ik de publicaties lees dan is de FT2K kostentechnisch gezien beter (lees: meer value for money) maar ik wil een set hebben die beter is.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#11 Bericht door Marco »

Hoi Theo

Ik heb de set in huis gehad.

De set is klein. Je kan nooit verwachten dat een set "goed" kan werken in een doosje van 20 bij 10cm. Is gewoon onmogelijk. Je moet altijd perfomance inleveren. De buitenkant doet er niet toe. Het moet doen waarvoor het gemaakt is en filteren waar nodig.
De set word niet warm maar heet. Ook dit is slecht voor de componenten en zal hierdoor een lagere levensduur hebben. Er zijn mods voor de microfoon maar ik vind dat dit goed moet zijn vanaf het begin. Modulatie is dof en dus moet je de microfoon modificeren.
Het signaal ruis gedrag is slecht. De set vergeleken met een 1000mp scheelt een s3 tot 4 aan ruis. Set staat ook maar een pompent gedrag te vertonen en reageerd op elke tik vanuit het 220v net. Terwijl je hem aan een 13,8v voeding hebt hangen en dit al redelijk wat rommel filtert. De set is overgevoelig en gaat over zijn "NEK" als er een zendamateur een signaal neer zet met 400w. Ik heb vele intermodulatie gehoord als je de preamp aanzet of zelf uitlaat op 40mtr. Mag gewoon niet. Ik heb een test gedaan tijdens een contest weekend. Ik heb de set meegenomen naar Utrecht. Een maat van mij was aan het zenden met een ts940 en een Tl922. we maakte 400w. Hij zat op 20mtr met een stub filter. Ik heb de set aangezet op 40 en ook op 80mtr met stub filter voor die band en alleen de antenne erin gestopt.. Het enige wat ik hoorde was trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr tik tik tik. en had 9+60 signaal ontvangst. Als ik hem 2min in de antenne had laten zitten was hij zeker kapot gegaan en uitgebrand.

- Doosje is klein ( filters welke???)
- Set onvangt veel te veel rommel en gaat met grote antenne compleet over zijn nek

Volgens de specificaties is de set ook niet bestand hier tegen en er is zelf een test gedaan.
Men roept wel bij Icom dat hij vergelijkbaar is met een IC756.
Als ik je een advies mag geven spaar door en koop een van de volgende sets.


FT1000MP (mark5) etc etc
FT2000
FT950
IC7600
IC7700
IC756

Ik heb de set na vele irritatie verkocht na een maand of 3.
Als je de sets hierboven te duur vind zou ik lekker je oude ts480 houden.

Woon in een wijk met veel HF TV toren IJsserstein en een AM zender.
En dus moet een set goed gefiltert zijn anders krijg je rare dingen op je front end.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#12 Bericht door pa3met »

hier dan een lijstje met wat meetdata van verschillende sets.

http://www.sherweng.com/table.html (Sorted by Dynamic Range Narrow Spaced)

De IC7000 staat rond sets als de IC751 en de FT2000. Dat laatste verbaasde me een beetje.

Modificaties: als iets beter wordt, dan is een modifiatie niet goed. Anders zou je je ook af kunnen vragen waarom mensen
andere filters in een set steken.....toch? Of andere firmware ergens in flashen/andere eproms er in zetten.....

Let wel op dat het wel of niet goed zijn van een set erg afhangt van je locale condities. De IC7000 doet het
prima als er geen extreem harde signalen in de buurt zijn.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#13 Bericht door Marco »

Geen enkele set kan tegen extreem harde signalen. ( daarom zijn er filter)
Overload is Overload.
Wel gek dat je dit aanhaald wat betreft extreem harde signalen ( moet een set niet veel moeite mee hebben) hij mag het wel ontvangen maar niet over zijn nek van gaan.

Maar laten we wel wezen geen enkele mobiele set zonder filter kan hier tegen. Deze ding zijn super gevoelig.
De test die je aangeeft is van voor de change die gedaan is in de lijn van Yaesu.
Deze heeft een PEP upgrade gehad en dit geeft vele voordelen. Op alle fronten.

De test is daarom niet up to date en moet opnieuw gedaan worden. Dit zal zeker gebeuren in de toekomst
Tegenwoordig is alles in te stellen met firmware en software.

De lokatie en condities doen er ook toe dat klopt maar het mag gewoon niet dat een set intermodulatie maakt op banden als 40 en 80mtr. Gewoon slecht ontwerp. En theo stelt deze vraag vandaar dat ik ook dit laat weten in mijn comment.
Daarbij dat het een pompent gedrag vertoont op alle banden en spikes oppakt uit het 220v netwerk hoort niet.

Wat punten op een rij die ik kan beoordelen omdat ik beide set heb gehad.

- Menu ic7000 lastig Ft2000 veel onder knoppen
- Intermodulttie ic7000 , Ft2000 niks
- AGC ic7000 niet ok, FT2000 goed in te stellen
- geen voeding ic7000. Ft2000 ingebouwd
- Geen firmware upgrades, Ft2000 wel

Dus specificaties zeggen niet alleen genoeg dat blijkt wel de FT2000 en IC7000 zijn zowat gelijk en toch hebben grote verschillen.
Alle waarde naar zijn geld en die mobiele setjes zijn gewoon geschikt voor mobiel gebruik/vakantie en gaan ze aan een basis antenne hebben daar flink moeite mee.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#14 Bericht door pa3met »

Hij zal ongetwijfeld de gemodificeerde versies wel eens een keer gaan testen; dat geloof ik direct.

Wellicht had je dan beter de nieuwe variant van de FT2000 kunnen aangeven.
Enfin, ik zal het meemaken. Een FT2k (latest version) vs een IC7600 op dezelfde plek.
Je hoort uiteindelijk wel op weke de keus gevallen is. De FT2k* is natuurlijk eerder te
betalen.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Theo

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#15 Bericht door Theo »

Kijk hier kan ik al wat mee mensen.
Bedankt tot zo ver.
Wat ik met name zou willen weten, hoe is het gedrag op de middengolf?
Stel, je woont in/op een vinex lokatie.
Vlak onder een groot veld zender gebeuren
Van af 675 KHz tot ver in de GHz banden, staat er een veld.
Zou graag dit veld willen zien, en de gebruikte antenne's.

Waarom gaat je radio nu dan vreemd doen?
Wat voor signaal zorgt er voor, op de ingang, dat de ontvanger over zijn nek gaat?
Meet instumenten heb ik wel, een toren van Smilde ook wel, maar geen 675 signaal op de ingang :o

De gemelde temp, heeft dan niemand echt gemeten hoe warm het een en ander wordt?
Zo rond om de 200 graden, dan pas zou je je zorgen moeten maken.

Ik wacht de meting af, tussen 2 trancievers :shock:

Groet,
Theo

Plaats reactie