Ervaring gezocht Icom IC 7000

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#16 Bericht door Marco »

Hallo Theo

De zender kwa temp na lange doorgangen is niet beet te pakken.
Ik ben nogal een dx fan en dus maak veel contacten achter elkaar. De zender is hiervoor niet geschikt.
Temp indicatie heb ik niet maar normaal is anders.

De mengproducten die je krijgt op de 40/80 komen gewoon door de verschillende zenders die we hier in ijsselstein hebben.
Bereffende dat de zender over zijn nek gaat is door dat er geen filters in mobiele trancievers zitten of tamelijk weinig.
Waarom hij over zijn nek gaat is door overload op de ingang. Dit kan van alles zijn. Ik heb de test gedaan met een andere zender en 400w.
De antenne die we gebruikte was aan de zendkant een steppir 3 elm en de andere ontvangst een vertikal . Fysiek stonden deze 10mtr uit elkaar.

Een mooi voorbeeld is me ft1000mp die zag dit signaal ook op de ingang maar door de stub te plaatsen bleef deze in het gereel.
We hebben de test met exact dezelfde setting gedaan op beide trancievers. en dan is het mij wel duidelijk.
Dit dus om even aan te geven het verschil Ft1000MP t.o.v. IC7000

De IC7000 daar in tegen gaat gewoon over de stuiter als hij dergelijke signalen ontvangt.. Door geen filtering in de zender.
De selectiviteit is dus nul.

Je hoeft hierbij dus geen eens te meten om al te weten dat dit doosje gewoon leuk is maar dat is ook alles.
Hier is hij dan ook voor mij onbruikbaar omdat hij mengproducten vertoond en signaal ruis slechter uit de bus komt dan me andere trancievers.

Theo

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#17 Bericht door Theo »

Intussen heb de IC-7000 uitgeprobeert, en gekocht :D
Van mijn ervaring heb ik een verhaaltje gemaakt.

Op het net heb ik niet echt berichten gezien die vertelden over zaken als groot signaal gedrag en selectiviteit op de middengolf.
Wel daar komt dus nu verandering in 8)
Eerste indruk? Hoe is het mogelijk, zo klein en zo goed ontvangen.
Tweede indruk? Wat een giga mogelijkheden heeft dit toestel.

Afbeelding
De Icom IC-7000

Even duidelijk maken, tot nu aan toe heb ik altijd gewerkt met analoge radio's, er zit wel dsp achtige zaken in, maar daar was ik nooit zo van onder de indruk.
Dit is totaal andere koek, dit is een sofware ontvanger/zender.
Geen harde filters meer op het middenfrequent, maar software filters.

Nee niet bang worden, dit werkt subliem.
Wat jij maar wilt, voor filters, het is in te stellen.
En het aardige is nu, dat het geluid bijna niet aangetast wordt.
Je kunt een filter in een filter zetten, als je dat wilt.
En die twee kun je naar believen op een plek zetten, waar je het nodig hebt.
Echt indrukwekkend om dit te zien werken, en mee te spelen.

Voor beeld gister avond, twee stations zaten 4 KHz van elkaar af op 1645 KHz.
Ik kon ze alle twee van elkaar scheiden, zonder dat de audio kwaliteit er minder van werd.
Indrukwekkend om in te stellen, en het resultaat te horen.
Natuurlijk is het dan zo, dat je niet meer zo maar over de band kunt draaien.
Je moet eerst de zaak weer breed zetten, je krijgt anders een zeer vertekend beeld van ruis.

Oversturing heb ik gemerkt rond de 1750 KHz, maar met de attunator in, was dat volkomen verdwenen.
Dit gedrag, had ik ook verwacht.
De gevoeligheid is eigenlijk te goed ;)
En de gebruikte antenne is wel een halve golf lengte voor 160 meter, groot dus.
Denk dat met een gemiddelde antenne, je dit niet eens zult merken.

Korte golf ben ik over gevlogen, werkt.
Je krijgt een heel ander idee over ruis, en eigenlijk het afwezig zijn van ruis.
Ook de ontvangt op de 3 meter, gaaf dat dit prima werkt, viel me niet tegen.
2 en 70 cm is ook dik voorelkaar, en dat allemaal in zo een klein kastje.

Is er ook een nadeel? Tot nu toe zie ik de prijs als nadeel.
Je moet wel op 1100 euro rekenen, en das best wel veel geld.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#18 Bericht door pa3met »

Theo,



ik heb mijn IC7000 ook nog (een dagje) staan. Ik ben het helemaal eens met je berichtgeving. In normale omstandigheden werkt het apparaat uit de kunst. Zelfs met de signalen die op 675 kHz geproduceerd worden, zie ik weinig problemen.
De IC7000 is getest met een IC7700 die full power op een antenne zat te brullen terwijl de IC7000 op een anders gepolariseerde antenne zat. Weinig problemen ondervonden.

Ik heb sinds afgelopen week een IC7600, 2x zo breed, 2x zo hoog. Doet het nog beter dan de IC7000.
Ik heb een andere set er naast gehad, maar zelfs de IC7000 outperformde de andere set. Aangezien het vast op een stortvloed van commentaar komt mvan mensen die er anders over denken, zal ik het merk en modem maar achterwege laten.

De ultieme IC7600 test moet nog even wachten maar dat zal ook wel goed komen.

Have fun met het apparaat. Liefst zou ik de IC7000 willen houden maar financieel is dat voor ons niet te doen.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#19 Bericht door Marco »

Theo schreef:Intussen heb de IC-7000 uitgeprobeert, en gekocht :D
Van mijn ervaring heb ik een verhaaltje gemaakt.

Op het net heb ik niet echt berichten gezien die vertelden over zaken als groot signaal gedrag en selectiviteit op de middengolf.
Wel daar komt dus nu verandering in 8)
Eerste indruk? Hoe is het mogelijk, zo klein en zo goed ontvangen.
Tweede indruk? Wat een giga mogelijkheden heeft dit toestel.

Afbeelding
De Icom IC-7000

Even duidelijk maken, tot nu aan toe heb ik altijd gewerkt met analoge radio's, er zit wel dsp achtige zaken in, maar daar was ik nooit zo van onder de indruk.
Dit is totaal andere koek, dit is een sofware ontvanger/zender.
Geen harde filters meer op het middenfrequent, maar software filters.

Nee niet bang worden, dit werkt subliem.
Wat jij maar wilt, voor filters, het is in te stellen.
En het aardige is nu, dat het geluid bijna niet aangetast wordt.
Je kunt een filter in een filter zetten, als je dat wilt.
En die twee kun je naar believen op een plek zetten, waar je het nodig hebt.
Echt indrukwekkend om dit te zien werken, en mee te spelen.

Voor beeld gister avond, twee stations zaten 4 KHz van elkaar af op 1645 KHz.
Ik kon ze alle twee van elkaar scheiden, zonder dat de audio kwaliteit er minder van werd.
Indrukwekkend om in te stellen, en het resultaat te horen.
Natuurlijk is het dan zo, dat je niet meer zo maar over de band kunt draaien.
Je moet eerst de zaak weer breed zetten, je krijgt anders een zeer vertekend beeld van ruis.

Oversturing heb ik gemerkt rond de 1750 KHz, maar met de attunator in, was dat volkomen verdwenen.
Dit gedrag, had ik ook verwacht.
De gevoeligheid is eigenlijk te goed ;)
En de gebruikte antenne is wel een halve golf lengte voor 160 meter, groot dus.
Denk dat met een gemiddelde antenne, je dit niet eens zult merken.

Korte golf ben ik over gevlogen, werkt.
Je krijgt een heel ander idee over ruis, en eigenlijk het afwezig zijn van ruis.
Ook de ontvangt op de 3 meter, gaaf dat dit prima werkt, viel me niet tegen.
2 en 70 cm is ook dik voorelkaar, en dat allemaal in zo een klein kastje.

Is er ook een nadeel? Tot nu toe zie ik de prijs als nadeel.
Je moet wel op 1100 euro rekenen, en das best wel veel geld.
hallo Theo,

Jou beeld spreekt mijn beeld totaal tegen. Ik denk dat dit komt omdat je op een plek woont waar geen HF aanwezig is. 675Khz 100Kw 3FM 100Kw Radio Utrecht vele KW kan nog wel ff doorgaan.
Dit zal de hoofd reden zijn waarom je z'n gewelig resultaat beschrijft. Hang maar eens een Beam aan de set dan zal de ATT geen overbodige luxe meer wezen in de set. Set op zich niks mis mee Theo maar hij is voor mij doen te overgevoelig als deze aan me beam hangt ( en zoals ik in me andere comment ook beschrijf). Met een draadje of minimaal antenne is het leuk maar ik wil geen Mercedes rijden met een motor van een Mini. En dus is hij dan niet selectief genoeg en te overgevoelig . Voor een ander die dit niet gewend is zal het een uitkomst zijn. Niet iedereen kan een set betalen van 4K of meer. Dus moet je bepalen voor welk doeleinde je de set wil gebruiken. En hoeveel je er aan gaat uitgeven.

S6 met je aanwinst

Theo

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#20 Bericht door Theo »

Ik denk ook Marco, dat er weinig HF staat hier.
De toren van Smilde, 2 piraten op 3 meter met meer als 15 Kw en op de middengolf zijn er maar een paar kleine piraten met zo rond om de 1 Kw.
Dat is al met al niet veel HF, al zeg ik het zelf.
Ook is mijn draad antenne niet groot, 80 meter koperdraad op maar 20 meter hoogte. :wink:

Gekheid op een stokje, kun je nu ook weer zien, hoe verschillend het voor een ieder kan uitpakken.

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#21 Bericht door Marco »

Theo schreef:Ik denk ook Marco, dat er weinig HF staat hier.
De toren van Smilde, 2 piraten op 3 meter met meer als 15 Kw en op de middengolf zijn er maar een paar kleine piraten met zo rond om de 1 Kw.
Dat is al met al niet veel HF, al zeg ik het zelf.
Ook is mijn draad antenne niet groot, 80 meter koperdraad op maar 20 meter hoogte. :wink:

Gekheid op een stokje, kun je nu ook weer zien, hoe verschillend het voor een ieder kan uitpakken.

Dan ben ik zeer benieuwd hoe ver de toren van Smilde bij je vandaan is. Hier minder dan 1km . De afstand is wel van groot belang hoeveel volt/meter je hebt staan of niet. En daar kunnen veel sets niet tegen. Zo ondervond ik dus ook deze icom set. Maar ook yaesu/kenwood setjes kunnen dit niet hebben. Al zou ik aan de rand van IJsselstein wonen krijg ik ook een totaal ander beeld. De meeste storing heb ik van de middengolf. 3mtr en hoger doet niet zoveel. Ja een baken op 149mhz daar had ik last van op 2mtr. Wijzigen van set naar de TS2k die heeft er geen last van dus ook weer opgelost.

Theo

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#22 Bericht door Theo »

pe2mc schreef: Hier minder dan 1km . De afstand is wel van groot belang hoeveel volt/meter je hebt staan of niet. En daar kunnen veel sets niet tegen.
Nee Marco, zo gek is het bij mij ook al weer niet :D
Ik heb wel 2, 3 meter piraten op minder dan 500 meter van mij af zitten.
Het vermogen wat ze gemaakt hebben, is ver over de 20 Kw met zijn beiden.
Daar heb ik geen rare oversturing verschijnselen van gezien.
Ook de signalen van de omroep op de 75 meter band, werden vlekkeloos van elkaar, en uit elkaar gehouden.

Zo zie je maar weer, dat het heel verschillend kan uitpakken, hoe je een ontvanger beoordeeld.
Wat ik al geschreven heb, volgens verwachting was/is, het groot signaal gedrag van de Icom.
En deze kan zich prima staande houden tov van een Kenwood 480 of Icom 7400.
( Om maar wat types aan te geven )
Deze IC 7000 is een heel andere klasse dan bv de Yaesu 897 familie.

Theo

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#23 Bericht door Theo »

Wat ook een leuke aanvulling is, je kunt er een externe scherm aan maken.
Ik heb als voorbeeld een tft scherm van de digitenne er aan gemaakt.
Leuk voor mobiel werken :D
Afbeelding

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#24 Bericht door PA3EYC »

Zoals ik in een eerdere reactie al zei: Een mobiele set met zeer veel mogelijkheden.
Ik ben er zeer tevreden mee. Ik gebruik de IC7000 op dit moment heel veel voor CW.
De DSP-filters zijn uitstekend voor die mode.
Maar nogmaals. Ga de IC7000 niet vergelijken met een basis set. Het is en blijft een uitstekende mobiele set.
Veel succes ermee.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#25 Bericht door PD7HB »

Even een opgraving van dit topic:

Naast mijn IC-7300 ben ik ook in het bezit van een IC-7000 en vanmiddag nog even een paar leuke verbindingen kunnen maken met een station in Marokko en een paar Amerikanen, en dat tussen al het gedoe van de Franse contest door. Het enige wat ik heb "gemodificeerd" is het gaatje in de microfoon, dat heb ik iets groter gemaakt en ik heb er een 100 Ohm 0,5 watt weerstand in gezet die er voor zorgt dat de ventilator in RX ook heel rustig draait, dit puur voor het gebruik in de camper waar de set zit ingebouwd in een bak onder het bed waar natuurlijk minder luchtcirculatie is dan als de set vrij staat. Uiteraard heb ik het front van de set op het dashboard.

Het valt mij op dat zowel hier op het forum geschreven wordt dat de IC-7000 erg heet wordt net als bijvoorbeeld de IC-706 serie en de TS-50 maar wat is heet? Ik hoor dit zelfde ook wel eens op de frequentie en dan vraag ik hoe heet wordt hij dan maar daar weet men geen antwoord op te geven. Ik doe dan meestal de suggestie om in de keuken de warmwaterkraan open te draaien en als deze even "loopt" daar je handen onder te houden en dan krijg ik steevast te horen: "dan brand ik mijn handen" Juist en dan te bedenken dat de meeste warmwaterkranen zijn afgesteld op 60 graden. Maar op de IC-7000 en vergelijkbare sets kan je gewoon je hand op leggen zonder dat je hem terug trekt zoals bij de waterkraan, wat is dan heet? Ik heb na toch wel flinke doorgangen tijdens de vakanties de temperatuur eens gemeten met een infrarood thermometer en ik kwam niet hoger dan 48 graden bij een binnen temperatuur van tegen de 28 graden in de camper.

Je kan, en dat gebeurt hier ook een mobiele set niet vergelijken met een basis set die veel meer koel capaciteit heeft en daarom koeler blijft, de ventilator is groter en het chassis van de set, vaak veel aluminium, heeft veel meer koel oppervlak.

Maar om nou te zeggen dat deze kleine mobiel sets erg heet worden kan ik het zeker niet mee eens zijn. We moeten ook niet vergeten dat deze "doosjes" zijn ontworpen door mensen die daar een hele studie van hebben gemaakt, ingenieurs heten die geloof ik :lol:

Wat ik eigenlijk wil zeggen dat wat wij als heet ervaren eigenlijk warm is en dat is geen probleem voor deze soort sets. Verder heb ik de IC-7000 ook in de shack aangesloten gehad en ik had totaal geen last van mijn buurman die hemelsbreed nog geen 100 meter van mij af woont, zelfs niet als we beide op 20 meter werkte, in zo'n geval moet je wel de filters goed instellen en dat is voor sommige een enorm probleem want dat staat in de manual en die leest men niet :lol: :lol: :lol:

Ik ben nog steeds erg tevreden met de IC-7000
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ervaring gezocht Icom IC 7000

#26 Bericht door pa3met »

Ik heb onlansgs een van mijn 7000's verkocht omdat er nu thuis een 9700 staat. In de auto: nog steeds de 7000.

Er is weinig op aan te merken als mobiele TRX. Hij heeft een vrij goede groot signaalgedrag, wat je bij sommige andere TRX minder ziet.

Dan de opmerkingen over de warmte; het is idd zo dat de TRX warm wordt, maar wat de vorige poster al zei -- een hete kraan trek je je handen onderuit weg, de 7000 heb je dan nog in je handen. Dat gezegd hebbende: ICOM heeft bij meerdere sets trouwens het idee opgevat het hele frame te gebruiken als warmte-afvoer. Daarom is hij "overall" warm. En dat hoort dus ook zo.

Ik ben nog steeds superblij met de 7000.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie