wie kent de emperor mobilofoons

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd3lkn
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2008, 23:43
Locatie: Asterdam

wie kent de emperor mobilofoons

#1 Bericht door pd3lkn »

hallo ik heb even een vraag kent iemand de emperor mobi's zie bijlage foto

ik kan er eentje overnemen staat in de uhf band maar weet niet of iet te programeren is voor de 70 cm band


graag jullie reaktie of info

vast bedankt Eric PD3LKN
Bijlagen
61938285_2-emperor-en-grundig-mobilofoon.jpg
61938285_2-emperor-en-grundig-mobilofoon.jpg (85.19 KiB) 4987 keer bekeken

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#2 Bericht door Michel-nl »

Ik ken ze persoonlijk niet maar als er een programma voor te vinden is en een schema voor een kabeltje dan moet et te doen zijn lijkt me.
Elke mobilofoon die pc programmeerbaar is is vaak wel vrij te programmeren in de 70cm band, echter lijkt et mij verstandiger dat je naar een GM350 of GM950 van Motorola zoekt in de UHF.
Die zijn naar mijn mening veel makkelijker en sneller te programmeren, enige wat je erbij moet regelen/maken is een ribbox en kabeltje.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#3 Bericht door PE7EB »

Of een TK-880 van Kenwood, te vinden op 2e hands.nl.
Software en schema voor interface heb ik voor je.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#4 Bericht door pa5cal »

emperor was ooit in CB land (met name het model shogun) de opvolger van de president lincoln. Dat is dus weer uniden/bearcat enz. Allemaal een pot nat maar dan weet je iig de fabrikant van het spul, of de waarschijnlijke interne fabrikant.

Wellicht helpt dat met zoeken?

-P

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#5 Bericht door pe1hzg »

pa5cal schreef:emperor was ooit in CB land (met name het model shogun) de opvolger van de president lincoln. Dat is dus weer uniden/bearcat enz.
Da's een andere Emperor dan de dumpapparaten die de TS had.
Emperor is geen onbekend merk in de mobiele radio wereld. Maar, vele apparaten zijn gemaakt voor trunking en de leverancier (ergens in de buurt van rotterdam als ik me goed herinner), is niet amateur-vriendelijk.

Begrijp me niet verkeerd, dat is voor Motorola ook zo, maar omdat het meer gebruikt wordt, is de kans groter dat er eens wat "lekt".

Amateur-ombouw heb ik nooit kunnen vinden.
Het lijkt erop dat het merk inmiddels is overgenomen.

Ik denk dat je zelf wat reverse engineering moet doen.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#6 Bericht door Michel-nl »

Motorola is gewoon vrij te programmeren met software die overal te vinden is.Dus minder moeilijk zeg maar.

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#7 Bericht door pe1hzg »

Michel-nl schreef:Motorola is gewoon vrij te programmeren met software die overal te vinden is.Dus minder moeilijk zeg maar.
[met excuses aan de TS]

Als je formeel aan deze software wilt komen, kost dat behalve behoorlijk wat eurae, ook een heleboel papierwerk. Motorola is helemaal niet gelukkig dat deze software "vrij verspreid" wordt. Probeer het maar eens en je zult snel genoeg van de juristen horen.

Waarom? Behalve dat ze hun Intellectual Property willen beschermen, heeft Motorola er ook veel belang bij dat hun radio-netwerken zo storingsvrij mogelijk werken. In dat beeld passen geen mensen die voor eigen gebruik een frequentie prikken en aan de gang gaan.
Liever dus dat ze de programmeerbaarheid, en daarmee de software, onder controle willen houden.
Dat lukt niet helemaal, alas, maar reken erop dat ze hierop jagen.

"hobby door amateurs" past hier niet in en daarom bestrijden ze dat.
Dat de software toch op het Internet te vinden is wil niet zeggen dat dit mag.

Jaren geleden adverteerde Moto met pagina-grote advertenties in QST waarin ze dit uitlegden.

Dichter bij huis geldt dit overigens nog steeds: diverse apparaten in de dump werden eerst "gedemilitariseerd" voordat ze beschikbaar kwamen: van KF161's is bijna altijd de PROM verwijderd, van de T813's van het radiomuseum moesten de PROMS eruit geknipt worden (4000 apparaten, 4 IC's van 16 pinnen, dit heeft de nodige kniptangetjes gekost), en andere apparaten komen alleen "vrij" *nadat* er vervangende firmware beschikbaar is.
Vandaar dat ik niet zo blij ben met "alternatieve code" die dan weer "buiten de band" kan: het verkleint de kans dat we in de toekomst nog wat krijgen, het is veiliger om alles gewoon onder de pers te doen. En da's heel zonde.

En, in de tijd dat ik Emperor bedelde voor gegevens, kreeg ik van hun exact hetzelfde verhaal. Vandaar, dus.

Geert Jan

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#8 Bericht door PA2LAD »

pe1hzg schreef:het verkleint de kans dat we in de toekomst nog wat krijgen, het is veiliger om alles gewoon onder de pers te doen. En da's heel zonde. Geert Jan
Jammer genoeg hebben enkele zendamateurs het voor ons allemaal verpest door gratis verkregen materiaal met behulp van illegaal verkregen software op Marktplaats te gaan aanbieden voor bedrijven of illegale activiteiten. Daar zijn de bedrijven die wat weg te geven hebben, Motorola en de vakhandel echt niet blij mee. Dat heeft tot resultaat dat de container of schrootpers goed gevuld wordt en de vakhandel bij vervanging gewoon het oude materiaal terug neemt.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#9 Bericht door PE7EB »

Laten we deze groep meteen even per definitie geen zendamateurs noemen Leen.
Radio Amateur Dienst

De definitie volgens de Communicatie wet is:
Een radiodienst van zelfontwikkeling, onderlinge radiogemeenschap en technische onderzoekingen, uitgeoefend door radioamateurs, dat wil zeggen door bevoegde personen, die zijn geïnteresseerd in de radio-techniek, uitsluitend met een persoonlijk oogmerk en zonder geldelijke interesse.
En ik begrijp jouw reactie volledig, dit soort activiteiten is gewoon broodroof, en daar wordt je als dealer/handelaar niet vrolijk van.
Ik heb hier ook de mogelijkheid om Kenwood mobilofoons te programmeren, maar doe dit uitsluitend voor amateurs en kosteloos.

Praktijken zoals eerder omschreven, hebben heel veel goodwill bij fabrikanten, importeurs en dealers volledig om zeep geholpen helaas.

Wat ik me wel afvraag, en wellicht kan jij daar als insider een antwoord op geven Leen, in hoeverre is er tegen op te treden?
Als ik er even simpel naar kijk, is het vergelijkbaar met het illegaal kopiëren van muziek, boeken, merkartikelen of wat dan ook, en daar wordt ook tegen opgetreden.
Dat moet hier toch ook mogelijk zijn, en wellicht als dat geïnitieerd wordt vanuit de amateur wereld, dat er dan nog iets goed te maken is.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#10 Bericht door Michel-nl »

Het verspreiden van de software is inderdaad zwaar illegaal en hou ik me ook totaal niet mee bezig, hetgeen wat ik download is puur voor eigen gebruik daar ik een aantal motorola mobilofoon's en portofoon's gebruik.
Ik wil alleen maar aangeven dat als je goed zoekt je de software en kabel schema's gewoon kan vinden op internet, en dan uiteraard voor eigen gebruik. (Ik heb ook gewoon een bedrijfs licentie voor legaal gebruik van de mobilofoons en portofoons.)

PE1NQO
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:26
Locatie: Haarlem

Re: wie kent de emperor mobilofoons

#11 Bericht door PE1NQO »

hallo ik heb even een vraag kent iemand de emperor mobi's zie bijlage foto

ik kan er eentje overnemen staat in de uhf band maar weet niet of iet te programeren is voor de 70 cm band


graag jullie reaktie of info

vast bedankt Eric PD3LKN
Hallo Eric,

Ik ken de bovengenoemde apparaten wel. Deze zijn ooit ook gebruikt en geleverd door de fa. Rohill uit Hoogeveen. Naar mijn weten is hiervoor geen ombouw naar de amateur kanalen beschikbaar, wel moet het mogelijk zijn in deze Trunking apparaten een aantal conventionele kanalen te programmeren.

groeten,

PE1NQO

Plaats reactie