Icom 910H en CTCSS

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Icom 910H en CTCSS

#1 Bericht door PA8E »

Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een prachtige Icom 910H transceiver voor 2m en 70cm. Ik heb deze set tweedehands gekocht en hij werkt als een trein.

Er is alleen een klein dingetje wat ik maar niet uit kan vogelen: hoe stuur je een CTCSS-toon mee om een CTCSS-enabled repeater te openen?

In de gebruiksaanwijzing staat dat je eerst de benodigde toonhoogte moet instellen middels [set] - [FM]. Daarna moet je op [TONE] drukken en dan zou er een [T] in het scherm verschijnen. Het vreemde is dat er bij mij helemaal geen [T] in het scherm verschijnt, de set begint gewoon te zenden als ik [TONE] indruk. Weliswaar met de juiste toon, want de repeater gaat open.

Alleen als ik vervolgens met de microfoon wil zenden, dan opent de repeater niet meer.

Ik heb een soort work around gevonden middels de Tone-Squelsch, maar dit werkt weer niet op alle repeaters.

Is er een andere Icom 910H-gebruiker die dit appeltje heeft geschild en dit hier met mij zou willen delen?

Bij voorbaat dank!
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#2 Bericht door KI6APR »

Ik heb geen 910H maar weet je zeker dat de toon die je nu uitzend niet de ouderwetse 1750 Hz toon is? Die toon werd alleen uitgezonden wanneer de repeater in "standby" mode was na een paar minuten en je moest dan inderdaad eerst even een seconde op [TONE] drukken op de repeater weer te activeren. Ik weet niet of er nu nog repeaters zijn die nog steeds op de 1750 Hz toon reageren. Of misschien zend je wel een andere toon uit maar alleen maar zolang je de [TONE] ingedrukt houd.

De repeaters hier in de VS moeten deze toon (bijvoorbeeld 123 Hz bij de repeater die ik veel gebruik) anders wordt je gewoon genegeerd. Soms horen we dan amateurs die op de zogenaamde squelch-tail omdat ze niet de juiste of geen tone uitzenden en de repeater stopt dan gewoon met zenden na 2 seconden na de courtesy toon. En dat is dat een goede indicatie om even te helpen en te vertellen wat de juiste frequentie is.

Selecteer de band, selecteer [SET] en dan [FM] daarna [UP] of [DN] om de toon item te selecteren "ton" en selected band (144/430(440)/1200). Nu moet de toon indicator verschijnen "T". Nu de toon frequentie kiezen met de tuning dial en wanneer de juiste toon frequentie voor die repeater verschijnt, op [FM] drukken om de FM mode setup te verlaten.

Voor de sets die ik hier in de VS gebruik is er ook een automatische repeater shift functie (ARS) zoals dat bij Yaesu radios wordt genoemd. De handleiding voor de 910H die ik heb gedownload maakt verschil tussen de USA sets en Europese sets voor de set up.

Bij jouw beschrijving lijikt het erop dat je de toon functie niet hebt geactiveerd omdat er geen "T" op het display verschijnt. Het lijkt erop dat je een stap hebt overgeslagen (de [UP] of [DN] om de tone item te selecteren "ton"). De Nederlandse handleiding kan misschien een andere beschrijving hebben.

Ik hoop dat het lukt. En veel plezier met de nieuwe transceiver.

Jan

PS. Vergeet niet dat repeaters verschillende CTCSS frequenties hebben en dat is juist om interactie tussen repeaters te voorkomen. Als je zegt dat het niet op alle repeaters werkt, heb je dan wel de juiste frequentie geprogrammeerd voor die "andere" repeaters? Misschien weet je dit allemaal al, maar voor de volledighed wilde ik dat er even bij vermelden.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#3 Bericht door Steef »

boven de knop call staat t-sql.

call even ingedrukt houden om tussen verschillende standen te schakelen.

eerst set drukken en dan call om een en ander verder in te stellen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

910H en CTCSS

#4 Bericht door PA8E »

@ KI6APR: inderdaad, zo staat het ook beschreven in de handleiding. Alleen als ik [set] en [fm] indruk, dan heb ik slechts drie menuutjes en geen van hen is "Ton". Dit zit kennelijk niet in de Europese versie? Wel kan ik de toon hoogte instellen, maar vervolgens werkt dit volgens mij alleen met de t-squelsch.

Ik heb inderdaad een overzicht van welke repeaters welke CTCSS toon willen horen. Met zenden in t-squelsch werkt dit ook goed. Alleen ontvangen niet (waarschijnlijk zend de repeater de toon niet altijd mee terug).

@ Steef: als ik [set] indruk en daarna [call] dan springt [set] er gewoon weer af. Ik krijg dus geen [T] in het scherm te zien.
Ook kent mijn [call] knop slechts twee standen: aan of uit. Op het scherm staat dan t-squelsch of niks.

Iemand nog een idee wat dit kan zijn?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken voorzover!
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#5 Bericht door KI6APR »

Ik lees wel iets over [TONE] indrukken waarbij de "T" moet verschijnen en iets over Split en Duplex. Hoe dan ook er wordt een uitzondering gemaakt voor de Europese versie in de Amerikaanse handleiding en er wordt dan steeds over de oude 1750 Hz toon gesproken voor de Europese versie.

Hoe heeft de vorige eigenaar deze transceiver dan gebruikt?

In ieder geval ben ik eens gaan kijken naar mods en vond het volgende verhaal (zie attachment).

Ik weet natuurlijk niet of het van toepassing is op de transceiver die jij hebt en ik weet ook niet vanaf wanneer de repeaters de CTCSS tonen gingen gebruiken. Het verhaal lijkt verdacht veel op wat jij beschrijft.

Misschien heb je er wat aan maar ik had eigenlijk verwacht dat de transceiver al aangepast zou zijn.
Bijlagen
IC-910H Mod.pdf
(100.15 KiB) 648 keer gedownload
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

910H en CTCSS

#6 Bericht door PA8E »

@KI6APR: Inderdaad Jan, je hebt gelijk. De probleembeschrijving in de mod lijkt verdraaid veel op wat er bij mij gebeurd. Ik zal de mod vanavond uitvoeren (ik knip het pootje van de diode wel zo door dat ik het eventueel later nog aan elkaar kan solderen, mocht de werking niet zijn zoals verwacht.)

Te gek dat je dit gevonden hebt! Many thnx!

Uiteraard post ik een update als dit is uitgevoerd!
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#7 Bericht door Steef »

Even gekeken, en idd bij mij is het ook alleen T-sql. Dus kan dan alleen ontvangen als de sub toon mee uitgezonden word. Ik ga de mod opslaan, en mocht het ooit nodig, weet ik hoe het moet.
Wie praat luistert niet

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#8 Bericht door KI6APR »

Ik denk dat de dioden van het SMD type zijn en zeer kleine afmetingen hebben. Je moet dan wel een soldeerbout hebben met een dunne stift die dit dan aankan. Houd ook rekening met ESD. Er zijn soldeerbouten met een geisoleerde stift. Je kunt ook het metalen gedeelte van de soldeerbout verbinden met het chassis van de transceiver met een draad of in ieder geval verbinden met een massa aansluiting van de print waar je aan werkt. Misschien heb je al een soldeerbout zoals van het merk Weller met transformator en een massa aansluiting voor ESD bescherming.

De dioden kunnen verbonden zijn met een processor die dan kan beschadigen door statische electriciteit. Het gaat hier dus niet over het eventueel beschadigen van de dioden maar de andere componenten door te hoge spanningen.

Je wilt dan waarschijnlijk de Amerikaanse versie hebben voor wat betreft de CTCSS en je zou dan de diode verplaatsen van D3 naar D2 zoals beschreven is.

Laat ons nog even weten of het allemaal goed gelukt is.
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Nico
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2009, 22:21

ctcss of tone

#9 Bericht door Nico »

Jim,
Ik wil de zelfde set aanschaffen en las al zoiets.

Dit vond ik nog op www.mods.dk

Laatste regels van hun tekst waar een mooie tekening bij staat,

Remove remove D3.

When D3 is removed, also Korean Auto Repeater function is anabled. (See operating manual) If you do not want to use this function you can disable it in the "SET --> FM" menu. (See operating manual) If you rather want to use the American Auto Repeater function (See operating manual) you need to install D2 located just above D3.

When this mod is done the 1750Hz function will be lost. To be able to use 1750 you need to by a microphone with built in 1750Hz function. I use a HM-15 and it works great.

Nico

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Repeaters op Icom 910H

#10 Bericht door PA8E »

Heren,

dankjewel voor jullie goeie tips! Het project stond bij mij even in de koelkast omdat ik niet over een smd-soldeerbout beschik. Echter, een collega amateur wees mij erop dat ik natuurlijk ook het printbaantje van de betreffende diode kan doorbreken. Zo kan ik het naderhand altijd weer herstellen door het printbaantje aan elkaar te solderen.

Ik heb de modificatie zojuist gedaan en de eerste testjes gemaakt. Works like a charm! Ik druk de repeaters netjes open en alles werkt nu zoals een USA/Korea-version (wat je eigenlijk hier in NL wilt hebben).

Kortom: heel veel dank, zo beleef ik nog meer plezier van mijn Icom! :-)
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Repeaters op Icom 910H

#11 Bericht door PD3MCF »

PA8E schreef:Heren,

dankjewel voor jullie goeie tips! Het project stond bij mij even in de koelkast omdat ik niet over een smd-soldeerbout beschik. Echter, een collega amateur wees mij erop dat ik natuurlijk ook het printbaantje van de betreffende diode kan doorbreken. Zo kan ik het naderhand altijd weer herstellen door het printbaantje aan elkaar te solderen.

Ik heb de modificatie zojuist gedaan en de eerste testjes gemaakt. Works like a charm! Ik druk de repeaters netjes open en alles werkt nu zoals een USA/Korea-version (wat je eigenlijk hier in NL wilt hebben).

Kortom: heel veel dank, zo beleef ik nog meer plezier van mijn Icom! :-)
wie zou voor mij deze mod kunnen uitvoeren zelfde probleem hier met de 910H

ik heb niet van dat fijne gereedschap
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Plaats reactie