Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#31 Bericht door PA2WN »

pe1rdp schreef: 13 jan 2024, 23:10 [..]
Waar een kwart eeuw geleden 2m en 70cm nog ruisvrij was, zo zijn deze banden nu ook vervuild door QRM veroorzaakt door bijvoorbeeld laders, LED verlichting en de zonnepaneel installaties niet te vergeten. Een handjevol s-punten is tegenwoordig geen uitzondering meer.
Voordeel is wel dat je je niet hoeft af te vragen of je je antenne wel hebt aangesloten. De ruis/QRM toename maakt het meer dan duidelijk, itt "vroegah'.
73 de PA2WN, Theo

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#32 Bericht door PA2WN »

PE1PQX schreef: 14 jan 2024, 16:15
PA3DJS schreef: 06 jan 2024, 14:28
TheoP schreef: 06 jan 2024, 11:14 Zelfs op de middengolf gebruik ik N stekkers.
Elke tiende van een dB telt, ook daar :D

Theo
Op HF, of lager, is er voor mij maar één reden om N te overwegen: een type-N verbinding is waterdicht, en bij PL moet je de nodige maatregelen treffen.

@PD1ACB: als je veel op 70 cm gaat doen, stap dan over naar N connectors voor kabels die je daarvoor gebruikt. PL pluggen geven echt slechtere / onacceptabele SWR. Dit laatste uit ervaring.
Een goed gemonteerd PL CLAMP connector is ook redelijk goed waterdicht. De juiste connectoren kiezen is zeer belangrijk.
Ik wil eigenlijk niets anders meer dan CLAMP connectoren.
De PL 259/7 CR pluggen samen met RF-287/UF 7mm kabel is een prima kombinatie met lage verliezen, makkelijke montage en redelijke kosten.
Het blijft afhankelijk van de inzet van de techicus die het in elkaar zet natuurlijk.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#33 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef: 14 jan 2024, 16:15
PA3DJS schreef: 06 jan 2024, 14:28
TheoP schreef: 06 jan 2024, 11:14 Zelfs op de middengolf gebruik ik N stekkers.
Elke tiende van een dB telt, ook daar :D

Theo
Op HF, of lager, is er voor mij maar één reden om N te overwegen: een type-N verbinding is waterdicht, en bij PL moet je de nodige maatregelen treffen.

@PD1ACB: als je veel op 70 cm gaat doen, stap dan over naar N connectors voor kabels die je daarvoor gebruikt. PL pluggen geven echt slechtere / onacceptabele SWR. Dit laatste uit ervaring.
Een goed gemonteerd PL CLAMP connector is ook redelijk goed waterdicht. De juiste connectoren kiezen is zeer belangrijk.
Ik wil eigenlijk niets anders meer dan CLAMP connectoren.
Weet je zeker dat clamp PL ook waterdicht is langs de center pin en binnenkant afscherming? Dat heb je nodig omdat anders de verbinding niet waterdicht is. Ik gebruik de nodige hoeveelheden vaseline. Dat wat wordt wel een zooitje als het in contact komt met zand.

Gebruikersavatar
PD1ACB
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:51
Roepletters: PD1ACB
Locatie: Valkenswaard

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#34 Bericht door PD1ACB »

Hoi , allemaal bedankt voor de reacties , ik had de dag erna al een N connector in huis. ( of beter gezegd een verloop van PL naar N )

met deze kon ik dus aan de slag, 2 meter en 70 cm werken gaat heel redelijk.
ik zal zeker binnenkort de PL connector vervangen voor een goede N connector.

HF gaat op zich ook aardig, zeker het ontvangst, omdat ik reacties krijg dat mijn signaal niet erg sterk doorkomt, ga ik nog op zoek naar een alternatief voor mijn 10 meter lange End Fed draad antenne, kan in rechte lijn niet veel langere kwijt. Maar goed ik heb nog genoeg te prutsen / uit te zoeken / hobby-én / enz. :)

nogmaals bedankt voor alle reacties en opmerkingen, PD1ACB Henny.

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#35 Bericht door ON4CAY »

Ben hier ook bezig met nieuwe antennes te installeren. Voor VHF/UHF N-connectoren EVO van Messi & Paoloni, en voor HF PL259 (ook van M&P). Ik wikkel wel een heel eind vulcaniserende tape rond elke aansluiting buiten, dat maakt alles waterdicht.

on4ged
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Yaesu FT-991A , een klein beetje verdrietig :)

#36 Bericht door on4ged »

PD1ACB schreef: 05 jan 2024, 21:32
on4ged schreef: 05 jan 2024, 20:41 Maar een groot probleem mag dat niet zijn voor een radioamateur, een andere stekker aan de kabel solderen is zo gebeurd.
Klopt, een andere connector aan een kabel solderen is helemaal geen probleem, alleen als je geen N-connector in huis hebt is het een groot probleem :)
Heb ruim 25 jaar geleden alles verkocht of eigenlijk het meeste gewoon weggegeven. Over een tijdje foppen ze me daar echt niet meer mee :)

groet, PD1ACB , Henny
Ik ken dat probleem ook wel, ik heb het soms ook nog wel eens voor. (hoewel dat nu al wel lang geleden is) Ik ben ook vele jaren nagenoeg volledig inactief geweest maar sinds een paar jaar heb ik de draad weer opgevat. En intussen heb ik me toch een kleine reserve aan verschillende stekkers en overgangsstekkers aangelegd zodat ik in de toekomst zo'n situatie hopelijk niet meer moet meemaken. Het assortiment beperkt zich bij mij wel tot N- PL- en BNC connectoren en overgang-stekkers. Maar wel in de verschillende versies voor 5 & 7 mm kabel.
En mocht het ooit toch nog eens gebeuren, dan weet ik dat er in de vijver in de tuin nog twee overgang-stekkers N en PL naar BNC liggen. Of ik ze daar ooit nog ga zoeken? Ik betwijfel het zeer sterk.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie