Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#31 Bericht door andre »

PA0ETE schreef: 24 jul 2023, 11:10

(N.b. amateurspullen zijn altijd vrijgesteld van invoerrechten bij import naar de EU, als ze die rekenen moet je protesteren dan zou je het terug moeten krijgen.)
Waar vind ik dat?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#32 Bericht door Thijzer »

Ik snap dat je je handeltje wilt beschermen maar inclusief BTW en invoerrechten die door de winkel voor je worden betaald, kost het ding € 201,05. Deliveries Duty Paid heet dat. Het wordt op de site zelfs uitgelegd:

https://moonrakeronline.com/eu/delivery-information

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#33 Bericht door Charles_ »

andre schreef: 24 jul 2023, 17:55
PA0ETE schreef: 24 jul 2023, 11:10

(N.b. amateurspullen zijn altijd vrijgesteld van invoerrechten bij import naar de EU, als ze die rekenen moet je protesteren dan zou je het terug moeten krijgen.)
Waar vind ik dat?
Ook ik zou graag willen weten welke wet- en regelgeving hierop van toepassing is en wat onder amateurspullen wordt verstaan. En vanzelfsprekend ook hoe je die kan terug ontvangen indien deze vrijstelling niet is toegepast.

Thijzer schreef: 24 jul 2023, 22:01 Ik snap dat je je handeltje wilt beschermen maar inclusief BTW en invoerrechten die door de winkel voor je worden betaald, kost het ding € 201,05. Deliveries Duty Paid heet dat. Het wordt op de site zelfs uitgelegd:

https://moonrakeronline.com/eu/delivery-information
Zelf koop/bestel ik bij voorkeur bij een Nederlandse winkel/handelaar omdat je dan volgens de Consumentenbond recht hebt op wettelijke garantie mocht er onverhoopt een defect zijn of iets anders wat mis is. En in dat geval kan je gewoon het apparaat naar de verkoper brengen of opsturen.
Heb je het in het buitenland gekocht dan gaat zoiets best een lastig en moeizaam verhaal worden.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#34 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef: 24 jul 2023, 22:01 Ik snap dat je je handeltje wilt beschermen maar inclusief BTW en invoerrechten die door de winkel voor je worden betaald, kost het ding € 201,05. Deliveries Duty Paid heet dat. Het wordt op de site zelfs uitgelegd:

https://moonrakeronline.com/eu/delivery-information
Handeltje beschermen doe ik niet aan. Het gaat mij om eerlijke informatie.

Over welk van de twee hebben we het hier Q336 of Q332?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#35 Bericht door PA0ETE »

Charles_ schreef: 25 jul 2023, 15:32
andre schreef: 24 jul 2023, 17:55
PA0ETE schreef: 24 jul 2023, 11:10

(N.b. amateurspullen zijn altijd vrijgesteld van invoerrechten bij import naar de EU, als ze die rekenen moet je protesteren dan zou je het terug moeten krijgen.)
Waar vind ik dat?
Ook ik zou graag willen weten welke wet- en regelgeving hierop van toepassing is en wat onder amateurspullen wordt verstaan. En vanzelfsprekend ook hoe je die kan terug ontvangen indien deze vrijstelling niet is toegepast.

Thijzer schreef: 24 jul 2023, 22:01 Ik snap dat je je handeltje wilt beschermen maar inclusief BTW en invoerrechten die door de winkel voor je worden betaald, kost het ding € 201,05. Deliveries Duty Paid heet dat. Het wordt op de site zelfs uitgelegd:

https://moonrakeronline.com/eu/delivery-information
Zelf koop/bestel ik bij voorkeur bij een Nederlandse winkel/handelaar omdat je dan volgens de Consumentenbond recht hebt op wettelijke garantie mocht er onverhoopt een defect zijn of iets anders wat mis is. En in dat geval kan je gewoon het apparaat naar de verkoper brengen of opsturen.
Heb je het in het buitenland gekocht dan gaat zoiets best een lastig en moeizaam verhaal worden.
Als we het toch over eerlijke en volledige informatie hebben:

Het is zo dat je binnen de EU dezelfde garantierechten hebt.

Dit komt erop neer dat je recht hebt op een redelijke gebruiksduur van het apparaat. Bij sommige apparaten is een duur van twee of drie jaar redelijk, koop je een wasmachine van een van de betere merken dan mag je verwachten dat het apparaat 15 of 20 jaar blijft werken.

Echter, de garantierechten volgens wetgeving zijn (behoudens de eerste paar jaar) niet volledig. Na 1 of 2 jaar mag de ondernemer een bedrag in mindering brengen vanwege he "gebruiksgenot", want de bezitter heeft het apparaat wel enkele jaren gebruikt, en dat heeft zeker enige waarde.

Wat je daarnaast ziet is dat bedrijven steeds vaker overgaan tot veel kortere garanties. In een deel van de gevallen kun je ook garantie bijkopen.

Je vraagt je af: moet je bijkopen terwijl je recht hebt volgens de wet op een langere garantie?

Als je kijkt naar tv-programma's als Kassa en Radar, dan zag je dat die zich in het verleden vrij onverzettelijk opstelden. Her kwam dan bijv. een hoogleraar consumentenrecht aan het woord en die zei dan zoiets als dat je geen garantie moest bijkopen, en hij vertelde waar je volgens de wet recht op had.

Sinds meerdere jaren zie je dat de adviezen van dat soort programma's veranderd zijn. Ze adviseren: neem genoegen met de garantie die je krijgt, en als je dat nodig vindt, sluit dan zo'n contract voor extra garantie af.

Gelijk hebben in zo'n kwestie is één ding. Gelijk krijgen is een tweede. Je kunt wel recht hebben op een langere garantie, maar als de winkelier van een grote keten voet bij stuk houdt, kun je alleen maar naar de rechter stappen, en dan ben je heel veel meer geld kwijt dan wanneer je een apparaat voor eigen rekening laat repareren en/of genoegen neemt met wat je krijgt.

Het is niet in orde. Maar het is wel de aanpak die het meest succesvol is.

Ik stoor me (als journalist) al heel lang aan hoe machtige partijen, als bijv. ook dit soort bedrijven wegkomen met het stelselmatig negeren op deze manier van de wet. En dit is zeker niet het enige geval waarin dit gebeurt.

Maar er is ook goed nieuws. Bedrijven zijn zich meer en meer bewust van hun imago en van hoe belangrijk het is dat hun klanten tevreden zijn. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, en zijn er uitzonderingen, maar vaak krijg je gewoon goede service en wordt er ook niet moeilijk gedaan. Vertrouwen komt te voet, maar gaat weg in galop per paard :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#36 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef: 24 jul 2023, 22:01 Ik snap dat je je handeltje wilt beschermen maar inclusief BTW en invoerrechten die door de winkel voor je worden betaald, kost het ding € 201,05. Deliveries Duty Paid heet dat. Het wordt op de site zelfs uitgelegd:

https://moonrakeronline.com/eu/delivery-information
Even als wake-up-call, als je bij Moonraker daadwerkelijk je bestelling inklopt, verschijnen daar 44,33 aan ¨VAT/Duties & Taxes" op je rekening als je naar NL verstuurt Een KG-Q336 komt dan op een prijs van 229,08, en dat is vrijwel precies wat je ook bij mijn "handelttje" betaalt. Bij mij heb je hem als je op tijd bestelt de dag erop en vanuit de UK binnen 7 tot 10 dagen.

Eerlijk is eerlijk.

(zie bijlage, klik om te vergroten.
image001.png
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#37 Bericht door Thijzer »

Afhankelijk van het moment waarop je bestelt kan het bedrag variëren en afhankelijk van het type (in mijn geval de 6m variant) de prijs van het toestel.

Feit is dat er geen invoerrechten achteraf bijkomen zoals je beweert of dat 'ie "door de douane glipt".

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#38 Bericht door andre »

PA0ETE schreef: 25 jul 2023, 15:52
Als we het toch over eerlijke en volledige informatie hebben:

Het is zo dat je binnen de EU dezelfde garantierechten hebt.

ja garantie......recht hebben en recht krijgen, vaak via een geschil of geding.

Maar waar kan ik nu lezen dat 'amateurspullen' een vrijstelling hebben van invoerrechten?
Ik kan het nergens vinden John...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#39 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef: 25 jul 2023, 18:19 Afhankelijk van het moment waarop je bestelt kan het bedrag variëren en afhankelijk van het type (in mijn geval de 6m variant) de prijs van het toestel.

Feit is dat er geen invoerrechten achteraf bijkomen zoals je beweert of dat 'ie "door de douane glipt".
Dat is goed en wel, maar voor de 4m-versie betaal je hetzelfde als in Nederland.

Ik had gedacht dat die 44 euro er achteraf bij kwamen (ik had ook gedacht dat het minder was). Je betaalt dat nu aan de verkoper.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#40 Bericht door PA0ETE »

andre schreef: 25 jul 2023, 18:30
PA0ETE schreef: 25 jul 2023, 15:52
Als we het toch over eerlijke en volledige informatie hebben:

Het is zo dat je binnen de EU dezelfde garantierechten hebt.

ja garantie......recht hebben en recht krijgen, vaak via een geschil of geding.

Maar waar kan ik nu lezen dat 'amateurspullen' een vrijstelling hebben van invoerrechten?
Ik kan het nergens vinden John...
Het is ook lastig te vinden. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.

Als het onterecht in rekening gebracht wordt is er een bepaald nummer (een inklaringsnummer geloof ik) hiervoor, en als je dat geeft zegen ze "oh ja", en dan krijg je het terug.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#41 Bericht door PA0ETE »

Ik kan de EU-documenten hierover nog niet vinden, maar vrijwel zeker is dit het nummer waaronder de vrijstelling van invoerrechten voor amateurapparatuur valt 852520 04 of 852520. (Dit komt uit mijn archief.)

Ik heb ooit begrepen dat dit zou gelden voor alle materiaal dat je voor de zendhobby gebruikt, dus ook niet-typische materialen die je voor de zendhobby beoogt te gebruiken.

Let wel, het gaat niet om een BTW-vrijstelling of een vrijstelling om een bedrag(je) te mogen rekenen door een derde partij voor inklaring, het gaat hier uitsluitend om invoerrechten die meestal sowieso niet over dit soort hobbymateriaal worden gerekend.

Ik weet dat dit een jaar of tien geleden gold. Het zou kunnen dat het inmiddels geschrapt is.

Er is een EU-document waarin dit gespecificeerd wordt. Maar dat kan ik dus helaas nu niet vinden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#42 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef: 25 jul 2023, 19:02 Ik kan de EU-documenten hierover nog niet vinden, maar vrijwel zeker is dit het nummer waaronder de vrijstelling van invoerrechten voor amateurapparatuur valt 852520 04 of 852520. (Dit komt uit mijn archief.)

Ik heb ooit begrepen dat dit zou gelden voor alle materiaal dat je voor de zendhobby gebruikt, dus ook niet-typische materialen die je voor de zendhobby beoogt te gebruiken.

Let wel, het gaat niet om een BTW-vrijstelling of een vrijstelling om een bedrag(je) te mogen rekenen door een derde partij voor inklaring, het gaat hier uitsluitend om invoerrechten die meestal sowieso niet over dit soort hobbymateriaal worden gerekend.

Ik weet dat dit een jaar of tien geleden gold. Het zou kunnen dat het inmiddels geschrapt is.

Er is een EU-document waarin dit gespecificeerd wordt. Maar dat kan ik dus helaas nu niet vinden.
ik heb mijn twijfels John omtrent die vrijstelling.
Als ik de douane statistiekcodes bekijk die met 8525..... beginnen gaat het over zend- en ontvangst toestellen maar het woord "hobby" of radioamateur wordt nergens genoemd.
Lang geleden bij mijn vorige werkgever moest ik vaak statistiekcodes opzoeken en toen ook nooit uitzonderingen voor onze hobby gezien.
Meten is (z)weten

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#43 Bericht door sottezero »

ik vind hem niks :mrgreen: want ik mag niet alle banden gebruiken...

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#44 Bericht door PA1Bj »

Hier is de vrijstelling van invoerrecht te zien onder 8525 60 00 . Dus John is goed op de hoogte.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 301%3AFULL

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#45 Bericht door PA0ETE »

Ik heb me hierbij even laten souffleren door iemand die hier meer ervaring mee heeft dan ik :)

Ik heb niet gekeken want ik moet zo aan het werk, ik denk dat je op het linkje van PA1BJ hetzelfde kunt vinden, maar dit is het douanetarief met deze beide codes: 85256000 of 85176200. Daarbij geldt voor de invoerrechten het nultarief.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie