CHN 8020

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa3bya
Berichten: 113
Lid geworden op: 22 dec 2005, 09:48
Locatie: Achterberg (Rhenen)
Contacteer:

Re: CHN 8020

#16 Bericht door pa3bya »

Hierbij een foto:

De lampjes doen het nog, echte gloeilampjes!
Front en schaal getekend met tekenpen en teken sjabloon, daar tekenden we toen ook schema's en huis installaties mee, op de tekentafel.
Bijlagen
IMG_6029.jpg

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: CHN 8020

#17 Bericht door pa0fmy »

Ik ben nu zo ver met het ding dat er inplaats van uWatts, mWatts uit de stuurstrap komt. Op 20meter ca 18mW op 80m ca 9mW. Lukt me niet om dat beiden op 18mW te krijgen. Zit in het laatste 80 meter spoeltje van de stuurtrap. Heb een nieuwe gemaakt op een spoelvorm met kern. Parallelkring aan de kant van de transistor en een secondaire wikkeling als uitgang. Dat gaf al aardig wat verbetering. Het filter aan de ingang van de HF trap is erg scherp en niet voldoende breedbandig voor 80meter. De koppelC heb ik iets vergroot en de draaicondensator voor bijtunen op 80 hierop gezet. Uitgang met het nieuwe spoeltje is breed genoeg. Het signaal bij ontvangst gaat daar ook doorheen dus dat bijtunen van het filter werkt ook bij ontvangen. Verder merk ik nog iets van het signaal van 2 x het VFO - 9MHz gemoduleerd op het uitgangssignaal. 1Mhz hoger en lager zie ik ook nog iets op de analyser. Op 80 meter is ook 5,5 MHz van de VFO waar te nemen. Er komt dus toch nog teveel VFO signaal door de balansmixer heen.
Graag wil ik jullie ervaringen weten en of je dat ook gemeten hebt (als je dat kunt) en of 9mW en 18mW voldoende is voor een eindtrap te sturen. Die moet nog gemaakt worden. Van 9mW naar ca 20 watt is +-33dB gaat een drietraps versterker worden. Wie heeft een idee met de moderne IRF FET's

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: CHN 8020

#18 Bericht door PA3ECZ »

Van deze zelfbouw project uit die tijd heb ik alle documentatie en schema's ect ect hier nog liggen.
Dit is allemaal afgedrukt in A5 formaat en netjes in hoesjes opgeslagen.

Het gaat om van deel 1 t/m deel 7, en daarbij is ook nog de Tips, Verbeteringen, Ect in deel 1 en 2
Verder de uitbreiding met 40 Mtr, en op de valreep ook nog een beschrijving van de Digitale Frequentie uitlezing voor de CHN80/40/20 transceiver.

Ben de shack hier aan het opruimen, en wil het niet weggooien, maar ik bied het aan voor een liefhebber die het nog kan gebruiken, en de opbrengst hiervan wou ik doneren voor de steun aan Oekraine Giro 555, dus doe een bod :idea:

Verzendkosten hiervan zijn voor mijn rekening.
Bijlagen
DSC05397.JPG
DSC05395.JPG
DSC05396.JPG
DSC05394.JPG
DSC05392.JPG
DSC05393.JPG
DSC05391.JPG

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: CHN 8020

#19 Bericht door EA5JEX »

Ik heb er ook een gebouwd, met 40m uitbreiding.
Die heb ik later verkocht.

Kees ea5jex

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: CHN 8020

#20 Bericht door pa0fmy »

Mijnde was zonder eindtrap, dus zelf een ontworpen met twee IRF610 FETS. Heeft wat moeite gekost om het goed te krijgen maar eerste QSO met Rusland op 20 meter. 2de QSO op 80 binnenland.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: CHN 8020

#21 Bericht door PA3ECZ »

PA3ECZ schreef: 06 mar 2022, 13:13 Van deze zelfbouw project uit die tijd heb ik alle documentatie en schema's ect ect hier nog liggen.
Dit is allemaal afgedrukt in A5 formaat en netjes in hoesjes opgeslagen.

Het gaat om van deel 1 t/m deel 7, en daarbij is ook nog de Tips, Verbeteringen, Ect in deel 1 en 2
Verder de uitbreiding met 40 Mtr, en op de valreep ook nog een beschrijving van de Digitale Frequentie uitlezing voor de CHN80/40/20 transceiver.

Ben de shack hier aan het opruimen, en wil het niet weggooien, maar ik bied het aan voor een liefhebber die het nog kan gebruiken, en de opbrengst hiervan wou ik doneren voor de steun aan Oekraine Giro 555, dus doe een bod :idea:

Verzendkosten hiervan zijn voor mijn rekening.

Deze copy's zijn niet meer beschikbaar, heeft iemand al een mooi bod gedaan, en daar gaan ze nu naar toe, waarvoor mijn dank.

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: CHN 8020

#22 Bericht door ton.blokker »

Tja, hoe zou het toch met Cor zijn.
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

Gebruikersavatar
pa3bbv
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 nov 2008, 16:12

Re: CHN 8020

#23 Bericht door pa3bbv »

Ik heb er ook nog eentje staan, begin jaren 80 heb ik die gebouwd. Veel mee gewerkt om sked afspraken voor MS en EME te maken via het VHF-net op 20 meter. Prima ding hoor! Ik heb hem 2 maanden geleden eens aan de spanning gehangen. Echter alle schakelaartjes zaten vast heb er een paar vernieuwd en ja hoor hij doet het nog prima. Ik gebruikte er een aangepaste 27mc eindtrap bij die ruim 100 watt leverde.
Best 73es
Leo
PA3BBV

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: CHN 8020

#24 Bericht door PA1AIS »

ton.blokker schreef: 07 mar 2022, 10:10 Tja, hoe zou het toch met Cor zijn.
ja, goede vraag...
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA1AL
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2022, 23:16
Roepletters: PA1AL

Re: CHN 8020

#25 Bericht door PA1AL »

Ben deze week weer mijn oude CHN8020 weer van zolder gehaald. Heb hem 40 jaar geleden met de hulp van CHN en PA0ET (Henk Emmelot) gebouwd. Alleen de 40 meter print moet er nog in. Het smalle amp metertje is gesneuveld en ik heb op het net nog geen replacement gevonden. De ontvanger werkt nog steeds maar wel wat birdies. De zender moet ik nog eerst nakijken. Ben trouwens nieuw op deze site.
Vr gr
PA1AL

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: CHN 8020

#26 Bericht door PA0FRI »

Tja, hoe zou het toch met Cor zijn.[/quote] ja, goede vraag...[/quote]
Ik heb hem een paar jaar geleden gebeld en hij was geen zendamateur en kende mij niet,
terwijl wij meermaals contact hadden over techniek en/of componenten uitwisselden.
Het gaat dus niet goed met hem denk ik.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CHN 8020

#27 Bericht door PA2REH »

Tja, de jaren zullen een factor zijn.
Mocht iemand een CHN8020 hebben liggen (staat waarin is niet belangrijk) dan heb ik er belangstelling voor. Altijd al eens willen bouwen, maar het is er nooit van gekomen. 73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

OE6PAF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2010, 09:43

Re: CHN 8020

#28 Bericht door OE6PAF »

Hallo

Destijds, als PE1IAL, was ik er als de kippen bij om deze tranceiver te bouwen.
Achteraf gezien, met de kennis van toen, is dat een behoorlijk slordig ding geworden maar het heeft toch wel zo`n dertig jaar gewerkt.
Direct na een succesvol CW examen had ik de set bij de RCD aangemeld en die jongens kwamen toen bij mij thuis ter (goed)keuring .
Vanaf toen was ik altijd qrv met "Corretje" !
Nu wil ik er een fatsoenlijk ding van maken dus ligt het nu geheel uit elkaar genomen op de werkbank, vooral de bedrading wordt vervangen
en netjes in een kabelboompje gevat, nu is het nog een zooitje spagettie daar aan de onderzijde.
Ook de kast en het front gaan er aan geloven, het ziet er niet uit.
Nou lees ik in dit draadje iets over een digitale frequentie uitlezing, daar heb ik wel oren naar, ik kan er echter op het net helemaal geen artikel
over vinden en ook in de oude cqpa tjes niet (bezit alle uitgaven vanaf 1976)
Kan iemand hier mij opweg helpen?
Mijn dank zal zeer groot zijn.

Groet 73es de pieter OE6PAF

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: CHN 8020

#29 Bericht door pa0fmy »

Ondertussen doet de mijne het. De digitale frequentiemeter werkt op 20 en op 80 meter. De eindtrap werkt op een paar van die goedkope MOS FET transistoren. Spoeltjes in de stuurtrap voor 80 en 20 meter vervangen door zelfgemaakte. Zo kon ik experimenteren met de beste aanpassing. De eindtrap heeft wat moeite gekost om zowel op 80 en op 20 een bruikbare output te krijgen. Op beide banden nu 10 watt

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: CHN 8020

#30 Bericht door PA0CMU »

Hoi Pieter,

Ik heb mijn versie van de CHN-8020 voorzien van een 'TAP' teller bedacht door wijlen Klaas PA0KSB. Heeft ooit in Electron gestaan maar als het goed is heb ik daar nog een digitale kopie van liggen. Die zal ik opzoeken voor je. VFO en carrier oscillator worden apart gebufferd en gemeten door de teller. De resultante daarvan wordt op het display weergegeven. Alles opgebouwd met 74HCT ic's.

Zie ook: http://www.pa0cmu.nl/chn8020.html
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie