Icom 746 variërende output

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA5MS
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2018, 22:02
Roepletters: PA5MS

Icom 746 variërende output

#1 Bericht door PA5MS »

Hoi,

Mij oude trouwe Icom 746 heeft kuren, de output wappert alle kanten op als ik een Carrier maak op FM/CW/FSK/AM dus constante output dan zwabbert de output alle kanten op. Hij schiet heen en weer van 100 terug naar 5 en alles daartussen. Hij lijkt wel op de ALC terug te regelen. Dit doet hij ook als de set volledig koud wordt aangezet. Antenne of dummyload maakt geen verschil. Ook de band maakt niet uit of het nu 160m, 20, 10, 6 of 2m is hij doet het overal niet goed.

Ik vermoed niet dat het de driver transistors zijn of IC-151. Het lijkt echt op een ALC probleem.. iemand hier ervaring mee ?

Dit probleem begon eerst heel minimaal maar is met de jaren erger geworden.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Icom 746 variërende output

#2 Bericht door pa2st »

Ik heb wel eens problemen met output power gehad. Dat lag bij mij aan slechte zekeringhouders. M.a.w. ik had last van voltage drop. Kan je de voeding en voedingskabel uitsluiten?
CWops #2897

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom 746 variërende output

#3 Bericht door PA0LMD »

De ALC gaat bewegen als de totale versterking van de PA varieert.
Dat de ALC zelf defect is komt hoogst zelden voor .
Als het een latere 746 is en er zitten nog 2SK2975 driver mosfets in dan is de kans het grootst dat die defect zijn of gaan.
Meten is (z)weten

PA5MS
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2018, 22:02
Roepletters: PA5MS

Re: Icom 746 variërende output

#4 Bericht door PA5MS »

Hallo Leo,

De 746 is een oudje heb hem al een jaar of 20 dus hij is van rond de eeuw wisseling. Zou hem open moeten halen om te kijken wat erin zit. Ik vermoed nog transistors.. Kan je het ook aan het serienummr zien ? zal eens kijken of ik het bouwjaar ergens op kan zoeken aan de hand van het serienummer.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom 746 variërende output

#5 Bericht door PA0LMD »

PA5MS schreef:Hallo Leo,

De 746 is een oudje heb hem al een jaar of 20 dus hij is van rond de eeuw wisseling. Zou hem open moeten halen om te kijken wat erin zit. Ik vermoed nog transistors.. Kan je het ook aan het serienummr zien ? zal eens kijken of ik het bouwjaar ergens op kan zoeken aan de hand van het serienummer.
Ik heb geen duidelijk beeld van wanneer de transistoren zijn vervangen door de mosfets.
Maak hem open maak een foto zou ik zeggen.
Meten is (z)weten

PA5MS
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2018, 22:02
Roepletters: PA5MS

Re: Icom 746 variërende output

#6 Bericht door PA5MS »

Leo,

Hij is inderdaad van eind 1999 en het schema wat erbij zit heeft 2x 2SC1972 als driver en daarvoor een enkele 2SC1971 dus geen mosfets.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom 746 variërende output

#7 Bericht door PA0LMD »

PA5MS schreef:Leo,

Hij is inderdaad van eind 1999 en het schema wat erbij zit heeft 2x 2SC1972 als driver en daarvoor een enkele 2SC1971 dus geen mosfets.
Ok.......maar ergens in de PA trein zit iets waardoor de versterking varieert.
Vraagt nader onderzoek.
Meten is (z)weten

PA5MS
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2018, 22:02
Roepletters: PA5MS

Re: Icom 746 variërende output

#8 Bericht door PA5MS »

Zal in het gezamelijke stuk zitten gezien hij het op HF maar ook op VHF doet dus ergens voor de eindtorren. Zal er eens met wat meetapparatuur induiken.

PA5MS
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2018, 22:02
Roepletters: PA5MS

Re: Icom 746 variërende output

#9 Bericht door PA5MS »

:D :D Probleem Gefixed. :D :D Er speelde eigenlijk 2 oorzaken, als eerste de power potmeter was gewoon vuil. Nadat ik deze gereinigd en met de juiste smeermiddelen weer ingeolied had was het probleem al voor 90% verholpen. Daarnaast bleek ook connector J151 op het RF board niet helemaal fris contact te maken op de massa. Dit verholpen door met een kleine druppel tin beide delen aan elkaar te solderen. Vermogen is weer netjes regelbaar en blijft mooi op de ingestelde waarde staan. Eind goed al goed :D :D

pa4o
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Icom 746 variërende output

#10 Bericht door pa4o »

Knap opgelost John

Peter

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Icom 746 variërende output

#11 Bericht door pa1bvm »

Hi John ...power potmeter op het front ??
die doet bij mij moeilijk .. en ook de Mic gain

PA5MS
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2018, 22:02
Roepletters: PA5MS

Re: Icom 746 variërende output

#12 Bericht door PA5MS »

Rick,

Jawel de potmeter op het front, deze heb ik met IPA gereinigd en daarna met Contact 61 geolied. Output blijft nu stabiel. Weet eigenlijk niet of deze potmeters nog los te koop zijn. Zou mooi zijn als die ergens te vinden zijn. Misschien heeft Ali ze wel ?

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Icom 746 variërende output

#13 Bericht door pa1bvm »

er zitten daar op het front meer potmeters .. alleen mike gain en power gebruik ik vaak .. misschien uitwisselen met eentje die minder wordt gebruikt
..als ze dezelfde waarde hebben..

na inspuiten doen ze het ook bij mij wel weer .. maar dat is vaak maar tijdelijk ..

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom 746 variërende output

#14 Bericht door PA0LMD »

PA5MS schreef:Rick,

Jawel de potmeter op het front, deze heb ik met IPA gereinigd en daarna met Contact 61 geolied. Output blijft nu stabiel. Weet eigenlijk niet of deze potmeters nog los te koop zijn. Zou mooi zijn als die ergens te vinden zijn. Misschien heeft Ali ze wel ?
Kan best zijn dat ICOM ( Amcom) ze nog levert.
En ik heb er zelfs nog enkele op voorraad.
Meten is (z)weten

Plaats reactie