ICOM ID-52 VHF/UHF D-STAR aangekondigd

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

ICOM ID-52 VHF/UHF D-STAR aangekondigd

#1 Bericht door Manitou »


Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: ICOM ID-52 VHF/UHF D-STAR aangekondigd

#2 Bericht door pa3kc »

Ziet er leuk uit, maar...

Als men D-STAR niet eenvoudiger maakt dan denk ik dat ICOM nog meer terrein gaat verliezen aan Yaesu system fusion.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ICOM ID-52 VHF/UHF D-STAR aangekondigd

#3 Bericht door PA0ETE »

pa3kc schreef:Ziet er leuk uit, maar...

Als men D-STAR niet eenvoudiger maakt dan denk ik dat ICOM nog meer terrein gaat verliezen aan Yaesu system fusion.
Als we de techniek van de hobby eenvoudiger zouden maken, zou het een soort CB worden. Ik denk dat dat niet de richting is die we uit moeten Jörgen. Intercom-achtige zendsystemen zijn er genoeg. Bij D-STAR valt er tenminste wat te experimenteren. In Nederland is er nu ineens veel interesse voor het oorspronkelijke D-STAR-systeem, callsignrouting en het werken met StarNet-servers.

Dat werd eerder lange tijd niet veel gebruikt, mede omdat dat op privé-hotspots niet werkte. Sinds OpenQuadnNet er is, werkt het op die hotspots ook. Voordeel van met name StarNet is dat je met een groepje amateurs contact met elkaar houdt, waarbij het niet uitmaakt, waar de groepsleden ter wereld zich ook bevinden.

Niet super-eenvoudig om te doen, maar mischien daarom juist wel leuker. En je hoeft bij callsignrouting en StarNet geen lange pauze te laten tussen de doorgangen. Het werkt net als bij andere mode's direct.

Ik heb zelf al een aantal jaren een StarNetserver. Gebruiken doe je door in UR PI8XDV X te zetten. Je krijgt dan als je de eerste keer PTT indrukt direct een user message terug met Logged on (tenminste als de repeater of hotspot en de router die die repeater/hotspot gebruikt op de goede manier geconfigureerd zijn).

Heel belangrijk is dat je vooraf de gebruikte repeater/hotspot unlinkt!! Het werkt zonder dat er repeaters aan elkaar gelinkt zijn.

Je bent vervolgens lid van de starnetgroep, en door te zenden (met nog steeds PI8XDV X in UR) horen alle leden van die groep wat je zegt.

Afmelden gaat door in UR PI8XDV Z te zetten. Je krijgt dan een user message dat je er weer uit bent.

Niet eenvoudig maar wel ontzettend handig. Ik heb het in het verleden vaak tijdens de vakantieperiode gebruikt, als iemand bijv. met een camper op pad was, en niet van tevoren wist waar hij uiteindelijk zou slapen. Als zo'n amateur op de plek van bestemming één keer kort de PTT indrukt op de lokale repeater, komen alle doorgangen van de groep of via callsignrouting vervolgens bij hem terecht.

Plaats reactie