gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#16 Bericht door PA0BAK »

PD0JDG schreef:GPS werkt met een betrouwbare klok. Daarmee kun je vertraging in ontvangst synchroniseren.
Daar had ik niet aan gedacht, bedankt voor de uitleg.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#17 Bericht door pe1br »

PE2AAB schreef:Ik heb diverse malen een evenementenvergunning aangevraagd en tevens het bijbehorende radiostation inclusief mast en zendopstelling geregeld. Denk aan vergunningskosten zo rond de € 500,00
Mast, studio en zender huur kan oplopen tot zo'n € 1000,00

Werkwijze: (wegens COVID-19 blijkt CvdM niet echt responsive te zijn)
Vraag eerst een vergunning aan bij het CvdM (Commissariaat voor de Media; http://www.cvdm.nl)
Vervolgens vraag je een vergunning aan bij Agentschap Telecom (http://www.agentschaptelecom.nl) (pas ná goedkeur CvdM)
Als de vergunning door AT is goedgekeurd ontvang je na verloop vanzelf de rekeningen van Buma/Stemra en Sena.

Enkele weken (maar soms ook dagen voor het evenement) ontvang je vaak pas de frequentie, dit hangt af van de werkdruk van Agentschap Telecom.
Ik ga er even vanuit dat er al een vergunning/toestemming is om de films te vertonen met geluid, heb je dan ook nog extra kosten van Buma en Sena als je deze met low power op het terrein gaat uitzenden ?

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#18 Bericht door pe1cmo »

Vergunningsvrij is 50uW (dacht ik) en net aan om 1 a 2 meter bereik te hebben. Al die drive in dingen maken snel 50 mWatt tot 1 Watt en is officieel verboden.
Je mag op de microfoonbanden wel 50 mWatt maken, maar daar doet de auto radio het niet.

Vergunning aanvragen kan niet, want je moet eerst een vergunning krijgen via het CVDM, dat duurt minimaal een maand, daarna het AT met enkele weken enz.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Mark den Boer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 19:34

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#19 Bericht door Mark den Boer »

pc1mb schreef:Heb je voor een drive-in bioscoop niet voldoende aan een zo gering vermogen dat je al die vergunningen niet nodig hebt?

Onder babyfoon-regels mag je met heel klein vermogen vergunningvrij op de FM omroep band zenden.

Anders is een WIFI punt op de lokatie inrichten (dan heb je dat dataverbruik probleem niet) ook een optie.
Fm transmitters tot een paar nanowatt zijn inderdaad legaal maar die hebben een te klein bereik om een hele parkeerplaats mee te voorzien van helder geluid.

Mark den Boer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 19:34

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#20 Bericht door Mark den Boer »

PE2AAB schreef:Ik heb diverse malen een evenementenvergunning aangevraagd en tevens het bijbehorende radiostation inclusief mast en zendopstelling geregeld. Denk aan vergunningskosten zo rond de € 500,00
Mast, studio en zender huur kan oplopen tot zo'n € 1000,00

Werkwijze: (wegens COVID-19 blijkt CvdM niet echt responsive te zijn)
Vraag eerst een vergunning aan bij het CvdM (Commissariaat voor de Media; http://www.cvdm.nl)
Vervolgens vraag je een vergunning aan bij Agentschap Telecom (http://www.agentschaptelecom.nl) (pas ná goedkeur CvdM)
Als de vergunning door AT is goedgekeurd ontvang je na verloop vanzelf de rekeningen van Buma/Stemra en Sena.

Enkele weken (maar soms ook dagen voor het evenement) ontvang je vaak pas de frequentie, dit hangt af van de werkdruk van Agentschap Telecom.
Interessant, lijkt het je leuk om eens te bellen? Ik heb nog wel een paar vragen.

Mark den Boer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 19:34

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#21 Bericht door Mark den Boer »

Ik ga er even vanuit dat er al een vergunning/toestemming is om de films te vertonen met geluid
Filmrechten zijn niet heel moeilijk te regelen voor zover ik weet. Filmservice regelt de rechten voor de meeste films in Nederland. Kost ook bijna niks.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#22 Bericht door PE2AAB »

Ik ging voor de evenementenvergunning. 'Probleem' is dat je dit mobiel wilt uitrollen. Voor elke regio geldt een andere evenementen frequentie. Het concept is overigens niet uniek; in het verleden is dit meermaals gedaan en inderdaad met een evenementen zender.

Middels GPS locken van een signaal om de boel te syncen lijkt me alleen mogelijk middels een (externe) app op je telefoon? Dit betekent dus dat elke bezoeker dit moet downloaden, instellen enz. Dat lijkt me de 'laagdrempeligheid' niet echt ten goede komen.

Voorbeeld van een eerder evenementen station gelinkt aan een Drive In bios:
105.6 Drive In Bioscoop Arena, Amsterdam (mei '12)
106.1 Openlucht bioscoop, Heerhugowaard (sept. '12)

Voor een volledige lijst van alle evenementenzenders ga je naar: https://www.radio-tv-nederland.nl/evenementen.html

Bron: http://www.radio-tv-nederland.nl

Voorbeeld: (Pathé Business)
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#23 Bericht door PE2AAB »

pe1br schreef: Ik ga er even vanuit dat er al een vergunning/toestemming is om de films te vertonen met geluid, heb je dan ook nog extra kosten van Buma en Sena als je deze met low power op het terrein gaat uitzenden ?
Tenzij uitdrukkelijke toestemming van de uitgever anders betaal je gewoon Buma/Stemra. En Sena voor de Beeld/Geluidsdrager.

Kostte mij voor alleen audio € 50,00 per club voor een evenement van één dag (maar het bedrag is gewoon een ''fee'' per evenement).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Mark den Boer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2020, 19:34

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#24 Bericht door Mark den Boer »

GPS werkt met een betrouwbare klok. Daarmee kun je vertraging in ontvangst synchroniseren. De zender kan een maximale vertraging tijd toestaan, terwijl de ontvanger buffert en de weergave altijd met maximale vertraging afspeelt onafhankelijk van de hoeveelheid informatie in de buffer.
Dat zou ik ook kunnen proberen ja. Als dat goed werkt zou het nog best een goed alternatief zijn voor FM radio. Zullen we een keertje bellen?

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#25 Bericht door PA2EFR »

"Vroeger" kreeg je bij een drive-in een bedraad luidsprekertje aan je auto. Ben je van het zenderprobleem af...

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: gezocht: radio expert voor drive-in bioscoop

#26 Bericht door pe1cmo »

En als je de draadloze mogelijkheden wil weten, daar is maar één Agentschap Telecom voor.
Ze zitten in Groningen en bereikbaar per email. info@agentschaptelecom.nl

Daar weten ze er alles van, en misschien ook wel de prijzen van de naheffingen mocht je illegaal gesnapt worden.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie