Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#1 Bericht door elsinga »

Allen,

ik wilde bij mijn SM-30 microfoon graag een plopkap, scheelt veel onnodige bijgeluiden. Als je dan zoekt naar "windscreen" of "windsock", dan kom je alleen maar dure buitenlandse leveranciers tegen. Duur qua aanschaf, maar vaker nog qua verzendkosten. :shock: :cry:

Ik ben op zoek gegaan naar dichtbij verkrijgbare plopkappen en kwam uit op deze: https://www.bax-shop.nl/microfoon-windk ... p-per-stuk. Dit is een set van 5 voor 5 euro en de verzendkosten vallen met 3.95 ook mee. Passen perfect om de microfoon van de SM-30. En je hebt er gelijk 4 op reserve. :lol:

In principe zou elke plopkap met een "gat" van 21mm goed zijn, zo dik is de microfoon namelijk. Dus wellicht kun je lokaal bij een elektronica zaak of muziekwinkel ook wel wat scoren.

Misschien heeft iemand er wat aan. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#2 Bericht door deg1er »

dank je wel :D
dat is vlakbij en niet duur :mrgreen:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#3 Bericht door elsinga »

Afhalen scheelt inderdaad een 40%. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Kijk wel uit dat de hoge tonen niet "verdwijnen". Dus de dikte van de kap. Anders krijg je het Hart van Nederland effect. Dof. Het is niet sprankelend en alleen maar het lage deel van het spectrum.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#5 Bericht door elsinga »

Dit zijn plopkappen voor audio microfoons, druppelvormig en 3.8cm dik. Zit aan alle kanten dus een 8mm schuim. Zal wel meevallen met hoge tonen verlies, verwacht ik (maar dat gaan we vanzelf horen).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#6 Bericht door PD2R »

Bovendien maakt het in SSB toch niet zoveel uit. Ik snap trouwens ook niet dat er mensen zijn met dure studio microfoons, mixers en weet ik allemaal niet wat, om vervolgens in SSB verbindingen te gaan maken. Maar goed, ieder zijn ding :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

PD2R schreef:Bovendien maakt het in SSB toch niet zoveel uit. Ik snap trouwens ook niet dat er mensen zijn met dure studio microfoons, mixers en weet ik allemaal niet wat, om vervolgens in SSB verbindingen te gaan maken. Maar goed, ieder zijn ding :wink:
Hadden ze nog liggen uit de tijd dat ze piraat waren?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#8 Bericht door PE1DON »

Helaas is de betreffende plopkap voor de SM-30 niet meer bij BAX-Music leverbaar. Ik heb nog een uitgebreide zoekactie op Aliexpress gedaan maar daar kon ik niets vinden.
Op Ebay kom je nog wel iets tegen maar verzenden van een plopkap vanuit de US naar Nederland wordt wel heel duur.
Uiteindelijk kwam ik een "Windshield" type WS5 voor de Røde microfoon tegen bij Bax-Music
Deze past prima op de Icom SM-30 microfoon!
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#9 Bericht door PA3FQS »

Ik heb ooit ook wel plopkappen gemaakt van die speelgoed tennisballen van schuimplastic.
Gaatje er in met een scherp mesje en klaar is Kees.
Kost bijna niets en werking is prima.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#10 Bericht door ON7RA »

Mischien Bol.com eens proberen, daar zie ik verschillende soorten en maten.
https://www.bol.com/be/nl/s/?searchtext ... on+windkap
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#11 Bericht door PE1DON »

Er zijn er best veel op Internet te vinden (zoals ook bij BOL.com) maar je moet er een hebben met een holle ruimte (gat) met een doorsnede van 21 mm.
En dat is best wel lastig.
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Microfoon plopkappen voor Icom SM-30 tafelmike

#12 Bericht door ON7RA »

73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie