Yaesu 991A versus FT3000

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd7jw
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2020, 09:46
Roepletters: pd7jw

Yaesu 991A versus FT3000

#1 Bericht door pd7jw »

Hallo,

Ik ben erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met zowel de Yaesu 991A als de Yaesu FTDX 3000.

Zit er een groot verschil in HF? Zelf heb ik ervaringen met de 991A en op HF gebied voldoet deze voor mij prima. Nu zoek ik een 2e set die niet mobiel hoeft te zijn. En omdat ik bij Yaesu wens te blijven denk ik er aan om of een 2e 991A te kopen of te gaan voor de 3000 en een mobiele VHF/UHF set ernaast aan te schaffen. Ik zou voor de laatste optie alleen kiezen als de 3000 wezenlijk beter presteert in vergelijk met de 991A. De enige reactie die ik hierover op Internet tegenkwam is dat de ontvangst tot zo'n 90% te krijgen is in vergelijk met een 3000. Wellicht kan iemand vanuit zijn/haar ervaring me iets meer vertellen of dit onderschrijven. Alvast bedankt.

73!

Joost.
PD7JW

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Yaesu 991A versus FT3000

#2 Bericht door pc1mb »

Helaas geen hands-on ervaring met de 3000 (of de nog mooiere ftdx101)

Sherwood meldt wel zo'n 10dB meer dynamic range, zowel wide als narrow spaced. Daar kun je wat voordeel van verwachten als je vaak zwakke signalen in een drukke band probeert uit te graven.

Verder is het op papier geen groot verschil. Behalve dat je op de ftdx meer functies onder handbereik hebt die je in de ft991a via het touchscreen moet bedienen.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Yaesu 991A versus FT3000

#3 Bericht door PD2R »

Het belangrijkste verschil zit hem waarschijnlijk niet zozeer in de prestaties maar meer in het gebruiksgemak. Het is een grotere transceiver met meer knoppen dus zal hij naar verwachting gemakkelijker te bedienen zijn. Daarnaast verwacht ik dat de FTdx 3000 op het gebied van ontvangst ook echt wel beter zal zijn. Of jij daar in de praktijk veel van zal merken hangt af van vele factoren zoals bijvoorbeeld het gebruik, de antennes en de locatie. In Phone maken de verschillende in performance bijvoorbeeld veel minder uit dan in CW. Het verschil in performance zul je ook minder goed merken op bijvoorbeeld de 10 meter band met een simpele vertical antenne. Maar ben je een echte Low band DXer met goede antennes dan zul je het verschil in receiver performance veel meer waarderen. En heb je op jouw QTH bijvoorbeeld veel last van "noise" dan kan een transceiver met een goede Noise Blanker echt een zegen zijn.
Kortom, het is van heel veel zaken afhankelijk of jij het verschil gaat merken en of het voor jou de moeite waard is.

Als het voornamelijk om HF gaat, dan zou mijn voorkeur beslist uit gaan naar de FTdx3000, al was het alleen maar vanwege het bedieningsgemak.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie