Beginner - wat te kiezen?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Beginner - wat te kiezen?

#31 Bericht door pc1mb »

In een andere draad kwam een ftdx3000 voorbij als optie. Misschien is dát wel de gulden middenweg, als je eerst vooral voor HF gaat. Is meer een basisset met makkelijkere bediening dan de ic7300 of ft991a, net even hoger op de prestatie ladder maar nog geen complexe Ferrari zoals de Elecrafts en Flexradio's. De ftdx101 staat eenzaam bovenaan in de ranglijst van Sherwood maar die is natuurlijk eenzijdig. Bovendien moet er wat te wensen over blijven toch ? Het is immers nog geen kerst ;)

Grootste nadeel van een pure HF set is natuurlijk dat even uitproberen van VHF+ er niet in zit.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Beginner - wat te kiezen?

#32 Bericht door Yannick PE2YSB »

Je hoeft natuurlijk niet meteen de perfecte transceiver te kopen.

Wellicht is een optie om even te kijken wat er tweedehands langs komt, daar even mee te spelen, ervaring op te doen en te kijken wat je fijn vindt qua werken en wat niet.
Je kunt hem na 6 maanden altijd opnieuw verkopen, als je iets anders wilt proberen.

Over het algemeen kun je best zeggen dat er niet veel slechte transceivers zijn. Je krijgt waarvoor je betaalt, daar zit gewoon vraag en aanbod achter. Wanneer een transceiver duurder in de markt gezet wordt dan hij waard is, dan kopen mensen hem niet. Iedere transceiver die momenteel verkocht wordt heeft mensen die hem de wereld in prijzen, maar ook mensen die het maar niks vinden. Op ieder potje past een deksel zeg maar ;-)

Mocht geld echt geen issue zijn, ik zou graag een IC-705 willen, of een IC-9700, ik kan mijn adres wel even sturen ;-)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PH7R
Berichten: 1138
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Beginner - wat te kiezen?

#33 Bericht door PH7R »

Zoals ik tot op heden de perfecte racefiets niet heb gevonden, heb ik ook niet de illusie de perfecte set te vinden. Ik ben wel iemand die veel wil proberen en testen. Maar de eerste beslissing is genomen en wordt een basis set dus geen qrp. Daarmee vallen Elecraft ed af.

Eerdere opmerking over wel of niet 2/70 heeft me toch weer aan het denken gezet. De guldenmiddenweg zoals pc1mb aangeeft met ftdx3000 heeft ook wel iets. Maar even uitproberen van VHF+ zit er dan inderdaad even niet in.

Dus de absolute middenweg is dan 991A of IC-7300+IC-9700. Komende tijd maar eens rondneuzen voor wat praktijk.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Beginner - wat te kiezen?

#34 Bericht door pa3dsc »

Vergeet niet een aanzienlijk deel van je budget te reserveren voor een antenne.
Ook al glimmen de knoppen nog zo mooi
Zonder een goed antenne systeem gaat het niet werken.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 993
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Beginner - wat te kiezen?

#35 Bericht door PA0BAK »

pa3dsc schreef:Zonder een goed antenne systeem gaat het niet werken.
Een goede antenne is de beste eindtrap, en vaak ook de goedkoopste :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beginner - wat te kiezen?

#36 Bericht door PA3DAT »

Ik ben begonnen met eenvoudige draadantennes, en heb veel met antennes geknutseld.
Daar leer je enorm van. Om nou meteen maar "de beste antennes" aan te schaffen vind ik
(persoonlijk) niet het beste advies.
Ik zie veel beginners die kapitalen spenderen aan antennes, bijv. een vertical van een
meter of zes, die geschikt zijn voor alle banden van 80m t/m 6m. En dat werkt voor geen
meter...

En wat de kosten betreft: mijn favoriet, de IC-7300, wordt meer gevraagd dan aangeboden.
Dus een waardevaste investering die je desgewenst in een handomdraai weer hebt
verkocht. Ik heb mijn FT1000mp Mark V (met alle filters) verkocht na één weekendje
cw-contesten met de IC-7300. Geen moment spijt van gehad. En ik ken zelfs een serieuze
amateur die zijn Elecraft K3 inruilde voor een IC-7300...

Maar de FT-991 heeft geen 4m, maar wél 2m en 70cm. Ook aantrekkelijk, mocht je van
plan zijn draaibare VHF/UHF-antennes in je mast te zetten. Wil je alleen FM op die banden
dan kun je net zo goed een dualband portofoon uit China laten komen, dan ben je voor
€ 25 klaar.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginner - wat te kiezen?

#37 Bericht door PD2R »

pc1mb schreef:In een andere draad kwam een ftdx3000 voorbij als optie. Misschien is dát wel de gulden middenweg, als je eerst vooral voor HF gaat. Is meer een basisset met makkelijkere bediening dan de ic7300 of ft991a, net even hoger op de prestatie ladder maar nog geen complexe Ferrari zoals de Elecrafts en Flexradio's.
FTdx 3000 een makkelijkere bediening dan een IC-7300? Die snap ik niet helemaal. Waarom is de FTdx 3000 de gulden middenweg? De IC-7300 is immers ook een pure HF transceiver, net de de 3000. Het verschil zit hem in het touch screen maar dat vind ik juist dat het heel intuïtief. Zeker nu bijna iedereen tegenwoordig een smartphone of een tablet heeft.
De FTdx 3000 en de IC-7300 zijn juist rechtstreekse concurrenten van elkaar waarbij de de 7300 zelfs nog iets goedkoper is maar op het gebied van prestaties zeker niet onder doet. Sterker nog, de 7300 doet het in de lijst van Rob Sherwood zelfs nog iets beter. Nu weet ik natuurlijk ook heel goed dat die lijst ook niet alles zegt maar toch.

Lang verhaal kort, als je een transceiver koopt van de grote merken dan ga je daar sowieso geen buil aan vallen. Het verschil zit hem voornamelijk wat jij als gebruik mooi en plezierig vindt. Hou je van een goede bandscope en vind je een touch screen geen bezwaar, dan is m.i. de 7300 hard to beat. Wil je geen touchscreen maar vergelijkbare prestaties en iets meer knoppen, dan is de 3000 een goede kandidaat. Vind je de grote displays maar niets en wil je gewoon een goede transceiver voor niet te veel geld, dan is de Kenwood TS590 een goede kandidaat.
Wil je ook op VHF/UHF en vind je het niet erg om daarvoor een klein beetje prestatie op HF in te leveren, dan is de FT 991 een heel goede.

De keuze is aan jou.

Aloys, de beste antenne is niet hetzelfde als een dure antenne. Een multiband vertical voor 6 t/m 80 met een lengte van 6 meter zonder radialen, is in mijn ogen gewoon een hele slecht dummy load en zeker niet “de beste antenne”. Tuurlijk kun je met een dergelijke antenne verbindingen maken, het is immers heel moeilijk om een antenne te maken die helemaal geen RF de ether in slingert. Maar je hebt helemaal gelijk, met eenvoudige draadantennes kun je heel goed uit de voeten. Maar ik kwam er al vrij snel achter dat ik toch graag iets wilde hebben met wat gain en een beetje voor/achter verhouding. Ik wilde dus heel graag een yagi. Met een FB-23 zou ik al stik gelukkig zijn geweest, dat hoefde echt geen Optibeam OB18-6 te zijn. Maar wanneer je een yagi wilt dan is een eenvoudig fiberglas stok om je draadantenne omhoog te houden al niet meer voldoende. Je hebt dan toch een stevigere mast nodig en een rotor is dan ook wel handig. Wanneer je dan al je zuur verdiende centen in een dure transceiver hebt gestoken, dan wordt dat toch een beetje lastig. Dan kun je je beter aansluiten bij een contest club en daar van de grote antennes gebruik maken :mrgreen:
PA3DAT schreef: En ik ken zelfs een serieuze
amateur die zijn Elecraft K3 inruilde voor een IC-7300...
Ken ik die amateur ook? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door PD2R op 08 jun 2020, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PH7R
Berichten: 1138
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Beginner - wat te kiezen?

#38 Bericht door PH7R »

PA3DAT schreef:Maar de FT-991 heeft geen 4m
Voor N gelukkig nog niet druk om te maken :D
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Beginner - wat te kiezen?

#39 Bericht door Yannick PE2YSB »

Et discite schreef:
PA3DAT schreef:Maar de FT-991 heeft geen 4m
Voor N gelukkig nog niet druk om te maken :D
Vermogen wat dat betreft ook niet van 100 naar 25 watt scheelt maar 1 S punt, van 25 naar 5 iets meer dan 1 S punt.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Beginner - wat te kiezen?

#40 Bericht door pc1mb »

PD2R schreef: FTdx 3000 een makkelijkere bediening dan een IC-7300? Die snap ik niet helemaal.
Meer knoppen direct onder handbereik ipv via het touchscreen.
PD2R schreef:Waarom is de FTdx 3000 de gulden middenweg? De IC-7300 is immers ook een pure HF transceiver, net de de 3000. Het verschil zit hem in het touch screen maar dat vind ik juist dat het heel intuïtief. Zeker nu bijna iedereen tegenwoordig een smartphone of een tablet heeft.
Oh zeker, maar een 'dedicated' draaiknop die je letterlijk met je ogen dicht kan bedienen blijft het voor mij toch winnen, hoe mooi de touchscreen interface ook is. Smaken verschillen wellicht, dat kan!

Misschien is het ook ouderwets om een echte basis set met veel knoppen en een dozijn aansluitingen achterop, als een andere klasse te zien dan een compact semi portable apparaat als ic7300/ft991a. Prestatie verschil tussen groot en compact is in elk geval steeds kleiner.
PD2R schreef:De FTdx 3000 en de IC-7300 zijn juist rechtstreekse concurrenten van elkaar waarbij de de 7300 zelfs nog iets goedkoper is maar op het gebied van prestaties zeker niet onder doet. Sterker nog, de 7300 doet het in de lijst van Rob Sherwood zelfs nog iets beter.
Alleen <20kc afstand en mét preamp aan een beetje, zo te zien. Mitsen en maren dus, maar er zijn inderdaad betere cijfers uit te wringen in ideale omstandigheden. Dat zijn wel verschillen waarbij je eerder naar andere dingen gaat kijken om je keuze te bepalen.

Ftdx3000 heeft overigens ook een mooie grote waterval / bandscope en vele malen meer aansluitmogelijkheden achterop. Maar dat laatste is misschien ouderwets, je hebt ze steeds minder nodig. Al zijn extra antenne aansluitingen of een aparte RX antenne best handig. De linear aansluiting heb je met een N licentie dan weer niét nodig ;)

PH7R
Berichten: 1138
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Beginner - wat te kiezen?

#41 Bericht door PH7R »

pa0bak schreef:
pa3dsc schreef:Zonder een goed antenne systeem gaat het niet werken.
Een goede antenne is de beste eindtrap, en vaak ook de goedkoopste :lol:
Voor luisteren nu een HyEnd SWL van 22 mtr hangen. Hangt nu op ca 4 mtr maar kan naar ca 10mtr. Hangt nu oost-west. Dus zo iets zal er wel weer komen. Daarnaast druk aan het uitzoeken wat voor mast ik op dak kan zetten.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 993
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Beginner - wat te kiezen?

#42 Bericht door PA0BAK »

Et discite schreef:Voor luisteren nu een HyEnd SWL van 22 mtr hangen. Hangt nu op ca 4 mtr maar kan naar ca 10mtr. Hangt nu oost-west. Dus zo iets zal er wel weer komen. Daarnaast druk aan het uitzoeken wat voor mast ik op dak kan zetten.
De beste antenne is per lokatie en per amateur verschillend.
Begin dit jaar heb ik een rol goedkoop tweeling snoer gekocht en dit gesplitst, zodat ik 200m draad had, om mee te expirimenteren.
Momenteel heb ik een kattesnor voor 40m, 20m, 15m en 10m, met het voedingspunt op ~6m hoogte en de uiteinden op ~2m hoogte.
Deze werkt (voor mij) uitstekend.
Daarnaast heb ik een 2e antenne gemaakt, met 2 spoelen en een symetrische voeding, deze kan ik op alle andere HF banden getuned krijgen, maar helaas blijf ik op 80m (te) zacht.
Totale kosten zijn ~€25,00 en dagen plezier met het testen, het is een hobby op zich :roll:

Zie ook mijn qrz.com pagina.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginner - wat te kiezen?

#43 Bericht door PD2R »

pc1mb schreef: Oh zeker, maar een 'dedicated' draaiknop die je letterlijk met je ogen dicht kan bedienen blijft het voor mij toch winnen, hoe mooi de touchscreen interface ook is. Smaken verschillen wellicht, dat kan!

Misschien is het ook ouderwets om een echte basis set met veel knoppen en een dozijn aansluitingen achterop, als een andere klasse te zien dan een compact semi portable apparaat als ic7300/ft991a. Prestatie verschil tussen groot en compact is in elk geval steeds kleiner.
Eens. En inderdaad, dedicated knoppen hebben inderdaad ook wel wat.
pc1mb schreef: Ftdx3000 heeft overigens ook een mooie grote waterval / bandscope en vele malen meer aansluitmogelijkheden achterop. Maar dat laatste is misschien ouderwets, je hebt ze steeds minder nodig. Al zijn extra antenne aansluitingen of een aparte RX antenne best handig. De linear aansluiting heb je met een N licentie dan weer niét nodig ;)
De bandscope op de 3000 is toch echt wel minder dan op de 7300. Met een externe panadapter wordt dat nadeel overigens helemaal teniet gedaan en die is bij een 3000 ook nog gemakkelijker aan te sluiten. Voor wat betreft de aansluitmogelijkheden is de 3000 dus zeker in het voordeel. Een extra antenne aansluiting, een aparte RX antenne aansluiting, IF output, dat moet een standaard 7300 inderdaad missen. Je kunt je 7300 wel aanpassen maar dan moet je dus zelf aan de slag. Voor de rest, zie ik een hoop aansluitmogelijkheden waar ik niet zo veel aan heb of die bij de 7300 op een andere manier worden ondervangen.

Zoals gezegd, het zijn beide hele capabele transceivers en het hangt van je persoonlijke voorkeur af of je voor de één of de ander kiest. Welke UI heeft de voorkeur? Welke klinkt voor jou het fijnst in de oren? Zijn er specifieke mogelijkheden die voor jou belangrijk zijn die de ene wel heeft maar de ander niet?

En een lineair aansluiting vind ik inderdaad niet zo belangrijk maar niet omdat ik N amateur ben. Ik heb een Acom 1000 die met mij mee gaat naar OZ als ik samen met PA1SVM en PA7JWC naar Denemarken ga. Daarnaast werd hij ook gebruikt tijdens andere activiteiten zoals de IOTA contest of velddag en er F amateurs bij aanwezig waren. Momenteel helaas weinig tijd voor deze andere activieiten maar we zijn voornemens om volgend jaar weer met de IOTA contest mee te gaan doen vanaf Schouwen Duiveland (EU-146). En voor de Acom 1000 is enkel een PTT kabeltje nodig :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Beginner - wat te kiezen?

#44 Bericht door pc1mb »

Ik doe ook niks met een linear, maar dan vooral omdat ik het risico te groot vind dat buren er last van gaan hebben. Misschien als ik later groot ben en in een hutje op de hei woon met een 40m mast ernaast :mrgreen:

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: Beginner - wat te kiezen?

#45 Bericht door nightowl »

Die Qual der Wahl zeggen ze in Duitsland...... :D

Plaats reactie