quad banders

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

quad banders

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Er bestaan inmiddels een aantal quadband transceivers en het lijkt aantrekkelijk. Zag ook dat daar quadband antenne's voor bestaan. Maar is het wel zo interessant als het allemaal lijkt? Hoe zit het met de prestaties en de kwaliteit, het is immers China Export....

Nou ging mijn gedachten uit naar deze Wouxun en dan had ik gedacht om deze antenne erbij te kopen. Die antenne past in elk geval op mijn flatbalkon en is feitelijk gewoon een rondstraler. Kan dat wel betalen van het vakantiegeld die straks uitbetaald gaat worden. Maar... is die Wouxun echt wel zijn geld waard, of is het hooguit discounterkwaliteit? En is de antenne die ik erbij zou willen kopen eerder een dummyload dan een rondstralende antenne?
Voor de coax hoef ik geen gat te boren, dat gaat wel lukken om die onder de -kromgetrokken- balkondeur door naar binnen te krijgen. Maar met meerdere antenne's, en dus meerdere coaxkabels, gaat dat niet meer lukken.

Hamvraag is dus vooral: wat is wijsheid?

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: quad banders

#2 Bericht door on4avt »

Als je er al minachtend over denkt omdat het van China komt, dan moet je het zeker niet kopen. Bedenk erbij dat veel van je spullen in je omgeving uit China komen of daar samen gebokst zijn.
De Corona komt ook uit China en dat is niet goed klopt,maar voor de rest. Die antenne lijkt me speciaal gemaakt om op een balkon te staan. En anders zal je antenne theorie je wel helpen om ui te rekenen hoe goed de antenne is op de verschillende banden. Er bestaat ook een Yaesu 4 bander ,maar die is dan beetje duurder.
Moest mij even van het hart!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: quad banders

#3 Bericht door pc1mb »

De FT8900 bestaat al best lang, komt niet uit China en is tweedehands voor heel redelijke prijzen te vinden.

Heeft alleen geen 4m. Weet niet of de Chinese opties dat wel hebben.

Er is best veel in de handel ook uit niet China, dus het is een keuze of je een gokje wil wagen met de kwaliteit.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: quad banders

#4 Bericht door PA4WK »

Ook de zogenaamde A merken zoals Yeasu laten hun tranceivers, zeker die in het goedkopere segment in China maken.
Zoals bijv. Bamiporto levert de KG-UV980R deze heeft 50, 70,145 en 432MHz. aan boord, kost €379.= Bij mijn weten is Wouxun de enige die een quadbander heeft met de 4 meterband er in.
Er zijn echter ook setjes die ook vier banden hebben maar dan 10 meter ipv. de 4 meterband.
Dus wel even kijken wat je vil hebben.
Mijn ervaringen met Wouxun zijn goed en Ruud van Bamiporto is een goede en eerlijke handelaar met een prima service.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: quad banders

#5 Bericht door PA3DAT »

Ja, zelfs Apple laat zijn computers, iPads en iPhones in China maken.
Maar daar gaat het niet om.

Bedrijven die hun spullen in China laten maken stellen daar bepaalde kwaliteitseisen aan.
Bij spullen die je rechtstreeks koopt van Chinese leveranciers is dat niet het geval.

Daarom is een iPad of iPhone relatief duur, maar wel kwaliteit. En je kunt ook een
Chinese kloon kopen voor een tiende van de prijs, maar dan moet je er niet over zeuren
wanneer de kwaliteit (behoorlijk) tegenvalt.

Voor amper 6 tientjes koop je op Ebay een 10.1" tablet, incl. verzendkosten. Dat zal wel
uitstekende kwaliteit zijn, immers al die dingen komen toch uit China? :wink:

Ik zou persoonlijk dus niet zo'n relatief goedkope Quadbander uit China kopen.
Ten eerste is die niet zo goedkoop, want als je pech hebt moet je invoerrechten en BTW
betalen, dan komt er zo een kleine honderd euro bij.
Correctie: de prijs in jouw link vind je ook bij een Nederlandse leverancier, dus dan geldt
dat niet en is ook de garantie beter geregeld.

Ten tweede, een heel ander punt: er werkt (volgens mij) bijna niemand in FM op 6m of
4m. Niet in onze regio (Zwolle e.o.) in ieder geval. Een groot deel van de tijd zijn die
banden 'dood'. Zijn er openingen, leuke condities, dan is het FT-8, cw en ssb.

Ik zou voor die centen een mooie 2m/70cm dualbander kopen.
En wil je DX'en op 6m en/of 4m, dan sparen voor bijv. een IC-7300. Gebruikt al te koop,
zo nu en dan, voor rond de € 800.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: quad banders

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Duidelijk verhaal, Aloys. Waarvoor mijn dank!
Inderdaad, bij aankoop in een nederlandse winkel kan je gewoon gebruik maken van garantie, mocht dat nodig zijn. En geen gedoe met douane en invoerrechten. De 4m-band wordt hier gebruikt voor lokale QSO's, vrijwel iedereen in deze regio zit op 70.450 in FM. Soms in SSB-mode en ik kan gewoon meeluisteren met de Yaesu FRG-9600.
Ik meen me te herinneren dat er zelfs rondes zijn op 6m in FM. In dacht in regio Haarlem.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: quad banders

#7 Bericht door pc1mb »

Bijzondere keuze van die regio, om rondes te doen verticaal op die banden. Wéér een antenne erbij, voor wie niet die ene heeft. Maar qua koopdozen heb je niet zo veel keuze en er zijn best wel wat goeie reviews te vinden van die set, dus... Toch maar voor gaan?

Plaats reactie