Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#121 Bericht door PD7HB »

F0NVA lekker blijven prutsen met die Yaesu en je kan altijf nog eens overstappen naar een Icom IC-7300 :roll:
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#122 Bericht door ex-F0NVA »

PD7HB schreef:F0NVA lekker blijven prutsen met die Yaesu en je kan altijf nog eens overstappen naar een Icom IC-7300 :roll:
Hier prutsen we niet 'lekker', hier eten we alleen maar lekker :mrgreen:

Ik heb het al eens geschreven: het is overduidelijk dat op dit forum ICOM tot de eer der altaren verheven is. De ICOM-aanbidders halen écht alles uit de kast om de concurrentie af te maken (en om hun persoonlijke keuze te rechtvaardigen). Trumpiaanser kan bijna niet.

Voor het overige: ik ben heel tevreden met die FT-991A. Zo tevreden dat ik de FTDX-3000, die ik ook nog heb, amper nog gebruik.
À bois noueux, hache affilée.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#123 Bericht door Yannick PE2YSB »

Je leest wat je wil lezen.
Ik zie dat zowel in het ICOM kamp, als in het Yeasu kamp, mensen gewoon blij zijn met hun transceiver. Probeer je daar niet te druk om te maken, dat is niet goed voor de bloeddruk.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#124 Bericht door PD2R »

Netjes verwoord Yannick, zo zie ik het ook.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#125 Bericht door PA1 »

De 2 sets ontlopen elkaar niet zo heel veel. Mijn conclusie na veel lezen en video's kijken: zoek je een gevoelige set met een prima DSP dan is de 991 je set. Maar omdat hij zo gevoelig is gaat hij ook snel over zijn nek in contesten en pile ups en dan is de 7300 de betere keuze. Ook het display van de 7300 is veel beter en mooier. Mijn keuze is voorlopig de 991A, ook vanwege de 2, 70 en Fusion.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#126 Bericht door pc1mb »

PA1 schreef:Maar omdat hij zo gevoelig is gaat hij ook snel over zijn nek in contesten en pile ups en dan is de 7300 de betere keuze.
Is dat uit ervaring, of gebaseerd op de Sherwood cijfers? Ik zou namelijk verwachten dat je die verschillen in de praktijk niet merkt, zeker niet omdat ze in heel specifieke lab omstandigheden gemeten zijn, en dat de Yaesu zelfs (juist?) in pile-ups de prettiger te beluisteren set blijft.

Voor wat betreft het zijband onderdrukking verhaal : ik heb zelf de apparatuur niet, maar als iemand wil meten vind ik dat best interessant, is geen moeite om even met de mijne langs te komen; afhankelijk waar je woont natuurlijk.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#127 Bericht door pc1mb »

Yannick schreef:Je leest wat je wil lezen.
Och, als mensen over prutsen beginnen... Dat is niet echt respectvol. Ik kan er alleen maar om lachen, het is op niets gebaseerd.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#128 Bericht door Yannick PE2YSB »

De uitdrukking lekker prutsen is een probleem :roll:
Volgens mij is dat gewoon een gebruikelijke uitdrukking en heeft dat niets met wel of niet respectvol te maken. Dan hoop ik dat mensen zich ook niet beledigd voelen als er over ham-radio gesproken wordt....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#129 Bericht door PD7HB »

pc1mb schreef:
Yannick schreef:Je leest wat je wil lezen.
Och, als mensen over prutsen beginnen... Dat is niet echt respectvol. Ik kan er alleen maar om lachen, het is op niets gebaseerd.
Prutsen is hier een heel normale uitdrukking voor "spelen" dus waar maak je je druk om en lachen is juist een gezonde vorm om verder te prutsen ;-)
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#130 Bericht door PA1 »

pc1mb schreef: Is dat uit ervaring, of gebaseerd op de Sherwood cijfers? Ik zou namelijk verwachten dat je die verschillen in de praktijk niet merkt, zeker niet omdat ze in heel specifieke lab omstandigheden gemeten zijn, en dat de Yaesu zelfs (juist?) in pile-ups de prettiger te beluisteren set blijft.
Hij is prettiger te luisteren in die condities maar raakt sneller overstuurd door harde signalen. Daar heeft de 7300 minder last van. Dat is niet mijn ervaring maar opgedaan door veel video's (het stikt er van op youtube) te kijken en stukken over deze set te lezen. Nu is het wel zo: wanneer zijn er veel harde signalen?
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#131 Bericht door PD2R »

PA1 schreef:Nu is het wel zo: wanneer zijn er veel harde signalen?
Vaak tijdens contesten. Maar, daarvoor zit er op de meeste transceivers een Attenuator knopje en/of een draaiknop waarmee je de RF Gain terug kunt schroeven. Veel mensen schijnen vergeten te zijn waarvoor die dient. Ik heb meermaals gehoord dat amateurs aangaven dat je die niet moet terugschroeven want dan worden de signalen zachter.... :cry:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#132 Bericht door Thijzer »

Als je bij de gemiddelde amateur in de settings kijkt, zie je dat de RF gain op maximaal staat, noiseblanker aan, ruisonderdrukking maximaal, AGC op snel en dat die settings nooit wijzigen. Waarom zitten ze er dan in zou je denken?
Tijdens een contest of als het druk is op de band dan helpt het enorm om af en toe de RF gain eens wat terug te schroeven. Wordt de ontvangst een stuk rustiger en ga je ook zwakke stations beter horen.
Je moet het niet vreemd vinden dat een ontvanger overstuurd raakt als je de eerste versterkertrap op maximaal zet. Dan maakt Icom of Yaesu weinig meer uit.

Lijkt wel of mensen dat verleerd zijn of nooit hebben geleerd. Dat zijn amateurs die je heel goed kunt horen maar die jou niet horen omdat ze een PA van 500W erachter hangen en het dan vreemd vinden dat er niemand retour komt op hun roepen.

Zulke lui geven een hoop geld uit aan functies die ze niet begrijpen en nooit gaan gebruiken. Best wel sneu eigenlijk.

OT: de FT-991 heeft VHF en UHF en de IC-7300 niet en dat is heel erg jammer. Als de Icom dat er ook bij had gehad, dan was de keuze erg eenvoudig voor een SDR transceiver met een fatsoenlijk leesbaar display en perfect werkende bandscope (waar je aan verslaafd raakt).

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#133 Bericht door ex-F0NVA »

Thijzer schreef:Als je bij de gemiddelde amateur in de settings kijkt, zie je dat de RF gain op maximaal staat, noiseblanker aan, ruisonderdrukking maximaal, AGC op snel en dat die settings nooit wijzigen.
Bij hoeveel 'gemiddelde' amateurs zijt gij die instellingen gaan bekijken?
Zulke lui geven een hoop geld uit aan functies die ze niet begrijpen en nooit gaan gebruiken. Best wel sneu eigenlijk.
Moeten die 'lui' hier ergens op het forum toestemming vragen om hun eigen geld uit te geven?
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#134 Bericht door PD2R »

F0NVA schreef:Bij hoeveel 'gemiddelde' amateurs zijt gij die instellingen gaan bekijken?
Je kunt tegenwoordig bij veel amateurs in hun shack kijken middels de video’s die ze op YouTube hebben gezet. En dan zijn er nog velddagen en JOTA activiteiten waar je andere amateurs bezig kunt zien. En het klopt helemaal, vrijwel overal staat de RF Gain op maximaal. Op de hogere banden over het algemeen nog niet zo’n probleem maar vanaf 40 en lager gaat het op een drukke band echt in je nadeel werken.
F0NVA schreef:Moeten die 'lui' hier ergens op het forum toestemming vragen om hun eigen geld uit te geven?
Daar heeft toch niemand het over. Ik vraag mij af of deze reactie nu bedoelt is om te trollen of dat je probeert iets constructiefs bijdragen? Misschien gewoon eens eerst iets laten bezinken voordat je een reactie van iemand uit zijn verband trekt, dan blijft het over het algemeen wat gezelliger.

Het is toch op zijn zachts gezegd opmerkelijk dat er veel amateurs zijn die niet schijnen te weten waarvoor de knopjes op hun transceiver dienen? Ze geven veel geld uit voor functies die ze niet of niet goed benutten. Ik heb daar verder geen waarde oordeel over maar stel enkel vast dat het vreemd is.
Het meest opmerkelijke wat ik gezien heb was in OZ tijdens een velddag. Enkele amateurs probeerde op 80 meter verbindingen te maken in phone maar gaven aan dat het “one big pile-up” was en dat ze er niets van konden maken. De transceiver was een Kenwood TS-2000 (niet de beste op HF) met de pre-amps aan en de RF Gain op maximaal. De antenne was een full size loop. De arme Kenwood ging volledig over de huppel. De mannen proberen uit te leggen dat het beter was om maximaal attenuation in te schakelen en de RF gain wat terug te schroeven. Vervolgens de AF gain wat omhoog om de audio wat op te krikken et voilla, er konden weer QSO’s gemaakt worden.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#135 Bericht door ex-F0NVA »

PD2R schreef:
F0NVA schreef:Moeten die 'lui' hier ergens op het forum toestemming vragen om hun eigen geld uit te geven?
Daar heeft toch niemand het over. Ik vraag mij af of deze reactie nu bedoelt is om te trollen of dat je probeert iets constructiefs bijdragen?
Ge citeert maar een gedeelte. Dat is een beproefde methode om uw gelijk te halen. Er stond in mijn citaat nog: "Best wel sneu eigenlijk.". Dus kijk eerst in de spiegel alvorens over trollen te beginnen.

Er zijn er hier op het forum die 's ochtends naar hun navel kijken en dan het middelpunt van het universum zien en zich dan beschouwen als de maat van alle dingen. De universele standaard. En dan ex cathedra hun 'Grote Gelijk' gaan ventileren, wat uiteraard niet constructief is.
À bois noueux, hache affilée.

Plaats reactie