Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#136 Bericht door pa3kc »

Ik heb beiden hier naast elkaar gehad de FT-991A en de IC-7300.

Zowel de A versie van de 991 als de niet A versie heb ik gehad.

Beiden horen op dezelfde antennes net zoveel. In sommige situaties leek het net of de 991(A) een zwak CW of SSB ietsje beter hoorde dan de 7300 maar in het algemeen hoorde ze allebei precies hetzelfde.

Dat gespetterd op de ontvanger van de 991(A) waar anderen het over hebben valt in de praktijk reuze mee. Er zit een 3 Khz roofing filter in de 991(A) die houd echt heel veel tegen. Waar het misgaat is als men net binnen dat filter een signaal ontvangt of tijdens een contest situatie waar er veel stations actief zijn met een smerig signaal daar kan de 7300 ook niets echt tegen doen.

De scoop op de 991(A) vind ik vergeleken met de 7300 echt niet mooi maar is zeer bruikbaar als je de span laag houd.

De TX SSB audio van de 7300 vind ik ietsje mooier maar die van de 991(A) is echt niet slecht. Ik had tijdelijk een FTDX3000 waar ik met de parametric equalizer fantastische TX audio mee produceerde met de stock hand mike. In de 991(A) zit dezelfde equalizer en kon zo 1 op 1 de settings overzetten wat resulteerde dat mijn 991A ook dezelfde mooie audio had op TX. Op FM is de 7300 modulatie verstaanbaar maar de 991(A) FM audio is stukken beter.

Ik had de 991(A) voornamelijk voor 2m (SSB/CW/FT8)/70cm en fusion en daar blinkt de set goed uit vergeleken met een TS-2000. De 991(A) is tevens stukken meer betrouwbaarder dan de FTM-100/400 die je echt niet op hoog vermogen moet gebruiken.

De 991(A) is geen slechte set of keuze zoals sommige fanboys of fangirls willen laten geloven.

Maar voor mijzelf voor HF heb ik liever de 7300.

De 7300 heeft een veel fijnere ergonomische layout en het werkt gewoon net even wat fijner allemaal out of the box.

SDR en het display dat echt wel superieur is aan de het display van de 991(A) en de 4M band waar zelfs de tuner ook werkt maken het voor mij de betere set maar dat is mijn mening :)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#137 Bericht door pa1bvm »

en de phase noise tijdens het zenden .. die nog met elkaar vergeleken ???

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#138 Bericht door pa3kc »

pa1bvm schreef:en de phase noise tijdens het zenden .. die nog met elkaar vergeleken ???
Hey Rick, had je al even niet meer gehoord op 2m, heb nu wat meer tijd weer voor de hobby.

Phase noise heb ik niet vergeleken.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#139 Bericht door PD2R »

F0NVA schreef:
PD2R schreef:
F0NVA schreef:Moeten die 'lui' hier ergens op het forum toestemming vragen om hun eigen geld uit te geven?
Daar heeft toch niemand het over. Ik vraag mij af of deze reactie nu bedoelt is om te trollen of dat je probeert iets constructiefs bijdragen?
Ge citeert maar een gedeelte. Dat is een beproefde methode om uw gelijk te halen. Er stond in mijn citaat nog: "Best wel sneu eigenlijk.". Dus kijk eerst in de spiegel alvorens over trollen te beginnen.

Er zijn er hier op het forum die 's ochtends naar hun navel kijken en dan het middelpunt van het universum zien en zich dan beschouwen als de maat van alle dingen. De universele standaard. En dan ex cathedra hun 'Grote Gelijk' gaan ventileren, wat uiteraard niet constructief is.
Dus “best wel sneu eigenlijk” is het zelfde als toestemming moeten vragen om een transceiver te kopen?
Dat stukje tekst stond er trouwens gewoon boven, voor iedereen zichtbaar. Het weglaten daarvan in het citaat was geen truc om mijn zogenaamde gelijk te halen maar gewoon om het leesbaar te houden. Om niet weer de verkeerde indruk te wekken heb nu alles maar geciteerd.

De constatering dat hier veel mensen zijn die menen de wijsheid in pacht te hebben klopt in mijn beleving wel. Misschien doe ik daar onbewust wel aan mee al is dat zeker niet mijn bedoeling.

Verder vermoed ik dat wij het niet eens gaan worden dus om dit draadje niet nog verder te vervuilen laat ik het hier maar bij. Fijne dag verder.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#140 Bericht door pc1mb »

PD7HB schreef:Prutsen is hier een heel normale uitdrukking voor "spelen" dus waar maak je je druk om en lachen is juist een gezonde vorm om verder te prutsen ;-)
Dat is zonder context helemaal waar. Maar het is echt zo'n woord waar de toon de muziek maakt.

Als je het hebt over prutsen met set A of toch set B kopen, dan zit daar weinig respect voor set A in. Maar wie weet heb ik dat verkeerd begrepen. De toon maakt de muziek en die is niet gemakkelijk in of uit letters te vatten.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#141 Bericht door pc1mb »

Preamp hier standaard uit op de laagste banden... Je moet wel een erg dove antenne of uitermate HF arme omgeving hebben om die onder de 10MHz te kunnen gebruiken...

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#142 Bericht door Thijzer »

F0NVA schreef:
Thijzer schreef:Als je bij de gemiddelde amateur in de settings kijkt, zie je dat de RF gain op maximaal staat, noiseblanker aan, ruisonderdrukking maximaal, AGC op snel en dat die settings nooit wijzigen.
Bij hoeveel 'gemiddelde' amateurs zijt gij die instellingen gaan bekijken?
Zulke lui geven een hoop geld uit aan functies die ze niet begrijpen en nooit gaan gebruiken. Best wel sneu eigenlijk.
Moeten die 'lui' hier ergens op het forum toestemming vragen om hun eigen geld uit te geven?
Op de spreekwoordelijke pik getrapt? Meestal is het dan waar.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#143 Bericht door on4avt »

Thijzer schreef:
F0NVA schreef:
Thijzer schreef:Als je bij de gemiddelde amateur in de settings kijkt, zie je dat de RF gain op maximaal staat, noiseblanker aan, ruisonderdrukking maximaal, AGC op snel en dat die settings nooit wijzigen.
Bij hoeveel 'gemiddelde' amateurs zijt gij die instellingen gaan bekijken?
Zulke lui geven een hoop geld uit aan functies die ze niet begrijpen en nooit gaan gebruiken. Best wel sneu eigenlijk.
Moeten die 'lui' hier ergens op het forum toestemming vragen om hun eigen geld uit te geven?
Op de spreekwoordelijke pik getrapt? Meestal is het dan waar.
Laat hem, ik heb die als vijand aangeduid. Een negatief ingestelde persoon!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#144 Bericht door PE2AAB »

[mod]Laten we vanaf hier weer gezellig doen. Niet iedereen heeft dezelfde smaak. Respecteer dat.[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#145 Bericht door PA5COR »

Meh, in de Yaesu collectie ( FT 100, FT 847, FT 2000-D) de FT 991 A maar besteld.
2 en 70 zijn voor mij toch ook belangrijk.
Voor de rest heb ik redelijke antenne's maar geen weiland voor DX kanonnen.
Dus valt het allemaal wel mee, en de oude SP 820 Luidspreker van Kenwood maakt het ontvangst wel zo aangenaam.
:mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#146 Bericht door PA1 »

Ik zit ook te kijken naar een 991. Op de site van Hamshop staat dat de cashback op 30 juni afloopt (en het is al juli) terwijl bij Wimo wordt verteld dat hij is verlengd tot 30 september. Ook is hij bij Hamshop 30 € duurder geworden. Nog maar even wachten.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#147 Bericht door PA5COR »

1295 betaald bij Veenstra, valt wel mee.
Menu van de yaesu ben ik wel gewend, de laatste 43 jaar als zendamateur meestal yaesu apparatuur gehad op een enkele uitvlucht naar kenwood, never Icom, behalve een porto van Icom.
Geen idee over de cashback, zal wel zien als de boel arriveert.

Beide ontvangers ontlopen elkaar niet zoveel, zeker voor de gemiddelde amateur met gemiddelde antenne's en storing niveau's is een goede DSP en werkende N.B. belangrijker.
Een voorversterker gebruik ik nooit, zeker onder de 30 MHz niet, niet nodig en verslechterd meestal meer als dat het wat verbeterd.

Mijn oude FT 847 is nu 22 jaar oud, en heeft de nodige 10.000 uren gewerkt, en mij veel leuke contacten opgeleverd ondanks de middelmatige HF ontvanger erin, maar wel geholpen door de Collins filters.
Net als de oude FT 100 mobiele set welke ook 22 jaar jong is en prima werkt.
Ook de Yaesu FT 2000-D is al wat ouder nu.

Als de nieuwe FT 991 a dat ook zo presteerd ben ik tevreden, de FT 847 met Collins filters koste me toen nieuw 6600 gulden.. :roll:

Een persoonlijke voorkeur kan je niet veranderen iedereen moet kopen wat hij/zij het liefst wil, maar ik baseer mijn aankoop puur op noodzaak en wensen.
2 en 70 ..waren een eis, dus FT 991 A is gewoon de enigste keus.

Ik heb nog nooit een transceiver gekocht met de Sherwood cijfertjes als richtlijn.
Omdat ik een gewoon antenne park heb, FD-4, Imax 2000 voor 10/12/15/18 en vertical van 23 meter voor 160/80/40/20, en Diamond x 510N op 17 meter tophoogte is dat een gemiddeld antennepark waar ik ondertussen de hele wereld mee heb gewerkt, verder kan ik toch niet.
100 watt is genoeg om de Heathkit SB-1000 mee aan te sturen.
Voor 2/70 is 50 watt all mode meer als genoeg, en anders is er nog de eigenpruts 160 watt 2 meter eindtrap.

Kortom, een nieuwe transceiver kiezen is een persoonlijke keuze waar je geen verantwoording voor hoeft af te leggen, het is jouw geld, jouw keus.
Noch door ( vermeende) betere punten van die transceiver op te hemelen, waarbij een andere transceiver ergens anders weer beter is.
Geniet gewoon van je aankoop en wees aktief, ik heb mijn eerste verbinding al gemaakt vandaag...
Succes met je keus.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#148 Bericht door PA1 »

Voor mij is de scope en vooral de DSP belangrijk en dat laatste werkt bij de 991 enorm goed. Ik heb een zelfbouw speaker met een BHI DSP achter de FT847 met Collins in de rx en dat geeft een mooie rustige klank.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#149 Bericht door PE0DNY »

Mooi vergelijk van pa3kc en dan kun je ook gelijk zien dat keuzes heel persoonlijk zijn.
Ik heb er drie naast elkaar gehad, de 991 (B2 versie, dus zonder doorlopende waterval) de 7300 en de 590SG van Kenwood.
De 991 heeft natuurlijk de 2m en 70cm en de 7300 de 4 meter en bij de Kenwood heb je geen waterval, al valt dat met een SDR ontvanger wel een mouw aan te passen.

Ik heb op heel andere gronden een keuze gemaakt.
Ten eerste vond ik het audio geluid van de Kenwood ver boven de andere twee uitsteken, maar mogelijk dat mijn wat ouder wordend gehoor ook een rol in speelt.
Een tweede punt, de ontvangst van zwakke signalen met daar ook nog storing doorheen wint de Kenwood het ook, de filtering is gewoon beter.
De verschillen zijn niet super groot, maar wel duidelijk aantoonbaar en hoorbaar.
Het derde punt wat ik belangrijk vond was de ingebouwde tuner, daar zijn de verschillen groot.
De Yaesu blijft hopeloos achter en de Kenwood steekt er ver boven uit.
Die tuned ook nog ver buiten de specs.
Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de omvang van de kast waar meer ruimte is voor de L/C's
De waterval miste ik niet echt, het geeft een mooi overzicht van de activiteit op de band, maar dat doet mij log programma ook (log4om) en beter.
Het grote nadeel van een waterval is eigenlijk dat je zwakke signalen niet ziet, en die zijn voor DX nu juist zo interessant.
Oftewel: hoe meer je ziet, hoe minder je hoort.

Het zal dus niemand verbazen dat mijn voorkeur naar Kenwood uitging.
Ik heb de 7300 en de 590 overigens ingeruild voor de grote broer van de 590, de TS890S.
Helaas was het audio geluid toch niet helemaal dat van de 590, maar het zij zo.
De tuner in de 890 is helemaal subliem.
Om een voorbeeld te geven: ik heb een home made inverted V van 2 x 10m voor de 40/15m band en verlengt met een spoel voor de 80M
Daar onder hangt een draadje voor de 20m band.
De 80m heeft een bandbreedte van 75Khz, en de swr loopt naar de randen van 3,5 en 3,8 Mhz op tot 1:8
Hij regelt het gewoon weg, ik kan de hele 80m band gebruiken.
Maar ook de 1:5 op de 17m, 12m, 10m, 6m en 4m banden.
Ik kan al die banden gewoon gebruiken.
Alleen de 30m en de 60m trekt hij niet, die zit boven de 1:10.
De 60m heb ik gecreëerd door de 20m draad met een spoel en 2m extra draad te verlengen.
Nu kun je de 991 natuurlijk ook uitbreiden met een losse (automatische tuner), dan bereik je waarschijnlijk het zelfde of nog meer.
Sommige kunnen wel tot 1:30 weg regelen heb ik begrepen.

De 991 wordt hier alleen nog voor de 2m en de 70cm gebruikt.
Zo heeft iedereen zijn eigen criteria en vindt andere dingen weer belangrijk.
73 Ynte

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#150 Bericht door PA5COR »

De FT991A nu een paar weken in de shack, en veel geluisterd, en uiteraard verbindingen gemaakt op alle banden inclusief Sardinie op 6 meter met de FD-4 OCF, ja die werkt daar ook met een SWR van 1.3...ook daar werkt de tuner van de FT991A..
Bovendien is er ook nog de MFJ 993B autotuner met veel groter bereik indien nodig.

Interne voorversterkers staan uit behalve de eerste vvs op 6 meter, voor de rest gebruik ik de vvs niet, niet nodig met mijn antennes, en de RF gain zit op de voorkant dus makkelijk te bedienen toch?
De ft 2000-d staat boven en komt ook niet meer onder, de mogelijkheden om QRM en QRN onderdrukking zijn op de FT991A veel beter.

Ook de 7300 heeft zijn tekortkomingen met de A/D converter etc.
Maar geen 2/70 was voor mij het belangrijkste.
Ik zit 30 cm van het scherm en op ooghoogte dus meer dan duidelijk genoeg.
Iedereen kiest de set die hij/zij wil, heb ik geen probleem mee, het is een persoonlijke keuze die ik na lang overwegen heb gemaakt met mijn eisen en voorstelling wat ik wil hebben in een set.

Met een SP 820 luidspreker van Kenwood klinkt het allemaal prima na alle instellingen te hebben doorgelopen en aangepast waar nodig, ook de bandbreedte instellingen in ontvangst...
Vreemd genoeg zijn dezelfde instellingen voor de parametrische equaliser van de FT 2000-D ook weer goed in de FT 991A....

Vergeleken bij de FT 847 met Collins filters is de FT 991A duidelijk gevoeliger op 2/70, wat ik eerst niet voor mogelijk hield.
Jammer dat de ATT en RF gain niet werken op 2/70.., alleen in SSB niet in FM. net als sommige QRM/QRN onderdrukkers.
Voor de HF is het 3 KHz roofing filter erg fijn.
Kortom ik ben erg tevreden hoe de keus uit is gevallen, in ontvangst trekt de FT 991A 1.4 A, met 120watt uit op HF ( ja dat levert de set) 17 A, op 55 watt FM 11 Ampere.
Vandaar ook maar de aanschaf van een nieuwe voeding de Nissei 2230D 30 ampere voeding met digitale uitlezing voor 85 euro, kan ik niet zelf meer voor bouwen....
En geheel storingsvrij, geen piepje te horen, de SEC 1223 is in de ruststand gegaan.

Mijn shack is in de huiskamer, dus een kleinere set is ook een voordeel als de FT 2000-D ;)
al mijn antennes zijn resonant, dus de interne tuner trekt alles keurig bij voor zover nodig, slechtste is de Imax 2000 op 18 met een swr van 1:2.2.
De 23 meter vertical wordt aan de voet getuned met de MFJ 998 autotuner op 160 - 20.
De Fritzel FD 4 werkt prima.

Wens: FT991A in de vorm van de FT 2000 met alle knoppen op de voorkant en groter scherm;)
Vermogen geen probleem, daar hebben we de Heathkit SB-1000 voor.
Succes met wat voor transceiver je maar kiest, het enigste is dat JIJ er tevreden mee bent.
Ja, ik heb Kenwood en Icoms gehad, maar meestal kom ik weer bij Yaesu uit omdat dat type/merk het meest mijn eisen vervuld.

Iemand afkraken om de keus die hij heeft gemaakt is dom, wat telt is dat hij met zijn keus tevreden is.
Laatst gewijzigd door PA5COR op 13 jul 2020, 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie