pixie 2

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

pixie 2

#1 Bericht door on3dag »

Ik heb de pixie 2 gebouwd vanaf een bestaand schema (zie bijlage), maar optimaal werken is een andere zaak. Wanneer ik spanning op het zend/ontvangertje zet en ook aansluit op een antenne hoor ik ruis zeker in de namiddag op 3.579 MHz. Wanneer ik de "key" indruk hoor ik op een externe receiver de toon maar geen ruis meer. Ik ben van mening dat dit zo moet zijn, maar wanneer de sleutel niet is ingedrukt heb ik ook geen ruis meer. Wanneer ik geen ruis meer heb en toch de "key" terug indrukt hoor ik het signaal weer in de externe ontvanger. Bij die testen heb ik ook wanneer ik geen ruis meer had, voorzichtig mijn geisolleerde schroevendraaier gezet op de behuizing van de condensator C7 en de ruis kwam terug. Moet ik er dan van uitgaan dat de condensator slecht is en aan vervanging toe is of is er meer aan de hand? Wie heeft mij een tip?
Mvg,
Dirk
Bijlagen
pixie 2.bmp
pixie 2.bmp (481.55 KiB) 6669 keer bekeken

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: pixie 2

#2 Bericht door PA0CMU »

Je luistert met een externe ontvanger naar het zendsignaal van de Pixie. Ruis uit die ontvanger wordt dan weggedrukt door het sterke signaal. Echter, het ontwerp van de Pixie is tamelijk simpel. Je hoort de ruis in de externe ontvanger niet meer omdat de X-tal oscillator ingeschakeld blijft en dié hoor je nu.

Door met een metalen schroevendraaier aan de trimmer-condensator te komen verstem je oscillator frequentie een klein beetje en komt dus de ruis die je beschrijft weer terug. Er lijkt mij niks mis met de Pixie, het is alleen een minimalistich ontwerp. Leuk om mee te experimentere en CW verbindingen te maken, gewoon voor de lol. Kwaliteit kan je er echter niet aan ontlenen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: pixie 2

#3 Bericht door on3dag »

Beste,
U begrijp mij verkeerd.Ik leg het nogmaals uit: De pixie 2 bevat twee zaken, nl: de oscillator (kristal 3.579MHz) en de ontvanger met versterker(LM386).Dus ik sluit alles aan nl: de voeding, de antenne, de seinsleutel en het oortje. Als ik nu ga luisteren hoor ik ruis in de Pixie. Wanneer ik ga zenden door de seinsleutel naar beneden te drukken, hoor ik niets en ook geen geruis meer, maar het cw signaal is wel nog aanwezig en dit hoor ik duidelijk op een externe ontvanger die in een ander plaats staat. Wanneer ik de sleutel loslaat, hoor ik niets meer ook geen geruis meer in het oortje. Wanneer ik nu met de geisolleerde schroevendraaier gewoon op de behuizing van C7 kom , dan heb ik terug de ruis zoals in den beginne. Let wel : Ik tik niet op de behuizing van C7.
Mvg,
Dirk

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: pixie 2

#4 Bericht door PA0CMU »

Dat lijkt dan op een mechanisch probleem Dirk. Controleer of C7 juist aangesloten is en loop alle soldeerverbindingen nog maar eens langs. Ik dacht dat je met de schroevendraaier de trimmer aanraakte. Het schema is van belabberde kwaliteit, ik kan de tekst nauwelijks lezen, maar dat kan ook aan mij liggen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: pixie 2

#5 Bericht door PA3DAT »

Carel, dit schema is beter leesbaar:

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: pixie 2

#6 Bericht door PA4WK »

C7 is een 10uF elco die over de poten 1 en 8 zit van het LF ic LM386.
Als aanraken iets doet verdenk ik een slechte soldeer verbinding van de oorzaak van het probleem.
succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: pixie 2

#7 Bericht door pc1mb »

Met die cap los gaat de gain omlaag. Je zou dan nog ruis moeten horen maar veel zachter. Omdat het gedrag altijd hetzelfde is zou ik eerder denken dat het LF stukje gaat oscilleren bij TX (op een niet hoorbare frequentie) en daar niet mee ophoudt als je de seinsleutel loslaat... De schroevendraaier verstemt de kring en stopt de oscillatie. Zoiets?

Wellicht de voeding van de LM van een betere HF ontkoppeling voorzien. Ik zie daar nu helemaal geen C in, da's toch pin 6?

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: pixie 2

#8 Bericht door PA3CQN »

pc1mb schreef: Wellicht de voeding van de LM van een betere HF ontkoppeling voorzien. Ik zie daar nu helemaal geen C in, da's toch pin 6?
Plus de onderdrukking aan de uitgang (R-C naar massa) die erg belangrijk is, en ontkoppelen op de bypass.
LM386 is leuk ding maar oscilleert heel erg graag.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: pixie 2

#9 Bericht door on3dag »

Deze namiddag heb ik het geheel nagekeken, alles uitgemeten en nogmaals alle soldeerpunten overlopen, ik begin dan ook stilletjes het vermoeden te hebben dat er iets mis is met de LM386. Volgens ik ook gezien heb bestaan er verschillende soorten van versterking voor de LM386, zoals LM386, LM386N, LM386 N-1. Ik ga er nu enkele bestellen en volgende week kan ik verder testen, alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Mvg,
Dirk

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: pixie 2

#10 Bericht door tienne57 »

De verschillende lm386 hebben allemaal een versterking van 20-200. zonder iets tussen pin1 en 8 is de versterking 20.
Met een 10µF tussen 1 en 8 is de versterking 200. tussenliggende versterkingen zijn te realiseren door in serie met de condensator een weerstand op te nemen.
De verschillen zitten hem in max voedingsspanning , dissipatie en verschillende behuizingen.
Contoleer nog maar eens de verbinding van de 10µ condensator met het ic.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: pixie 2

#11 Bericht door PA4WK »

kan misschien ook nog een slecht contact in de IC voet zijn of zit hij rechtstreeks op de print?
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: pixie 2

#12 Bericht door on3dag »

Eindelijk de oorzaak gevonden, vooreerst nog gezocht in alle contacten en nu ook deze van de ic-voet. Niets abnormaal gevonden. Begon de ic (LM386) zelf te gaan verdenken. Ik heb dan een kleine proefopstelling gemaakt op een breadboard van de versterker, en in de versterker een toon ingestuurd dan op de oscilloscoop bekeken. Bij het minst open draaien van het volume kwamen er meerdere sinussen te voorschijn. Dan een andere LM386 op dezelfde wijze aangesloten en geprobeerd en die bleef gewoon rustig. Ik heb die laatste dan in de schakeling gezet en het probleem was opgelost. Moet hier wel bijvertellen dat onder de LM386 wel verschillende typen bestaan met verschillende voedingspanningen, misschien zitten er verder nog wel verschillen in, maar voor mij is het belangrijkste dat ik een heel pak heb bijgeleerd door te zoeken naar een oplossing en dat mijn Pixie 2 nu werkt. Aan allen bedankt voor jullie tussenkomst.
Mvg,
Dirk

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: pixie 2

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leuk leerproject Dirk.

Ik ben benieuwd of je er ook signalen op hoort en misschien een verbinding kan maken.

Puur voor de vermaak heb ik ook zo'n kitje, inclusief behuizing, gekocht.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: pixie 2

#14 Bericht door PE9ZZ »

Kijk eens in de datasheet voor de LM386. Overal staat een serieschakeling van 0.05 µF (neem 47 nF) en 10R van de uitgang naar massa. Dat circuit is nodig. Anders krijg je rare effecten zoals dit. Een gillende versterker na de provocatie van het zendsignaal.

Tjerk, 9ZZ

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: pixie 2

#15 Bericht door PA1ZP »

Hi

ik heb er een aantal gebouwd waarbij deze problemen zich helemaal niet voordeden.
Maar ook met andere transistoren (2N2222 voor de osc. en als eindtrap 2N2219).
En met 2x BC547 nooit geen probleem al ging met 12V de tweede BC547 snel kapot omdat het ding teveel moest leveren en te heet werd.
Ik heb het schema erbij gedaan.
Bijlagen
ander schemaatje pixie2
ander schemaatje pixie2
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie