diamond sx 600 vermogenweergave

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

diamond sx 600 vermogenweergave

#1 Bericht door on3tls »

Dag iedereen, ik heb een vraag .
Ik gebruik een kenwood ts 480 sat in combinatie met een diamond sx 600 meter.
Deze wijkt denk ik af .
Het rare is : dat deze met een andere tranciever , een yaesu ftm 100d perfect 50 watt weergeeft in stand 2 ( 140-525mhz ) en de juiste antenne uiteraard maar op de kenwood ts 480 sat geeft deze op 25 watt FM maar ongeveer en 17 watt , op alle banden . En als ik eens test op 100 watt fm geeft deze ook maar +- 70 watt .
Swr ligt 1.1 dus het is niet dat de tranciever het vermogen terug schroeft en de ingebouwde antenne tuner staat ook niet aan .
Ook zit er niets verder tussen de kenwood en de meter . Dit is zo met mijn end fed antenne en met een hf vertical hetzelfde verhaal .
Ik dacht aan een afwijking van de meter maar deze is nieuw en geeft dan op uhf/vhf wel het juiste vermogen weer : 50 , 20 en 5 watt worden daar correct weergegeven . De 480 sat is volgens dat ik denk toch probleemloos en ik had vroeger een digitale swr meter en deze gaf wel 25watt terug op de meting . Ik heb nu wel geen andere meter meer om dit te testen .
Heeft er iemand een idee ? Wat afwijking kan ik aannemen , maar 30 procent ?
Bedankt

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#2 Bericht door EA5JEX »

Heb je dezelfde kabellengte tussen beide tranceivers?

Klopt het vermogen van de 480 zelf wel, 100W FM is misschien teruggeregeld omdat de eindtrap bij FM stuk gaat bij vol vermogen.

Probeer eens met een dummyload.

Kees

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#3 Bericht door on3tls »

Hey Kees , ja ongeveer zelfde lengte de kabels . En volgens de specificaties zou deze radio ook 100 Watt fm moeten doen . En als ik de stand van de meter op Pep zet in ssb ook +- 70 Watt en als ik fluit ook niet meer dan 70 Watt. Dummy load geeft ongeveer zelfde weer

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#4 Bericht door pa0ejh »

Die sx600 heeft toch 2 swr opnemers, 1 voor VHF en 1 voor HF...

Je vergelijkt appels met peren, als je een VHF meting vergelijkt met een HF meting...

Ik zou er niet zwaar aan tillen, het zijn eigenlijk SWR meters, die ook ongeveer vermogen kunnen aangeven...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#5 Bericht door PA0LMD »

Mits je voor je HF meting wel de HF sensor gebruikt is de afwijking te groot.
De maximale afwijking zou niet meer dan 10 % van volle schaal mogen bedragen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#6 Bericht door PA4WK »

Je praat over een vermogensverschil van ongeveer 1dB, ik zou me daar niet te druk om maken.
Als je het zeker wilt weten moet je een vergelijkende meting doen met een echte Watt meter.
Succes Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#7 Bericht door PA4WK »

Je geeft aan dat je meet in stand 2 zoals je schrijft in stand 2 ( 140-525mhz ) Dat is niet de juiste stand om deze set te meten, de set werkt op HF + 6mtr. dus kun je niet met het bereik 2 meten.
Mijn advies gebruik alleen het juiste meetbereik en probeer de meter eens te vergelijken met een andere meter waarvan je weet dat hij de juiste waarde geeft, misschien is er een vereniging in de buurt die af en toe een meetavond organiseert?
Groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#8 Bericht door on3tls »

pa0ejh schreef:Die sx600 heeft toch 2 swr opnemers, 1 voor VHF en 1 voor HF...

Je vergelijkt appels met peren, als je een VHF meting vergelijkt met een HF meting...

Ik zou er niet zwaar aan tillen, het zijn eigenlijk SWR meters, die ook ongeveer vermogen kunnen aangeven...
hey pa0ejh ik vergelijk geen vhf meting met een hf meting maar het feit is dat het op vhf/uhf op stand 2 dus wel juist meet ( vhf/uhf toestel geeft degelijk 5/20/en 50 watt) en op hf stand 1 dus ... wijkt het 30 watt af op fm als het toestel op 100 watt staat dat vind ik toch niet meer ongeveer ...eerder een zeer zware afwijking
Laatst gewijzigd door on3tls op 15 mar 2020, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#9 Bericht door on3tls »

PA4WK schreef:Je geeft aan dat je meet in stand 2 zoals je schrijft in stand 2 ( 140-525mhz ) Dat is niet de juiste stand om deze set te meten, de set werkt op HF + 6mtr. dus kun je niet met het bereik 2 meten.
Mijn advies gebruik alleen het juiste meetbereik en probeer de meter eens te vergelijken met een andere meter waarvan je weet dat hij de juiste waarde geeft, misschien is er een vereniging in de buurt die af en toe een meetavond organiseert?
Groet Wim
hey pa4wk , dank voor het antwoord maar gelukkig ben ik wel zo slim om geen hf op stand 2 vhf/uhf te meten . op Hf meet ik op stand 1 en daar is 100 watt maar 70 en 25 watt maar 17.....
het feit is dat de meter op vhf/uhf op stand 2 dus wel juist meet ( vhf/uhf toestel geeft degelijk 5/20/en 50 watt) en op hf wijkt het 30 watt af bij 100 watt uitgangsvermogen op fm ook en dat vind ik toch een zeer zware afwijking.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#10 Bericht door PA4WK »

Ok dan is het duidelijk, ik vraag me af of de set wel 100 Watt geeft, dit zou ik eerst maar controleren.
Verder zeggen de VHF meetresultaten niet veel over de resultaten, je moet het eigenlijk zien als 2 apparte meters in 1 behuizing.
succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#11 Bericht door on3tls »

pa4wk , ja denk het wel want vorig jaar nog gemeten op een digitale swr / power meter en daar gaf het toestel 100 watt en de meter gaf ook +- 100 aan .... maar zou altijd kunnen , eens meenemen misschien in een radioclub en eens meten op een andere meter . Bedankt

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#12 Bericht door pe1cmo »

Vroeger, in die goede oude tijd, hadden die meters een bijnaam. Kassiebelazer.

Maar proberen open te maken en opnieuw afregelen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#13 Bericht door PA0LMD »

pe1cmo schreef:Vroeger, in die goede oude tijd, hadden die meters een bijnaam. Kassiebelazer.

Maar proberen open te maken en opnieuw afregelen.
Een kassiebelazer is een antenne tuner, geen watt/swr meter !
Meten is (z)weten

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#14 Bericht door on3tls »

Even logisch nagedacht en iets gecontroleerd in de handleiding : er staat in dat de maximum amperes bij het zenden 20.5 zijn of minder ( dus bij 100 watt waarschijnlijk 20.5 )
Maar op het metertje van de voeding ( 25 amps ) geeft deze radio bij 100 watt uitzending dus maar 17 terug . Als ik in de handleiding kijk van de yaesu 50 watt ; staat er 11 ampere verbruik bij 50 watt ( het metertje op de voeding geeft +- 12 weer maar dit metertje kan misschien ook niet 100 procent correct zijn ) Dus ....het zou wel eens goed kunnen dat ik maar +- 70 watt heb op de kenwood terwijl deze op 100 watt staat ingesteld , maar ik heb deze radio jaren geleden nieuw gekocht, nooit in gesleuteld , nooit open geweest , en heeft nooit uitgezonden met een swr hoger dan 1.3 dus .....wat zou er mis kunnen zijn ?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: diamond sx 600 vermogenweergave

#15 Bericht door PA4WK »

Waarschijnlijk is er niets mis maar geeft hij in FM "maar" 70 Watt om je eindtrap heel te houden.
Ik zou me om die ene dB niet druk maken. meestal verlies je in je kabel meer en dan ook nog eens bij ontvangst.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie