Vraag uit zendexamen mbt voorkomen LF-detectie

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9B Egbert
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 dec 2019, 15:09
Roepletters: PE9B

Vraag uit zendexamen mbt voorkomen LF-detectie

#1 Bericht door PE9B Egbert »

Ik worstel(de) wat met de volgende vraag uit een examen:

Een 1O-meter zender veroorzaakt laagfrequent detectie in een geluidsinstallatie. Om de storing op te heffen worden de laagohmige luidsprekeruitgangen ontkoppeld door middel van condensatoren, parallel aan de uitgangen. De meest geschikte capaciteitswaarde is:
A) 10 picofarad (530Ω)
B) 10 microfarad (0,00053Ω)
C) 10 nanofarad ( 0,53Ω)


Het antwoord zou C moeten zijn. In een uitwerking worden de impedanties (bij 30Mhz) afzonderlijk uitgerekend (zie waardes tussen haakjes) waarna C als goede antwoord wordt aangemerkt. Ik begrijp die redenatie niet.

Uiteindelijk ben ik ook op C uitgekomen door voor iedere keuze ook de impedantie bij 20Khz (LF max) uit te rekenen en dan op zoek te gaan naar de juiste balans tussen de twee impedanties. Je wilt per slot van rekening het HF-signaal zoveel mogelijk verzwakken en het LF-signaal zo ongehinderd mogelijk door laten gaan. Het kan dus kennelijk ook met alleen de eerste afleiding en dat begrijp ik niet. Wie praat mij even bij? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vraag uit zendexamen mbt voorkomen LF-detectie

#2 Bericht door PA0FRI »

Die uitwerking begrijp ik ook niet, maar is de correcte vraag hier wel weergegeven?
LF detectie wordt door een HF signaal veroorzaakt en dan is 10pF een te lage waarde.
10uF is niet goed geschikt voor HF ontkoppelen, 1uf zou nog net wel gaan.
10pF is goed geschikt voor HF ontkoppelen. Antwoord C dus.
De luidsprekers zijn 8 Ohm LF, maar in feite is het systeem voor HF (VHF/UHF?) een zelfinductie en 10nF sluit dat kort,
zodat er geen HF in de versterker komt.
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 24 feb 2020, 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag uit zendexamen mbt voorkomen LF-detectie

#3 Bericht door PA3DJS »

Wat je wilt is dat voor de RF frequentie je een relatief laagohmige impedantie tussen de twee draden hebt, maar dat voor het LF signaal de impedantie van de C juist niet laag is.

Het gaat om een laagohmige uitgang van een LF versterker (dus bedoeld voor 4...8 Ohm).

10 pF is voor 30 MHz 530 Ohm, en voor LF 20 kHz is het 800k
10 nF is 0.5 Ohm voor 30 MHz, en 800 Ohm voor 20 kHz
10 uF is 530 uHm voor 30 MHz en 0.8 Ohm voor 20 kHz.

10 uF valt af, vanwege dat je nu aan een systeem voor 8 Ohm, 0.8 Ohm parallel plaatst, en dat gaat het gewenste gedrag negatief beinvloeden.

10 nF beinvloedt met zijn 800 Ohm bij 20 kHz niet het gewenste gedrag (in een 8 Ohm systeem), maar 0.5 Ohm bij 30 MHz gaat best wat RF tegenhouden.

10 pF doet zowel bij LF als RF niets (is te hoogohmig ten opzichte van 8 Ohm).

Zou sprake zijn van een 2 kOhm systeemimpedantie (bijvoorbeeld een microfoon), dan zou de keuze op 10 pF vallen, omdat 10 nF met zijn 800 OHm een te zware belasting is voor een 2 kOhm systeem.

Als de vraag betrekking heeft op de ingang van een versterker, zie je meestal 100 pF tussen de antwoorden staan. Je hebt dan 80 kOhm voor 20 kHz, en 53 Ohm voor 30 MHz.

Plaats reactie