Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Geen VFO knop
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
We staan voor een revolutie, vfo loze trx's.
Worden de merendeel toch bedient met een pc .
Audio kaart en 35 wat uitgang, voor mij ideaal om ft8 mee te doen.
beter geschikt dan de icom 705. Mijn oordeel.
Worden de merendeel toch bedient met een pc .
Audio kaart en 35 wat uitgang, voor mij ideaal om ft8 mee te doen.
beter geschikt dan de icom 705. Mijn oordeel.
- PA3DJS
- Berichten: 2530
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Ik neem aan dat je op mijn posting reageert. SWR = 2 komt inderdaad overeen met RL = 10 dB.pe1cmo schreef:staandegolf van 1:2 is toch 10dB reflectie demping.
Het ging even om de doorlaatdemping van een PL plug (dat dit voor een goede variant best wel meevalt op 70 cm voor aardse toepassing). Met andere worden de demping door reflectie, tegenover de demping van reflectie.
Demping van reflectie (die terug gaat naar de bron) is die 10 dB waar jij op doelt. 10% van het forward power gaat dan terug naar de bron en 90% gaat dan door richting de belasting. De tussenschakeldemping (Insertion Loss) bedraagt dan 0.46 dB (-10*log(0.9) ).
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Wat? hahaha...pe1cmo schreef:staandegolf van 1:2 is toch 10dB reflectie demping.
73 de Joop PG4I
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Eigenlijk reflectie demping? ik zie de term hier voor het eerst. demping meet je op het eind,denk ik. Dan reflecteert die en komt terug of zo?
- PA3DJS
- Berichten: 2530
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
ietwat topicvervuiling, maar vanwege het SO-239 chassiseel wel iets relevant.on4avt schreef:Eigenlijk reflectie demping? ik zie de term hier voor het eerst. demping meet je op het eind,denk ik. Dan reflecteert die en komt terug of zo?
Reflectiedemping is wat in het engels Return Loss heet (RL). Het is de vermogensverhouding in dB's van het heengaande signaal en het terugkomende signaal t.g.v. misaanpassing.
Een antenne reflecteert bij SWR=2 ongeveer 10% van het ingaande (voowaarts) vermogen terug naar de zender, en 90% van je vermogen gaat dan daadwerkelijk de antenne in.
De demping van het gereflecteerde signaal bedraagt dan (bijvoorbeeld) 10*log(10W/1W) = 10 dB (=Return Loss).
De demping ten gevolge van de reflectie (het misaanpassingsverlies, mismatch loss) bedraagt dan
10*log(10W/(10W-1W) ) = 10*log(10W/9W) = 0.46 dB (= mismatch loss)
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Eigenlijk gewoon de swr dat je meet en het verlies ?
- PA3DJS
- Berichten: 2530
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Sorry, maar ik snap je vraag niet.on4avt schreef:Eigenlijk gewoon de swr dat je meet en het verlies ?
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Je meet de forward power en de reflecterende power. Kan je met een swr powermeter .
Jij vervangt dat door reflecterend db 's .
Jij vervangt dat door reflecterend db 's .
- PA3DJS
- Berichten: 2530
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Ik snap niet wat je bedoeld. Er geldt:on4avt schreef:Je meet de forward power en de reflecterende power. Kan je met een swr powermeter .
Jij vervangt dat door reflecterend db 's .
Reflectiedemping = Return Loss [dB] = 10*log(forward power / reflected power).
(mis)aanpassingsverlies = mismatch loss [dB] = 10*log(forward power / transmitted power)
Transmitted power = forward power - reflected power
Kun je daar iets mee?
Wellicht in idee dat een van de moderatoren een nieuw topic aanmaakt, want het oorspronkelijke topic is nu wel erg vervuild.
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Mij ging het in instantie over: heeft het zin om een pl chassis plug te veranderen naar een N chassis plug?
Omdat deze in dit topic genoemde low budget trx me wel aanstaat.
Ik heb thuis een ic 7100 waar de VHF/UHF plug ook naar N connector is verandert.
Wat meet je nu als je op de 70 cm een coax aansluit die goed geschikt is voor deze frequentie van verschil tussen de 2 pluggen?
Uiteraard en zelfde lengte en een 50 ohm weerstand.
Is dit een wezenlijk, merkbaar op een analoge meter verschil, of moet je ervan uitgaan ,nadat je de berekeningen doet dat het zo is en moet aangenomen worden?
De antenne zal dan later een rol spelen , omdat deze ook niet 50 ohm is overal op de band breedte.
Verder begrijp ik wel waar je naar toe wil, maar een concrete meting wil ik zien.
kan je dit met een VNA? Kan je een meting doen waar je overschakelt tussen swr, pwr, en db?
Anders is het allemaal theorie.
En in de praktijk maakt het hoorbaar niks uit .
Omdat deze in dit topic genoemde low budget trx me wel aanstaat.
Ik heb thuis een ic 7100 waar de VHF/UHF plug ook naar N connector is verandert.
Wat meet je nu als je op de 70 cm een coax aansluit die goed geschikt is voor deze frequentie van verschil tussen de 2 pluggen?
Uiteraard en zelfde lengte en een 50 ohm weerstand.
Is dit een wezenlijk, merkbaar op een analoge meter verschil, of moet je ervan uitgaan ,nadat je de berekeningen doet dat het zo is en moet aangenomen worden?
De antenne zal dan later een rol spelen , omdat deze ook niet 50 ohm is overal op de band breedte.
Verder begrijp ik wel waar je naar toe wil, maar een concrete meting wil ik zien.
kan je dit met een VNA? Kan je een meting doen waar je overschakelt tussen swr, pwr, en db?
Anders is het allemaal theorie.
En in de praktijk maakt het hoorbaar niks uit .
- PA3DJS
- Berichten: 2530
- Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
- Roepletters: PA3DJS
- Locatie: Maarssen
- Contacteer:
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
@ON4AVT:
Ik heb in mijn bijdrage van 25 feb 2020, 11:27 aangegeven dat een beetje demping niet alles zegt, vanwege dat de VSWR die de eindtrap ziet wel behoorlijk kan veranderen. De genoemde getallen zijn gewoon rekenvoorbeelden om het verband tussen demping en SWR aan te geven.
Ik ken het apparaat niet, dus ik kan ook niet zeggen of dat SO-239 chassisdeel de VSWR die de eindtrap ziet erg verslechtert. Een concrete meting kan ik je niet laten zien.
Ik verwacht dat als je van SO-239 naar bijv BNC gaat, de ontvangst niet beter wordt en het zendvermogen niet serieus toe gaat nemen.
Het zou ook nog heel anders uit kunnen pakken.
Als de ontwerpers op de PCB een paar componentjes extra hebben geplaatst om de mismatch van het chassisdeel te compenseren, ga je de boel slechter maken als je van SO-239 overgaat naar iets anders.
Ik heb in mijn bijdrage van 25 feb 2020, 11:27 aangegeven dat een beetje demping niet alles zegt, vanwege dat de VSWR die de eindtrap ziet wel behoorlijk kan veranderen. De genoemde getallen zijn gewoon rekenvoorbeelden om het verband tussen demping en SWR aan te geven.
Ik ken het apparaat niet, dus ik kan ook niet zeggen of dat SO-239 chassisdeel de VSWR die de eindtrap ziet erg verslechtert. Een concrete meting kan ik je niet laten zien.
Ik verwacht dat als je van SO-239 naar bijv BNC gaat, de ontvangst niet beter wordt en het zendvermogen niet serieus toe gaat nemen.
Het zou ook nog heel anders uit kunnen pakken.
Als de ontwerpers op de PCB een paar componentjes extra hebben geplaatst om de mismatch van het chassisdeel te compenseren, ga je de boel slechter maken als je van SO-239 overgaat naar iets anders.
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
Na info van de ontwerper ,kan het nog niet verkocht worden in een ander land dan China.
De ontwerper is eveneens een radio amateur .
De ontwerper is eveneens een radio amateur .
Re: Nieuwe low budged all band transceiver HF-VHF-UHF
https://www.bilibili.com/video/av849820 ... ideocard.0
Kreeg deze linken binnen van de constructeur . Wellicht toch nog hoop voor de maand April,er word aldaar aan gewerkt. Dit is het proto type.
Kreeg deze linken binnen van de constructeur . Wellicht toch nog hoop voor de maand April,er word aldaar aan gewerkt. Dit is het proto type.