Icom 7400

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1jol
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 aug 2011, 13:09
Roepletters: pd1jol

Icom 7400

#1 Bericht door pd1jol »

Hallo mede forum gebruikers , zendamateurs.

Heb een vraag zit met een raar fenomeen namelijk het volgende als ik werk met mijn icom 7400 schakelt hij tijdens het moduleren gewoon uit en weer aan.

De swr is prima beter kan niet . en de voeding is ook in orde 13,8 volt en 30 amp constant

Denk zelf dat het aan de voedingskabel ligt of aan het filter wat er tussen zit.

Nu heb ik deze kabel vervangen door een zonder filter en het probleem is op gelost maar het spookt toch door mijn hoofd.

Wil graag de oplossing hier van maar kan niks ontdekten in het filter of aan de kabel.

Wie o wie heeft de oplossing of kan dit probleem ook.
Bijlagen
kabel.jpg
kabel.jpg (6.16 KiB) 3148 keer bekeken

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Icom 7400

#2 Bericht door PH4CK »

ergens zit een slechte verbinding of kabelbreuk.
Als je de kabel doormeet lijkt deze goed omdat een paar draadjes nog contact maken.
Ga je de kabel belasten door de TRX op zenden te zetten dan kan er niet genoeg stroom door het slechte contact of draadbreuk en zakt de spanning in elkaar waardoor de TRX uitschakelt.
Probeer maar eens te meten aan de plug of zet een ampère meter in serie met de + draad.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Icom 7400

#3 Bericht door gelderjg »

Ik heb een IC-7000 met ook zo'n kabel. Hier zitten 2 zekeringen tussen. Die worden warm, vooral bij vol vermogen, waardoor er overgangsweerstand ontstaat. Je krijgt als het goed er reserve bij.
Even er uit halen en schoonmaken en het is weer OK.
Neem aan dat die kabel het ook heeft.

Succes,
Best 73 de Jos PA3ANF

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom 7400

#4 Bericht door PA0LMD »

Meestal overgangsweerstand in de zekeringhouders.
Zet de set in FM, flink vermogen en voel of de kabel bij de zekeringhouders warm wordt.
Als het van die 6x32mm zekeringen zijn deze houders vervangen door steekzekering houders zoals gebruikt in de automotive.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pd1jol
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 aug 2011, 13:09
Roepletters: pd1jol

Re: Icom 7400

#5 Bericht door pd1jol »

Oke bedankt voor de reacties.

Zal eens beginnen met het vervangen van de zekering houders en de banaan stekkers er en dan maak er er oogjes aan.

Hou jullie op de hoogte

8) 8) 8)

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Icom 7400

#6 Bericht door PA8JDG »

pd1jol schreef:Oke bedankt voor de reacties.

Zal eens beginnen met het vervangen van de zekering houders en de banaan stekkers er en dan maak er er oogjes aan.

Hou jullie op de hoogte

8) 8) 8)
Had zelf onlangs een soortgelijk probleem met een Icom 7200. Toen bleek dat op de voeding een schakelaar voor de uitgangsspanning, fixed of variabel, in de stand variabel was komen te staan. Had dit niet in de gaten omdat door de stand van een andere schakelaar alleen het amperage werd aangegeven. Bij RX was er niets aan de hand, maar bij TX viel de set uit of begon er een relais te klapperen. Spanningsregelaar bleek onder de 12V te staan en dat was te weinig. Schakelaar weer terug op fixed 13.8V en het probleem was voorbij. Je zegt dat de spanning 13.8V is, maar meet toch even na. Het lijkt erg op mijn voorval...

73’s

Jan, PA8JDG

Plaats reactie