CTCSS in Condor 46 probleem

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

CTCSS in Condor 46 probleem

#1 Bericht door pa0sjm »

Graag hulp bij een voor mij niet te vatten probleem, misschien leuk om er eens over te denken tijdens de kerstdagen, hi. Ik heb mijn Condor 46 voorzien van een mooi, klein CTCSS printje waarmee ik 4 tonen kan opwekken. Het uitgangssignaal heb ik via een elco'tje van zo'n 1 uF ergens halverwege de microfoonversterker ingevoerd. Nu het vreemde …. de repeater pi2zaz op 430,037 MHz krijg ik probleemloos open. Ik heb met iemand een test qso gedaan en dat ging goed. Maar geen enkele van de andere repeaters hier in de buurt met de 88,5 Hz toon krijg ik open. Bijv. pi2alk, die hier goed is te ontvangen, krijg ik niet ontsloten. Ook pi2hgl niet.
Dat de ctcss print WEL werkt heb ik getest door het signaal van de subtoon uit te zetten en dan krijg ik ook pi2zaz niet open. Toon weer aan .. meteen weer reactie van de repeater.
Wat nu toch zou er aan de hand kunnen zijn? Heel graag reactie.
Allen mooie kerstdagen en een heel goed 2020.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: CTCSS in Codor 46 probleem

#2 Bericht door PA0LMD »

Mogelijk is de zwaai van je ctcss toon aan de lage kant ?
Gebruikelijk is circa 700 Hz, de ene repeater kan gevoeliger ingesteld zijn dan de ander.
Sommige gaan al open met een zwaai van 300 Hz.
Verder is het van belang dat het injectie punt ligt na een eventueel hi-pass filter, het beste punt is op de potmeter waarmee de zwaai wordt ingesteld.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: CTCSS in Codor 46 probleem

#3 Bericht door PA0FRI »

PA0LMD schreef:Verder is het van belang dat het injectie punt ligt na een eventueel hi-pass filter, het beste punt is op de potmeter waarmee de zwaai wordt ingesteld.
Het is precies zoals Leo het adviseert: aansturen direct op de fase of FM modulator. De meeste microfoonversterkers laten de lage CTCSS frequenties niet door of verzwakken het teveel.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: CTCSS in Codor 46 probleem

#4 Bericht door PA0BAK »

PA0LMD schreef:Mogelijk is de zwaai van je ctcss toon aan de lage kant ?
Gebruikelijk is circa 700 Hz, de ene repeater kan gevoeliger ingesteld zijn dan de ander.
Gebruikelijk is 10% van de maximale zwaai, bij een raster van 25kHz is dat dus 500Hz.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: CTCSS in Codor 46 probleem

#5 Bericht door PA3HMP »

ik stel ze meestal in op 0,6kHz zwaai, even langs iemand gaan die de mogelijkheid heeft na te meten hoe groot de zwaai van jouw subtoon is en of hij werkelijk zuiver is.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: CTCSS in Codor 46 probleem

#6 Bericht door pa0sjm »

PA0FRI schreef:
PA0LMD schreef:Verder is het van belang dat het injectie punt ligt na een eventueel hi-pass filter, het beste punt is op de potmeter waarmee de zwaai wordt ingesteld.
Het is precies zoals Leo het adviseert: aansturen direct op de fase of FM modulator. De meeste microfoonversterkers laten de lage CTCSS frequenties niet door of verzwakken het teveel.
ok, Frits en Leo, ik heb het toonsignaal aangeboden ergens verderop in de mictofoontrap. Waar dan ook geen koppelcondensatoren te vinden zijn. De toon gaat via 1 uF tantaal. Wat ik dus nog kan proberen is : op de zwaaipotmeter proberen.
Iedereen die reageerde ... dank voor genomen moeite.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: CTCSS in Codor 46 probleem

#7 Bericht door pa0sjm »

PA3HMP schreef:ik stel ze meestal in op 0,6kHz zwaai, even langs iemand gaan die de mogelijkheid heeft na te meten hoe groot de zwaai van jouw subtoon is en of hij werkelijk zuiver is.
pa0bak en pa3hmp, ik heb dmet een potmetertje diverse uitgangs instellingen geprobeerd.
Misschien toch aansluiten op zwaaipotm.
Dank voor meedenken.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: CTCSS in Codor 46 probleem

#8 Bericht door pa0sjm »

PA0FRI schreef:
PA0LMD schreef:Verder is het van belang dat het injectie punt ligt na een eventueel hi-pass filter, het beste punt is op de potmeter waarmee de zwaai wordt ingesteld.
Het is precies zoals Leo het adviseert: aansturen direct op de fase of FM modulator. De meeste microfoonversterkers laten de lage CTCSS frequenties niet door of verzwakken het teveel.
beste Frits … toch kom ik er niet uit. Ik bied nu het toonsignaal aan ergens midden in de microfoontrap. De zwaai instelling speelt nu niet mee omdat dit een potmeter is aan de ingang van de microfoonversterker. Eigenlijk dus de mike gain potmeter. Ik voer het toonsignaal in op de ingang van een op-amp en via nog een paar op-amps gaat het dan naar de Modulator op de z.g. HF Trap. En daar wordt dan het zend VFO aangestuurd.
Dan zit ik toch nagenoeg op de modulator ?
Dus de "zwaai" kan ik alleen instellen met een potmetertje waarmee ik het uitgangssignaal groter of kleiner kan maken. En daar bereik ik ook geen resultaat mee. :(
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: CTCSS in Condor 46 probleem

#9 Bericht door pa0ejh »

Op punt 43 van de HF print zit de uitgang van de Modulatie versterker, vandaar gaat het Audio rechtstreeks naar de Zender VCO, dichter bij kun je niet komen......

Als het dan nog niet lukt is het toch een kwestie van te weinig signaal uit je Ctcss printje...kan ook nog een impedantie verschil zijn, aanpassing dus....
Cdr-70-Ctcss.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: CTCSS in Codor 46 probleem

#10 Bericht door pa0sjm »

img054.jpg
PA0LMD schreef:Mogelijk is de zwaai van je ctcss toon aan de lage kant ?
Gebruikelijk is circa 700 Hz, de ene repeater kan gevoeliger ingesteld zijn dan de ander.
Sommige gaan al open met een zwaai van 300 Hz.
Verder is het van belang dat het injectie punt ligt na een eventueel hi-pass filter, het beste punt is op de potmeter waarmee de zwaai wordt ingesteld.
beste Leo, zie hier het schema van de microfoontrap … de zwaaipotm.is eigenlijk de mike gain pot.
Ik heb op 3 punten het toon signaal ingevoerd , A, B en C . De uitgang van de op-amp J10/1 gaat naar de zender VFO . Dan moet dit toch werken? Of .. kan ik het toch op de loper van de ingangs potmeter aansluiten?
Graag hulp, hi !!
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: CTCSS in Condor 46 probleem

#11 Bericht door pe1hzg »

De condor46 heeft in het ontwerp een CTCSS-encoder. Er wordt gebruik gemaakt van een CML FX315 (http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... X315.shtmlen een 4094 schuifregister voor de aansturing.
Bij de apparaten die in Nederland gebruikt zijn, zijn deze IC's meestal niet geplaatst.

De FX315 is zeer slecht verkrijgbaar en duur, en eist een speciaal kristal. Kom je niet zomaar aan.
Maar je kunt wel hetzelfde injectiepunt gebruiken. Volgens http://pe0ssb.jentronics.nl/condor/ zou je daarvoor pin 11 moeten gebruiken. afaik is R13 (1K8) ook niet geplaatst. Als je hier laagohmig injecteert zou het moeten werken.

Maar ik begin iets anders te vermoeden. Wat is het schema van dat CTCSS printje? Wat is de uitgangsimpedantie? Hoe werkt dit bij een laagohmige belasting? Emittervolger ertussen?

Geert Jan

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: CTCSS in Condor 46 probleem

#12 Bericht door PA0LMD »

Pin 43 is heel laag-ohmig, dat zal moeilijk worden.
Ik zou injecteren via een weerstandje op de bovenkant van potmeter R148, dan zit je direct op de varicap.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: CTCSS in Condor 46 probleem

#13 Bericht door pa0sjm »

beste Geert Jan, met dank voor je reactie … ik heb geen schema en gegevens van het printje. Er komt wel een mooie sinus uit op dc niveau, dus gebruik ik tantaal C aan de uitgang. Ik heb ook al het signaal aangeboden op pin P17 via weerstand van zo'n 12 kOhm. Dat punt P17 van de Proc. Unit gaat naar pin P7 van de NF Microfoontrap. Via elco van 3,3 uF. Dat komt op schakelaar J14/II , geschakeld door "PT". Helaas weet ik niet wat PT betekent … zou piloot toon kunnen zijn? Nu heb ik de toon aangeboden op R113 , dus direct naar laatste op-amp van de micr. trap (J10/1)
Geen goed resultaat.
pe1hzg schreef:De condor46 heeft in het ontwerp een CTCSS-encoder. Er wordt gebruik gemaakt van een CML FX315 (http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... X315.shtmlen een 4094 schuifregister voor de aansturing.
Bij de apparaten die in Nederland gebruikt zijn, zijn deze IC's meestal niet geplaatst.

De FX315 is zeer slecht verkrijgbaar en duur, en eist een speciaal kristal. Kom je niet zomaar aan.
Maar je kunt wel hetzelfde injectiepunt gebruiken. Volgens http://pe0ssb.jentronics.nl/condor/ zou je daarvoor pin 11 moeten gebruiken. afaik is R13 (1K8) ook niet geplaatst. Als je hier laagohmig injecteert zou het moeten werken.

Maar ik begin iets anders te vermoeden. Wat is het schema van dat CTCSS printje? Wat is de uitgangsimpedantie? Hoe werkt dit bij een laagohmige belasting? Emittervolger ertussen?

Geert Jan
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: CTCSS in Condor 46 probleem

#14 Bericht door pa0sjm »

PA0LMD schreef:Pin 43 is heel laag-ohmig, dat zal moeilijk worden.
Ik zou injecteren via een weerstandje op de bovenkant van potmeter R148, dan zit je direct op de varicap.
Leo, dat zal ik ook eens proberen. Maar pin 43 gaat al via een weerstand R161 (12 K) naar de potmeter R148. Heb dus nu het signaal op de ingang van de laatste opanp J10/1
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: CTCSS in Condor 46 probleem

#15 Bericht door PA1Bj »

PT betekent inderdaad Pilottoon. Dat staat in het service manual. Zie pagina. 17 -1.4.7.5 modulator.
http://pe2bz.philpem.me.uk/hamradio-mod ... ce_Manual/

Als je het vermoeden hebt, dat de subtoon werkt, zou je het met de optie TDCH kunnen checken. Dat heeft oa. een Ft-897. Misschien heeft een tegenstation die mogelijkheid.

Succes, pa1bj

Plaats reactie