Icom 7100

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Icom 7100

#1 Bericht door on4avt »

Wie heeft een ic 7100 en ervaring met de lengte van de kabel ;body naar display?
Bedoeling is om misschien zo ene aan te schaffen,maar de body boven op de shack en de display beneden in de living room.
Hoeveel lengte mag/kan er tussen en kan je een cat kabel gebruiken?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Icom 7100

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoe het met Icom is weet ik niet maar ik heb het gebruikt met een Kenwood TM-D700. Hoofd, spaker en mike beneden, set boven. Keurig via de RJ45 outlets in de muur, gepatcht via pathpanel in de meterkast en bij elkaar zo’n 50m CAT5e kabel. Iedereen vertelde dat het niet zou werken. Werkte prima!

Jarenlang zo gebruikt. Gewoon eens proberen dus. (Even vragen aan iemand met deze radio).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Icom 7100

#3 Bericht door PH4CK »

ik gebruik hier een CAT6e kabel van 10m, geen probleem.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Icom 7100

#4 Bericht door Thijzer »

Gebruik ook afgeschermde netwerkkabel. Wel even meten of de kabel ook echt is afgeschermd, is ook rommel te koop waarbij de stekker een metalen mantel heeft maar de kabel niet is afgeschermd.

Ik heb al tot 20m gebruik op een velddag. Ik heb de IC-7100 met een accu ingebouwd in een gereedschapskist met chassisdelen voor HF en VHF/UHF en voor de netwerkkabel en een stekker voor de GPS. Koffer staat dan onder aan de mast en de bediening op de campingtafel. Werkt allemaal prima.

Ik weet wel dat de spanningsval over de kabel een probleem kan zijn met uitvallen van het bedieningspaneel en daarmee de hele set. Je kunt dit deels voorkomen door in het menu uit te schakelen dat de set uitschakelt bij ontkoppeld bedienpaneel. Dan blijft de set dus draaien, ondanks een wegvallende verbinding. Opnieuw verbinden laat het display direct weer opstarten. Maar beter voorkomen met een goede kabel dus en een stevige voeding.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Icom 7100

#5 Bericht door on4avt »

Thijzer schreef:Gebruik ook afgeschermde netwerkkabel. Wel even meten of de kabel ook echt is afgeschermd, is ook rommel te koop waarbij de stekker een metalen mantel heeft maar de kabel niet is afgeschermd.

Ik heb al tot 20m gebruik op een velddag. Ik heb de IC-7100 met een accu ingebouwd in een gereedschapskist met chassisdelen voor HF en VHF/UHF en voor de netwerkkabel en een stekker voor de GPS. Koffer staat dan onder aan de mast en de bediening op de campingtafel. Werkt allemaal prima.

Ik weet wel dat de spanningsval over de kabel een probleem kan zijn met uitvallen van het bedieningspaneel en daarmee de hele set. Je kunt dit deels voorkomen door in het menu uit te schakelen dat de set uitschakelt bij ontkoppeld bedienpaneel. Dan blijft de set dus draaien, ondanks een wegvallende verbinding. Opnieuw verbinden laat het display direct weer opstarten. Maar beter voorkomen met een goede kabel dus en een stevige voeding.


Waw 20m ; is zeker boven mijn verwachting.
ik rekende op een 10/12 m maximum;bedankt voor de bijdrage.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Icom 7100

#6 Bericht door Thijzer »

Ja, 20m is een aardig stuk maar zorg dus voor een fatsoenlijke kabel, geen bokkie-wokkie kwaliteit. Bij een mindere kwaliteit (= dunnere kern) valt je display uit, zelfs al bij een kortere kabel.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Icom 7100

#7 Bericht door PA0LMD »

Uitvallen van display bij langere kabels is bekend probleem en komt vooral voor bij een hoog audio niveau.
Het luidspreker signaal zorgt kennelijk voor spanningsval in de gnd lijn.
De bekende ( maar niet handige) oplossing is om de luidsprekerlijn vanaf de basis set separaat uit te voeren.
Meten is (z)weten

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Icom 7100

#8 Bericht door on4avt »

Een cat 6e kabel kan meer bandbreedte aan dan een cat 5e kabel,
Dus dat is het verschil.
De snelheid blijft gelijk. Ik heb een cat 5 e kabel ,Zaterdag haal ik het toestel, dan eens zien wat het wordt. Er moet eerst een 60 m band mod aan gebeuren.
Men spreekt over een max lengte van 100 m om niet aan snelheid te verliezen .
Het is een tweedehands toestel, in de nieuwe versie is de 60 m band al voorzien.
Hier goede en betrouwbare info gevonden,dank.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Icom 7100

#9 Bericht door Thijzer »

Snelheid?

De netwerkkabel wordt gebruikt voor audio, voeding en een seriële verbinding voor display en toetsen maar dat is geen netwerkverbinding.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Icom 7100

#10 Bericht door pa0ejh »

Snelheid speelt alleen een rol als je die CAT6 als Netwerk kabel gebruikt....

In jou geval is het de spanningsval over de draden, als de kabel te lang is en je een hoog luidspreker volume hebt, dan is er meer stroom nodig voor de Audio versterker....

Als je draad diameter te dun is voor die lengte kabel, dan wordt de spanning bij de bedienkop te laag, en schakelt de 7100 zich uit.

Dus dikkere draden gebruiken, of de kabel inkorten, of een koptelefoon gebruiken, je
kunt ook een JBL GO speaker op de koptelefoon uitgang aansluiten, die heeft een Aux ingang en een ingebouwde Accu, die je met een USB kabel kunt opladen mocht hij leeg raken...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Icom 7100

#11 Bericht door on4avt »

Ik wou alleen het verschil tussen de 2 kabels aangeven. Uiteraard speelt dat bij deze geen rol.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Icom 7100

#12 Bericht door on4avt »

Het toestel is in mijn bezit, ik heb het al getest met 10 m ftp 5E en het gaat goed!

gh2008
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2012, 12:10
Roepletters: PE1GYD
Locatie: RENKUM

Re: Icom 7100

#13 Bericht door gh2008 »

Hallo ,Ik heb goede ervaring met 10 meter Cat 6 kabel S/FTP. S Betekend dat de draden per 2 zijn afgeschermd , heb ik begrepen.
Daar voor werkte het niet met Gewone FTP kabel , er kwam veel rommel mee op het zend signaal.

Gerard

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Icom 7100

#14 Bericht door on4avt »

Ik heb nu een 5e catkabrl van 10 m ertussen.
Ik ondervind dat het scherm volledig
uitslaat als ik op meer dan 50 watt
dan ga zenden. Misschien toch beter een 6 e
aanschaffen.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom 7100

#15 Bericht door Randy »

Let op dat er twee versies van de IC-7100 bestaan. De 1e generatie had een wat hogere spanning waardoor display-dingen hoorbaar waren in de audio. Bij de 2e generatie is dit opgelost. gebruik je bijvoorbeeld een remoterig dat heb je bij de ene versie een opamp nodig en bij de andere weer niet.

Plaats reactie