Real life testing

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Real life testing

#1 Bericht door PA3FK »

Hoi Collega's zendamateurs,

Zo, de knoop is doorgehakt mbt de antenne. Het wordt een Butternut HF9V in de sloot achter het huis.

Nu dus de volgende uitdaging. Welke transceiver ga ik kopen.
Vooronderzoek leidt tot drie mogelijke kandidaten (in willekeurige volgorde)

1. Kenwood TS590-SG
2. Yeasu FTDX-3000
3. ICOM IC-7300

Google en Youtube hebben mij al heel veel geholpen in het begrijpen van de werking van alle 3 inclusief voor en nadelen tov elkaar maar uiteindelijk kom ik dan niet tot een onbetwiste winnaar.
Ergens de allerbeste tip gelezen en die is:
Ga gewoon je gewenste set eens uitproberen.

Maar daar heb ik dus wat hulp van jullie nodig.
Ik heb in de eerste plaats geen haast. Ik heb een tweedehands FTDX-1200 (met FFT-1 module en SCU-17) dus ik kan mijn HF9V ruimschoots uittesten met deze set.
En misschien kom ik zelfs wel tot de conclusie dat ik voorlopig even op deze set blijf werken maar de andere drie hebben features, die ik graag wil hebben, die de ftdx-1200 niet heeft, dus op enig moment wil ik mijzelf wel trakteren op een van bovenstaande nieuwe (of jong gebruikte) set.

Maar ik zoek dus eigenlijk mogelijkheden om eens een avondje met elk van bovenstaande sets te "spelen" om een uiteindelijk te kunnen bepalen welke set nu precies bij mij past. Ik zal de set overigens alleen op CW beoordelen.
ik ga in alle drie de gevallen een SDR achter de set plaatsen dus als iemand een opstelling heeft met een van bovenstaande sets met een SDR erachter op een groot pc scherm dan zou ik zeer dankbaar zijn als ik mag proberen een avondje gezellig bij je langs te komen om een aantal QSO's met jouw set uit te proberen.

Ik woon in de omgeving van Gouda maar heb een leasebak dus kan makkelijk in een straal van 100 kom rondom gouda mij verplaatsen.

Wie o Wie vindt het leuk om zijn eigen setup op deze manier eens te tonen aan een collega amateur?
Ik vind het helemaal prachtig als je natuurlijk trots als je bent op je eigen set mij probeert uit te leggen waarom ik voor jouw keuze zou moeten gaan.

Ik hoop dat ik met deze oproep een enthousiaste collega uit de buurt van Gouda kan motiveren mij te helpen in het maken van mijn keus

Alvast bedankt (en ik neem wel een goede fles wijn oid mee ter compensatie hoor. :mrgreen: )
73, PA3FK

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Real life testing

#2 Bericht door PD4M »

PA3FK schreef:
Ik woon in de omgeving van Gouda maar heb een leasebak dus kan makkelijk in een straal van 100 kom rondom gouda mij verplaatsen.
Ik heb geen leasebak (meer). Gelukkig heeft mijn auto die beperking van 100 kilometer niet en ben ik net naar schitterend Noord Scandinavië geweest!
:D
Maarten
PD4M

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Real life testing

#3 Bericht door PA1FJ »

Fred, Ik woon in Gouda en heet ook Fred!
Ik heb 2 jaar geleden een gelijke keus moeten maken, en na veel dingen op een rijtje gezet.
Ik ging niet voor toeters en bellen en mooie displays maar voor een set met goede eigenschappen, de IC-7300 was wel erg mooi maar her groot signaal gedrag bleek toch minder, iets wat ik wel belangrijk vond daar er in mijn omgeving nog al een aantal redelijk actieve HF stations aanwezig zijn. De FT-3000 was aardig maar ik had wat problemen met Yaesu apparaten gehad, en had al enige jaren een Kenwood TS-480sat die echt geweldig was. Uiteindelijk heb ik voor de Kenwood TS-590sg gekozen daar de specificaties het dichtste die van de Elecraft K3 benaderde, welke mij iets boven mijn budget ging. Als antenne voor 20 t/m 6m gebruik ik een Deltaloop van EAntenna Ik heb veel geëxperimenteerd met diverse Horizontale en Verticale antennes maar mijn grootste probleem hier was de lokale QRM, die niet duidelijk te traceren was. Ik had als eens eerder een Deltaloop van M0PLK gehad en wat mij duidelijk was geworden dat een gesloten antenne veel minder gevoelig was voor lokale QRM. Mijn beste antenne enige jaren geleden was de Cushcraft R-6000 maar was door de lokale QRM niet meer te gebruiken S7 QRM! de hele wereld kon mij horen maar ik niet de hele wereld :?
Met de Delta loop die nu heb is dan nog maar S2/3 wat goed te doen is, want ik kan de DX stations nu weer goed horen!
Fred Ik hoop je hiermee wat op weg geholpen te hebben met je keuzes. Als je het zelf een wil beluisteren en bekijken ben je van harte welkom.

73 Fred PA1FJ

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Real life testing

#4 Bericht door PA3FK »

Hoi Naamgenoot,

graag wil ik een keer een avondje bij je komen luisteren/werken met de 590sg.
Ik kan jou geen PB sturen maar jij mij wel. Als je mij even een PB stuurt dan maken we een afspraak.

Ben zeker ook wel geintresseerd in je QRM ervaringen zo in de buurt van Moordrecht. Ga ik mogelijk dus ook veel last van krijgen
73, PA3FK

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Real life testing

#5 Bericht door PE0DNY »

Ik heb de Kenwood en de Icom naast elkaar staan.
Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar de Kenwood.
De pluspunten zijn voor mij de onverslaanbare filtering bij QRM, het geluid uit de speaker is echt veel beter (of dat ligt aan mijn leeftijd hi) en de twee out puts.
Daarnaast zitten er nog wat extra toeters en bellen in het menu, maar dat is maar net of je er belang bij hebt.

De Icom heeft zijn eigen bijzonderheden, uiteraard het flitsende design met kleuren scherm, de 4 meter band, en niet te vergeten een waterval wat een mooi overzicht geeft van de activiteiten op de band.
Dat is dan ook tegelijk een nadeel, hoe meer je ziet, hoe te minder je hoort.
Vraag maar eens aan een blinde.
Het display laat alleen de sterkere stations zien, je mist daardoor de zwakke stations.
Daarom draai ik nog altijd liever met de ogen dicht langzaam over de band en heb zo mooie dx gewerkt die ik nooit met de Icom gevonden zou hebben.

Overal: de voordelen van de Icom wegen voor mij niet op tegen voordelen de Kenwood.
73 Ynte

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Real life testing

#6 Bericht door pa3kc »

Ik vind de ontvanger van de 3000 het beste.

Hij luister zo heerlijk rustig en je kan echt zwakke stations er mee naar voren halen met de filters iets wat mij nooit lukte met de 7300.

De 7300 luistert erg onrustig vind ik, het klinkt ook niet mooi vergeleken met de 3000. De DSP in 3000 is veel beter dan die van de 7300, zwakke stations klinken enorm goed in SSB, echt een wereld van verschil met de 7300, kijk die YouTube filmpjes maar.

Ik ben niet echt een Yaesu fan, had altijd ICOM sets.

De 7300 is een erg fijne set, ik vind de 7300 ergens nog een fijnere set dan de 3000, maar qua ontvangst wow, wat een verschil.

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Real life testing

#7 Bericht door PA3FK »

HOi Ynte en PA3KC,

Zoveel mensen, zoveel meningen. :mrgreen:

Ik begrijp jullie opmerkingen maar ik ben me ook bewust (geworden) dat ik, met mijn (gebrekkige) oortjes er alleen maar achter ga komen welke van de drie sets bij mij past door gewoon een avondje met elk van die sets te gaan werken.

Wat voor jullie past hoeft niet perse voor mij te passen namelijk en dat laat onverlet dat het voor jullie wel de beste keuze is.

Daarom ook mijn oproep aan, jullie en elk andere collega zendamateur, om eens een avondje bij iemand, die deze set (ts-590sg, ic7300, ftdx-3000) in bezit heeft gewoon langs te gaan en er mee verbindingen te maken.
Alleen zo kom ik er achter welke van deze drie bij mij past.

Dus bedankt voor jullie input. Absoluut nuttig en waardevol, maar waar mag ik een avondje met zo een set spelen
PS: voor de ts-590Sg heb ik al een aanbod van PA1FJ.
73, PA3FK

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Real life testing

#8 Bericht door PA3FK »

Uiteindelijk is het testen niet gelukt maar heb ik toch de knoop doorgehakt.
Het is een, tweedehands, FTDX-3000 geworden.

Allen bedankt voor het meedenken
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Real life testing

#9 Bericht door PA3DAT »

Ik heb nog eens naar de specificaties gekeken. De FT-DX3000 heeft een paar extra's die ik mis op
mijn IC-7300. Bijv. 2 aparte antenneaansluitingen plus een aparte ontvangeringang.

Dat vergelijken bij mede-amateurs thuis was toch moeilijk geworden, want de transceivers staan
niet naast elkaar en bij een ieder is de QRM anders, om van de antennes maar te zwijgen...

Gefeliciteerd met de aankoop en veel plezier ermee! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Real life testing

#10 Bericht door PA3FK »

PA3DAT schreef:Ik heb nog eens naar de specificaties gekeken. De FT-DX3000 heeft een paar extra's die ik mis op
mijn IC-7300. Bijv. 2 aparte antenneaansluitingen plus een aparte ontvangeringang.

Dat vergelijken bij mede-amateurs thuis was toch moeilijk geworden, want de transceivers staan
niet naast elkaar en bij een ieder is de QRM anders, om van de antennes maar te zwijgen...

Gefeliciteerd met de aankoop en veel plezier ermee! :D

Vergelijken op precieze ontvangst kwaliteit was inderdaad onmogelijk, maar ik had wel een gevoel kunnen krijgen bij bedieningsgemak.
Maar goed. Ik had al een FTDX-1200 en het bedieningsgemak daarvan beviel me dus daarom is de keus op de 3000 gevallen.
Belangrijkste reden voor de upgrade is de Rx-out om, middels een SdrPlay een grote waterfall op PC scherm te krijgen alsmede integratie van HRD en Omnirig van de set. (dit laatste moet ik allemaal nog wel kopen/installeren, maar eerst maar eens een geschikt moment zoeken om de HF9V te plaatsen en de 40 meter coax netjes van huis naar sloot te krijgen). :-)

Ik zag in ander draadje dat je op de DvdA bent. Hopelijk kan ik ook even handje schudden, kennis maken. Bedankt voor alle meedenken in dit draadje
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Real life testing

#11 Bericht door PA3DAT »

Ja, wie weet tot ziens Fred, zou leuk zijn!

Ik sta waarschijnlijk ook nog in de stand van het Amerikaanse Hamcation, de op twee na grootste internationale
radiobeurs in Orlando, Florida (na Tokyo en de Hamvention in Dayton). In ieder geval staat mijn xyl daar een groot
deel van de dag, Femma PA3DWK. Samen met Lidy KJ4LMM en Peter AI4KM/PA2PME.

Beetje reclame maken voor Orlando, in februari! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie