baofeng

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#31 Bericht door PA0ETE »

Ik had niet begrepen dat het om een APRS-repeater gaat. Daar heb je inderdaad een vergunning voor nodig.

Je mag je zender inderdaad wel op afstand bedienen. Als je naar de letter gaat kijken zou je met de huidige techniek een smartphone-app kunnen gebruiken om een bakenzender in de lucht te houden. Als je dan zorgt dat je XYL ook een amateurregistratie heeft en jullie beide steeds op verschillende tijdstippen gaan slapen dan mag het :-)

Maar daar blijft over dat je bij een APRS-digipeater geen andere stations door mag zenden. Bij packet is daar overigens wel sprake van een grijs gebied. Als bij packet de checksum niet klopt van een ontvangen pakket, dan vraagt de ontvangende partij dat pakket opnieuw op, en dus gebeurt er wat er volgens de regel niet mag: de zender van de oorspronkelijke verzender van het bericht wordt ingeschakeld door een actie van het tegenstation.

AT redeneert hier vermoedelijk dat de resends een integraal onderdeel zijn van het packet radio-protocol, en packet is iets dat als zodanig wel is toegestaan.

N.b. voor een BBS moet je ook een vergunning hebben. Voor zoiets bestaat er een aparte prefix: PI8. De reden dat er een aparte prefix voor is, is dat je een BBS kunt combineren met een andere functie, bijv. een APRS-digipeater of zelfs dingen als EchoLink. Met name als je een mailbox met een andere packet-functie combineert is het handig om een aparte callsign voor de BBS te hebben. PI8 is de enige prefix die je als extra callsign naast een andere callsignn voor een repeater etc. kunt hebben.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: baofeng

#32 Bericht door PD9FVH »

PA0ETE schreef:Ik had niet begrepen dat het om een APRS-repeater gaat.
Nee, geen aprs.
N.b. voor een BBS moet je ook een vergunning hebben. Voor zoiets bestaat er een aparte prefix: PI8. De reden dat er een aparte prefix voor is, is dat je een BBS kunt combineren met een andere functie, bijv. een APRS-digipeater of zelfs dingen als EchoLink. Met name als je een mailbox met een andere packet-functie combineert is het handig om een aparte callsign voor de BBS te hebben. PI8 is de enige prefix die je als extra callsign naast een andere callsignn voor een repeater etc. kunt hebben.
Ah kijk, dat wist ik niet.
Bedankt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#33 Bericht door PA0ETE »

Een vergunning kost 154 euro. Het is echter verstandig om goed na te denken. Je kunt meerdere functies en ook meerdere frequenties tegelijk aanvragen. Dat kost eenmalig 154 euro. Een vergunning is 3 jaar geldig. Tenzij er iemand is die bij een druk bezette band na drie jaar in dezelfde regio een soortgelijke vergunning wil, kun je na drie jaar je vergunning telkens voor ruim 30 euro per drie jaar verlengen.

Als je achteraf een frequentiewijziging wilt (van de zender(s)) of je wilt meer dan over een korte afstand (ruim 1 km is dat dacht ik) wilt verhuizen, dan moet je opnieuw betalen. Als je echter genoeg van je BBS hebt, en je wilt EchoLink gaan doen, of D-STAR en DMR. Dan is dat gratis aan te passen. Wat nog beter is, dat is je aanvraag ruim mogelijk aan te vragen. Dat heet 'techniekneutraal. Je kunt een vergunning ook techniekneutraal aanvragen in combinatie met een BBS. Ik weet dat dat kan omdat ik zo'n vergunning heb (PI3XDV en PI8XDV). Dat is een FM- en D-STAR-repeater met daarin experimenteel een paar mailbox-achtige functies. Ik gebruik daar momenteel geen packet voor maar RTTY en FSQ, Maar goed dat maakt geen verschil. (FSQ is een high-performance chatmode).

Plaats reactie