zend(ontvang) ers

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#31 Bericht door PA3DJS »

@PA0ETE:
John, dit staat in de formumregels (letterlijk citaat):
"Het hoofddoel van deze website is om radioamateurs en belangstellenden van het radioamateurisme de mogelijkheid te bieden om ondersteuning te vinden en bieden en discussie te voeren met betrekking tot het thema: “legaal radioamateurisme”. "
Bron: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=41&t=2670

Jij mag de mening hebben dat je CB geen zend-/radioamateurisme vindt, of dat CB'ers geen belangstellenden zijn. Als je "jouw mening = regel" wil laten zijn, moet je de regels duidelijker stellen. Ik hoop overigens dat je de regels niet aanpast, en dat legale CB topics niet worden verwijderd (nu weet je gelijk hoe ik erover denk).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#32 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:@PA0ETE:
John, dit staat in de formumregels (letterlijk citaat):
"Het hoofddoel van deze website is om radioamateurs en belangstellenden van het radioamateurisme de mogelijkheid te bieden om ondersteuning te vinden en bieden en discussie te voeren met betrekking tot het thema: “legaal radioamateurisme”. "
Bron: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=41&t=2670

Jij mag de mening hebben dat je CB geen zend-/radioamateurisme vindt, of dat CB'ers geen belangstellenden zijn. Als je "jouw mening = regel" wil laten zijn, moet je de regels duidelijker stellen. Ik hoop overigens dat je de regels niet aanpast, en dat legale CB topics niet worden verwijderd (nu weet je gelijk hoe ik erover denk).
Hallo WIm,

Om te beginnen: ik had toen we begonnen een bepaald doel met de voorwaarden. Daar hebben we het uiteraard als team over gehad, en voor een deel ook met de oprichters van het forum en de gebruikers uiteraard. Destijds waren er ook een aantal leden tegen 27 MHz. Ik heb dat er niet bewust in gezet, omdat ik het niet nodig vind om de regels onnodig streng te maken. En ik dacht dat de leden de grenzen wel zouden begrijpen. Gewoonlijk is dat ook zo.

De belangrijkste reden dat we het niet willen is waarschijnlijk duidelijkheid. We hebben ze gehad op dit forum hoor, de fraaie voorbeelden. Bijvoorbeeld iemand die caravans als hobby had, en die in een weekend het onderwerp "Overige" helemaal vol plaatste met caravanfoto's en die een aantal vrienden of medeleden van zijn caravanvereniging opriep om van ons forum lid te worden, omdat vanaf dat moment zijn caravans op deze site te vinden zouden zijn.

Deze meneer protesteerde toen wij al zijn werk weer ongedaan wilden maken. Er stond toch 'Overige'? Hoe konden we dat dan interpreteren als zijnde niet toegestaan? Als er nou gestaan had "Overige, maar geen caravans" of "Overige amateurzaken", maar dat stond er niet.

Afijn, ik heb meneer de URL van een goede hostingprovider gegeven, en vervolgens ondanks zijn protesten de hele mikmak weer verwijderd. (Dit is een echt voorbeeld!)

Wat ik wil voorkomen is dat discussie hier over CB vervolgens mensen aantrekt die hierin geïnteresseerd zijn en dat dan steeds verder proberen op te rekken. Met LPD hebben we nog vervelender ervaring omdat mensen die met veel vermogen op LPD zitten in een aantal gevallen een heel verwrongen beeld van de werkelijkheid lijken te hebben. Soms denken ze dat amateurs niet op "hun" frequenties mogen uitkomen, en heel vaak denken ze dat ook vermogens meer dan 10 mW met een grote antenne gewoon legaal zijn, en proberen dat standpunt dan ook te vuur en te zwaard hier op het forum te verdedigen.

Ik denk overigens dat je mij niet zo heel goed kent. Als dat wel zo was zou je waarschijnlijk weten dat ik de regels vaak heel losjes uitleg, en dat ik daar niet zonder reden beperkingen aan zal stellen. Dingen die op het forum eerst wel konden en later niet, hebben altijd een nare geschiedenis op het forum waarbij ik eerst van alles geprobeerd heb om de zaken op een andere manier in goede banen te leiden en pas als het echt niet anders kan stel dat dingen niet meer kunnen en dat dan eventueel ook in de forumregels terecht laat komen.

Maar Wim, om deze langdurige discussie (hopelijk) tot een goed eind te brengen. Het volgende is geen gezeur of gevlei, ik meen het ook echt: je bent een gerespecteerde amateur, en iemand bij wie ik nooit twijfel aan zijn grote deskundigheid op dit gebied en aan zijn goede bedoelingen. Natuurlijk heb je de nodige credits bij mij om als dat zo uitkomt ook een keer iets over 27 MHz of LPD te schrijven. Zolang ik begrijp waarom dat is en het niet op een provocerende manier gebeurt of onbedoeld tot vervelende discussies kan leiden is dat vanzelfsprekend ok. Dat geldt overigens voor anderen ook, maar bij een aantal mensen met wie ik eerder al gesproken heb ben ik wat eerder overtuigd van hun goede bedoelingen. Dat is hoe het nu eenmaal werkt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#33 Bericht door PA0ETE »

Ik zit de topic nog een keer te bekijken, maar we hebben al zeker anderhalve pagina niets van de starter van deze topic ChrisKris vernomen.

Ik zit me af te vragen of het nog zin heeft om de topic op te splitsen, ook al omdat het vrij lastig is te bepalen waar dat zou moeten beginnen.

Als we nog verder over de forumregels discussiëren wil ik voorstellen dat in een nieuwe topic te doen, en het linkje daarvan hieronder te plaatsen. Ik kan ook later nog posts van hier naar die andere topic verhuizen als dat nodig mocht zijn.

Gebruikersavatar
ChrisKris
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2018, 21:59

Re: zend(ontvang) ers

#34 Bericht door ChrisKris »

nee...ben niet zinnens te zenden op 2,500 mhz ALS ik dit wou dan ging ik wel op de 45 mb - ver buiten de amateur band....nu heb ik horen zeggen dat als je geen goede antenne hebt voor 160 mb , de zender geen vermogen geeft (toont) sorry voor het late antwoord en vraag - maar was een weekje aan zee en nu trg thuis zie ik jullie reacties , dank u ....en neem nu dat ik amateur ben , ben ik dan verplicht om hier mijn call-sign te vermelden ? NEE dacht ik want er is hier omtrent een wetsregel in Belgie die dit toe staat op grond van de privacy en persoonlijke levenssfeer - een doordenkertje voor jullie : als een radio amateur graag op de cb band verre contacten maakt , dan zegt ie ook niet tegen ieder 1 hoi...ik ben radio-amateur of niet ? is hier ook niet van toepassing op het forum ....

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#35 Bericht door PA3DAT »

Wanneer je illegaal een zender bezit of gebruikt, dan ben jij degene die de wet overtreedt. De regels van dit forum
verbieden ons om jou daarbij te helpen. Nederlandse wetten en regels verbieden dit ook, want ik ken iemand die
zijn machtiging kwijtraakte omdat hij illegale middengolfstations behulpzaam was bij het bouwen van eindtrappen.

Dus als jij hulp wilt bij het gebruik van een zender, vertel ons dan ook even wie je bent, je radio-roepnaam! :D
ChrisKris schreef:... er is hier omtrent een wetsregel in Belgie die dit toe staat...
Maar eh...je bent hier niet in België! :mrgreen: :wink:
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 24 jul 2019, 10:09, 3 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ChrisKris
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2018, 21:59

Re: zend(ontvang) ers

#36 Bericht door ChrisKris »

PA2RU schreef:De ts570 levert standaard op 160m 10watt , schijnt wel een modificatie voor te zijn..
Dat klikken wat je hoort is het omschakelen van de ene naar een andere bandfilter.

Dank je wel ... :wink:

Gebruikersavatar
ChrisKris
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2018, 21:59

Re: zend(ontvang) ers

#37 Bericht door ChrisKris »

PA3DAT schreef:Wanneer je illegaal een zender bezit of gebruikt, dan ben jij degene die de wet overtreedt. De regels van dit forum
verbieden ons om jou daarbij te helpen. Nederlandse wetten en regels verbieden dit ook, want ik ken iemand die
zijn machtiging kwijtraakte omdat hij illegale middengolfstations behulpzaam was bij het bouwen van eindtrappen.

Dus als jij hulp wilt bij het gebruik van een zender, vertel ons dan ook even wie je bent, je radio-roepnaam! :D

los van alles vind ik dit maar zielig...want neem nu b.v dat ik WEL een vergunning bezit maar dit om persoonlijke reden hier verzwijg dan kan ik toch even goed zeggen Neen ik ben geen amateur , het gaat hier enkel om het feit dat ik DAN anders benadert zou worden door jullie "dus" je hoort er bij - of je hoort er niet bij kous is af ! vele amateurs vergeten echter dat ook zij , ooit begonnen zijn met cb ...dus waarom dit verzwijgen ???

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#38 Bericht door PA3DAT »

Je vindt onze wetten en regels maar zielig?

We verzwijgen niets, ik ben dik 50 jaar geleden begonnen met cb, 46 jaar geleden heb ik er zelfs een middag
voor in een cel gezeten. Daarna heb ik mijn machtiging gehaald en daar ben ik trots op. Mijn call is mijn tweede
naam, die mag iedereen weten.

Ik kom zelden échte radioamateurs tegen die de call, waarvoor ze de nodige moeite hebben gedaan, uit privacy-
overwegingen willen verzwijgen. Dat mag uiteraard, dat staat je vrij.

Maar dan niet zielig gaan doen wanneer wij ons gewoon houden aan de forumregels alhier!

Zo, meer schrijf ik er ook niet over. Een zonnige dag verder, ik werk ondertussen de nodige nieuwe landen in de
10- en 12 meterband. Aardige condx! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ChrisKris
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2018, 21:59

Re: zend(ontvang) ers

#39 Bericht door ChrisKris »

PA3DAT schreef:Je vindt onze wetten en regels maar zielig?

We verzwijgen niets, ik ben dik 50 jaar geleden begonnen met cb, 46 jaar geleden heb ik er zelfs een middag
voor in een cel gezeten. Daarna heb ik mijn machtiging gehaald en daar ben ik trots op. Mijn call is mijn tweede
naam, die mag iedereen weten.

Ik kom zelden échte radioamateurs tegen die de call, waarvoor ze de nodige moeite hebben gedaan, uit privacy-
overwegingen willen verzwijgen. Dat mag uiteraard, dat staat je vrij.

Maar dan niet zielig gaan doen wanneer wij ons gewoon houden aan de forumregels alhier!

Zo, meer schrijf ik er ook niet over. Een zonnige dag verder, ik werk ondertussen de nodige nieuwe landen in de
10- en 12 meterband. Aardige condx! :D


IK zielig ? Nee hoor als jij er voor kiest om netjes op het wit lijntje te wandelen , en je hobby te doen volgens het boekje dan is dit jouw zaak hee....maar vergeet dan niet dat je de stempel krijgt van wat hier boven genoemd staat ! thats - all ....... :roll:

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: zend(ontvang) ers

#40 Bericht door ON5GM »

ChrisKris, als ge uw vraag nu laten stellen had door een bevriende zendamateur, dan had ge misschien een deftig antwoord gekregen, in plaats van nu die ganse prietpraat over wat mag en niet mag. Het is maar een tip hé :wink:
Ik ben ook zeer actief geweest op 27.555 en heb mij daar destijds flink geamuseerd, mooie verbindingen gemaakt en veel geleerd. :wink:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: zend(ontvang) ers

#41 Bericht door johnp »

Ik zou graag willen dat de beide heren een beetje inbinden. Dit is al een topic dat ik met extra aandacht bekijk.

En ChrisKris, ik heb je tot nu toe het een paar keer de hand boven het hoofd gehouden, ik blijf dat echter niet doen,

Gebruikersavatar
ChrisKris
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2018, 21:59

Re: zend(ontvang) ers

#42 Bericht door ChrisKris »

nanko schreef:Als hij 10 Watt te weinig vindt, is het toch zonneklaar dat het niet om alleen ontvangen gaat ?

Als hij 10 Watt......vraagje : zie jij ergens staan dat ik 10 Watt te weinig vind ? Dan heb jij last van hallucinaties ... :cry:
wat ik WEL schreef is dat er totaal GEEN vermogen uit komt ! en GEEN vermogen is nul - nada - njet - nothing - rien -!!!!

Gebruikersavatar
ChrisKris
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2018, 21:59

Re: zend(ontvang) ers

#43 Bericht door ChrisKris »

johnp schreef:Ik zou graag willen dat de beide heren een beetje inbinden. Dit is al een topic dat ik met extra aandacht bekijk.

En ChrisKris, ik heb je tot nu toe het een paar keer de hand boven het hoofd gehouden, ik blijf dat echter niet doen,

Ja klopt....ik merk niet alleen maar ik voel ook dat jij deftig en ernstig in alle omstandigheden rustig blijft , een pluspunt voor een mod ..zou ik zeggen weet je wat ik mij af vraag ? En dit is gewoon een feit - ook bevestigd door andere mensen (ook wel amateurs) er bij , die het openlijk toe gaven ; en dit is het volgende - waarom stijgt het naar jullie hoofd , eens je de vergunning van amateur op zak hebt ???? Blijf toch je zelf aub want je blijft en bent maar een gewoon mens zoals ik en iedereen , niet op jouw bedoeld mod ! groeten en dank ...

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: zend(ontvang) ers

#44 Bericht door pa1bvm »

we hebben straks,als we de tweemeter band kwijt zijn, genoeg tijd om over dit soort items uitvoerig te reageren..
hoe stil is het eigenlijk op de 160 meter band .. daar kan je toch ook wel met vliegtuigen praten ..

Gebruikersavatar
ChrisKris
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 aug 2018, 21:59

Re: zend(ontvang) ers

#45 Bericht door ChrisKris »

ON5GM schreef:ChrisKris, als ge uw vraag nu laten stellen had door een bevriende zendamateur, dan had ge misschien een deftig antwoord gekregen, in plaats van nu die ganse prietpraat over wat mag en niet mag. Het is maar een tip hé :wink:
Ik ben ook zeer actief geweest op 27.555 en heb mij daar destijds flink geamuseerd, mooie verbindingen gemaakt en veel geleerd. :wink:

als ge u vraag nu....door een bevriend zendamateur...man man...5GM om u zo op te stellen moet jij je bijna een opper God voelen ....ik citeer , dan had ge misschien dus het hebben van een vergunning geeft u een "vrij brief" mij te behandelen als een mindere ? RECHT op een deftig antwoord , krijgen NIET amateurs in dit geval niet ? Wist jij 5GM dat er ooit op een beurs (HAM) ik zeg niet waar en wanneer , een on-7 ??? langs u stond die u er op wees u call regelmatiger te zeggen in je doorgangen waarop jij lachte en zei " wie denkt ge dat ge zijt ? IK STEL U NU DEZELFDE VRAAG.... :roll:

Gesloten