Kenwood TS-590 power output

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa3eke
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mei 2013, 10:35
Roepletters: pa3eke

Kenwood TS-590 power output

#1 Bericht door pa3eke »

PA1ZP schreef:Dag Paul en Rob en anderen

In de TS590S zitten nog problemen zat.
Het gemiddeld zendvermogen is op SSB zo laag afgesteld om de spikes onder controle te houden, het is niet de helft van de FT857D of FT920 , en de FT857D en FT920 halen dat zonder processor bij de Kenwood staat dan alles maximaal, zonder ALC en PROC overschrijdingen, wil nog te hard op de Kenwood TS590S komt er alleen nog minder vermogen uit.

Een microfoon met hoog frequent clipping, wat uitstekend werkt op de FT857D en FT920, werkt hierdoor op de TS590 absoluut niet.

Op CW is het probleem met de spikes te tackelen met de carrier instelling al kost je dat ook 10 watt van de 100.

Ook zit er in de Kenwood nog wel een ontvangst probleem met static, noise-blanker en QRM.

Toch heb ik begrepen dat Kenwood eindelijk heeft toegegeven dat er een probleem is en dat ze aan het zoeken zijn naar een oplossing voor de powerspikes.
Jos de pa1zp
Hallo Jos,
Klopt dat er in de TS-590 nog problemen zitten. De ALC overshoot in nog steeds niet opgelost.
In Friedrichshafen het afgelopen jaar heb ik gesproken met de ontwerper van het apparaat en hij erkende dat de ALC overshoot een ontwerp fout is. Hij gaf als advies om een TS-990 te kopen!!.
Weliswaar met een glimlach maar hij voegde er wel aan toe dat het niet met software is op te lossen en dat er wellicht een MKII uitvoering zou komen waar dit wel is opgelost.

Overigens is er een 'work around' door tussen de 590 en de eindtrap een verzwakker te plaatsen.
Dit heb ik een tijd gedaan. 3dB verzwakker. 100 watt in en dan komt er 50 watt uit. Hiermee is dan prima mijn Acom 1000 mee aan te sturen. Theoretisch nadeel is wel dat je in ontvangst 3dB verlies hebt. Op de lage banden merk je hier helemaal niets van.

Ook is het gemiddelde uitgangsvermogen laag. Onlangs nog in een meting bevestigd tov een Icom-IC-7600. Ik had gemerkt in de PACC toen ik overschakelde van mijn oude Kenwood TS-830 ik veel minder gehoord werd. Om het zelfde te bereiken moest ik mijn eindtrap aan zetten op ongeveer 250 a 300 watt!
De meting kun je hier zien.
http://youtu.be/p_mkUp3tIn0

gr Rob, pa3eke

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Kenwood TS-590 power output

#2 Bericht door PA1ZP »

Dag Rob

Het klopt er is aan de power overshoot nog niks gedaan.
Ook in versie 08 van de software niks opgelost.
In CW is de overshoot vrijwel op te lossen door de carrier level aanmerkelijk te verlagen, dan heb ik eigenlijk geen last meer van de overshoot.

De SSB overshoot hebben ze "opgelost" door dus de ALC levels te veranderen de set grijpt dus heel vlug in op ALC.
Het is precies zo als ik eerder omschreven had de SSB output is gewoon zeer laag.

En inderdaad kan ik dat hier ook makkelijk op lossen door de eindtrap bij te zetten.
Maar eigenlijk is dat niet de oplossing.
Ik gebruik die eindtrap in CW nooit, en in SSB ook eigenlijk liever niet.
Ik gebruik de eindtrap alleen op 20 mtr SSB met verbindingen met Suriname en op 80 meter SSB vanwege mijn zeer beperkte antenne op 80 meter.

Er is een paar weken terug sprake van geweest dat Kenwood snel met een hardware wijziging zou komen maar daar is tot nu toe nog niks van gekomen.

Eigenlijk omschrijf ik de oplossing die Kenwood nu heeft gedaan in het afregelen van de ALC, dat de SSB powerspikes nu maximaal 100 PEP watt zijn.
Meet je namelijk met een echte SSB PEP meter zul je zien dat de maximale PEP levels keurig 100 watt zijn zowel met als zonder processor.

Meet het verschil in output maar eens met een gewone analoge meter dan zal het verschil tussen de Icom en de Kenwood nog groter zijn vrees ik Rob.


Ach ja zo heeft een mens altijd wat te mekkeren, houd je van de straat.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Kenwood TS-590 power output

#3 Bericht door ON9KVE »

Er gaan geruchten op internet (m.n. Yahoo groups) dat er 5 maart a.s. een oplossing zou worden gepubliceerd door Kenwood, op hun support-pagina(s).
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Kenwood TS-590 power output

#4 Bericht door PA1ZP »

Dag Kees

Ik heb het gelezen in de Yahoo groep.
Zolang er daar verschrikkelijke dommeriken zijn die blijven zeggen dat ze geen probleem hebben en dat er geen probleem is, verwacht ik van die yahoo groep niet veel.
Ik kom daar toch onzin tegen dat ik er af en toe heel kwaad om wordt.

Beter kan je dit artikel lezen, met de opmerking dat de power pieken in SSB niet alleen aan het begin van de uitzending voorkomen maar gedurende de gehele uitzending.
De veel voorgestelde ophogingen van waardes in fabrieks-menu 23 en 24 maken de zaken alleen nog veel erger.Ook dat kan je hier in lezen.
http://5tx.de/?p=887

Die SSB power spikes leveren echter alleen problemen op bij gebruik van beveiligde eindtrappen en op grid gestuurde tetrode eindtrappen.

Mijn grootste probleem is echter dat Kenwood tot en met nu doet of er niks aan de hand is, ik vind alleen maar dat mensen die zo een TS590 willen aanschaffen even van te voren weten dat er het probleem met de power piek is in CW en SSB .
In Cw is dat nog redelijk op te lossen in SSB eigenlijk niet zonder er een QRP set van te maken (QRP inzake een 3 tot 4 dB lager gemiddeld SSB zendvermogen tegenover een bijvoorbeeld FT857 of FT920)

Als mensen dat van te voren weten kunnen ze een betere keuze maken en of de set laten staan.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Kenwood TS-590 power output

#5 Bericht door ON9KVE »

PA1ZP schreef:Dag Kees

Ik heb het gelezen in de Yahoo groep.
Zolang er daar verschrikkelijke dommeriken zijn die blijven zeggen dat ze geen probleem hebben en dat er geen probleem is, verwacht ik van die yahoo groep niet veel.
Ik kom daar toch onzin tegen dat ik er af en toe heel kwaad om wordt.

Beter kan je dit artikel lezen, met de opmerking dat de power pieken in SSB niet alleen aan het begin van de uitzending voorkomen maar gedurende de gehele uitzending.
De veel voorgestelde ophogingen van waardes in fabrieks-menu 23 en 24 maken de zaken alleen nog veel erger.Ook dat kan je hier in lezen.
http://5tx.de/?p=887

Die SSB power spikes leveren echter alleen problemen op bij gebruik van beveiligde eindtrappen en op grid gestuurde tetrode eindtrappen.

Mijn grootste probleem is echter dat Kenwood tot en met nu doet of er niks aan de hand is, ik vind alleen maar dat mensen die zo een TS590 willen aanschaffen even van te voren weten dat er het probleem met de power piek is in CW en SSB .
In Cw is dat nog redelijk op te lossen in SSB eigenlijk niet zonder er een QRP set van te maken (QRP inzake een 3 tot 4 dB lager gemiddeld SSB zendvermogen tegenover een bijvoorbeeld FT857 of FT920)

Als mensen dat van te voren weten kunnen ze een betere keuze maken en of de set laten staan.
Op het gevaar af dat je kwaad wordt:
ik heb geen issues met mijn TS-590S (kunnen vinden).
Ik gebruik hem bare-foot, dus heb geen ervaringen/problemen met een ALC overshoot.
Aan de andere kant: stelt Kenwood eisen aan de te gebruiken versterker ?

Ook met SSB is er voor mij geen probleem: ik bereik dezelfde output met deze set als met b.v. de FT-2000 die ik ervoor had.
En *als* het al 90W zou zijn (scheelt 10W): who cares ? Ik heb het hier dan over de avg SSB ouput.
Dus wellicht hoor ik bij die verschrikkelijke dommeriken :mrgreen:

Jouw claim als zouden spikes ook na het begin vd uitzending te zien zijn, ben ik nergens tegengekomen.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Kenwood TS-590 power output

#6 Bericht door PA1ZP »

Dag Kees

Ik heb toevallig vandaag weer met de TS590 en de eindtrap gewerkt.
dat was echt weken geleden.
In SSB heb ik die spikes gewoon nog tijdens de conversatie.
Gelukkig kan mijn eindtrap met triodes nog al wat op zijn donder hebben.
Zeker ook omdat deze eindtap veel meer kan leveren als 400 watt, ik heb nogal wat overcapaciteit.

In CW heb ik de spikes weg kunnen werken met de carrier level (veel lager gezet als standaard) en heb ik hooguit nog een heel klein piekje als ik toevallig even de key te lang los laat en weer opnieuw inschakel, omdat ik altijd semi break-in werk.
Gelukkig heb ik bij CW de eindtrap ook nooit aan, dus kan dat daar ook geen problemen opleveren.

Als je geen eindtrap hebt is het eigenlijk geen enkel probleem Kees.
Als je een beveiligde eindtrap hebt kan het zeer lastig zijn hoor.
Bij eindtrappen met tetrodes en een grote versterking nog veel lastiger.

Ik heb voor mezelf besloten de Yahoo groep voorlopig heen te laten doen en me er ook niet meer mee te bemoeien, wordt ik er ook niet meer kwaad om.
Ook is er nu langzaam toch bij velen daar binnen gedrongen dat er wel degelijk een ALC probleem is, het is vaak zeer lastig te meten en je moet echt een goede actieve PEP meter hebben.
Gelukkig heeft de eindtrap die ik heb die standaard ingebouwd.
Op alle powermeters zonder actieve PEP metingen kan je het hele fenomeen niet eens meten omdat de spikes te kort zijn en de meters te traag.

Op mijn Ameritron kan ik ze prachtig zien ik stop er in SSB 25 watt in vanuit de Kenwood en dan nog komt er iets van 700 watt PEP uit of zo, pak ik de Ft857D met dezelfde 25 watt instuur komt er maar 400 watt PEP uit.
Schakel ik op FM om te sturen of een continu CW toon komt er bij 25 watt input maar 375 watt uit bij zowel de FT857D als de TS590.
Kijk ik bij deze zaken op de power meter in de tuner (niet actieve "echte" PEP meter), dan komt er uit de FT857D bij 25 watt insturing op SSB een 300 watt uit de Ameritron, Ook de meter van de Ameritron geeft dan maar 400 watt aan.

Bij de kenwood in SSB op 25 watt maar een 150-200 watt op de meter in de tuner.
Kijk ik dan naar de actieve Ameritron meter vrolijk naar de 700 watt aan blijft pieken , het is echt een raar fenomeen.

Nogmaals Kees ik ben op jou opmerking zeker niet kwaad geworden omdat deze ook zeker niet dom is.
En je hebt zonder eindtrap gebruik ook geen kans op schade of verdere problemen hoor met de TS590.
Als je maar van dat fabrieks-menu 23 en 24 afblijft omdat dan de spikes zo hoog kunnen worden (tot 400 watt) dat de Kenwood er wel degelijk schade van kan oplopen en beveiligde eindtrappen zeker in de beveiligingen vliegen en er ook wel tetrode roosters om zeep kunnen gaan.

De opmerking van sommigen op Yahoo maakt me kwaad omdat ze beweren geen powerspikes te hebben, terwijl in hun eigen verhaal de power meting van hun eigen eindtrap juist aangeeft dat ze joekels van spikes hebben Kees.
Groetjes Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Kenwood TS-590 power output

#7 Bericht door Laurens PD9X »

Het probleem is er wel degelijk. Dit hebben we met ons clubstation al ondervonden met als eindtrap een Acom1000. Deze schiet in de stress (beveiliging) door de SSB spikes

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: Kenwood TS-590 power output

#8 Bericht door PA7N »

Mij ervaring met de TS-590s was inderdaad ook dat de gemiddelde SSB output wat lager was. Ik ben niet in de menu's gaan rommelen omdat dan de spikes alleen maar erger worden. Het is jammer dat de drie grote merken dit soort problemen steeds hebben en er weinig of heel laat wat aan doen.

Ik heb het probleem opgelost door de TS-590s te verkopen. Ik denk dat ik nu langzaam over ga op Elecraft (te beginnen met een KX3) omdat die beter bereikbaar zijn en meer service gericht. (En dat is heel wat waard!)

73, Erwin
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Kenwood TS-590 power output

#9 Bericht door Laurens PD9X »

Goede keus Erwin!

Kom anders eens langs, kan je de K3 eens proberen.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Kenwood TS-590 power output

#10 Bericht door ON9KVE »

PA7N schreef:Mij ervaring met de TS-590s was inderdaad ook dat de gemiddelde SSB output wat lager was. Ik ben niet in de menu's gaan rommelen omdat dan de spikes alleen maar erger worden. Het is jammer dat de drie grote merken dit soort problemen steeds hebben en er weinig of heel laat wat aan doen.

Ik heb het probleem opgelost door de TS-590s te verkopen. Ik denk dat ik nu langzaam over ga op Elecraft (te beginnen met een KX3) omdat die beter bereikbaar zijn en meer service gericht. (En dat is heel wat waard!)

73, Erwin
Heb je overwogen naar je retailer te gaan?
Immers als ie niet voldoet, mag je een beroep doen op de (garantie)voorwaarden.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Kenwood TS-590 power output

#11 Bericht door ON9KVE »

PA1ZP schreef:Dag Kees

Ik heb toevallig vandaag weer met de TS590 en de eindtrap gewerkt.
dat was echt weken geleden.
In SSB heb ik die spikes gewoon nog tijdens de conversatie.
Gelukkig kan mijn eindtrap met triodes nog al wat op zijn donder hebben.
Zeker ook omdat deze eindtap veel meer kan leveren als 400 watt, ik heb nogal wat overcapaciteit.
<knip>
Groetjes Jos
Jos,

Wat ga je doen als zo'n kit uitkomt? Ga je dan naar je verkoper en "eis" je dan dat die kit gratis wordt geleverd en geplaatst?
Iets dat me niet meer dan normaal lijkt.....?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Kenwood TS-590 power output

#12 Bericht door ON9KVE »

Laurens PD9X schreef:Goede keus Erwin!

Kom anders eens langs, kan je de K3 eens proberen.
Goede keus, wellicht.

Wel twee maal zo duur :D
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: Kenwood TS-590 power output

#13 Bericht door PA7N »

pa3kve schreef: Heb je overwogen naar je retailer te gaan?
Immers als ie niet voldoet, mag je een beroep doen op de (garantie)voorwaarden.
Ja en nee. Ik had hier en daar gelezen dat andere ts-590s bezitters dat gedaan hadden maar dat ze het ding weer terugkregen met de melding dat alles, volgens specificaties, prima werkte. Kenwood erkend het probleem niet. Ik had ook niet veel zin om het ding maanden kwijt te zijn.

De service van Kenwood, Icom en Yaesu is gewoon slecht. Daarom leek mij het beste het ding te verkopen en voorlopig niets meer van die merken te kopen. Of ik moet op eham een cijfer boven de 4.6/4.7 tegen komen.

Neem nu die nieuwe Icom 7100. Lijkt op zich een aardig ding maar blijkt er weer een stoorpuls op het audio te zitten bij TX. Of de Icom 7000 die een waardeloos microfoon geluid heeft. De Icom 7200 heeft last van een AGC die dicht klapt bij kleine pulsjes. enz enz.

Tijd dat de grote merken hun QA op orde brengen.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: Kenwood TS-590 power output

#14 Bericht door PA7N »

pa3kve schreef: Goede keus, wellicht.

Wel twee maal zo duur :D
Dat is maar wat je vergelijkt. De K3 met de TS-590 of de K3 met de FTdx5000.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Kenwood TS-590 power output

#15 Bericht door ON9KVE »

PA7N schreef:
pa3kve schreef: Heb je overwogen naar je retailer te gaan?
Immers als ie niet voldoet, mag je een beroep doen op de (garantie)voorwaarden.
De service van Kenwood, Icom en Yaesu is gewoon slecht. Daarom leek mij het beste het ding te verkopen en voorlopig niets meer van die merken te kopen. Of ik moet op eham een cijfer boven de 4.6/4.7 tegen komen.
Tja, dan mag je weer een TS590S gaan kopen. Die heeft een 4,7 :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ON9KVE op 20 feb 2014, 20:39, 4 keer totaal gewijzigd.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie