IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

ik kwam dit tegen: https://www.radioanalog.com/news/
En deze video:


youtu.be/T79xmy3VAno

Ik snap het maar ten dele: IF uitvoeren naar buiten, SDR-ontvanger eraan. Spectrum display groot
op je PC-scherm (van SDR-software). SDR-ontvanger en IC-7300 lopen synchroon...

Maar wat kun je daar nu eigenlijk mee, wat is de toegevoegde waarde? Vanaf de computer kun je
nu de IC-7300 besturen(?), maar andersom: kun je met je VFO-knop ook de SDR besturen?
Is de toegevoegde waarde slechts dat je nu het spectrumscherm groot ziet, zoals bij een veel
duurdere SDR-transceiver als bijv. een Flex of de IC-7610?

En je moet er dus wel een SDR bij kopen, die koppel je tussen de IC-7300 en de PC?

Linkjes naar uitleg ook welkom! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#2 Bericht door PA3BAS »

Je kan in de pc allerlei sdr-software gebruiken met soms erg goede filters...

Dat alleen al is natuurlijk wel fijn.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#3 Bericht door pa3met »

PA3BAS schreef:Je kan in de pc allerlei sdr-software gebruiken met soms erg goede filters...

Dat alleen al is natuurlijk wel fijn.
ware het niet dat ze in de 7300 (of beter gezegd bij ICOM) al dusdanig goed zijn dat het nut twijfelachtig is. ja leuk als ik het zou hebben, true that. Maar hebben en kopen zijn verschillende dingen.

Ik heb ooit bij een IC-R71 gedaan -- daar was het nog enigszins zinnig omdat je dan visueel beeld hebt. Maar dit... nou nee. Best duur, een laptop, een PCB er bij. Los van dat een trx bedienen met een laptop suboptimaal is, voorzichtig uitgedrukt. Voor mij dan he.

Een flex is ook alleen leuk als je de maestro er bij hebt. (en dan nog -- latency issues al opgelost?)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#4 Bericht door PA3DAT »

Nee, de IC-7300 besturen vanaf de PC, met een muis, daar zit ik ook niet op te wachten.
Los van software als N1MM en WSJT-x die ik beide al gebruik. En in N1MM heb je ook al een
groot spectrumscherm, dat vind ik wel handig bij een cw-contest.

Ik vraag me dus af wat de meerwaarde is. Die schijnt dus niet zo groot te zijn?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#5 Bericht door PA3DAT »

Niemand die de meerwaarde ziet van deze uitbreiding? :roll:
Of er zijn hier veel te weinig 7300-gebruikers...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#6 Bericht door PA1AIS »

Ach, ik heb ook een 7300, maar zie niet de toegevoegde waarde hiervan. Het is meer in de categorie: "Omdat het kan"
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#7 Bericht door PD5ML »

PA1AIS schreef:Ach, ik heb ook een 7300, maar zie niet de toegevoegde waarde hiervan. Het is meer in de categorie: "Omdat het kan"
De meerwaarde is er weldegelijk omdat RS-BA1 en alle andere software een dermate lage refreshrate hebben op het spectrum en de waterval. Ik erger me hier echt kapot aan, dus een IF out met een mooie PAN adapter zou voor mij fantastisch zijn.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#8 Bericht door PE4BAS »

Wat ik begrijp is dat je door het toevoegen van een extra SDR ontvanger je dus eigenlijk 2 ontvangers hebt? Die van de IC-7300 en de externe SDR. Of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#9 Bericht door pa3met »

PD5ML schreef:
PA1AIS schreef:Ach, ik heb ook een 7300, maar zie niet de toegevoegde waarde hiervan. Het is meer in de categorie: "Omdat het kan"
De meerwaarde is er weldegelijk omdat RS-BA1 en alle andere software een dermate lage refreshrate hebben op het spectrum en de waterval. Ik erger me hier echt kapot aan, dus een IF out met een mooie PAN adapter zou voor mij fantastisch zijn.
aan die refresh rate heb je niks als je remote werkt. En dan bedoel ik niet RS-BA1 30cm naast de 7300. Thta's kind of defeating the purpose.

(Overigens, LAN-equipped trx als de 7610/7851 hebben een t*ring nelle refreshrate, ook 50km verderop.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#10 Bericht door PD5ML »

pa3met schreef:
PD5ML schreef:
PA1AIS schreef:Ach, ik heb ook een 7300, maar zie niet de toegevoegde waarde hiervan. Het is meer in de categorie: "Omdat het kan"
De meerwaarde is er weldegelijk omdat RS-BA1 en alle andere software een dermate lage refreshrate hebben op het spectrum en de waterval. Ik erger me hier echt kapot aan, dus een IF out met een mooie PAN adapter zou voor mij fantastisch zijn.
aan die refresh rate heb je niks als je remote werkt. En dan bedoel ik niet RS-BA1 30cm naast de 7300. Thta's kind of defeating the purpose.

(Overigens, LAN-equipped trx als de 7610/7851 hebben een t*ring nelle refreshrate, ook 50km verderop.
Ik werk nooit remote. Ik gebruik altijd de PC als ik op HF zit en de 7300 staat naast me op tafel. De reden is vrij simpel, ik vind dat gewoon fijner werken. De Win4Icom suite is nog een stukje betere software maar ook hier weer minder functies. Een PAN-adapter direct aan mijn Pc zou dus echt een mooie uitkomst zijn. ik ga hier zeker naar kijken.

PD4AN
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2019, 11:55
Roepletters: PD4AN

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#11 Bericht door PD4AN »

Cat control werkt gewoon beide kanten op, je kan dus met je 7300 de freq van de sdr aansturen en andersom, netzoals in log software. De sdr zit op de if out dus die schakelt automatisch weg als je de ptt knop indrukt, wat je dus ook kan doen vanaf je computer en vanaf de radio, want je cat/usb sturing werkt allebij de kanten op.
Ik ken alleen SDRConsole een beetje, het is gewoon gratis en de filters zijn erg goed, naar mening van diverse amateurs mits de juiste sdr unit aan de radio/computer hangt. Airspy bijvoorbeeld.
Met een simpele sdr dongle kom je niet aan de geluidskwaliteit van de ic7300.
Een meerwaarde? voor jou mischien niet maar voor de buurman evt wel.

Ik zelf zou het dan wel weer overwegen, ik heb een ic735 die prima uitzendt maar in de receiversectie kan ik ondertussen wel wat modernere filtering gebruiken. De prijs van een Airspy HF+ is ongeveer 240 euro, dat is een bak minder geld dan een moderne radio van een beetje kwaliteit.
Dit zou ik dan overigens alleen thuis gebruiken, als ik portable werk ben ik meestal bezig op plekken die al niet zo dicht bij stoorzenders zitten, want daarom ga ik portable :D

PC1RZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 jan 2016, 10:12
Roepletters: PC1RZ

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#12 Bericht door PC1RZ »

Ik heb de inrad mod er nu inzitten, en dat bevalt me erg goed, maar zelfs met een goede splitter van minicircuits heb je inderdaad wel 3db signaal verlies. Loop er wel over te denken om deze aan te schaffen.

Het voordeel inderdaad met zo’n sdr er bij is dat je inderdaad een goede waterval op een groot scherm hebt, en daar met je muis op kan klikken om je radio af te stemmen (gebruik hdsdr en hamradio deluxe)
Vind dat erg prettig, het scheelt me veel heen en weer draaien over de band. Vind dat ook leuk om te doen, maar dat kost meer tijd, en dit is wel handig als je bv tussen thuiskomen van t werk en en t avond eten wat wilt luisteren of verbinding maken. Point and shout zeg maar.

Ook Kan je op die manier split werken met de sdr als 2e receiver, en je hebt zoals gezegd ook de filters van de sdr software tot je beschikking.

Voor de 7300 vind ik de ingebouwde waterval van n1mm direct vanaf de 7300 eigenlijk te traag en niet nauwkeurig genoeg.(resolutie te laag).
Daar gebruik ik een rsp1a voor achter de 7300, dat is stuk beter.
73, Rick

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#13 Bericht door PA3DAT »

En wie heeft 'm inmiddels aangeschaft? En bevalt het?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#14 Bericht door PA3BZT »

Ik overweeg de panadapter aan te schaffen met als doel de informatie op een groter scherm te kunnen weergeven i.v.m mijn visuele beperking, is dit hiermee mogelijk of werkt dit alleen als je aan de panadapter een sdr ontvanger koppelt? Stuurt de panadapter de informatie van de IC-7300 scherm door naar je PC?
Het is niet mijn bedoeling om bijv een dure IC-7610 te moeten aanschaffen die meen ik deze mogelijkheid biedt.

73, Fred

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC-7300: uitbreiding met PAN-adapter

#15 Bericht door elsinga »

PE4BAS schreef:Wat ik begrijp is dat je door het toevoegen van een extra SDR ontvanger je dus eigenlijk 2 ontvangers hebt? Die van de IC-7300 en de externe SDR. Of heb ik het mis?
Klopt. En door een CAT besturing kun je beide in sync houden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie