SAILOR RT144

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

SAILOR RT144

#1 Bericht door on4aef »

Beste leden;
Louter uit interesse om deze marifoon terug werkende te krijgen en om er iets uit te leren hi.
Heeft er iemand ervaring met de aldus 13 wel gekende fouten in dit type marifoon toestel ?
Graag vernam ik wat de regulier weerkerende fouten zijn.
De aanwezige relais in de set zijn nog OK heb ik reeds nagegaan ...
Ik vermoed dat ik een VCO probleem heb,zijn er mensen met ervaring met herstelling van deze VCO unit
En die een elegante manier hebben om deze gesoldeerde VCO doos open te doen !!
Is het piepschuim in deze VCO doos echt belangrijk om deze achteraf terug te voorzien ?
Moet ik hiervoor de VCO module volledig uit de marifoon verwijderen om deze gesoldeerde afscherming te kunnen openen ?
Ik heb weinig ervaring met werking en setup van dit spul.
Misschien iemand die mij de nodige wenken kan geven of ik op het correcte pad zit ?
Of ik en echte VCO fout heb ?
Van de aangeven HF probe DC spanningen vind ik weinig terug in de RX amplifier unit (das dus niet correct) ?
En het LO injection signaal afkomstig van de VCO unit op deze unit is niet meetbaar met de scoop so far ...
Ik ben bereikbaar via on4aef@telenet.be voor eventueel verder bespreking en of jullie suggesties.
De technische beschrijving van de werking van het loop filter omtrent IC901 (LM324) blijkt nog wel in orde te zijn
(zie bladzijde 17 van de user manual)?
Uitkijkend naar u suggesties.

Met vriendelijke groeten Jan .
Bijlagen
IMG_0005.JPG
IMG_0001.JPG

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SAILOR RT144

#2 Bericht door PA1AIS »

Dag Jan,

Ik heb 30 jaar lang misschien wel honderden van dit type gerepareerd.
- Vervang alle BF199 in het schema (13x)
- Als de VCO niet meer oscilleert, dat is waarschijnlijk de UJT defect. Helaas zit het VCO blikje volgeschuimd met PUR. Als je eenmaal alle PUR er uit gepeuterd hebt (geduldig karwei), dan kan je de UJT in de microfoon limiter (her)gebruiken om in de VCO te solderen. In de limiter kan je dan met wat aanpassingen een BC547 plaatsten.
- Het antenne relais kan haperen of weigeren, hier is geen vervanging meer voor, dus zelf openmaken en opkalefateren .

1x in al die jaren was de fasevergelijker Motorola MC4044 in het PLL defect en is erg lastig te verkrijgen.

- contact schroefjes en sleepcontacten achter de frontplaat reinigen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie