maximale tolerantie op subaudio tonen (CTCSS)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

maximale tolerantie op subaudio tonen (CTCSS)

#1 Bericht door PA3DJS »

Ik heb onderstaand onderwerp over CTCSS gevonden:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... id#p114212
Maar welke afwijking (absoluut of in procenten) in de subaudio is acceptabel?

Achtergrond vraag: 77 Hz toon opwekken met nette LF oscillator.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: maximale tolerantie op subaudio tonen (CTCSS)

#2 Bericht door pe1hzg »

PA3DJS schreef:Maar welke afwijking (absoluut of in procenten) in de subaudio is acceptabel?
Achtergrond vraag: 77 Hz toon opwekken met nette LF oscillator.
ETSI 103 236 sectie 6.1.3 (https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/10 ... 10101p.pdf) geeft 0.75%

Ik zou overigens niet gaan zitten prutsen met een RC oscillator of zo iets, maar het digitaal oplossen.

En niet via de audioclipper/filter laten lopen!

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: maximale tolerantie op subaudio tonen (CTCSS)

#3 Bericht door PA3DJS »

Bedankt voor de info Geert Jan. Jij kan in ieder geval beter vinden dan ik (bij mij bleef het bij zoeken). In principe lukt dit met mijn RC oscillator, maar het gaat iets op basis van een Arduino nano worden. Met PWM, dus het filter is heel simpel (paar weerstanden en C'tjes).

Het injectiepunt in een TM 221E (van een mede-amateur) moeten we nog even opzoeken. Ik probeer zo dicht mogelijk bij de modulator te komen. Er waren printjes te koop (als optie van Kenwood) die CTCSS konden maken dacht ik, dus het moet lukken met hulp van de service manual. Het zou lullig zijn als de PLL te snel is en gaat regelen op het subaudio.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: maximale tolerantie op subaudio tonen (CTCSS)

#4 Bericht door PE2AAB »

Wim,

Ik heb ook een TM-221. Daar zit wél standaard een encoder in. Alleen geen decoder. Dus als het alleen om encoden gaat, zou het al moeten werken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: maximale tolerantie op subaudio tonen (CTCSS)

#5 Bericht door pe1hzg »

PA3DJS schreef:Het injectiepunt in een TM 221E (van een mede-amateur) moeten we nog even opzoeken. Ik probeer zo dicht mogelijk bij de modulator te komen. Er waren printjes te koop (als optie van Kenwood) die CTCSS konden maken dacht ik, dus het moet lukken met hulp van de service manual. Het zou lullig zijn als de PLL te snel is en gaat regelen op het subaudio.
De truuk is eigenlijk altijd hetzelfde. De modulatie gaat via een modulatieversterker (+ 300Hz highpass filter), clipper, 3kHz lowpass filter (om de harmonischen van de clipper te filteren), dan via een modulatie-pot naar de FM modulator. De clipper beperkt de maximale zwaai, de modulatie-pot bepaalt hoeveel deze maximale zwaai is. Een "mic gain" pot op het frontpaneel zit voor dit alles; de modulatie-pot is een afregelpunt binnenin. Als je geen schema hebt dan is hoogohmig injecteren op de loper van de modulatie-pot eigenlijk altijd "raak". Jeb bent dan ook voorbij de clipper dus de CTCSS valt niet weg als je hard moduleert.

Kijkend naar de service manual van de TM221 lijkt het erop dat de microprocessor zelf netjes CTCSS kan maken, maar dat alleen doet als het een TM221-A is. Personality van de processor gaat met R21-R25, zie ook het schema. Helaas verandert dan ook de middenfrequentie van 10.7 naar 10.695 MHz, wellicht om te voorkomen dat parallel import loont. Je zou kunnen kijken of je de processor zover krijgt dat 'ie CTCSS gaat maken ipv CAL zonder de andere wijzigingen (zoals de frequentie step en/of het bandplan voor de repeatershift). Dat ligt bij Kenwood meestal allemaal samen vast en dat maakt deze weg van ombouwen onzeker. ZO te zien moet je her en der ook een weerstand toevoegen of verwijderen (zie tabel onderin het schema), De TSU-5 module is alleen een decoder en gaat je niet helpen.

Als je wilt injecteren, dan zou ik eens kijken naar pin6 van de mic module, zo doet de processor het zelf "ook".

Realiseer je dat dit ding 30 jaar oud is, de vraag is of je er echt veel in wilt investeren.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: maximale tolerantie op subaudio tonen (CTCSS)

#6 Bericht door PA3DJS »

Hallo Rick en Geert Jan,

De verschillen tussen de A en E versie zijn een beetje bekend. We gaan dus voor de arduino optie en niet met firmware aan de gang. Dirk (PD3DRM) heeft de encoder in een arduino nano aan de loop. Het apparaat is oud, maar doet het prima. De andere nano komt ook wel aan de loop, en die gaat dan in de TS-700 (all mode 2 m, heeeel oud). In de TS-700 moet alleen de LF eindtrap even nagekeken worden (alle modulator outputs zijn prima).

Het injectiepunt zonder de modulatie om zeep te helpen gaat wel lukken. Bedankt voor de tips heren.

@Rick: dan heb jij zeker een A versie, of een versie waarin een slimmeRick bezig geweest is met SW.

Plaats reactie