Kenwood TS870 aansturen via USB met FTDI chip, hoe?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thuur
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:50
Roepletters: pe1nzc
Locatie: Molenschot (N.Br.)

Kenwood TS870 aansturen via USB met FTDI chip, hoe?

#1 Bericht door Thuur »

Door steeds meer afwezigheid van serieelpoorten raak ik langzaam genoodzaakt om bovengenoemde transceiver op USB poort aan te sluiten.
Dat dit geen probleem zou mogen zijn kan ik wel opmaken uit het aanbod van "kant en klaar" kabeltjes die vrijwel allemaal voorzien zijn van een FTDI chip.

De praktijk lijkt echter iets weerbarstiger.
Een tijdje geleden heb ik, om onze CV ketel te kunnen aansturen en loggen enkele modules gekocht met FTDI chip die een RS232 poort volledig zou emuleren.
De schakeling voor de ketel werkt fantastisch en de extra modules waren dan ook bestemd om later de tranceivers mee aan te sturen.

Dat "later" is nu dus aangebroken. Na aansluiten meldt de module zich netjes als serieelpoort, maar de transceiver wordt echter niet "gezien".
In de status "nul modem" (RTS / CTS doorverbinden, evenals RXD / TXD) communiceert de poort middels een testprogrammaatje netjes met zichzelf.
In praktijk: data is op scoop zichtbaar en stopt bij verbreken van RXD/TXD.
Omdat de module omvormt naar slechts TTL level heb ik erachter ook een MAX232 gekoppeld, maar ook nu wordt de transceiver niet "gezien".

Volgende stap wordt straks een werkelijke serieelpoort monitoren met een oscilloscoop, ik zou me kunnen indenken dat een of
meerdere poorten geïnverteerd moeten worden maar daar moet ik eerst even heel erg op m'n gemak voor gaan zitten.

Gebruikte modules zijn: https://www.banggood.com/FT232RL-FTDI-U ... 17226.html
De chip op deze module is FT232RL met logo van fabrikant: FTDI
en MAX232: https://www.alldatasheet.com/datasheet- ... 32EPE.html
Gebruikte software: HRD en RCP95

Op internet en amateurfora heb ik tot nu toe nog niets gevonden v.w.b. publicaties van schakelingen met FTDI chip die bovengenoemde transceiver
aanstuurt maar ik kan me ook weer niet indenken dat binnen amateurkringen echt iedereen maar naar de winkel hobbelt voor kant-en-klaar kabeltjes.
Wie heeft ervaring met een dergelijk circuit en/of weet wat ik over het hoofd zie?

Bij voorbaat dank.

73 Thuur
Kenwood TM741, TM721, TR9000, TS870 (2x), Icom TR735 en nog wat klein spul.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Kenwood TS870 aansturen via USB met FTDI chip, hoe?

#2 Bericht door pa0ejh »

Een MAX232 heeft inderdaad een inverterende uitgang, je moet de TTL ingang dus ook inverteren, met een poortje of een Tor...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Thuur
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:50
Roepletters: pe1nzc
Locatie: Molenschot (N.Br.)

Re: Kenwood TS870 aansturen via USB met FTDI chip, hoe?

#3 Bericht door Thuur »

pa0ejh schreef:Een MAX232 heeft inderdaad een inverterende uitgang, je moet de TTL ingang dus ook inverteren, met een poortje of een Tor...
Hmm, kennelijk is er iets mis gegaan met m'n antwoord. Ik gebruikte de optie "nieuw antwoord", nu dan maar even via "citaat."

Inderdaad heb ik over het hoofd gezien dat de MAX232 buffer inverterend is. Bedankt voor de oplettendheid.
Vandaag heb ik alle poorten geïverteerd, door de aanwezigheid van 5 Volt vond ik de 74LS04 wel geschikt.
Helaas wordt de transceiver nog steeds niet door beide labtops "gezien".

Aansluitingen volgens de manual vond ik in eerste instantie even verwarrend, een meting aan de (beide
female) connectoren die ik jaren geleden heb gemaakt dat de aansluiting 1 op 1 is richting COMpoort.
Dus... pin 1 naar pin 1, pin 2 naar pin 2 etc.
De servicemanual noemt bij voorbeeld pin 3 (TXD) dan ook een ingang van de transceiver.
In Nederlands: Volgens mij noemt de manual een RXD poort TXD omdat deze pin van de computer erop wordt aangesloten...

Een snelle blik op de oscilloscoop gaf het volgende resultaat:

(uitgang transceiver): Pin 2 (RXD) is Laag onder alle omstandigheden.
(ingang transceiver): Pin 3 (TXD) is H, datastroom vanaf de computer zijn L, zodra de computer "de moed opgeeft" (foutmelding communicatie) wordt de poort weer H. Dit lijkt me in orde.
(ingang transceiver): Pin 7 (RTS) is H en wordt L zolang de computer verbinding probeert te maken, na foutmelding communicatie wordt ie weer H. Ook dit lijkt me in orde.
(uitgang transceiver): Pin 8 blijft onder alle omstandigheden H.

Alles lijkt erop dat de transceiver om een of andere reden geen data produceert
Klakkeloos een pull-up weerstandje op pin 2 zetten vind ik nog even te kort door de bocht.

Tenzij iemand "De Ultieme Oplossing" weer ben ik voornemens om van 't weekeinde eens te monitoren hoe de signalen eruit
zien op dezelfde poorten wanneer detransceiver bestuurd wordt vanaf een "echte" serieelpoort.....


73 Thuur
Kenwood TM741, TM721, TR9000, TS870 (2x), Icom TR735 en nog wat klein spul.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Kenwood TS870 aansturen via USB met FTDI chip, hoe?

#4 Bericht door pa0ejh »

Volgens de Manual van de 870 gebruikt Rx en Tx negatieve logica
de Rts en Cts gebruikt positieve logica, je moet verm. twee lijnen inverteren...

Of dat Rx en Tx zijn of Rtc en Cts zal moeten uitzoeken.

Suc6
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Thuur
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:50
Roepletters: pe1nzc
Locatie: Molenschot (N.Br.)

Re: Kenwood TS870 aansturen via USB met FTDI chip, hoe?

#5 Bericht door Thuur »

pa0ejh schreef:Volgens de Manual van de 870 gebruikt Rx en Tx negatieve logica
Suc6
Negatieve logica klopt helemaal.
Ik zag echter geen mogelijkheid om een streepje boven RXD en TXD te plaatsen maar heb dit in zekere zin wel verwoord
door (zie vorige bijdrage): "(ingang transceiver): Pin 3 (TXD) is H, datastroom vanaf de computer zijn L"

73 Thuur
Kenwood TM741, TM721, TR9000, TS870 (2x), Icom TR735 en nog wat klein spul.

Thuur
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:50
Roepletters: pe1nzc
Locatie: Molenschot (N.Br.)

Re: Kenwood TS870 aansturen via USB met FTDI chip, hoe?

#6 Bericht door Thuur »

Vandaag eindelijk aan toegekomen om een tussenconnector te maken waarbij de datastroom via oscilloscoop kan worden bekeken.

Resultaat wanneer aangesloten op "echte" serieelpoort:
Op zowel pin 2 als 3 staat constant data, breedste pulsen zijn L (-8 Volt) en data is positief gericht (+8 Volt)
Pin 8 is net andersom: breedste pulsen zijn H (+8 Volt) en data is negatief gericht.
En pin 7 is constant H (+8 Volt)
Deze bevinding is eigenlijk omgekeerd aan hetgeen ik had verwacht.
Immers: bij RS232 wordt een streepje boven TXD en RXD geplaatst als teken van inversie.

Bij aangesloten USB module met FTDI chip zijn de waardes identiek zolang de computer verbinding tracht te maken.

Ik ga nu binnenkort de aansluitingen van de gebruikte chip controleren op juistheid van benaming van de poorten.
Zo niet dan rest mij niets anders om naar andere modules uit te zien.

73 Thuur
Kenwood TM741, TM721, TR9000, TS870 (2x), Icom TR735 en nog wat klein spul.

Thuur
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:50
Roepletters: pe1nzc
Locatie: Molenschot (N.Br.)

Re: Kenwood TS870 aansturen via USB met FTDI chip, hoe?

#7 Bericht door Thuur »

Inmiddels heb ik andere converters binnen die ik had besteld.
Geclaimd wordst dat ze een FTDI chip bevatten maar daaraan twijfel ik een beetje.
Voor elke converter (USB > RS232) is een mini cd'tje meegeleverd met drivers.
Gemakshalve zijn ze wel voorzien van (ingegoten) connectoren: USB en 9 polig D

Na aansluiten van de converter op een USB poort "zagen" beide laptops.... niets.
De ene laptop betreft een oude HP met XP als besturingssysteem,
de andere is een Acer met dual core processor, werkend onder Windows 7.
De te installeren driver is genaamd "CH340" van fabrikant: wch.cn
Ook hiermee bleek geen communicatie mogelijk met de TS870.

Later heb ik de converters eens aangesloten op m'n vaste computer, werkend onder Windows 10.
Die bleek de converter te "kennen" en vandaag kwam ik eraan toe om de TS870 naar de
betreffende computer te slepen en wat blijkt? De TS870 laat zich hiermee besturen.

Overmoedig als ik kan zijn heb ik de schakeling met de FTDI chip ook geprobeerd,
maar dat functioneert (nog) niet.

Resumerend heb ik dus twee dingen om uit te zoeken:
1. Wat in de communicatie naar een USB poort is bij W10 anders dan bij W7 en XP
2. Waarom communiceert de schakeling met die FTDI chip nog steeds niet.

Wordt mogelijk vervolgd.

73 Thuur
Kenwood TM741, TM721, TR9000, TS870 (2x), Icom TR735 en nog wat klein spul.

Plaats reactie