icom 7410 vervangen door Icom 7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

icom 7410 vervangen door Icom 7300

#1 Bericht door on4cgw »

Hallo,
Momenteel heb ik een IC7410 en ben CWer.
Zou het interessant zijn om de overstap te doen naar IC7300

graag de voor en nadelen ?

73
Kurt

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#2 Bericht door pa3met »

on4cgw schreef:Hallo,
Momenteel heb ik een IC7410 en ben CWer.
Zou het interessant zijn om de overstap te doen naar IC7300

graag de voor en nadelen ?

73
Kurt

je krijgt er 4m bij; waterfall, spectrum scope, color display. 7300 weegt minder. Geen lo in de 7300, minder ruis gok ik dus wat in cw wel fijn is.
Ik denk dat het een goede keus is. (ik heb de 7410 nooit gehad/gebruikt, 7300 wel)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#3 Bericht door PA0FRI »

on4cgw schreef:Momenteel heb ik een IC7410 en ben CWer. Zou het interessant zijn om de overstap te doen naar IC7300
graag de voor en nadelen?
Een nadeel met een IC-7300 is dat je midden tijdens een CW QSO (of contest) niet snel de seinsnelheid kan veranderen. Het kost teveel tijd om dat via het menu te doen. Een ander nadeel is dat je in de stand CW gebonden bent aan de ingestelde smallere CW filtering. Je kan dus niet luisteren met de bredere SSB filtering. Misschien kan het wel door split te werken: VFO 1 zenden met CW, VFO 2 luisteren met SSB, maar dat heb ik (nog) niet getest want er is met het menu (te)veel mogelijk.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#4 Bericht door PD2R »

Ik denk dat ik een andere perceptie van tijd heb dan Frits. Als ik de CW seinsnelheid wil veranderen dan druk ik op de multi-knop, dan op CW Speed en stel de gewenste snelheid is. In dat “menu” kun je in totaal 3 zaken instellen; RF Power, CW Speed en CW Pitch. Als je de CW Speed als laatste gebruikt hebt dan volstaat het om enkel de multi-knop in te drukken en direct de snelheid in te stellen.
Mocht dat overigens echt een probleem zijn dan kun je altijd een externe keyer gebruiken. Zelfbouw hoeft dat de kop niet te kosten.
Bij de 7410 is de Speed in te stellen met een heel klein draaiknopje, ik weet niet wat ik makkelijker zou vinden.

Voor wat betreft de CW filtering, het breedst is 1,2 KHz. Dat kan een nadeel voor je zijn maar als beginnend CW operator zou ik niet weten waarom je breder zou willen luisteren. Daar zou ik dus graag meer over willen weten.

ON4CGW vroeg om voor en nadelen en Frits heeft een paar nadelen genoemd. Wat ook een nadeel kan zijn is het matige frond-end. De 7300 zou baat hebben bij een goede pre-selector of bandpass filters. Ik heb er tot op heden nog geen last van gehad maar als je hem zou willen gebruiken tijdens bijvoorbeeld een velddag met meerdere transceivers (en antennes) dicht bij elkaar of een buurman hebt die ook zendamateurs is dan zou dit voor problemen kunnen zorgen.

Afgezien daarvan zie ik eigenlijk alleen maar voordelen. De selectiviteit van de ontvanger is aanzienlijk beter. De filtering en de Noise Reduction zijn erg goed. Daarnaast ben ik visueel ingesteld en de bandscope met “waterfall display” is ondanks het kleine formaat echt fantastisch. Het maakt het vinden en tunen van een nieuw station super eenvoudig. Het bedienen van de transceiver gaat voor veel mensen vrij intuïtief, ondanks dat het aantal knoppen beperkt is. Het touchscreen maakt m.i. heel veel goed en maakt het wijzigen van instellingen vrij gemakkelijk.

Ik kom zelf van een Elecraft K3 en dat is een heel goede CW transceiver. Ik heb ze niet naast elkaar gehad maar naar mijn bescheide mening ontlopen ze elkaar vrij weinig.

Maar goed, ik ben inmiddels een echte fan van de 7300 en dus niet bepaald objectief meer.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#5 Bericht door PA0FRI »

PD2R schreef:Voor wat betreft de CW filtering, het breedst is 1,2 KHz. Dat kan een nadeel voor je zijn maar als beginnend CW operator zou ik niet weten waarom je breder zou willen luisteren. Daar zou ik dus graag meer over willen weten.
Qua prestatie en mogelijkheden ben ik ook een fan geworden en mijn vele andere HF sets worden bijna niet meer dagelijks gebruikt.
Het is misschien persoonlijk, maar meestal luister ik bij CW met het bredere SSB filter. Dat is prettiger en alleen als het nodig is wordt een smaller filter ingeschakeld. Oren hebben een beter selectief vermogen dan men denkt en kan tussen meerdere CW signalen het juiste eruit pikken. Het is mogelijk dat een beginneling er nog niet aan gewend is en het nog moet ervaren (denk ik, hi)
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#6 Bericht door PD2R »

Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben :wink:
Ik vind het nu voornamelijk nog verwarrend wanneer ik meerdere signalen hoor. Daar moet ik wel bij opmerken dat ik voornamelijk contest in CW en dat zijn hoogstwaarschijnlijk net die momenten dat smal luisteren echt wel nodig is.
Met Morse Runner oefen ik geregeld met contesten en dat er dan ook meerdere stations voor mij terug komen. In het begin kon ik er geen soep van koken maar tegenwoordig lukt het me om ook dan nog een aardige QSO rate te behalen. Die grijze massa tussen oren is inderdaad een heel goede filter. Het mooie is ook nog eens dat het met oefening steeds beter wordt. :D
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#7 Bericht door PA0FRI »

PD2R schreef:Je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben :wink: Ik vind het nu voornamelijk nog verwarrend wanneer ik meerdere signalen hoor. Die grijze massa tussen oren is inderdaad een heel goede filter. Het mooie is ook nog eens dat het met oefening steeds beter wordt. :
Zeer oude rotten (b.v jaargang 1920) kunnen twee dingen tegelijk. Naar een CW bericht luisteren en gelijktijdig een gesprek met je voeren. Als het bericht klaar is schrijven ze het op, ondanks het gevoerde gesprek. Velen die als radio-officier (of marconist) bij de scheepvaart werkten konden dat. Een bejaarde onderofficier van de Landmacht was zelfs in staat om tegelijkertijd twee berichten op te nemen. Het ene bericht typte hij op een schrijfmachine en het andere bericht gaf hij mondeling door. Wonderbaarlijk en het is dat ik er zelf met een collega bij stond, anders had ik het niet geloofd. Hij kon trouwens meer dan 45 woorden per minuut opnemen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#8 Bericht door PD2R »

Het lukt mij nog niet eens om iets te lezen en tegelijkertijd een gesprek aan te horen, laat staan CW opnemen en ook nog naar een gesprek luisteren. Respect!

Misschien niet helemaal hetzelfde maar wat mij betreft minstens zo indrukwekkend, N6MJ doet Dual CQ tijdens de CQWW CW contest. Hij maakt dus met twee transceiver tegelijk CW QSO's. Opmerkelijk detail, omdat een single operator station maar 1 signaal tegelijk in de lucht mag zetten, werkt hij met een interlock systeem zodat er maar 1 transceiver tegelijk kan zenden. Dat vereist dus de nodige timing.
Hier de video: https://www.youtube.com/watch?v=bIW1Z1uFbRw

We zijn inmiddels aardig afgeweken van het topic maar in de video van N6MJ is overigens wel een een 7300 te zien :wink:

Ik denk dat de 7300 een behoorlijke upgrade is ten opzichte van de 7410 om de redenen die al eerder genoemd zijn. Er zijn ook een aantal nadelen benoemt en allen ON4CGW kan bepalen in hoeverre die nadelen voor hem een probleem zouden kunnen zijn.

Succes met het maken van de keuze!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#9 Bericht door PA3DAT »

Die interlock kun je volgens mij instellen in N1MM. Ik herinner me dat we meededen aan de
IARU160m contest bij PE3V met een twee stations: eentje cw, de ander ssb. We konden echter
niet tegelijk zenden. Lastig met runnen in cw: je kunt niet terugkomen omdat de ssb-operator
naast je net in de lucht is. Dat weet jouw tegenstation echter niet, dat leidt tot misverstanden... :D

Ik las laatst van een clubstation, actief met 2 stuks IC-7300. Iedereen gaat er van uit dat de
7300 niet geschikt is voor een multi-trx situatie. Ik heb hier in Noorwegen mijn IC-7300 bij me.
Misschien dat ik dat komende week, op bezoek bij SJ2W inZweden, eens kan uitproberen.
Mikael is benieuwd naar de 7300, heeft er nog niet eerder eentje in het echt gezien. Hij gebruikt
zelf K3 en TS590.

Kan ik de 7300 eens "blootstellen" aan échte antennes... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#10 Bericht door PA3DZA »

Bij mij staat in CW, het breedste filter op 3,6 kHz, het tweede filter op 1 kHz, en het 3 filter op 400 hz.
kun je met cw skimmer breed meekijken.
Martien.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#11 Bericht door PA3DAT »

PA0FRI schreef:Het is misschien persoonlijk, maar meestal luister ik bij CW met het bredere SSB filter.
Frits, die bandfilters kun je (ook) voor cw geheel zélf instellen, in het menu. Kijk even in de handleiding,
het is simpel maar ik weet het niet meer uit mijn hoofd...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#12 Bericht door PA3DAT »

In de mode CW druk je op het scherm op FIL1 en die moet je even vasthouden.
Dan kun je de filterbreedtes instellen.

Verlaten met de (échte) knop EXIT rechtsonder het scherm.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#13 Bericht door PA0FRI »

PA3DAT schreef:In de mode CW druk je op het scherm op FIL1 en die moet je even vasthouden. Dan kun je de filterbreedtes instellen.Verlaten met de (échte) knop EXIT rechtsonder het scherm.
OK Aloys bedankt, dat wist ik wel, het gaat mij om een breder filter dan de max 1k2 van het systeem.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#14 Bericht door on4cgw »

Aan Allen,

Bedankt voor de info, momenteel wil ik eerst mijn IC7410 in de verkoop plaatsen vooraleer ik de IC7300 aankoop.

73
ON4CGW

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: icom 7410 vervangen door Icom 7300

#15 Bericht door PA0FRI »

on4cgw schreef:momenteel wil ik eerst mijn IC7410 in de verkoop plaatsen vooraleer ik de IC7300 aankoop.
Misschien geschikt als 'ínruil' ?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie