Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Doc NL
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018, 20:51

Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#1 Bericht door Doc NL »

Hallo allemaal.

Ik geef meteen toe; ik ben de boot ingegaan met de keuze van deze 'portofoon'.
Ik begreep bij het bestellen dat ik van alles zou kunnen ontvangen, vooral zoals luchtvaart en plaatselijke politie en dergelijke.
Daar is de Baofeng UV-5R dus niet voor geschikt.... blijkt. Foutje. Had voor een degelijke scanner moeten kiezen.
Nou is voor nu mijn vraag: wat kan ik wel met deze portofoon? Ik kom er maar niet achter welke frequenties ik kan gebruiken.
Het internet is groot, maar kom er niet uit.
Ik woon in Almere (of all places :lol: )

Iemand die mij een "duwtje" kan geven voor nu?

Onderhand ga ik toch maar op zoek naar een scanner.

Thanks,
Doc / Frank

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#2 Bericht door pe1cmo »

Het eerste wat ik zie als ik google zijn de specificaties;
UV-5R SPECIFICATIONS

Frequency range:

[TX] 136 - 174MHz, 400 - 520MHz

[RX] 136 - 174MHz, 400 - 520MHz, 68-108MHz (FM Broadcast)

Daar zit geen luchtvaartband in.


https://baofengtech.com/uv-5r
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Doc NL
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018, 20:51

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#3 Bericht door Doc NL »

Da's ook de reden dat ik een aanschaf-fout heb gemaakt.
Heb me er niet voldoende in verdiept.
Nu nog op zoek naar wat ik er wel mee kan voorlopig.
Op naar een scanner!

Doc / Frank

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#4 Bericht door PA0BAK »

Politie zal ook niet lukken.
Zonder een zend-vergunning kan je ook problemen krijgen........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#5 Bericht door PE2AAB »

Politie, brandweer en ambulance zijn al jaren over op C2000. Een systeem dat je niet kunt beluisteren met een scanner.
Wil je toch eea ontvangen zoals ook luchtvaart?

Zoek op Marktplaats eens op bijvoorbeeld Uniden Bearcat of Yupiteru mvt-7100.

Verkoop de Baofeng aan een gelicenseerd zendamateur want zonder vergunning mag je deze eigenlijk niet hebben.

Frequenties om te beluisteren zijn er ontzettend veel! Op http://www.scannerforum.nl vind je er veel en kunnen ze je ook goed helpen met het programmeren hiervan.

Maar hier kun je vast ook nog wel een vraagje kwijt ;-)

Succes!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Doc NL
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018, 20:51

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#6 Bericht door Doc NL »

Duidelijk. Dank jullie wel.
Blijkbaar te impulsief aangeschaft.
Ik ga op zoek naar een leuke scanner.

Bedankt voor de reacties!

Doc / Frank

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#7 Bericht door PE2AAB »

Doc NL schreef:Duidelijk. Dank jullie wel.
Blijkbaar te impulsief aangeschaft.
Ik ga op zoek naar een leuke scanner.

Bedankt voor de reacties!

Doc / Frank
Ach het idee was goed toch? Helaas is het ontvangen met dit appraat wat beperkt. Een scanner geeft je meer mogelijkheden.
Maar als je interesse hebt in communicatie; waarom niet eens kijken of de andere zijde van de hobby je ook kan boeien; het zenden.

Hier vind je een aantal mogelijkheden om je vergunning te kunnen halen.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=13&t=14817
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#8 Bericht door PA3BAS »

Wat je er wel mee kan ontvangen is marifonie, ofwel communicatie tussen schepen onderling en de wal, bv de kustwacht. Ook wordt er nog analoge communicatie gebruikt her en
Der voor evenementen etc. Ook de lpd-band kan je ermee beluisteren. Natuurlijk ook de zendamateurs op twee meter en 70 cm.

Programmeren met de Baofeng-software of Chirp. Kan je gelijk de Tx (de zend of PTT-knop) uitzetten zodat je niet per ongeluk gaat zenden. Dat mag niet zonder vergunning of registratie.
.... But will it blend?

Doc NL
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018, 20:51

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#9 Bericht door Doc NL »

Dat had ik inderdaad begrepen, dat je beter niet kan gaan zenden.
Is er een dergelijke site met de nodige frequenties die ik dus WEL kan gebruiken met deze portofoon?
Je ziet altijd een frequenties van 3 cijfers, een punt en 4 cijfers. Ik heb enkel 2 maal 3 cijfers....

Doc / Frank

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#10 Bericht door PB4PT »

Hoi Frank,

Mijn Yupiteru MVT-9000 is een scanner waar ik heel veel plezier van heb. Maar let bij het aanschaffen van een scanner wel goed op. Bijvoorbeeld:

= Als je communicatie met vliegtuigen wilt horen, moet je scanner signalen in AM kunnen ontvangen (heel veel "normaal" porto-achtig verkeer is in de mode FM)

= Als je het leuk vindt om (ook) op de kortegolf (3-30MHz) te luisteren dan kan het naast AM, ook handig zijn om de SSB modes (Upper USB en Lower LSB) te kunnen ontvangen.

= Als je digitale signalen (zoals bijvoorbeeld POCSAG zoals dat voor semafoon verkeer wordt gebruikt) uit elkaar wilt peuteren met software op je PC, dan is het fijn als je scanner een zogenaamde discriminator uitgang heeft, die je via een audio-kabeltje op je PC kunt aansluiten.

Op internet zijn veel lijstjes met frequenties te vinden, zoals hierboven al genoemd. Maar er is door de jaren heen veel veranderd, dus mogelijk ga je niet alles horen wat er in die lijstjes altijd staat.

Als je met een scanner binnenshuis luistert, hoor ik wellicht wat lokale communicatie op sommige frequenties, wil je meer dan is een antenne die buiten/hoog is opgesteld erg fijn.

Helaas worden de Yupiteru scanners (voor zover ik weet) niet meer gemaakt, maar regelmatig zie je er een worden aangeboden. De 7000- en 9000- serie bevallen mij goed (de 9000 heb ik nog steeds). Binnenin deze apparaten zit soms een Super-Cap/batterij-tje om frequenties te onthouden. Deze zijn door experts wel te vervangen, maar het is nogal een klusje. Iets om in de gaten te houden als je via een online-2dehands-marktplaats koopt.

En, oja... er zijn tegenwoordig nogal wat ontvangers die je via internet vrij kunt gebruiken die allerhande frequenties en modes ondersteunen. De antenne's die daar aan zitten staan vaak lekker hoog. In google even zoeken op bijvoorbeeld "websdr" en er gaat mogelijk al een wereld voor je open. Op de TU Twente en bij Fontys in Eindhoven staan dergelijke ontvangers voor allerlei leuke frequenties.

(En dan nog even een klein beetje reclame: als je lid bent van de VERON staat er in het clubblad Electron elke maand een vaste rubriek NL-post die zich richt op het luisteren naar signalen op de korte golf).

Hopelijk heb je nog wat aan deze tips, Succes!!

Berrie

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#11 Bericht door Ron01 »

Tip: de Uniden Bearcat 125 xlt is een fijne scanner met groot frequentiebereik. (Ook luchtvaart) Lekker compact en met de gratis software van Nick Bailey prima te programmeren.
Deze is al vanaf zo'n 125 euro te koop.
Op het scannerforum zijn ze er ook enthousiast over.
Google maar eens.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Doc NL
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2018, 20:51

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#12 Bericht door Doc NL »

Hoi Berrie en Ron,

Tof dat jullie even de tijd hebben gehad om mij wat te tikken. Waardeer ik enorm.
Ik ga op zoek naar een scanner. Probeer er hier tot die tijd nog iets uit te krijgen met mijn Baofeng...

VERON ga ik ook bekijken.

Thanks!

Doc / Frank

Rob Klok
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2023, 20:06
Roepletters: 205Gg5

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#13 Bericht door Rob Klok »

Ik heb 2 portofoons gekocht, 1 Boafeng, en 1 Quansheng, en nu moet ik zeggen dat de Boafeng een klote ding is. De Quansheng is veel makkelijker in gebruik, heeft meer kanalen en geeft een veel betere kwaliteit in ontvangst en in zendvermogen. Dus als ik er een mag aanraden, neem dan ALSTUBLIEFT geen Boafeng..... maar de Quansheng. Je zult merken en zien dat het een goedkopere alternatief is, en 100 % van betere kwaliteit is.
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Baofeng UV-5R Portofoon Frequencies

#14 Bericht door PE2AAB »

Beste Rob,

Welkom op dit forum. Voorstellen is niet verplicht maar wel zo netjes. Dat kan hier: https://www.zendamateur.com/viewforum.php?f=1

Verder is het zo dat je beide portofoons niet mag gebruiken zonder de daarvoor benodigde registratie (vergunning).
Heb je deze wel, de intentie deze te gaan behalen of ben je hiermee bezig; verklaar dit dan ook in je voorstel bericht.

Veel plezier hier!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie