Kenwood TK-780 & TK-880 CTCSS decode

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Kenwood TK-780 & TK-880 CTCSS decode

#1 Bericht door PD2NLX »

Weet iemand hoe je de CTCSS decode kan instellen in een Kenwood TK-780 ?
Ik heb per frequentie een CTCSS ingesteld bij encode en decode.. maar alsnog gaat de squelch open wanneer er een signaal zonder (of andere) CTCSS tone word ontvangen.

gr Martijn

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kenwood TK-780 & TK-880 CTCSS decode

#2 Bericht door PE2AAB »

Bij mijn Kenwood, ik ga er even van uit dat de menustructuren gelijkend zijn, kun je de T selecteren (van Tone) met de Tone toets. Dan gaat de toon alleen aan op TX signaal. Als ik nóg een keer op de Tone toets druk verschijnt er CT waarmee ook de ingestelde toon op het RX signaal is geactiveerd. Ik hoor alleen iets door de squelch komen als de door mij ingestelde toonfrequentie wordt meegzeonden op het binnenkomende signaal.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Kenwood TK-780 & TK-880 CTCSS decode

#3 Bericht door PD2NLX »

dank voor je reactie.

maar het gaat om deze radio:

Afbeelding

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Kenwood TK-780 & TK-880 CTCSS decode

#4 Bericht door PB4PT »

Deze radios zijn origineel niet bedoeld voor ham-gebruik, maar werken prima (er is een VHF en UHF versie en de 780 is VHF). Op internet is er wel het e.e.a. over te vinden, en ik heb er zelf hier thuis een voor gebruik op de lokale repeater. Het programmeren van deze radio kan voor zover ik heb kunnen achterhalen alleen via een speciale kabel die wordt aangesloten op de microfoon connector. De software die je vervolgens nodig hebt is zeer waarschijnlijk KPG-49D (er zijn nogal wat uitvoeringen).

Volgens mij zijn er een paar routes om de radio opnieuw te programmeren:
- kabel en software van Kenwood aanschaffen - ik vermoed dat dat pad economisch gezien niet interessant is.
- Deze radios zijn een aantal jaren geleden via een bekende dump-winkel in IJmuiden verkocht waar ze ook kunnen worden geprogrammeerd. Wellicht willen ze je daar tegen vergoeding verder helpen.
- Er zwerven op internet kopieen van handleidingen rond voor deze radios, en dat geldt ook voor schema's van de programeerkabel. Het vinden van de software (bovengenoemd) is ook mogelijk. Of het werkt?? dat blijft altijd spannend, natuurlijk. Je kunt er op die manier wel een leuk project van maken.

We horen natuurlijk graag van je hoe succesvol (of niet) je hiermee verder gaat/komt.

Succes!
Berrie

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Kenwood TK-780 & TK-880 CTCSS decode

#5 Bericht door PD2NLX »

Bedankt Berrie voor je reactie.

de orginele Kenwood programmeer kabel heb ik. en de Kenwood programmeer software die ik gebruik is KPG-60D V2.00.
Nu begin ik wel te twijfelen door jouw antwoord dat het niet functioneren van de CTCSS decoder misschien ligt doordat ik de verkeerder software gebruik.

Ik heb gezocht op internet naar een goede handleiding ivm CTCSS maar er is weinig tot niets te vinden.


gr Martijn

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Kenwood TK-780 & TK-880 CTCSS decode

#6 Bericht door PD3MCF »

ik heb alle 2 meter repeaters
voor de 780 op mijn pc staan
kan ze er zo voor je opzetten
ik gebruik de zelfde software
en had alle 2 meter repeaters met de ctcss
en shift al op de 780 staan
en die heb ik ook weer op de pc gezet
dus als je er nog belang bij hebt
help ik je graag
mvg
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Kenwood TK-780 & TK-880 CTCSS decode

#7 Bericht door PC1L »

PD2NLX schreef:Ik heb per frequentie een CTCSS ingesteld bij encode en decode.. maar alsnog gaat de squelch open wanneer er een signaal zonder (of andere) CTCSS tone word ontvangen.
Ken deze set niet. Maar check even ( als dat mogelijk is ) met de huidige software, of deze in een mode staat waarbij eerst een CTCSS toon moet worden ontvangen, waarbij die toon dan wordt opgeslagen. Vervolgens zal dan de set uitsluitend reageren op die toon.

Plaats reactie