IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#16 Bericht door Thijzer »

Ik heb een tijd geleden een hoop van die 4-polige stekkers gekocht op Ebay, kosten geen drol. Ik heb een paar rollen luidsprekerkabel van 2,5m² en 4mm² liggen dus ik kan die kabels zelf op maat maken, wel zo handig. Maar dan nog, deze prefab kabeltjes zijn haast de moeite van het knutselen niet waard, zeker niet met zo'n zekering ertussen.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#17 Bericht door PE4BAS »

Ik heb eens zo een stekker gesoldeerd voor mijn Icom IC-706. Het ziet er mooi uit maar past net niet. Erg irritant als je iets onder de stekker moet leggen omdat hij anders geen goed contact maakt. Inmiddels de hele kabel met stekker maar weggegooid.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#18 Bericht door PA0FRI »

PE4BAS schreef:Ik heb eens zo een stekker gesoldeerd voor mijn Icom IC-706. Het ziet er mooi uit maar past net niet. Erg irritant als je iets onder de stekker moet leggen omdat hij anders geen goed contact maakt. Inmiddels de hele kabel met stekker maar weggegooid.
Bij mij werkt het al 2 jaar goed met ingekorte kabel uit China. De geschakelde voeding stoort niet en de originele ICOM kabel plus filter is niet nodig.
Bijlagen
IC7300 (2).jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#19 Bericht door PA0LMD »

PA0FRI schreef:
PE4BAS schreef:Ik heb eens zo een stekker gesoldeerd voor mijn Icom IC-706. Het ziet er mooi uit maar past net niet. Erg irritant als je iets onder de stekker moet leggen omdat hij anders geen goed contact maakt. Inmiddels de hele kabel met stekker maar weggegooid.
Bij mij werkt het al 2 jaar goed met ingekorte kabel uit China. De geschakelde voeding stoort niet en de originele ICOM kabel plus filter is niet nodig.
Overigens is dit type zekeringhouder van bedenkelijke kwaliteit en vaak verantwoordelijk voor het grootste deel van het spanningsverlies in de kabel.
Er zijn ook kabels te koop die gebruik maken van automotive steekzekeringen en die zijn prima.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#20 Bericht door PA0FRI »

PA0LMD schreef:
PA0FRI schreef:Bij mij werkt het al 2 jaar goed met ingekorte kabel uit China. De geschakelde voeding stoort niet en de originele ICOM kabel plus filter is niet nodig.
Overigens is dit type zekeringhouder van bedenkelijke kwaliteit en vaak verantwoordelijk voor het grootste deel van het spanningsverlies in de kabel.
Er zijn ook kabels te koop die gebruik maken van automotive steekzekeringen en die zijn prima.
Klemmetjes goed dichter knijpen en er niet mee aan komen, helpt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#21 Bericht door PE4BAS »

Grappig dat een oud topic zo maar weer geactiveerd kan worden....

@PA0LMD
Overigens is dit type zekeringhouder van bedenkelijke kwaliteit en vaak verantwoordelijk voor het grootste deel van het spanningsverlies in de kabel.
Er zijn ook kabels te koop die gebruik maken van automotive steekzekeringen en die zijn prima.
Dat soort zekeringhouders gebruik ik ook liever. Echter er zit in steekzekeringen ook zeer zeker kwaliteits verschil. Zie: https://pe4bas.blogspot.com/2020/01/oh-no.html

@PA0FRI

Ik had een losse 4 polige stekker uit China, dus geen complete kabel. Had er zelf kabels aan gesoldeerd. Echter het leek wel of de pennetjes gewoon net iets te kort waren. Niet aankomen was geen optie, ik gebruikte de kabel juist voor in de auto en /P gebruik zodat ik de originele kabel aan de voeding kon laten thuis. Maar ik denk dat je doelt op die glaszekeringhouders.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#22 Bericht door PA0LMD »

PA0FRI schreef:
PA0LMD schreef:
PA0FRI schreef:Bij mij werkt het al 2 jaar goed met ingekorte kabel uit China. De geschakelde voeding stoort niet en de originele ICOM kabel plus filter is niet nodig.
Overigens is dit type zekeringhouder van bedenkelijke kwaliteit en vaak verantwoordelijk voor het grootste deel van het spanningsverlies in de kabel.
Er zijn ook kabels te koop die gebruik maken van automotive steekzekeringen en die zijn prima.
Klemmetjes goed dichter knijpen en er niet mee aan komen, helpt.
Ja, of de zekeringen vervangen door gesoldeerd stukje 2,5mm2 want de zekeringen hebben geen functie bij een voeding die 25 A kan leveren.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#23 Bericht door pa0ejh »

Ik denk dat dit bedoeld is voor Mobiele Sets, waar de voeding van de AutoAccu wordt gehaald, vandaar dat de zekering bij het voedingpunt zit.

Als er dan iets met kabel gebeurd dan gaat de zekering stuk, en fikt niet je Auto uit.....

Zijn standaard kabels die bij iedere Set worden geleverd, of die al of niet Mobiel wordt gebruikt boeit dan niet meer...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#24 Bericht door pc1mb »

Precies, de zekeringen zijn voor accu gebruik. Of voor gebruik op zwaardere voedingen, zoals de 50A die sommigen hebben zodat ze op twee banden tegelijk kunnen zenden :wink:

Alleen als de voeding zelf een beveiliging bevat op de juiste waarde zijn ze overbodig. In alle andere gevallen beschermen ze tegen gesmolten draad of erger.

Wel verrassend om zo'n lang topic te zien over een simpel voeding draadje hoor :lol: Blijkbaar is ICOM ook niet onfeilbaar, als de originele kabel te lang is voor z'n dikte of te dun voor z'n lengte...

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#25 Bericht door PA9X »

Ik heb ook eens voedingskabels voor mijn TS-480 via eBay hekocht. Zou 4mm2 zijn, maar bleek hooguit 1mm2 te zijn met hele hele dikke isolatie... Dus zelf maar van luidsprekerkabel gemaakt. De connectoren kwamen wel via eBay, die waren prima.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#26 Bericht door PA0LMD »

pc1mb schreef:Precies, de zekeringen zijn voor accu gebruik. Of voor gebruik op zwaardere voedingen, zoals de 50A die sommigen hebben zodat ze op twee banden tegelijk kunnen zenden :wink:

Alleen als de voeding zelf een beveiliging bevat op de juiste waarde zijn ze overbodig. In alle andere gevallen beschermen ze tegen gesmolten draad of erger.

Wel verrassend om zo'n lang topic te zien over een simpel voeding draadje hoor :lol: Blijkbaar is ICOM ook niet onfeilbaar, als de originele kabel te lang is voor z'n dikte of te dun voor z'n lengte...
Idem Yaesu en Kenwood...
Meten is (z)weten

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#27 Bericht door pc1mb »

Ik herken het niet. Maar het is natuurlijk een eenvoudig te verhelpen detail.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#28 Bericht door elsinga »

Het is trouwens oppassen met voedingskabels. Sommige zijn van aluminium met een koperlaagje, wat goedkoper is dan volledige koper maar ook een hogere weerstand heeft.

Hier trouwens met een volledig koper voedingskabel van nog geen 30cm nog steeds een stukje spanningsval in de 7300. Voeding kan de belasting makkelijk aan (doet max 30A). Wellicht dat ook in de 7300 zelf ergens nog een stukje extra weerstand zit.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC-7300: extra (kortere) voedingskabel

#29 Bericht door Thijzer »

In de TRX zitten de draden gesoldeerd op een print en mogelijk zelfs nog chokes ertussen. Allemaal weerstand. En vergeet de stekkerverbinding zelf niet, daarvan is het contactoppervlak ook niet altijd bijster groot en de doorsnede effectief vrij klein. Allemaal kleine stukjes die bij elkaar een maar tienden Ohm opleveren, bij 20A goed voor een volt verlies (en 20W warmte!).

Plaats reactie