Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 26 mei 2018, 20:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 maart 2018, 09:18 

Which reminds me...

Ik heb ook eens zo'n TCXO uit China laten komen en in de FT-817 gebouwd. Dat was geen succes: de set startte af en toe (pak 'm beet in 25% van de gevallen) op met knipperend display wat volgens mij duidde op geen PLL lock. Na het terugplaatsen van de originele had ik daar geen last meer van.
Ik heb 'm later ingebouwd in mijn FT-897 en die heeft nergens last van.

Nu weet ik dus niet zeker of dat het euvel was of misschien een rottig contact, wie weet. Maar het geeft te denken. Ook heb ik niet gecontroleerd of de schema's van dit gedeelte van de 817 en 897 identiek zijn of toch afwijkend. Daar mag iemand anders zich in verdiepen. Maar door de laatste post van PD7PG herinnerde ik me dit voorval.

Voor wat het waard is, maar het zou me niks verbazen als de PLL van deze knockoff over de zeik ging in de FT-817...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 maart 2018, 19:21 

Die chinese tcxo zit onderste boven, met afregelpunt naar de print (niet handig). Als je hem als Yaesu monteerd dan werkt het ook niet. Misschien was dat de reden?

Voor PD7PG, ik zou me niet druk maken. Gewoon proberen, we hebbben het hier over EME'ers.
Dat is een andere caterogie dan QRP met accu in het veld.

Hogere stabiliteit kun je ook bereiken door de oscilator in te pakken met fijncellig foam.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 maart 2018, 20:33 

PD7PG schreef:
Met mijn beperkte kennis en inzicht;

De Chinese TCXO's zijn dus niet 100% vergelijkbaar op alle punten met de originelen.
Voor wat betreft het verloop voldoen ze wel (waarvoor ze aangeschaft worden), echter je krijgt er spur en ruis voor terug.... (Wat ik ervan begrijp)

Ik heb dus ook zo'n Chinees besteld, tja voor E10 euro...
Maar ga ik hem wel plaatsen in mijn FT-817?

- Digimodes doe ik vooralsnog op de HF ik verwacht niet dat ik hem daar gaat missen?
- Ga ik iets merken op de hogere banden zonder TCXO?? Het "voorziene gebruik" zal dan FM zijn op repeaters en ooit wil ik proberen over satellieten te werken (Maar dat drift vanzichzelf toch al??).

Drift? Bedoel je de Doppler shift tgv de verplaatsing van de sats tov jouw station?

Wilko

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur