Motorola GP3xx Atex/ex serie, RF hi/lo

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Motorola GP3xx Atex/ex serie, RF hi/lo

#1 Bericht door 0000 »

Het type Ex is begrenst tot 1W RF terwijl de 'gewone' 4W RF heeft.
Nu is mijn vraag, wordt dezelfde eindtrap gebruikt voor de Ex als 'gewone' porto, zoja, hoe is deze dan begrenst? Of zit er een andere eindtrap/module in?

Tot nu toe niets kunnen vinden op internet, forums etc.
Bijlagen
CrFPwtgXtY4.jpg
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Motorola GP3xx Atex/ex serie, RF hi/lo

#2 Bericht door Thijzer »

Had lang geleden een GP-900 die ik met heel andere software moest programmeren omdat het een EX portofoon was. Kwam ook maar 1 W uit, was niet aan te passen door de afregelsoftware. Dus misschien wel zelfde eindtrap maar niet aanpasbaar vanwege een softwareblokkade.

De reden hiervoor is evident.

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Motorola GP3xx Atex/ex serie, RF hi/lo

#3 Bericht door PD2WR Danny »

Helaas kan die niet hoger dan ca. 1W getuned worden. Dit heeft onderandere te maken met de warmte die de portofoon kan produceren bij hoger vermogen en daardoor niet meer Atex is. Dit wordt elektronisch geregeld. Een Atex batterij is ook voorzien van een stroombegrenzer. Een normale batterij past ook niet op een Atex portofoon (zonder modificatie). Correct me if I’m wrong.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

PA0JB
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2018, 21:17

Re: Motorola GP3xx Atex/ex serie, RF hi/lo

#4 Bericht door PA0JB »

PD2WR schreef:Helaas kan die niet hoger dan ca. 1W getuned worden. Dit heeft onderandere te maken met de warmte die de portofoon kan produceren bij hoger vermogen en daardoor niet meer Atex is. Dit wordt elektronisch geregeld. Een Atex batterij is ook voorzien van een stroombegrenzer. Een normale batterij past ook niet op een Atex portofoon (zonder modificatie). Correct me if I’m wrong.
Correct!

Roy pd8rw
Berichten: 487
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Motorola GP3xx Atex/ex serie, RF hi/lo

#5 Bericht door Roy pd8rw »

Ik bezit ook een gp380ex atx uhf uitvoering ( voormalig qrl afgekeurd vanwege scheurtje in de behuizing)

Deze kan ik ook niet hoger dan 1 wat Progameren, inmiddels scheurtje gelijmd.

Voorzien van diverse simplex freqenties en repeaters .
De ontvanger is wel opvallend goed evenals de modulatieraportjes die ik krijg met het ding .

Wil er eigenlijk nog een verloop naar bnc op hebben .
Heb er ook een orginele atex speakermicro bij

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Motorola GP3xx Atex/ex serie, RF hi/lo

#6 Bericht door 0000 »

Inmiddels ben ik iets wijzer geworden. Gisterenavond de komplete servicemanual gevonden, ook met vermelding Atex pcb layout, schema's etc.

In de Atex wordt een andere UHF PCB (403 - 470MHZ) gebruikt, Q110 RF PA is een MRF1513.
In de 'gewone' porto's een PRF1507 die meer vermogen levert.

Ivm Ex beveiliging is deze begrenst tot 1W.

Mijn GP580Ex is geflasht naar een GP380. De originele GP580 sw is peperduur en deze oplossing was goedkoper. Gp3xx sw is makkelijker verkrijgbaar.
Deze porto wordt alleen voor radioamateur gebruikt.
Van een andere GP580Ex heb ik alle batterij nokjes afgeslepen zodat ie nu ook geschikt is voor de 'goedkopere' gangbare Ni-Mh /Li-ion accu's. (Een orginele Ex accu kost +-170 euro!)

De 580Ex heeft 2 standen RF power, hi=1W, lo=0.5W.
Nu zou ik nog eens kunnen kijken of het handig is enkele componenten op de pcb te vervangen om meer vermogen te genereren. Of een GP380 kopen en de behuizing overzetten :)

In Amsterdam is de ontvangst van PI2NOS uitstekend, alleen krijg ik 'm niet open met 1W, vandaar dat ik geinteresseerd was in een evt. modificatie naar 4W.

ter info enkele pg serv.man
Bijlagen
q4VMQDXRa1Y.jpg
qrz.c/db/PA5E

Plaats reactie